• Anonym (Mamma)

    Ska man tvinga sitt barn att börja på en aktivitet?

    Jag har en 9-åring som inte har någon aktivitet/sport vid sidan av skolan. Han har när han var yngre testat att spela fotboll samt gått på simning. Men han gillade det inte. Han har varit lite inne på att börja med friidrott men aldrig kommit till skott. Han är en kille som känner att han måste vara proffs från dag ett annars kan det lika gärna vara. Han är så rädd för att göra bort sig. När han var runt 7 år så ville han så gärna börja på en aktivitet eftersom alla kompisar hade aktiviteter, men vi hittade aldrig något som han var villig att testa. Nu sitter han bara hemma och spelar tv-spel eller är med sina kompisar. Jag känner att det är viktigt att han har något mer i sitt liv, kanske mest för att tvinga honom att träna sitt sociala beteende. Han är en sån person som i princip måste tvingas till saker, vilket känns hemskt, men han har så svårt att hitta på något själv. 

    Vad tycker ni? Är tv-spel och kompisar tillräckligt för ett barn på 9 år eller bör dom ha en aktivitet?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-12-10 16:29
    Ser att många reagerar på ordet tvinga, men jag känner att det valet vi har kvar, antingen tvingar vi honom eller så får han han vara utan aktivitet. Vi har lockat med allt möjligt, vi har testat gemensamma aktiviteter.

    Hur får vi in mer rörelse i hans liv om han bara spelar tv-spel och är med kompisarna. Han är inte ett dugg överviktig eller så, men rörelse är alltid viktigt oavsett hur du ser ut anser jag. Och jag vill ju att han ska få en sund inställning till motion när han blir vuxen.

  • Svar på tråden Ska man tvinga sitt barn att börja på en aktivitet?
  • Anonym (N)

    Hur lägger ni fram det? Jag var väldigt blyg när jag va liten och hade nog inte börjat på en enda sport om inte min mamma varit så uppmuntrande. När jag tänker tillbaka så pratade hon ofta gott om en sport/ aktivitet först. Kanske hade hon själv utövat den innan och så berättade hon hur kul hon haft det osv så att jag blev positivt inställd typ. Sen hette det ?Du kan testa några gånger och se hur det är?. Lite taktisk övertalningsförmåga, tror inte hon gjorde det medvetet men det funkade. Jag gick på massor av aktiviteter genom åren.

    Var lite bestämd ändå ;)

  • No Logo
    Anonym (N) skrev 2018-12-11 00:18:56 följande:

    Hur lägger ni fram det? Jag var väldigt blyg när jag va liten och hade nog inte börjat på en enda sport om inte min mamma varit så uppmuntrande. När jag tänker tillbaka så pratade hon ofta gott om en sport/ aktivitet först. Kanske hade hon själv utövat den innan och så berättade hon hur kul hon haft det osv så att jag blev positivt inställd typ. Sen hette det ?Du kan testa några gånger och se hur det är?. Lite taktisk övertalningsförmåga, tror inte hon gjorde det medvetet men det funkade. Jag gick på massor av aktiviteter genom åren.

    Var lite bestämd ändå ;)


    Tror på den här metoden. Att få in rutinen med att regelbundet ha någon form av fysisk träning tror jag är en jättebra vana att få in från unga år. De ska inte tänka ?vill jag gå och träna? utan ?vad ska jag träna den här terminen? Gärna någon intellektuell aktivitet också: instrument, kör, teater, schack, programmering el dyl
  • Anonym (mami)
    lövet2 skrev 2018-12-11 00:07:16 följande:

    Jag vill lägga till att ett av mina barn är ett sådant. Hon slog också bakut bara jag nämnde ordet "motion". Däremot förstod hon ju att även hon måste hjälpa till i hushållet, så hon gick snällt till affären varje dag och köpte en liter mjölk. Det funkade, det också ...


    Det finns aktiviteter man kan utöva solo. Typ simning, skidåkning, skridskor etc. Kan man göra tillsammans med föräldern till en början.
  • Anonym (mami)
    Anonym (N) skrev 2018-12-11 00:18:56 följande:

    Hur lägger ni fram det? Jag var väldigt blyg när jag va liten och hade nog inte börjat på en enda sport om inte min mamma varit så uppmuntrande. När jag tänker tillbaka så pratade hon ofta gott om en sport/ aktivitet först. Kanske hade hon själv utövat den innan och så berättade hon hur kul hon haft det osv så att jag blev positivt inställd typ. Sen hette det ?Du kan testa några gånger och se hur det är?. Lite taktisk övertalningsförmåga, tror inte hon gjorde det medvetet men det funkade. Jag gick på massor av aktiviteter genom åren.

