Inlägg från: Anonym (Inget CV) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Inget CV)

    Skaffa/söka jobb utan CV

    Anonym (KP) skrev 2018-10-15 22:49:25 följande:
    Jamen se där! Det finns lösningar på flera av problemen, du måste bara hitta dom istället för att krångla till det :)
    Ja lösningar finns säkert men är jag bered att minska på min cardioträning när jag redan i dagsläget har dålig kondition, det är det som är frågan. Hälsan känns ju liksom som nr ett.
  • Anonym (Inget CV)
    Anonym (KP) skrev 2018-10-15 22:55:16 följande:
    Gymmar du så pass ofta så tror jag verkligen inte att din kondition är dålig. Du får köra på hemmaträning. Kanske medans tvättmaskinen går eller maten är i ugnen.
    Fast jag brukar faktiskt inte träna så mycket cardio på gymmet utan det är mest via promenaderna jag tränar kondition. På gymmet lyfter jag mest vikter. Hemma har jag inga vikter att lyfta och inte heller mycket pengar att köpa vikter för heller.
  • Anonym (Inget CV)
    Sandraberg skrev 2018-10-15 23:03:23 följande:
    Allt behöver ju inte ske på vardagarna heller. Och på Helgen har du ju mycket tid.

    Sätt nu upp en plan så att du kommer igång.
    Nej det är jag helt med om. Fast som sagt ju längre tid jag skjuter upp sakerna (disken t. ex.) ju längre tid tar det kanske att utföra sedan på helgen. Tiden är ju inte oändlig då heller.
  • Anonym (Inget CV)
    Selmans skrev 2018-10-15 23:52:33 följande:

    Jag jobbar heltid 8 timmar, med lunch och pendling är jag borta ca. 9-10 timmar per dag på jobb. Sover 8 timmar per natt, hinner allt det du skrivit på din lista (gymma, dammsuga, diska, laga mat osv). Bor dessutom i ett 200 kvm stort hus så har betydligt fler golv att städa. Ändå har jag ca. 3-4 timmar över till ingenting, varje dag. På helgerna har jag betydligt mer tid över än så. 

    Hur kan jag lyckas med det men inte du? Om du nu behöver 4 timmar mer sömn än jag så borde du ändå kunna jobba 3-4 timmar per dag, även om du skulle ha 1 timme enkel väg till jobbet. 

    Matematiken är ju enkel. Om du behöver 4 timmar mer sömn än oss andra, bör du kunna jobba 4 timmar mindre än oss andra = halvtid.


    Ja så kan man önska att det borde fungera fast det gör inte riktigt det. Kanske är jag dålig på att planera eller på att följa min egen planering. Eller så kanske jag behöver mer återhämtning än andra. Typ sitta i soffan i 10 minuter efter att jag har lagat mat och ätit innan jag diskar. Och sitta i soffan igen efter dammsugning osv. typ så brukar jag ju göra. Sen äter jag ganska mycket också på en dag vilket gör att det blir massa mat att laga samt att köpa hem. Tre stora mål mat om dagen.

    Idag har jag ju ätit två måltider med lax, ris, broccooli/morot (en portion vid 9 och en vid 12) samt typ kanske 10 kokta ägg (fyra vid kl 14, fyra till vid typ 23 och två vid 9) och en stor måltid thaimat på restaurang vid typ 18/18.30 samt en banan och lite havregryn också vid 23. Ändå var jag typ utsvulten redan vid 16/17 ungefär, dock kunde jag inte äta då eftersom jag inte var hemma. Så jag skulle nog kunna ha fått i mig lite till mat.
  • Anonym (Inget CV)
    Anonym (Hedvig) skrev 2018-10-16 10:35:24 följande:

    Ts, har försökt att följa dina inlägg i tråden, men är osäker på om jag missat något, ursäkta i så fall om du redan diskuterat det jag tar upp ned.

    Har du fått din sömnproblematik (ditt väldigt stora sömnbehov, 10-12 timmar per natt är inte riktigt "normalt" i din ålder) utredd? Tänker mig att du kanske har brist/ eller för mycket av något hormon som påverkar detta.  Sömnbehov regleras "kemiskt" även i kroppen och kanske du skulle behöva någon medicin? (Eller äter du någon medicin idag som kan tänkas ha som biverkan att påverka ditt sömnbehov? I så fall kanske man skulle behöva se över den, minska dosen eller byta till en annan medicin. Vet inte om du har någon diagnos, har inte lyckats utläsa det i din tråd, men om du har det så kanske du står på medicin idag för denna?)

    Sedan, precis som någon nämnde i tråden ovan angående varför Fk inte gärna accepterar att man jobbar endast två dagar i veckan, men då långa dagar, är för att man behöver få in rutinerna (ex stiga upp på morgonen) om man endast arbetar låt säga måndag och tisdag och sedan är ledig ända till nästa måndag så kan den mentala "uppförsbacken" inför nästa måndag bli nästan omöjlig på söndagen eftersom man då ändrat alla sina mat- och sovrutiner tillbaka igen så de inte passar med arbetstiderna).

    Det är synd att du inte fortsatte med din snickeriverksamhet fördelad på tre dagar och inte två, för blotta det faktumet att du faktiskt klarar att arbeta (låt vara i anpassad verksamhet) 6 hela timmar en dag visar på att du klarar en hel del i Fk:s och Af: ögon.

    Därtill tittar Fk även på återhämtningsbehov per dygn och inte veckovis. Det innebär att om du klarar arbeta 6 timmar så har du inte dygnsåterhämtningsbehov på mer än 2 timmar.

    Något annat som också kommer att påverka Fk:s och Af:s bedömningar är att du har kraft och ork att gymma så pass mycket som du gör, detta visar också i allra högsta grad på arbetsförmåga. Likaväl som att gymma 2 timmar (plus transport drygt en timme) kan du i deras ögon arbeta denna tid.

    Ts, om du har diagnos, har du något boendestöd? Det verkar nästan som om det annars skulle vara bra under en kortare tid så att du på så vis kanske kan få hjälp med hur man effektiviserar alla vardagsrutiner. Ex, matlagning, städning etc, på det sättet du gör det är precis som många andra i tråden påpekat onödigt omständligt.


    Fast om man gymmar så kan man ju hoppa över eller sova längre en dag om man är trött eller har sovit sämre under natten. Detta går inte med et arbete. Till gymmet är det ca 15-20 minuter gångavstånd vilket blir 40 minuter dit och hem.

    På vilket sätt är det omständigt att laga mat i 30-60 min, förklara?

    Vad får du det ifrån att jag bara har återhämtningsbehov på 2 timmar? Hur mycket jag gymmar bör väl inte FK eller AF få reda på? Det är ju lixom inte så att de kontaktar gymmet och begär ut en logg över hur ofta jag är där. Dessutom visar denna logg inte på hur länge jag gymmar i och med att man bara registrerar sig när man kommer dit.
  • Anonym (Inget CV)
    Anonym (Hedvig) skrev 2018-10-16 10:35:24 följande:

    Ts, har försökt att följa dina inlägg i tråden, men är osäker på om jag missat något, ursäkta i så fall om du redan diskuterat det jag tar upp ned.

    Har du fått din sömnproblematik (ditt väldigt stora sömnbehov, 10-12 timmar per natt är inte riktigt "normalt" i din ålder) utredd? Tänker mig att du kanske har brist/ eller för mycket av något hormon som påverkar detta.  Sömnbehov regleras "kemiskt" även i kroppen och kanske du skulle behöva någon medicin? (Eller äter du någon medicin idag som kan tänkas ha som biverkan att påverka ditt sömnbehov? I så fall kanske man skulle behöva se över den, minska dosen eller byta till en annan medicin. Vet inte om du har någon diagnos, har inte lyckats utläsa det i din tråd, men om du har det så kanske du står på medicin idag för denna?)

    Sedan, precis som någon nämnde i tråden ovan angående varför Fk inte gärna accepterar att man jobbar endast två dagar i veckan, men då långa dagar, är för att man behöver få in rutinerna (ex stiga upp på morgonen) om man endast arbetar låt säga måndag och tisdag och sedan är ledig ända till nästa måndag så kan den mentala "uppförsbacken" inför nästa måndag bli nästan omöjlig på söndagen eftersom man då ändrat alla sina mat- och sovrutiner tillbaka igen så de inte passar med arbetstiderna).

    Det är synd att du inte fortsatte med din snickeriverksamhet fördelad på tre dagar och inte två, för blotta det faktumet att du faktiskt klarar att arbeta (låt vara i anpassad verksamhet) 6 hela timmar en dag visar på att du klarar en hel del i Fk:s och Af: ögon.

