• Förvirrad flickvän

    Är det orimligt att be en exfru ta hänsyn och smsa istället för att ringa om det inte är något brådskande kring barnen?

    Hej,
    jag kan inte sluta att fundera på om det är orimligt att be en exfru ta hänsyn och smsa istället för att ringa om det inte är något brådskande kring barnen? Jag och min kille ses varannan helg och då är vi båda barnfria. Jag har bett hans exfru att visa hänsyn och smsa istället för att ringa dessa 4 dagar. Det har lett till en konflikt där hon anser att jag förbjudit henne att ringa. Jag och min kille har gått i parterapi pga detta och nu går han i terapi själv. Det är helt enkelt ett triangeldrama som pågår. Innan jag sa till brukar hon ringa honom nästan varje gång vi sågs om ditt och datt, ang barnen, trasig TV, hur man gör @ på datorn, hur man tar sig från en flygplats till ett hotell etc. Det var därför jag bad om hänsyn. Men säg att även om hon inte skulle ringa så ofta eller som en vanlig exfru dvs då och då så skulle det väl inte vara något konstigt om man bad en exfru om lite respekt som att be henne smsa istället för att ringa endast 4 dagar i månaden? Eller är det ett galet krav? 


    Hon har även straffat ut mig från en gemensam Thailandsresa som hon, min kille, vänner och kusiner gör varje år. Hon säger att jag inte får följa med pga att hon inte får ringa när hon behöver. Hon anser att jag förstör kommunikationen kring barnen. Min kille vill åka med ändå eftersom han vill umgås med sina barn.


    Vad tycker ni om det hela?

  • Svar på tråden Är det orimligt att be en exfru ta hänsyn och smsa istället för att ringa om det inte är något brådskande kring barnen?
  • Anonym (Ellie)
    Förvirrad flickvän skrev 2018-09-28 15:15:22 följande:

    Hej,

    jag kan inte sluta att fundera på om det är orimligt att be en exfru ta hänsyn och smsa istället för att ringa om det inte är något brådskande kring barnen? Jag och min kille ses varannan helg och då är vi båda barnfria. Jag har bett hans exfru att visa hänsyn och smsa istället för att ringa dessa 4 dagar. Det har lett till en konflikt där hon anser att jag förbjudit henne att ringa. Jag och min kille har gått i parterapi pga detta och nu går han i terapi själv. Det är helt enkelt ett triangeldrama som pågår. Innan jag sa till brukar hon ringa honom nästan varje gång vi sågs om ditt och datt, ang barnen, trasig TV, hur man gör @ på datorn, hur man tar sig från en flygplats till ett hotell etc. Det var därför jag bad om hänsyn. Men säg att även om hon inte skulle ringa så ofta eller som en vanlig exfru dvs då och då så skulle det väl inte vara något konstigt om man bad en exfru om lite respekt som att be henne smsa istället för att ringa endast 4 dagar i månaden? Eller är det ett galet krav? 

    Hon har även straffat ut mig från en gemensam Thailandsresa som hon, min kille, vänner och kusiner gör varje år. Hon säger att jag inte får följa med pga att hon inte får ringa när hon behöver. Hon anser att jag förstör kommunikationen kring barnen. Min kille vill åka med ändå eftersom han vill umgås med sina barn.

    Vad tycker ni om det hela?


    Det är okej för exmannen att säga till ex-frun om han inte är nöjd med deras kommunikation. Det är inte din uppgift alls. Han ansvarar ju själv för att sätta sina gränser. Dels av respekt mot dig och för sig själv.

    Ur hennes perspektiv verkar det ju som att han inte alls har nåt emot att hon ringer ofta. Utan det verkar bara som att du försöker bestämma över honom och deras relation emot hans vilja.
  • Anonym (Suck.....)
    Ällingen skrev 2018-09-28 20:11:28 följande:
    Det är INTE normalt att ringa varje dag även om man är kompis med sitt ex. Det är i allra högsta grad onormalt.

    Jag har kompisar som jag ringer varje dag (nästan) och periodvis har det även varit ex som varit vänner som jag varit så nära med. 


    Om man inte klarar av att vara kompis med sina ex ok, men skuldbelägg inte de som lyckas med det! Det är inte fel bara för att ni inte kan göra det! 

