• Anonym (Splittrad)

    Hur hårdhänta får en lärare vara?

    Hej jag har en undran när drt gäller skolan. Elever som kan vara lite bångstyriga o har en stark vilja,hur hårdhänt får/kan lärare vara egentligen? Jag undrar för att sonen har berättat att vissa lärare kan få hålla fast han ibland o då gör han illa sig. Den här terminen har det hänt kanske 2 ggr. Båda gångerna har sonen försökt lämna lektionen i förtid och lärarna har ej velat släppa han. Han får panik och försöker ta sig loss,varav han gör illa sig. Han har även fått snärt på fingrar av en lärare när hon inte ville att sonen skulöe röra ett papper.Är detta okej av lärarna?

  • Svar på tråden Hur hårdhänta får en lärare vara?
  • Anonym (Svårt)
    Anonym (Splittrad) skrev 2018-12-06 14:59:57 följande:

    Hej jag har en undran när drt gäller skolan. Elever som kan vara lite bångstyriga o har en stark vilja,hur hårdhänt får/kan lärare vara egentligen? Jag undrar för att sonen har berättat att vissa lärare kan få hålla fast han ibland o då gör han illa sig. Den här terminen har det hänt kanske 2 ggr. Båda gångerna har sonen försökt lämna lektionen i förtid och lärarna har ej velat släppa han. Han får panik och försöker ta sig loss,varav han gör illa sig. Han har även fått snärt på fingrar av en lärare när hon inte ville att sonen skulöe röra ett papper.Är detta okej av lärarna?


    Prata med lärarna. Säg till dom att du hellre vill att sonen springer iväg än att dom ska hålla fast honom. Det kan vara så att dom vill ha det skriftligt. Om ett barn exempelvis försvinner från klassen och lämnar skolan så blir oftast deras föräldrar upprörda. Då vill dom att lärarna håller kvar deras barn. Detta svårt att tillgodose alla föräldrars önskan. Om du ger dom skriftligt att du föredrar att ditt barn lämnar lektionen och kanske skolan så blir det lättare att motivera valet om barnet exempelvis försvinner på riktigt.

    Angående snärten så undrar jag vad det var för papper? Var det en annan elevs prov/teckning eller betygspapper? Ska eleven kanske sitta i ett eget rum om han inte lyder tillsägelser och vägrar låta bli andras saker? Det kan vara rätt kränkande mot andra elever om lärarna ska stå bredvid och bara be din son sluta när han exempelvis går igenom andras betyg/provsvar/facit ohindrat.

    Lärare får använda den kraft som behövs för att skydda eleven , sig själv och klasskamrater från våld.
  • Anonym (Splittrad)
    Anonym (M45) skrev 2018-12-06 16:03:55 följande:

    Men misstänker du någon "diagnos" TS..?

    Så här, det är inte spec.pedagoger på er skola som nödvändigtvis skall ställa en "diagnos". De kan möjligen ställa en diagnos när det kommer till inlärningsförmåga och möjligheter att tillgodogöra sig kunskapskraven i skolan, och vara ett extra stöd för eleven, och även informera andra pedagoger om vad som krävs för att eleven skall kunna tillgodogöra sig vissa ämneskunskaper. Exempelvis utröna om någon elev kanske har dyslexi exempelvis, och vilka anpassningar som då kan komma ifråga.

    Din beskrivning av bångstyrighet och bestämd vilja kan ju möjligen peka i en annan riktning, en annan typ av "diagnos".

    Då är det i vanliga fall barn-och ungdomspsykiatrin (BUP) eller "barn-och ungdomshälsan" i din kommun du skall vända dig till. Ibland så kan skolan vara ett stöd till detta, i detta, men inte alltid.

    Eller så har inte er son någon diagnos utan har dessa personlighetsdrag. Man kan vara bångstyrig, ha en stark vilja utan att ha någon "diagnos". Då är det väl upp till dig att samtala med din sons lärare och skolledning kring hur ni kommer bäst till tals med detta.

    Istället för att snöa in sig på vad som är ok eller inte för en lärare, vikare eller inte, att göra; så gör dig, din son, er familj en tjänst och ta tag i detta istället!

    Att få till en vettig skolgång är oerhört viktigt! Oavsett om man har en fastställd diagnos, eller om det handlar om en personlig utveckling, eller en "fas" man befinner sig i.


