Anonym (också lärare) skrev 2018-12-10 13:40:05 följande:
Det är en vanlig anpassning, att man låter barn gå iväg när de inte klarar att vara i klassrummet. Känner man som lärare till denna anpassning, så låter man det så klart ske. Oftast är det uppgjort att eleven ska komma tillbaka efter fem minuter...vilket jag har för mig att ts skrev att eleven gör. Det är bättre att eleven får en liten paus och sedan jobbar mer fokuserat, än att resten av lektionen ska läggas på irritation och kryp i kroppen.
...och nej anpassningar ges inte bara till elever med diagnoser eller misstänkta sådana.
Jag har inte påpekat att elev har en diagnos men tyckte att det skulle vara bra med en utredning, jag tycker att det är orättvist mot eleven att inte gör allt som går.
Dock så anser jag att om en elev vid flera tillfällen behöver lämna klassrummet för att inte störa, ja då är det ett problem som behöver dresseras av elevens föräldrar.
Alla inlägg jag har gjort i denna tråd har varit med fokus på vad som är bäst för en enda person, eleven själv. Jag tycker att det är förbannat själviskt och elakt av föräldrar att inte ge sina barn de bästa möjligheterna som finns. Detta kan innefatta att man sitter och hjälper sina barn att studera ett par timmar per dag om det behövs, tar in privatlärare, BUP om det är problem på den sidan. Eller andra lösningar beroende på vad problemet är och vilka verktyg som finns att ta till.