Forum Funktionsnedsättning - Förälder
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Specialklass eller inte för sonen?

    Ons 12 sep 2018 11:17 Läst 9753 gånger Totalt 100 svar
    Ons 12 sep 2018 11:17

    Hej
    Jag har en snart 8-årig son som är väl fungerande i alla andra sammanhang men när det kommer till skolan så blir det stopp. Där kan han blir arg väldigt lätt, vägra göra det som krävs av honom och kan vara ovillig till att ta del av undervisningen genom att helt enkelt inte vilja vara kvar i klassrummet. Hemma däremot visar han på att han har tagit del av undervisningen och ligger bra till vad gäller läsningen men i skolan vägrar han visa detta. Vi föräldrar har kämpat för att sonen ska få mer hjälp och stöd vilket vi nu har fått igenom men med villkoret att om detta inte fungerar så ska sonen tvingas byta skola och få gå i en specialklass. Jag tror absolut att sonen behöver extra hjälp och stöd för att klara skolan men det som gör mig tveksam till specialklassen är att de sitter i en helt annan skola i ett annat område och de är helt avskärmade från andra barn. De som går i dessa klasser är barn med olika npf-diagnoser och många av dessa barn har problem med den sociala biten (enligt samtal med enhetschefen för dessa klasser). Sonen fungerar bra i sociala sammanhang och i alla andra miljöer och är "normalbegåvad" men av någon anledning fungerar han inte i skolmiljön. Hur skulle ni resonera kring att flytta honom till en specialklass mot att försöka få gå kvar alternativt byta till en annan skola? Hur viktig är den sociala biten i barnets utveckling ställt mot utbildning? Finns det någon skola i GBG som arbetar på ett annat sätt med dessa barn?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-09-18 10:28
    Nu har skolan beslutat, hela 4 dagar efter att ett åtgärdsprogram författades, att sonen ska ändå flyttas till specialklass i en annan skola!! De ansåg att det inte fungerar trots att elevassistenten var frånvarande hela den första veckan och sonen fick ha flera olika vikarier i dennes ställe. Sonen hade blivit arg vid några tillfällen och vid ett tillfälle sagt en sak som inte mottogs positivt. Under vissa lektioner har sonen inte deltagit i undervisningen även om han var på plats i lektionssalen. Överenskommelsen om att testa med en elevassistent i 8 veckor blev endast 3,5-4 dagar. En av dessa dagar hade sonen dessutom visat enorma framsteg och jobbat jättebra (enligt pedagogerna i skolan), men det ansågs inte räcka alls. Historiken var viktigare än de framsteg som sonen ändå gjort sen han började 2:an. Vi fick inte ens landa i förra veckans beslut innan skolan väljer att avbryta!! Helt sjukt att det får lov att gå till på detta sätt!!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-22 14:44
    Nu har skolväsendets överklagandenämnd bestämt att sonen INTE får gå kvar i sin skola under handläggningstiden och han ska härmed tvångsförflyttas till en annan skola på andra sidan stan. Känner mig så fruktansvärt maktlös som förälder! Helt utan rättigheter och skolan har ljugit sig blå för att slippa oss och vår son och den som kommer betala priset för detta är vår son.

  • Anonym (A)
    Visa endast
    Ons 12 sep 2018 13:08 #1

    Skolan har skyldighet att anpassa undervisningen så den passar varje elev.

    Titta på vad skolans skyldigheter ligger
    www.spsm.se/stod/rattigheter-lagar-och-rattigheter/ratt-till-anpassningar-och-stod-i-undervisningen/

    Att säga så som de gjort är ju bara olaga hot, så får de inte göra.
    Barnet är 8 år och inte 15, en rejäl skillnad.

  • Anonym (Misse­n)
    Visa endast
    Ons 12 sep 2018 13:13 #2 +1
    Anonym (A) skrev 2018-09-12 13:08:15 följande:

    Skolan har skyldighet att anpassa undervisningen så den passar varje elev.

    Titta på vad skolans skyldigheter ligger

    www.spsm.se/stod/rattigheter-lagar-och-rattigheter/ratt-till-anpassningar-och-stod-i-undervisningen/

    Att säga så som de gjort är ju bara olaga hot, så får de inte göra.

    Barnet är 8 år och inte 15, en rejäl skillnad.


    Du har helt fel. Skolan är skyldig att sätta in åtgärden som stöd för barnet i undervisningen, något skolan gör då det erbjuder en särskild undervisningsgrupp.
  • Anonym (A)
    Visa endast
    Ons 12 sep 2018 13:17 #3
    Anonym (Missen) skrev 2018-09-12 13:13:25 följande:
    Du har helt fel. Skolan är skyldig att sätta in åtgärden som stöd för barnet i undervisningen, något skolan gör då det erbjuder en särskild undervisningsgrupp.
    ehhh att tvinga bort barnet till en annan skola är inte att ge stöd och anpassa undervisningen.
  • Ons 12 sep 2018 15:04 #4 +1
    Anonym (A) skrev 2018-09-12 13:17:31 följande:

    ehhh att tvinga bort barnet till en annan skola är inte att ge stöd och anpassa undervisningen.


