Inlägg från: Anonym (B-kort) |Visa alla inlägg
  • Anonym (B-kort)

    Vad gäller i den här trafiksituationen?

    Ponera nu att en bil (Bil A) kör allra längst till höger på en väg med 4 filer.
    Som vanligt är det absolut ingen annan som kör i den filen, så det är helt fritt. Bil A kör i 80, vilket också är hastighetsbegränsningen.
    I filen bredvid blir stannar det till lite, så bilarnas hastighet där sänks till dryga 70. Vi kan säga att det blir någon sorts köbildning där typ.
    Detta gör ju att Bil A börjar göra en långsam omkörning och just precis när Bil A ligger i höjd i döda vinkeln på Bil B (som är den första bilen som Bil A är på väg att köra om) så tar Bil B och snabbt byter fil till Bil A's fil, utan att blinka, och gasar iväg och kör om alla andra bilar som ligger till vänter.

    Vems fel hade det varit om Bil A och Bil B hade krockat?
    Vem hade då gjort mest fel?

  • Svar på tråden Vad gäller i den här trafiksituationen?
  • Anonym (B-kort)
    Haskel skrev 2018-10-31 10:27:53 följande:

    Bil B:s fel. Den som byter fil, är alltid skyldig att se till att det är fritt.


    Jo, fast Bil A har ju också skyldigheter i det här. I Bil B's fall så ska det ju faktiskt alltid vara fritt.
  • Anonym (B-kort)
    LFF skrev 2018-10-31 10:43:19 följande:
    Eftersom man ska ligga längst till höger även på en flerfilig väg då resterande är omkörningsfiler så är det bil B som felat på två punkter. Bil B har legat i fel fil från början och har sen inte kollat ordentlig om det är fritt innan den byter fil.
    Förrändras situationen om tre filer fortsätter rakt fram och den fjärde filen blir en avfart? Om man kan välja att fortsätta rakt fram eller svänga av i filen som Bil B ligger i?

    Alltså: Bilarna som ska fortsätta rakt fram ligger i helt rätt fil om de ligger i den tredje filen.
  • Anonym (B-kort)
    LFF skrev 2018-10-31 10:43:19 följande:
    Eftersom man ska ligga längst till höger även på en flerfilig väg då resterande är omkörningsfiler så är det bil B som felat på två punkter. Bil B har legat i fel fil från början och har sen inte kollat ordentlig om det är fritt innan den byter fil.
    Bil A har ju dessutom sett till att det är omöjligt för Bil B att ligga i rätt fil, eftersom Bil A gör en omkörning.
  • Anonym (B-kort)
    LFF skrev 2018-10-31 11:00:28 följande:
    Då får bil B bromsa in ytterligare så hen kan lägga sig i korrekt fil eller fortsätta på inslagen väg och sen vända vid första möjlighet. Bil A kör i korrekt fil i korrekt hastighet. Det är inte bil As fel att hastigheten i bil Bs fil sänks till under hastighetsgränsen. Hade bil A däremot ökat hastigheten för att förhindra för bil B att komma in i den filen framför bil A så hade bil A gjort fel.
    Anonym (B-kort) skrev 2018-10-31 10:54:15 följande:
    Förrändras situationen om tre filer fortsätter rakt fram och den fjärde filen blir en avfart? Om man kan välja att fortsätta rakt fram eller svänga av i filen som Bil B ligger i?

    Alltså: Bilarna som ska fortsätta rakt fram ligger i helt rätt fil om de ligger i den tredje filen.
    Nej, om den högra filen ska svänga av och bil B kommer på att hen ska svänga så får hen invänta möjlighet att byta fil genom att bromsa in ytterligare. Om Bil B ska svänga så har hen dessutom inte planerat sin körning om det blir en olycka den den kastar sig in framför bil A utan att ha sett den.



    Ja, Bil A kör i korrekt fil i korrekt hastighet. Men Bil B ligger ju faktiskt också i korrekt fil, då man kan svänga av från den filen också. Alltså, tre filer går rakt fram och två filer svänger av.

    Men som du ser det så gör inte Bil A något fel någonstans här?
  • Anonym (B-kort)
    LFF skrev 2018-10-31 11:18:32 följande:
    Inte om Bil A faktiskt ska svänga, nej.
    Även fast hastigheten är 80?
  • Anonym (B-kort)
    sextiotalist skrev 2018-10-31 11:51:08 följande:

    Det mest sannolika scenariot är att båda kommer anses lika vållande (en kollega var med om något liknande och där ansågs båda vara vållande).


    Så båda har lika mycket fel? Ingen mer än den andre? Inte Bil A som gör omkörningen från börjar och är initierande i situationen? Och inte Bil B som byter fil med intention att köra om alla bilar som låg framför? Eller inte ser till att det är fritt innan filbytet sker?
  • Anonym (B-kort)
    sextiotalist skrev 2018-10-31 12:22:07 följande:
    Det är väl snarare så att det är en svårbedömd situation. Jag tycker att B gjorde fel, men det hänger på bevisbördan.
    Bevisbördan? Som i hur bilarna blir krockade då?