  • Anonym (anonomyn sign)

    hej, jag anser att det är exet som måste sätta gränser, det är inte bra om du säger något för då blir du ovän med henne. Jag tror att exet har svårt att sätta gränser för att han tänker på sina barn, han vill hjälpa sina barns mamma. Och det utnyttjar hon till max. Jag tänker att din man behöver bli medveten om att han är inblandad. Inte att han tänker exet ringer massor suck nya frun tål inte det suck. Utan att han förstår att det här måste han ta tag i. Att han är gift med dig nu. Och även om han har hjälpt henne med allt möjligt speciellt när dem var gifta och vanan finns där så han har  inte några skyldigheter om det inte gäller barnen. Och då ringer man bara på helgen om det är akut. Du kan väl visa det här brevet som du skrivit för din man. Ibland förstår man lättare om man läser i lugn o ro. Och man inte känner att man blir anklagad o måste försvara sig. Det är viktigt för det här påverkar ert förhållande och du borde få vara med på thailandresan....

  • Anonym (anonomyn sign)

    Hej igen, det blev lite felskrivet. Skrev exet när jag menade din man. Är trött.
    Men hoppas poängen kom fram iaf =) Lycka till!

  • Anonym (Psss)

    Möjligt att ett separerat par vill ha kontakt varje dag i frågor som rör barnen. Men vad har "vad glad att de har en bra kommunikation" att göra med att hon ringer flera ggr om dagen om trasiga tv apparater, hur man transporterar sig och internet att göra?

    Exet är ju helt efterblivet och har kramat sig fast vid honom. Skulle bli GALEN om någon annan tjej ville ha hjälp av min kille med allt mellan himmel och jord hela tiden. Oavsett om det var någon tjejkompis eller nåt ex till honom. Och jag skulle bli galen om han ville hjälpa någon annan tjej hela tiden. Så detta borde HAN ha pratat med exet om.

  • Anonym (Psss)

    Exet utnyttjar ju killen i frågor som rör sådant man oftast frågar en partner. Detta är inga frågor som rör deras gemensamma barn.

    Är nog bara dumpade bittra mammor som svarar i den här tråden av svaren att dömma.

    Grejen är att dessa frågor/samtal skulle upphöra direkt om exet fick en ny kille. För då skulle hon fråga honom om dessa saker istället. Detta är beviset för att detta inte gäller normal kommunikation om barnen (för det som rör barnen skulle ju fortsätta trots en ny relation). Utan detta handlar bara om att hon klamrar sig fast.

  • Anonym (Psss)

    Man kan ju tänka tvärtom också på kul. Om exet fick en ny kille, vad skulle han tycka om att hon ringde till sin gamla pojkvän stup i kvarten och frågade om tv-apparater och internet? Han skulle nog inte bli så glad, han skulle föredra att själv bli tillfrågad om att få hjälpa till med dessa saker.

    Och era svar här i tråden hade varit tvärtom då. Då hade ni tyckte det var konstigt. "Ja men gud så konstigt att hon ringer sin gamla kille och inte frågar dig istället". "Hon borde bara ringa om det som har med barnen att göra"

    Men när det gäller bonusmammor, ja de ska minsann stå ut med alla sorters kontakter mellan killen och dess ex, då är all kontakt sund.

    Obs, jag är varken bonusmamma eller en exfru

  • Anonym (Ellie)
    Anonym (Psss) skrev 2018-10-03 01:18:02 följande:

    Exet utnyttjar ju killen i frågor som rör sådant man oftast frågar en partner. Detta är inga frågor som rör deras gemensamma barn.

    Är nog bara dumpade bittra mammor som svarar i den här tråden av svaren att dömma.

    Grejen är att dessa frågor/samtal skulle upphöra direkt om exet fick en ny kille. För då skulle hon fråga honom om dessa saker istället. Detta är beviset för att detta inte gäller normal kommunikation om barnen (för det som rör barnen skulle ju fortsätta trots en ny relation). Utan detta handlar bara om att hon klamrar sig fast.


    Anonym (Psss) skrev 2018-10-03 02:16:04 följande:

    Man kan ju tänka tvärtom också på kul. Om exet fick en ny kille, vad skulle han tycka om att hon ringde till sin gamla pojkvän stup i kvarten och frågade om tv-apparater och internet? Han skulle nog inte bli så glad, han skulle föredra att själv bli tillfrågad om att få hjälpa till med dessa saker.

    Och era svar här i tråden hade varit tvärtom då. Då hade ni tyckte det var konstigt. "Ja men gud så konstigt att hon ringer sin gamla kille och inte frågar dig istället". "Hon borde bara ringa om det som har med barnen att göra"

    Men när det gäller bonusmammor, ja de ska minsann stå ut med alla sorters kontakter mellan killen och dess ex, då är all kontakt sund.

    Obs, jag är varken bonusmamma eller en exfru


    Det är mycket möjligt att exet hänger sig kvar för att hon inte mår bra eller för att hon är ensam eller fortfarande älskar mannen. Kan ju också bara vara för att de känner varandra väldigt väl och hon kanske därför har honom som en av sina närmaste vänner- inte bara ett ex. När man levt länge tillsammans och gått igenom barnafödande och småbarnstid ihop brukar det göra att man kommer varandra väldigt nära.

    Det kan ju avsolut bli för mycket, alla relationer är ju inte ömsesidiga. MEN det är ju inte ts sak att avgöra på egen hand utan mannen måste ju själv tycka och ta ställning till hur han vill att relationen ska vara. Det är även pojkvännens sak att säga till ex-frun om HAN tycker att det är ett problem.

    Tycker hon (ts) att det är ett problem för henne, att hennes kille har en för tät relation median ex-fru så får hon ju prata med honom, sin kille, om det. Utifrån trådstarten så verkar ju inte direkt mannen tycka att det är ett problem utan det är ts som har problem med hur mannen hanterar sin och ex-fruns relation.

    Hade min kille börjat tjafsa med mitt ex om hur ofta han hör av sig - eh nej naturligtvis inte. Hade han haft synpunkter skulle han naturligtvis ta det med mig- den han har en relation med.
  • Anonym (Ellie)
    Anonym (ex) skrev 2018-09-28 16:34:43 följande:

    Dumheter!

    Är man i en ny relation ska ex kunna fatta att de inte kan ringa när som helst MEN, TS , det är ju killens beteende som spelar in också. Om han är en mes som inte kan få henne att sluta ringa 20 gånger om dygnet så är det hans fel delvis. 

    Jag har svarat dig i din förra tråd, om hur min man fick göra upp med sitt ex om att hon ska sms:a och inte ringa eftersom hon ringde om småsaker. Det hjälpte faktiskt.  men då var det HAN som sa ifrån (inte jag) ! 

    Om din kille väljer att åka på en resa med henne istället för dig säger kanske en del om er relation - den är inte så stabil som den borde. 


    Håller helt med dig! Det är definitivt killens sak att visa var han står. På så sätt kan han ju också se till att det inte blir onödiga konflikter mellan exet och ts.
  • Anonym (Psss)
    Anonym (Ellie) skrev 2018-10-03 07:27:28 följande:

    Det är mycket möjligt att exet hänger sig kvar för att hon inte mår bra eller för att hon är ensam eller fortfarande älskar mannen. Kan ju också bara vara för att de känner varandra väldigt väl och hon kanske därför har honom som en av sina närmaste vänner- inte bara ett ex. När man levt länge tillsammans och gått igenom barnafödande och småbarnstid ihop brukar det göra att man kommer varandra väldigt nära.

    Det kan ju avsolut bli för mycket, alla relationer är ju inte ömsesidiga. MEN det är ju inte ts sak att avgöra på egen hand utan mannen måste ju själv tycka och ta ställning till hur han vill att relationen ska vara. Det är även pojkvännens sak att säga till ex-frun om HAN tycker att det är ett problem.

    Tycker hon (ts) att det är ett problem för henne, att hennes kille har en för tät relation median ex-fru så får hon ju prata med honom, sin kille, om det. Utifrån trådstarten så verkar ju inte direkt mannen tycka att det är ett problem utan det är ts som har problem med hur mannen hanterar sin och ex-fruns relation.

    Hade min kille börjat tjafsa med mitt ex om hur ofta han hör av sig - eh nej naturligtvis inte. Hade han haft synpunkter skulle han naturligtvis ta det med mig- den han har en relation med.


    Precis som jag skrev i mitt inlägg nr 24. Att HAN borde ha tagit det med exet.
  • Anonym (Psss)
    Anonym (Ellie) skrev 2018-10-03 07:27:28 följande:

    Det är mycket möjligt att exet hänger sig kvar för att hon inte mår bra eller för att hon är ensam eller fortfarande älskar mannen. Kan ju också bara vara för att de känner varandra väldigt väl och hon kanske därför har honom som en av sina närmaste vänner- inte bara ett ex. När man levt länge tillsammans och gått igenom barnafödande och småbarnstid ihop brukar det göra att man kommer varandra väldigt nära.

    Det kan ju avsolut bli för mycket, alla relationer är ju inte ömsesidiga. MEN det är ju inte ts sak att avgöra på egen hand utan mannen måste ju själv tycka och ta ställning till hur han vill att relationen ska vara. Det är även pojkvännens sak att säga till ex-frun om HAN tycker att det är ett problem.

    Tycker hon (ts) att det är ett problem för henne, att hennes kille har en för tät relation median ex-fru så får hon ju prata med honom, sin kille, om det. Utifrån trådstarten så verkar ju inte direkt mannen tycka att det är ett problem utan det är ts som har problem med hur mannen hanterar sin och ex-fruns relation.

    Hade min kille börjat tjafsa med mitt ex om hur ofta han hör av sig - eh nej naturligtvis inte. Hade han haft synpunkter skulle han naturligtvis ta det med mig- den han har en relation med.


    Men även om jag håller med om att det är killens sak att prata med exet så var mitt inlägg mest för att belysa att det i exakt samma situation, fast det hade varit en ny pojkvän till exet som klagade, så hade svaren varit annorlunda.
  • AndreaBD

    Jo, jag känner igen det. Min mans ex kunde ringa och nästan kräva att min man ska hjälpa henne med datorn, ge råd om ekonomiska problem, annat praktiskt, eller förstås något med barnen (som är vuxna, och som inte ens är hans barn).

    Jag tyckte i det läget att det var klokast att inte tala om för honom vad han bör göra utan istället lite mera försiktigt visa för honom att det är ganska tokigt. Jag har t.ex. sagt till honom att jag ringt min ex-man om hjälp EN gång under många år och det var kris då. Och jag har även hjälpt honom minst en gång när det var kris. Med hans ex var det dock ensidigt han som hjälpte. Så han insåg ju det så småningom, det tog några år. Men det var bra så, han fick upptäcka det i sin egen takt och då är det inte något som jag bråkat över, utan jag har istället varit tålmodig och det uppskattar han. :)

    Du får avgöra själv hur snabbt det måste ändras för att du ska stå ut med det. Lite kommentarer då och då brukar leda till förändring där, om än inte genast. Men det är ett vettigt krav att hon ska sms:a, verkligen.

  • Ascendere

    Du har dina gränser för vad som är OK, det är tydligt för dig att du inte är nöjd som det är. Förklara för din kille så att han vet, sen är det upp till honom om han respekterar dina gränser eller inte. 

  • Sharper

    Beroende på relationen till exfrun bör du ta det med din partner så han får ta den striden. Jag var inte mycket (typ ingen) kontakt med min mans exfru däremot tar jag vissa bitar när han inte orkar träffa henne (igår skulle hon hämta barnens cykelkläder på kvällen och då tog jag det då han helst slapp träffa henne) pga hon sprider lögner om honom och gör allt för att bråka.

  • Anonym (Hannah)

    Det är en sak mellan din pojkvän och hans ex.

    Får ingen annan heller ringa till din pojkvän under era barnfria helger?

    Släpp det, annars kommer du framstå som gnällig och svartsjuk.

    // Mamma och bonusmamma

  • Anonym (Psss)
    Anonym (Hannah) skrev 2018-10-03 11:26:54 följande:

    Det är en sak mellan din pojkvän och hans ex.

    Får ingen annan heller ringa till din pojkvän under era barnfria helger?

    Släpp det, annars kommer du framstå som gnällig och svartsjuk.

    // Mamma och bonusmamma


    Tycker det är exet som framstår som klängig, efterbliven och gränslös.

    Tycker man har all rätt att vara gnällig och svartsjuk om ens karl skulle hålla på och hjälpa massa andra fruntimmer med diverse saker. Så klart med undantag för kvinnor han har barn med i frågor som rör barnen.
  • Anonym (Psss)

    Och lägg ner allt snack om att "åh är man bästa vänner så frågar man varandra om saker och hjälper varandra". Vill hellre att min kille är bästa vän med mig i så fall

  • baralillatant

    Varför är det du som sköter detta och inte din kille?

    Angående Thailand, hur kan det vara upp till exet vem som följer med och inte?

    Om min kille dansade efter exets pipa så skulle jag be dom dra åt skogen båda två.

  • Anonym (Ellie)
    Anonym (Psss) skrev 2018-10-03 11:51:06 följande:

    Och lägg ner allt snack om att "åh är man bästa vänner så frågar man varandra om saker och hjälper varandra". Vill hellre att min kille är bästa vän med mig i så fall


    Jag såg inte att du också skrivit att killen borde ta det med exet. Helt enig.

    Men typ en sån grej som om killen är bästis med sitt ex, eller killen låter exet ta stor plats i ens relation, det är ju definitivt nåt mellan personerna dom har en relation att hantera det är ju inte exets fel. Därmed inte sagt att man ska acceptera något man inte är bekväm med. Men det är ju källan till problemet, alltså pojkvännen man måste ta det med. Kan ju lika gärna vara ett tecken på att han är mer investerad i och intresserad av sitt ex än sin nuvarande tjej.

    Jag hade definitivt tagit ett snack med min kille.
Svar på tråden Är det orimligt att be en exfru ta hänsyn och smsa istället för att ringa om det inte är något brådskande kring barnen?