    Skolan kan göra bedömningen att de inte har resurserna som krävs och i så fall hänvisa honom till en annan skola som kan ge honom rätt stöd. Det får de absolut göra. De får inte kasta ut honom från skolan utan annan lösning dock.
  • Ons 12 sep 2018 15:06 #5
    OJA77 skrev 2018-09-12 11:17:33 följande:

    Hej

    Jag har en snart 8-årig son som är väl fungerande i alla andra sammanhang men när det kommer till skolan så blir det stopp. Där kan han blir arg väldigt lätt, vägra göra det som krävs av honom och kan vara ovillig till att ta del av undervisningen genom att helt enkelt inte vilja vara kvar i klassrummet. Hemma däremot visar han på att han har tagit del av undervisningen och ligger bra till vad gäller läsningen men i skolan vägrar han visa detta. Vi föräldrar har kämpat för att sonen ska få mer hjälp och stöd vilket vi nu har fått igenom men med villkoret att om detta inte fungerar så ska sonen tvingas byta skola och få gå i en specialklass. Jag tror absolut att sonen behöver extra hjälp och stöd för att klara skolan men det som gör mig tveksam till specialklassen är att de sitter i en helt annan skola i ett annat område och de är helt avskärmade från andra barn. De som går i dessa klasser är barn med olika npf-diagnoser och många av dessa barn har problem med den sociala biten (enligt samtal med enhetschefen för dessa klasser). Sonen fungerar bra i sociala sammanhang och i alla andra miljöer och är "normalbegåvad" men av någon anledning fungerar han inte i skolmiljön. Hur skulle ni resonera kring att flytta honom till en specialklass mot att försöka få gå kvar alternativt byta till en annan skola? Hur viktig är den sociala biten i barnets utveckling ställt mot utbildning? Finns det någon skola i GBG som arbetar på ett annat sätt med dessa barn?


    Men fungerar han verkligen socialt om han vägrar vara kvar i klassrummet? Det ingår ju också i det sociala samspelet. Definitivt en del av den sociala biten.
  • Ons 12 sep 2018 15:22 #6
    elin1989 skrev 2018-09-12 15:06:36 följande:
    Men fungerar han verkligen socialt om han vägrar vara kvar i klassrummet? Det ingår ju också i det sociala samspelet. Definitivt en del av den sociala biten.
    Ja han är inte rigid på det här sättet i andra sammanhang. Visst kan vi få nej när vi ber honom borsta tänderna på kvällen eller att han blir grinig om han inte får kolla på tv för att vi ska äta middag. Ingen som känner sonen utanför skolan förstår hur det kan vara så här med honom i skolan. Skolans pedagoger menar på att det absolut kan vara så att barn är på ett sätt i skolan och på ett annat hemma men det är så pass stor skillnad på sonens beteende i skolan mot hemma att vi inte riktigt vet hur vi ska handskas med detta. Att byta skola är inget som vi tycker ska göras lättvindigt och dessutom emot hans vilja och delvis även emot vår vilja.
  • Ons 12 sep 2018 15:25 #7
    elin1989 skrev 2018-09-12 15:04:01 följande:
    Skolan kan göra bedömningen att de inte har resurserna som krävs och i så fall hänvisa honom till en annan skola som kan ge honom rätt stöd. Det får de absolut göra. De får inte kasta ut honom från skolan utan annan lösning dock.
    Vi har verkligen kollat upp allt inom detta och de har rätt att göra så här. I den stadsdelens som vi bor i gör de på detta viset. Vi har rätt att överklaga om detta blir ett beslut som tas av skolan men det blir ingen rolig process. Vi har redan anmält skolan pga bristande stöd och väntar på svar från skolinspektionen. Mitt problem är att han flyttas till en klass/skola där han kommer hämmas i sin emotionella utveckling och sociala samspelet då den skolan endast har barn med diverse npf-diagnoser.
  • Ons 12 sep 2018 18:53 #8
    OJA77 skrev 2018-09-12 15:22:25 följande:

    Ja han är inte rigid på det här sättet i andra sammanhang. Visst kan vi få nej när vi ber honom borsta tänderna på kvällen eller att han blir grinig om han inte får kolla på tv för att vi ska äta middag. Ingen som känner sonen utanför skolan förstår hur det kan vara så här med honom i skolan. Skolans pedagoger menar på att det absolut kan vara så att barn är på ett sätt i skolan och på ett annat hemma men det är så pass stor skillnad på sonens beteende i skolan mot hemma att vi inte riktigt vet hur vi ska handskas med detta. Att byta skola är inget som vi tycker ska göras lättvindigt och dessutom emot hans vilja och delvis även emot vår vilja.


    Kanske skulle vara värt att prova en annan skola? Alltså inte specialklass utan bara en annan skola (kanske med annan inriktning?) och se om det funkar bättre
  • Anonym (Annik­a)
    Visa endast
    Ons 12 sep 2018 19:03 #9

    Jag tänker att det kanske kan vara lite bra för honom med en nystart i en ny skola. Pedagogerna där är nog specialutbildade på npf, grupperna små och miljön anpassad.
    Alla barn mår inte bra av att vara med 25 andra i en rörig miljö... Det är inte schyst att försöka tvinga in honom  i samma fack som alla andra om det är just med de sakerna som han har problem. Oavsett hur mycket lärarna försöker anpassa kan de ju inte ta bort 15 av de andra barnen från klassen.
    Det är klart att det fungerar bättre hemma - ni kanske är färre än 25? Och han kanske inte hela tiden behöver göra saker som han inte valt själv och inte är intresserad av, medan andra stör? Om ni t. ex skulle anmäla honom till veckoläger i balett/fotboll/friidrott/trombon (något som han inte är intresserad av), skulle det då fungera bra?

  • Anonym (Majke­n)
    Visa endast
    Ons 12 sep 2018 19:05 #10

    Menar du att han ska gå på särskola? Hur fungerade det på förskolan och i förskoleklass? 

Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll