• Anonym (Splittrad)

    Hur hårdhänta får en lärare vara?

    Hej jag har en undran när drt gäller skolan. Elever som kan vara lite bångstyriga o har en stark vilja,hur hårdhänt får/kan lärare vara egentligen? Jag undrar för att sonen har berättat att vissa lärare kan få hålla fast han ibland o då gör han illa sig. Den här terminen har det hänt kanske 2 ggr. Båda gångerna har sonen försökt lämna lektionen i förtid och lärarna har ej velat släppa han. Han får panik och försöker ta sig loss,varav han gör illa sig. Han har även fått snärt på fingrar av en lärare när hon inte ville att sonen skulöe röra ett papper.Är detta okej av lärarna?

  • Svar på tråden Hur hårdhänta får en lärare vara?
  • PH76
    Anonym (Splittrad) skrev 2018-12-06 20:30:48 följande:

    Hur ska vi kunna ha det ansvaret, vi är ju inte med på skolan precis! Förutom samtal med sonen som vi alltid har när såna här situationer uppkommer..


    Det är ju just där som BUP kan komma in och hjälpa, alternativt annan hjälp. Men det är ju upp till et att se till att han får det, detta är för hans skull. Tänk vad mycket kunskap och möjlighet han kommer att gå miste om i livet om hans beteende fortsätter upp i högre åldrar.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (t) skrev 2018-12-06 20:40:12 följande:

    Varför beter sig inte alla barnen i klassen som ts unge gör om det enbart är miljöns fel?


    Det är samma svar på den frågan om varför beter dig inte alla människor likadant i solen. Människor fungerar olika och är olika känsliga för intryck och stimulans.

    Ofta är de utåtagerande barnen känsliga för stress, ljud och oreda. Alltså samma saker som de flesta av oss tycker är jobbigt men de har en lägre tröskel för vad de klarar av.
  • Anonym (t)
    Anonym (Lärare) skrev 2018-12-06 21:03:53 följande:
    Det är samma svar på den frågan om varför beter dig inte alla människor likadant i solen. Människor fungerar olika och är olika känsliga för intryck och stimulans.

    Ofta är de utåtagerande barnen känsliga för stress, ljud och oreda. Alltså samma saker som de flesta av oss tycker är jobbigt men de har en lägre tröskel för vad de klarar av.
    ok, men då är det inte enbart miljöns fel.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (t) skrev 2018-12-06 21:10:10 följande:

    ok, men då är det inte enbart miljöns fel.


    Jo eftersom det funkar i viss miljö och inte i en annan miljö.
  • PH76
    Anonym (Lärare) skrev 2018-12-06 21:19:17 följande:
    Jo eftersom det funkar i viss miljö och inte i en annan miljö.
    Efter som han springer ut ifrån klassrummet även med de andra lärarna så är det uppenbart ett problem där med. Skillnaden verkar vara att de inte försöker stoppa honom.
  • Anonym (om)

    Om det handlar om en mognadsfråga kanske sonen ska gå ner en klass? 

    Grejen är att vi som jobbar i skolan har ansvar för alla barn. Om ett barn går iväg så kan vi inte springa efter, om vi inte har fler assistenter. För vi kan inte lämna de barn som faktiskt sitter kvar. 
    Alltså behöver din son lära sig att man sitter tills lektionen är slut, omognad eller inte. Det är er uppgift som ni vad jag förstår försöker lösa. Ta hjälp av BUP eller liknande om ni behöver, bara sonen lär sig att man lämnar inte en lektion i förtid. Behöver man gå på toa eller hämta något i sin väska, då måste man gå till en fröken/assistent och berätta det. 

    Vissa barn mår dock bättre av att få gå kvar i förskoleklass eller ettan ett år extra. 

  • tankfull
    Anonym (Splittrad) skrev 2018-12-06 20:30:48 följande:
    Hur ska vi kunna ha det ansvaret, vi är ju inte med på skolan precis! Förutom samtal med sonen som vi alltid har när såna här situationer uppkommer..
    Det vore nog en idé att ni faktiskt var med i skolan några dagar för att få en ökad förståelse för hur skolpersonalen har det med alla elever och även se hur erat barn beter sig. Det känns som fel sak att lägga fokus på att någon har hållit fast barnet två gånger - fokusera på vad ni kan göra för att få sonen att bete sig bra. Om ni ifrågasätter personalen inför pojken så blir han väl ännu värre och det hjälper ingen.
  • Anna60
    Anonym (Splittrad) skrev 2018-12-06 14:59:57 följande:
    Hej jag har en undran när drt gäller skolan. Elever som kan vara lite bångstyriga o har en stark vilja,hur hårdhänt får/kan lärare vara egentligen? Jag undrar för att sonen har berättat att vissa lärare kan få hålla fast han ibland o då gör han illa sig. Den här terminen har det hänt kanske 2 ggr. Båda gångerna har sonen försökt lämna lektionen i förtid och lärarna har ej velat släppa han. Han får panik och försöker ta sig loss,varav han gör illa sig. Han har även fått snärt på fingrar av en lärare när hon inte ville att sonen skulöe röra ett papper.Är detta okej av lärarna?
    Jag kan ju undra varför din son försöker lämna lektionen innan den slutat. Om din son sköter sig, så lär inte något hända från lärarens håll. Lärare får inte röra barn i affekt, enbart freda sig och i självförsvar. Men din son har en plikt att uppföra sig som folk - och det är du som förälder som fostrar ditt barn, inte skolan.

    Se till att ge din son förutsättningarna, så kommer han nog sköta sig i skolan. Du är grabbens förebild.
  • Anonym (Lärare)
    PH76 skrev 2018-12-06 21:40:07 följande:

    Efter som han springer ut ifrån klassrummet även med de andra lärarna så är det uppenbart ett problem där med. Skillnaden verkar vara att de inte försöker stoppa honom.


    Ts har ju beskrivit att det fungerar med den vanliga läraren som barnet har mest, och även att det fungerar när assistent finns närvarande.

    Det är väldigt typiskt att personer dom känner barnen och håller en bra tydlig struktur också skapar trygghet och ordning så att det fungerar för alla barn.
Svar på tråden Hur hårdhänta får en lärare vara?