• blivandepappa2019

    Kvoterad familjeförsäkring?

    Varför finns det här? Känns mest som att det ställer till problem för mig och min fästmö. Vad tycker FL? 

  • Svar på tråden Kvoterad familjeförsäkring?
  • gbgumman

    Självklart ska alla föräldrar ha lika många dagar. Lika för alla.

  • Vujt

    Känner till ett par familjer som valt att låta ena föräldern ha ensam vårdnad för att kunna ta hela föräldraledigheten, även ett annat par som funderar på att göra samma sak. Man kan tycka jävligt mycket om hur andra ska och inte ska leva sina liv men människor har en tendens att vilja bestämma själva och hitta vägar att kunna göra så. Ju mer kvoterad föräldraförsäkringen blir desto fler kommer antagligen göra så här. Känns det som något bra tycker ni kvoteringsförespråkare? Ni gillar att påpeka att ni är med och finansierar föräldraförsäkringen, men det är de som inte vill att den kvoteras också. Det är dessutom en väldigt klar majoritet av svenska folket som INTE vill att den kvoteras.

  • OlgaElvira
    Vujt skrev 2018-08-19 17:52:09 följande:

    Känner till ett par familjer som valt att låta ena föräldern ha ensam vårdnad för att kunna ta hela föräldraledigheten, även ett annat par som funderar på att göra samma sak. Man kan tycka jävligt mycket om hur andra ska och inte ska leva sina liv men människor har en tendens att vilja bestämma själva och hitta vägar att kunna göra så. Ju mer kvoterad föräldraförsäkringen blir desto fler kommer antagligen göra så här. Känns det som något bra tycker ni kvoteringsförespråkare? Ni gillar att påpeka att ni är med och finansierar föräldraförsäkringen, men det är de som inte vill att den kvoteras också. Det är dessutom en väldigt klar majoritet av svenska folket som INTE vill att den kvoteras.


    Men alldeles uppenbarligen är det inte en tillräckligt viktig fråga för majoriteten ska rösta på partier som inte vill ha delad föräldraförsäkring. Jag ser det som viktigt att den delas, för samhällsutvecklingen och för kvinnors pensioner så att vi inte får en stor andel kvinnliga fattigpensionärer för ytterligare en generation. Fattigpensionärer som sedan måste försörjas av de som då yrkesarbetar. Har dessa kvinnor istället arbetat så har de liksom männen kunnat arbeta ihop mer till sin egen pension.
  • modsey
    Vujt skrev 2018-08-19 17:52:09 följande:

    Känner till ett par familjer som valt att låta ena föräldern ha ensam vårdnad för att kunna ta hela föräldraledigheten, även ett annat par som funderar på att göra samma sak. Man kan tycka jävligt mycket om hur andra ska och inte ska leva sina liv men människor har en tendens att vilja bestämma själva och hitta vägar att kunna göra så. Ju mer kvoterad föräldraförsäkringen blir desto fler kommer antagligen göra så här. Känns det som något bra tycker ni kvoteringsförespråkare? Ni gillar att påpeka att ni är med och finansierar föräldraförsäkringen, men det är de som inte vill att den kvoteras också. Det är dessutom en väldigt klar majoritet av svenska folket som INTE vill att den kvoteras.


    Tror faktiskt en majoritet ser det spm vettigt att kvotera. Vad jag tycker om dina exempel....hm tja vill de fuska så är det tydligen vikigare än att dela.
  • pyret013

    Kvinnor hamnar efter både karriärs- och lönemässigt. De får usla pensioner när det tar majoriteten av fl. Det är ren statistik.

    Sedan så grundläggs många av föräldrarollerna under fl. Många menar annars att det är en så kort tid i barnets liv att det inte påverkar hur den fördelas men det är verkligen inte min erfarenhet. Jag har jobbat med familjerådgivning och det märks tydligt när fl har varit skevt uppdelat. Mannen, som ju av någon jävla anledning aldrig är den som kan ta någon vidare fl, har ingen vidare kontakt med sina barn. Barnen känner inte någon gruntrygghet hos honom. Mamman vågar aldrig lämna barnen med pappan. Mamman fungerar som någon jävla sambandscentral för hemmet, jobbar deltid och har så kass ekonomi så hon känner sig tvingad att stanna kvar i relationen.

    Så ja, när jag röstar så är det för att fl ska delas lika jag vill inte vara med och finansiera en progressiv samhällsutveckling. Det är även därför staten lägger sig i.Varför ska de ge bidrag som försämrar kvinnas position?

  • Vujt
    OlgaElvira skrev 2018-08-19 18:06:50 följande:
    Men alldeles uppenbarligen är det inte en tillräckligt viktig fråga för majoriteten ska rösta på partier som inte vill ha delad föräldraförsäkring. Jag ser det som viktigt att den delas, för samhällsutvecklingen och för kvinnors pensioner så att vi inte får en stor andel kvinnliga fattigpensionärer för ytterligare en generation. Fattigpensionärer som sedan måste försörjas av de som då yrkesarbetar. Har dessa kvinnor istället arbetat så har de liksom männen kunnat arbeta ihop mer till sin egen pension.
    Nej, det finns inte jättemånga alternativ att rösta på.
  • Vujt
    modsey skrev 2018-08-19 18:08:46 följande:
    Tror faktiskt en majoritet ser det spm vettigt att kvotera. Vad jag tycker om dina exempel....hm tja vill de fuska så är det tydligen vikigare än att dela.
    Vad du tror är irrelevant. Det har gjorts undersökningar om vad folk tycker om detta och det är upp mot 80% som är emot att kvotera.
  • Platysma

    Tycker att försäkringen ska individualiseras helt och att föräldradagarna ska delas lika mellan barnets vårdnadshavare när barnet har fler än en vårdnadshavare. Finns jättemånga goda skäl till det:

    - Barnperspektiv: Barnet har rätt till bägge föräldrar, och barn behöver kvantitetstid.

    - Jämställdhet: Av någon anledning så är det alltid så när det inte passar att dela på föräldraledigheten, att ?för just vår familj så passar det bäst om mamman är hemma?. Slår aldrig fel, och finns otaliga kreativa anledningar som par hittar på. Detta gör att pappor går miste om en nära relation till sina barn, och mammor drabbas ekonomiskt istället. Därtill ökar risken att förhållanden spricker när föräldraledigheten snedfördelas. Alla förlorar.

    - Staten ska inte lägga sig i-bullshit: Staten lägger sig inte i hur du fördelar din tid hemma, förutsatt att du inte vill ha betalt av staten för att vara hemma. Tycker det är rimligt att om man i familjen vill upprätthålla strukturer som betraktas som skadliga i samhället i stort, så får man absolut göra det. Men då får man betala för kalaset själv.

  • modsey
    Vujt skrev 2018-08-19 18:17:19 följande:

    Vad du tror är irrelevant. Det har gjorts undersökningar om vad folk tycker om detta och det är upp mot 80% som är emot att kvotera.


    Källa på det
  • Valentina01

    Man kan vara hemma på heltid som mamma/pappa livet ut om man så vill. Det är ingen som säger stopp till det. Men att förväntas bli betalad medan man går hemma med sitt barn - tja, ska staten finansiera det så bestämmer Sveriges politiker. 

    Vill du att din fruga ska gå hemma så bestämmer ni två det och du kan glatt öppna din plånbok så ni skapar den möjligheten själva då. Glöm inte att pensionsspara till henne. ;) 

Svar på tråden Kvoterad familjeförsäkring?