    Vi har haft samtalsträffar med lärare kurator o specialpedagoger hela förra årskursen då det var ett besvärligt år. Hela denna termin har funkat bra förutom dessa enstaka gånger som verkar ha inträffat med lärare som inte anpassat sig efter våra samtal pga de ej vet om problemen och/eller inte vill anpassa sig efter hur sonen är.

    Då vi ej har problem hemma utan det endast är i skolan så är det via skolan utredning ska göras o det vill ej den andre föräldern göra pga olika orsaker. Och specpedagogen ansåg att det var inte så bråttom/noga med utredning eftersom han gör stora framsteg o att det ev. Är en mognadsfråga det handlar om.
  • Anonym (Splittrad)
    Anonym (Svårt) skrev 2018-12-06 16:37:31 följande:

    Prata med lärarna. Säg till dom att du hellre vill att sonen springer iväg än att dom ska hålla fast honom. Det kan vara så att dom vill ha det skriftligt. Om ett barn exempelvis försvinner från klassen och lämnar skolan så blir oftast deras föräldrar upprörda. Då vill dom att lärarna håller kvar deras barn. Detta svårt att tillgodose alla föräldrars önskan. Om du ger dom skriftligt att du föredrar att ditt barn lämnar lektionen och kanske skolan så blir det lättare att motivera valet om barnet exempelvis försvinner på riktigt.

    Angående snärten så undrar jag vad det var för papper? Var det en annan elevs prov/teckning eller betygspapper? Ska eleven kanske sitta i ett eget rum om han inte lyder tillsägelser och vägrar låta bli andras saker? Det kan vara rätt kränkande mot andra elever om lärarna ska stå bredvid och bara be din son sluta när han exempelvis går igenom andras betyg/provsvar/facit ohindrat.

    Lärare får använda den kraft som behövs för att skydda eleven , sig själv och klasskamrater från våld.


    Nej han rör aldrig andras grejer det var ett matschema som han ville kika på under lektionstid, läraren tyckte han störde dom andra då

    Att han springer iväg brukar dom andra lärarna tillåta men inte denna lärare. Har man lektion ska man vara där.punkt annars blir det ogiltig frånvaro. Även om man stör på dessa lektioner o åker ut så får man ogiltig frånvaro..
  • AndreaBD
    Anonym (Splittrad) skrev 2018-12-06 16:51:42 följande:
    Nej han rör aldrig andras grejer det var ett matschema som han ville kika på under lektionstid, läraren tyckte han störde dom andra då

    Att han springer iväg brukar dom andra lärarna tillåta men inte denna lärare. Har man lektion ska man vara där.punkt annars blir det ogiltig frånvaro. Även om man stör på dessa lektioner o åker ut så får man ogiltig frånvaro..
    Ja... vad ska lärare göra! Om de INTE gör så blir det ett himla liv om att det inte är någon ordning och arbetsro i skolan. Så det spelar ingen roll, fel är det alltid.
  • Anonym (Svårt)
    Anonym (Splittrad) skrev 2018-12-06 16:51:42 följande:

    Nej han rör aldrig andras grejer det var ett matschema som han ville kika på under lektionstid, läraren tyckte han störde dom andra då

    Att han springer iväg brukar dom andra lärarna tillåta men inte denna lärare. Har man lektion ska man vara där.punkt annars blir det ogiltig frånvaro. Även om man stör på dessa lektioner o åker ut så får man ogiltig frånvaro..


    Ja ogiltig frånvaro ska det självklart vara om man lämnar en lektion eller stör så pass att man inte kan bedriva undervisning med honom.

    Sonen har uppenbarligen stora svårigheter så jag hade kontaktat bup.

    Hur tycker du lärarna ska göra när han rör saker som man inte får, stör andras undervisning eller springer från lektioner?
  • Tom Araya
    Anonym (Splittrad) skrev 2018-12-06 16:51:42 följande:
    Att han springer iväg brukar dom andra lärarna tillåta men inte denna lärare. Har man lektion ska man vara där.punkt annars blir det ogiltig frånvaro. Även om man stör på dessa lektioner o åker ut så får man ogiltig frånvaro..
    Detta är inget konstigt.
  • Anonym (Splittrad)
    Anonym (Svårt) skrev 2018-12-06 16:55:51 följande:

    Ja ogiltig frånvaro ska det självklart vara om man lämnar en lektion eller stör så pass att man inte kan bedriva undervisning med honom.

    Sonen har uppenbarligen stora svårigheter så jag hade kontaktat bup.

    Hur tycker du lärarna ska göra när han rör saker som man inte får, stör andras undervisning eller springer från lektioner?