    Därtill tittar Fk även på återhämtningsbehov per dygn och inte veckovis. Det innebär att om du klarar arbeta 6 timmar så har du inte dygnsåterhämtningsbehov på mer än 2 timmar.

    Något annat som också kommer att påverka Fk:s och Af:s bedömningar är att du har kraft och ork att gymma så pass mycket som du gör, detta visar också i allra högsta grad på arbetsförmåga. Likaväl som att gymma 2 timmar (plus transport drygt en timme) kan du i deras ögon arbeta denna tid.

    Ts, om du har diagnos, har du något boendestöd? Det verkar nästan som om det annars skulle vara bra under en kortare tid så att du på så vis kanske kan få hjälp med hur man effektiviserar alla vardagsrutiner. Ex, matlagning, städning etc, på det sättet du gör det är precis som många andra i tråden påpekat onödigt omständligt.


    Lakarna har tagit en hel del blodprover både för diabetes, sköldkörteln och en hel del annat senast i maj samt även för tio år sedan. Inget fel kunde hittas. Dock var det inte pga. sömnen som proverna togs utan för annat.

    Nu ska jag till läkaren om ett par veckor, typ två. Då ska jag förnya läkarintyget för att kunna få beviljat/förlängt aktivitetsersättning för en ny period vilket bör bli fram tills min 30-årsdag i juni.
  • Anonym (Inget CV)

    Glömde skriva att jag då även hade tänkt att ta upp detta med sömbehovet och be om att få en ordentlig utredning av detta.

  • Anonym (Inget CV)
    Anonym (Hedvig) skrev 2018-10-16 12:25:32 följande:

    Angående resonemang om dygnsåterhämtningsbehov (Fk:s bedömning inte min, jag bryr mig inte ett skvatt om hur mycket du gymmar etc):

    en full arbetsdag består av 8 timmar. Och om du klarar att arbeta 6 timmar, men inte 8 timmar, räknar Fk helt enkelt 8 timmar minus 6 timmar = dygnsåterhämtningsbehov 2 timmar.


    Fast det stämmer ju inte. Jag är helt med på att FK resonerar så. Men det är ju lite som att säga att jorden är platt trots att vetenskapen säger annat. Nu ser deras mossiga regler ut som det gör, men de bör se till verkligheten istället samt ändra sina regler och vara mer flexibla för att det inte alltid fungerar så som deras regler är utformade.
  • Anonym (Inget CV)

    Att börja studera skulle fungera mycket bättre i och med att jag då kan få min sömn. Så länge jag alltså studerar typ distans eller liknande. Då kan jag hoppa över en dag att studera och sedan studera dubbelt så mycket en annan dag för att kompensera bortfallet den andra dagen. Så studier är helt annat och inte jämförbart på samma sätt som ett arbete.

  • Anonym (Inget CV)
    Anonym (Hedvig) skrev 2018-10-16 12:22:52 följande:

    Om du skall söka någon typ av bidrag hos eller anpassning hos arbetsförmedlingen (ex vad gäller praktik eller utbildning i lägre hastighet än full normal studietakt/        heltid) kommer de göra en omfattande utredning i den ingår bla att man får i detalj redogöra för hur ens vardag ser ut, vad man gör timme för timme (under en vecka ex) för arbetsförmedlingens egna arbetsterapeuter. De de vill veta är vad du gör de timmarna som du inte anser att du kan jobba, om du säger att du bara måste ligga och "vila" hemma så kommer de inte att köpa detta.


    Jag har ingen lust att redovisa vad jag gör timme för timme. Vad är nästa steg att de vill installera övervakningskameror i bostaden också kanske sätta en i på toa för att klocka hur länge jag gör nr 2 eller hur jag duschar? Man måste ändå få ha privatliv utan att allt ska klockas eller skrivas ner timme för timme. ????
  • Anonym (Inget CV)

    Eller de kanske till och med vill bygga min telefon och internettrafik?

  • Anonym (Inget CV)
    Anonym (Inget CV) skrev 2018-10-16 12:43:33 följande:

    Eller de kanske till och med vill bygga min telefon och internettrafik?