    Det är ju en svårbedömd situation eftersom båda faktiskt gör fel i den här situationen. Men du tycker också att det bara är B som gjort fel?
  • Anonym (B-kort)
    sextiotalist skrev 2018-10-31 12:22:07 följande:
    Det är väl snarare så att det är en svårbedömd situation. Jag tycker att B gjorde fel, men det hänger på bevisbördan.
    Bevisbördan? Som i hur bilarna blir krockade då?

    Det är ju en svårbedömd situation eftersom båda faktiskt gör fel i den här situationen. Men du tycker också att det bara är B som gjort fel?
  • Anonym (B-kort)
    sextiotalist skrev 2018-10-31 12:32:55 följande:
    Vittnesuppgifter, skador etc.
    Ja, jag anser om man kör om så ska man visa tecken och förvissa sig om att det är fritt bakom och än mindre köra om på vänster sida.

    Men, nu hände inget, så släpp det.
    Nu hänger jag inte alls med. På den här beskrivningen låter det som att du tycker att det bara är Bil A som gjort fel.
    Om vi byter ut vänster mot höger då, vilket jag antar att du menade

    Släppa det? Varför då? Det är en väldigt rolig grej att diskutera då alla jag lagt upp det här scenariot för har haft olika åsikter i frågan. Och helt olika argument, vilket jag tycker är helfestligt.
  • Anonym (B-kort)
    LFF skrev 2018-10-31 13:03:11 följande:
    Det är just från 80 som man har att man ska ligga i högerfilen och att de övriga filerna är omkörningsfiler. Så oavsett om det är en avfart eller inte, är hastigheten 80 så ska man ligga i högerfilen. Blir högerfilen en avfart så ska man lägga sig i den närmaste vänstra filen som går åt det håll man ska. Om farten saktar av i de vänstra filerna men är i den hastighet som är lagstadgad i högerfilen, där man borde ha legat, så är det de till vänster som måste anpassa sig när de ska in. Att skylla på "döda vinkeln" är ingen ursäkt egentligen eftersom man inte bara ska titta i spelarna utan även behöver vrida på huvudet just för att se att ingen ligger i den "döda vinkeln".

    Angående "mittfilsåkning" och hastighet:

    "Kanske en av våra mest okända trafikregler: Man får inte ligga och köra i mittfilen. Det här gäller när hastighetsgränsen är 80 kilometer i timmen och högre. Principen är att mitt- och vänsterkörfältet ska användas till omkörning. Sedan ska man återvända till höger körfält. Polisen har under året haft återkommande kampanjer för att stävja mittfilseländet. Är det köbildning är det naturligtvis okej att använda alla filerna. Samma sak om hastighetsbegränsningen är 70 eller lägre."
    www.expressen.se/motor/10-regler-svenska-bilister-vagrar-lara-sig/
    Och det är just från 80 som det blir olagligt att göra omkörningar på höger sida. I alla fall i Sverige, vilket är det aktuella landet för situationen.
    Så, egentligen är det Bil A som börjar göra fel här. Därav den lite svårbedömda situationen. För, hur ska "mittfilsåkare" kunna lägga sig i höger körfält om bilarna där hela tiden passerar? 
  • Anonym (B-kort)
    LFF skrev 2018-10-31 13:25:41 följande:
    Är det tillåtet att köra om på höger sida?

    Omkörning ska vanligtvis ske på vänster sida, men ibland är det även tillåtet att köra om på höger sida. Vid dessa tillfällen är omkörning på höger sida tillåtet:


    På vägar där hastighetsbegränsningen är 70 km/h eller lägre och det finns minst två markerade körfält i vardera riktningen.
    I anslutning till vägkorsning med skilda körfält.
    Om det finns körfältsvägvisare med olika färdmål.
    Om det är tät kö i alla körfält.
    Om fordonet tydligt visar att det ska svänga vänster.

    www.korkortskolan.se/korkortsteori/fragor/Ar-det-tillatet-att-kora-om-pa-hoger-sida-32
    Jag anser att det inte är tillåtet att göra en omkörning på höger sida i den här situationen.
    Att bilarna behöver sakta in från 80 till 70 räknar inte jag som tät kö i alla körfält. Gör du?
    LFF skrev 2018-10-31 13:22:50 följande:
    Det är inte förbjudet om hastigheten i de övriga filerna är under 80. Däremot så får du inte köra om i 100 på insidan om det ligger en (felplacerad) bil i 80 i mittfilen.
    Det där var en kvalificerad killgissning va?
  • Anonym (B-kort)
    LFF skrev 2018-10-31 13:49:08 följande:
    Varför skulle jag "killgissa" när det är vad jag lärde mig på körskolan? Ligger någon i mittfilen i lägre hastighet så får du köra om på insidan om lagstadgade hastigheten är 80km/h eller högre så länge du håller hastigheten.

    Jag har ingen aning om hur många bilar det är i ditt exempel så jag kan inte säga om det är tät kö eller inte. Även i en tät kö så kan man köra i 70 i ett körfält och i lagstadgad hastighet i det högra. Händer dagligen på många av de större vägarna i storstäderna.
    Man får köra om på insidan om det är kö i alla andra körfält. Vilket det inte är här. Det är bara fil nr 3 som saktar in lite gran. Till och med den kinkigaste trafikpolis skulle inte kalla det för tät kö i alla körfält.
Svar på tråden Vad gäller i den här trafiksituationen?