    Han har bara svårigheter i skolan så det är skolan som måste kontakta för utredning men den andra föräldern vill ej så då kan dom ej göra det.

    Dom andra lärarna kör med 5 minuter paus från klassrummet sen så kommer han tillbaka. Dom andra lärarna vet att höjda röster o stränga tillsägelser får motsatt effekt utan lågmält o pedagogiskt samtal/påminnelse om hur man sköter sig funkar betydligt bättre på sonen. Vi har som sagt haft massa möten och kommit fram gemensamt med klasslärarn hur man hanterar sonens bestämda vilja.
  • Anonym (Svårt)
    Anonym (Splittrad) skrev 2018-12-06 17:04:18 följande:

    Han har bara svårigheter i skolan så det är skolan som måste kontakta för utredning men den andra föräldern vill ej så då kan dom ej göra det.

    Dom andra lärarna kör med 5 minuter paus från klassrummet sen så kommer han tillbaka. Dom andra lärarna vet att höjda röster o stränga tillsägelser får motsatt effekt utan lågmält o pedagogiskt samtal/påminnelse om hur man sköter sig funkar betydligt bättre på sonen. Vi har som sagt haft massa möten och kommit fram gemensamt med klasslärarn hur man hanterar sonens bestämda vilja.


    Så om man lugnt säger åt honom en gång med mjuk röst så sköter han sig? Hur gör läraren i de fall då han inte lyssnar? Börjar dom med höjda röster?

    Hur stör han i klassrummet?
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Splittrad) skrev 2018-12-06 14:59:57 följande:

    Hej jag har en undran när drt gäller skolan. Elever som kan vara lite bångstyriga o har en stark vilja,hur hårdhänt får/kan lärare vara egentligen? Jag undrar för att sonen har berättat att vissa lärare kan få hålla fast han ibland o då gör han illa sig. Den här terminen har det hänt kanske 2 ggr. Båda gångerna har sonen försökt lämna lektionen i förtid och lärarna har ej velat släppa han. Han får panik och försöker ta sig loss,varav han gör illa sig. Han har även fått snärt på fingrar av en lärare när hon inte ville att sonen skulöe röra ett papper.Är detta okej av lärarna?


    Det gäller samma regler för lärare som för andra. Man får bara hålla fast någon om det är nödvärn. Alltså om man själv eller någon annan riskerar att skadas. Och det är bara under väldigt begränsad tidsrymd. Man får inte hålla fast någon länge eller ha det som en metod som återkommer.

    Tex är det lagligt att tillfälligt hålla fast en elev som slår en annan elev tills den andra eleven har flyttat sig i säkerhet, sedan måste man släppa. Men vet man att det finns en elev som brukar slåss så får man inte ha som återkommande åtgärd att hålla fast.

    Däremot är det aldrig lagligt att hålla fast/ slå/skada en elev som skriker, rör andras saker eller springer runt i klassrummet eftersom det inte skadar någon och därför inte faller inom nödvärnsrätten.

    Det är bara polis och psykiatri som har befogenheter att utöva våld utöver nödvärnsrätten.

    Många lärare vet inte det och många har extremt bristande kunskap i hur man bemöter elever som behöver extra stöd och som får utåtagerande beteenden när stödet brister. Jag hade först pratat med lärarna om vilja deras strategier är och sen anmält skolan om de fortsätter använda såna metoder.

    Behöver din son stöd och hjälp skulle jag försöka kontakta i första hand specialpedagogen på skolan och sen bup och få stöd utifrån om inte skolan skärper sig. Då kan lärarna förhoppningsvis få handledning av specialpedagog i hur de ska organisera anpassad undervisning.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Splittrad) skrev 2018-12-06 15:20:45 följande:

    Det finns stödperson men hen har inte varit med på just dessa lektioner som jag förstod. Denna person är för hela klassen inte enkom för sonen.lärarna vill ha utredning men 2spec.pedagoger har sagt att sonen ej kommer få nån diagnos. Han är bara väldigt bestämd av sig när han fått för sig nåt. Hans vanliga lärare kan hantera detta på ett bra sätt men det är vikarier o lärare i ämnen som han bara har 1 gång i veckan som det inte funkar med.


    Då borde du prata med hans vanliga lärare också om hur ni kan få samma strategier som fungerar på hennes lektioner även på de andras lektioner. Kanske prata med sonen också? Han kanske kan formulera vad som är jobbigt/svårt på de andra lektionerna?
Svar på tråden Hur hårdhänta får en lärare vara?