    Bugga menar jag såklart. Telefonen stavar om vissa ord som den själv vill.
  • Anonym (Inget CV)
    Anonym (Hedvig) skrev 2018-10-16 12:49:33 följande:

    Precis som Kjell2 skriver ovan. Om du fixar din egen försörjning slipper du alla myndigheters inblandning, om du däremot vill ha bidrag och specialanpassningar måste du vara "samarbetsvillig" och "spela efter" de regelverk som myndigheterna arbetar efter. Man kan tycka vad man vill om dessa regler men det ändrar ingenting går du inte med på att redovisa vad du gör eller varför du anser dig ha speciella behov, och styrka detta med tusen och en intyg och utlåtande, kommer de att stämpla dig  som osamarbetsvillig och fullt arbetsför.


    Jag går med på att tala om för dem varför jag inte klarar av att jobba heltid samt vida upp ett framtida ordentligt läkarintyg som styrker detta. Men när de sedan vill börja bokföra vad jag gör timme för timme och klocka toalettbesök eller dammsugning då går det till överdrift. Känns lite som att det inte litar på mig i och med att de måste detaljstudera mitt liv på milimeter nivå. Om det nu verkligen är så.
  • Anonym (Inget CV)
    Anonym (Hedvig) skrev 2018-10-16 14:30:14 följande:

    Nej, de klockar inte toalettbesök (såklart) men du kan utgå ifrån att de misstror dig, för det gör Fk numera med alla som inte har en kraftig kognitiv funktionsnedsättning ex i form av demenssjukdom eller utvecklingsstörning.

    De vill veta exakt varför du anser att du inte kan arbeta full tid, och också vad du anser att du behöver göra på dessa timmar istället. Det är därför det går till så.

    Likaså misstror de alla läkare (utom sina egna försäkringsläkare). När det gäller Fk så är det omvänd bevisbörda som gäller, du måste visa på att du är "oskyldig", dvs att du bara "kan jobba" vissa timmar/dagar (om man jämför med ett rättsfall, där åklagaren måste bevisa att den åtalade gjort något brottsligt, den åtalade behöver inte bevisa sin oskuld, inom Fk är det tvärtom).

    Finns mycket små möjligheter till speciallösningar och individuella förutsättningar i dag.

    Men ts, du kommer ingenstans i livet bara genom att sitta här och skriva på FL, eller slipa träklossar eller skjuta upp det oundvikliga problemet (vad som skall hända efter 30års dagen). Skulle vilja råda dig till att faktiskt kontakta Af redan nu för att diskutera studier och kanske börja redan till våren med att läsa in visa gymnasiekurser. Du kan även ta kontakt med en studievägledare vid Komvux i staden där du bor.


    Jag träffade dfaktiskt en studievägledare i aug dock fick jag inte reda på mer där än det jag själv hade läst via nätet.

    Min tanke är att påbörja en kurs på 10 veckor ev. på distans under våren 2019.
  • Anonym (Inget CV)
    Kjell2 skrev 2018-10-16 15:48:18 följande:

    Bra med studier - vad ska du läsa? 

    Vad hindrar att du börjar i januari?


    Ingenting men allt beror på vilka kurser och vilket Komvux jag väljer, alltså när startdatum är osv.

    Tänkte typ läsa lägsta gymnasienivån i Engelska ev. eller något annat. 10 veckor distans för en Engelskakurs bör ju fungera kanske. Då är det säkert en del prov man får åka och göra efter ett par veckor kan jag tänka mig.
  • Anonym (Inget CV)

    Fast om jag går direkt till studier utan att passera AF i tre månader så missar jag ju studistartsstödet som man annars kan få. Dock vet jag inte om man kan få detta för en kurs, tror inte det.

    Då får jag i så fall skriva in mig på AF i tre månader över sommaren och sedan skaffa studistartsstöd till hösten 2019 när jag ev. börjar att studera mera.

  • Anonym (Inget CV)
    Ms H skrev 2018-10-16 20:07:50 följande:

    En fråga: du säger att det tar dig ca två timmar att dammsuga och torka golven hemma. Är det ungefär samma takt du skulle klara av att göra grejer på en arbetsplats?


    Egentligen vet jag inte hur lång tid det tar i och med att jag aldrig har tagit tid. Dock är jag väldigt noga när jag städar mitt hem eftersom jag gillar att ha det rent och snyggt.
Svar på tråden Skaffa/söka jobb utan CV