    Var lite bestämd ändå ;)


    Tror också på det. Sedan tror jag på att föregå med gott exempel. Åka skidor och ta med barnen, dra iväg på joggingtur, simma och ta med barnen till badhuset. Alktid talat val om all sorts aktivitet och barnen verkar ta efter.
  • Alexi
    Anonym (N) skrev 2018-12-11 00:18:56 följande:

    Hur lägger ni fram det? Jag var väldigt blyg när jag va liten och hade nog inte börjat på en enda sport om inte min mamma varit så uppmuntrande. När jag tänker tillbaka så pratade hon ofta gott om en sport/ aktivitet först. Kanske hade hon själv utövat den innan och så berättade hon hur kul hon haft det osv så att jag blev positivt inställd typ. Sen hette det ?Du kan testa några gånger och se hur det är?. Lite taktisk övertalningsförmåga, tror inte hon gjorde det medvetet men det funkade. Jag gick på massor av aktiviteter genom åren.

    Var lite bestämd ändå ;)


    Vår son har varit oerhört rädd för nya grupper osv. Ett helsike att lämna i skolan i början av fklass och ettan (nu i tvåan var det bara jobbigt allra första dagen så det går jättemycket framåt), jättejobbigt att börja på simskola och annat. Men vi har tvingat honom över den tröskeln och sen har det varit jättebra. Så man måste ibland hjälpa barnet förbi sånt. Vi bekräftar känslan men säger att man måste, typ.
  • Anonym (Föredöme)

    Eller så gör man saker tillsammans med sitt barn. Ta en långpromenad, gå ut i skogen och leta svamp, köra hinderbana på en lekplats/i naturen. Finns massor av skoj och så får man umgås på ett naturligt sätt. Var ett föredöme för ditt barn, de gör inte som vi säger utan som vi gör.

  • Anonym (Mom)

    Jag hade inte tvingat men försökt få honom attt testa. Mina barn har inga aktiviteter sedan ett år tillbaka. De har gått på lite olika grejer tidigare: simning, dans, kör. Men sen bad de att inte ha nåt. De orkade inte och ville ha tid attleka med kompisar och ta det lugnt efter skolan. Till saken hör att de har fritids och är hemma kl 17.30 varje vardagskväll och har två läxor var varje vecka. Så de har inte supermycket fritid. De är 8 och 10.

    Jag vill gärna att de ska börja på någon idrott men problemet här (kanske i alla storstäder?) är att de börjar elitsatsa så tidigt så redan för mindre barn är det inte så lekfull träning och mina barn gillar inte att tävla alls.

  • Anonym (Johanna)

    Hitta nått som han gillar. Nu är det tydligen en kille som gillar att spela spel, vilken typ av spel? FPS? Åk iväg och lira lasergaame med honom på regelbunden basis, han kanske är intresserad av skytte? Bågskytte? Ta med honom och en kompis och ta en dag i ett äventyrsbad eller lekland. Gillar ni att bo i tält och finns det minsta intresse av historia, testa lajv! (fungerar skitbra även för föräldrar för den delen), rollspel, även på bord iofs är man inte så aktiv då men det kan leda till andra aktiviteter som fäktning, historisk fäktning, ludosport, allt beroende på vart ni bor. Ridning? Det finns massor med kampsporter och där leks det mer än elitsatsas. Alla barn är inte gjorda för lagsporter, personligen hatar jag lagsporter men det är en annan historia. Det finns massor utanför den traditionella ramen, fjällvandra, fiska, tälta, cykelsemester, mountainbike i skogen, parkour, hoppa studsmatta det tar aldrig slut när man börjar leta. Då gör ni dessutom saker tillsammans och jag tror att det inte går att göra saker tillsammans med sitt barn för mycket. Hund kan vara något också, finns många hundungdomar därute och mycket skoj att göra med en hund.


    Lycka till i letandet efter något bra :)

  • tankfull
    Anonym (Mom) skrev 2018-12-11 08:36:44 följande:

    Jag hade inte tvingat men försökt få honom attt testa. Mina barn har inga aktiviteter sedan ett år tillbaka. De har gått på lite olika grejer tidigare: simning, dans, kör. Men sen bad de att inte ha nåt. De orkade inte och ville ha tid attleka med kompisar och ta det lugnt efter skolan. Till saken hör att de har fritids och är hemma kl 17.30 varje vardagskväll och har två läxor var varje vecka. Så de har inte supermycket fritid. De är 8 och 10.

    Jag vill gärna att de ska börja på någon idrott men problemet här (kanske i alla storstäder?) är att de börjar elitsatsa så tidigt så redan för mindre barn är det inte så lekfull träning och mina barn gillar inte att tävla alls.


    Om barnen är hemma kl.17.30 varje vardag så är det förståeligt att de inte orkar med en aktivitet också. Så småningom kanske de kan ta sig själva från skolan till hemmet eller en fritidsaktivitet och då blir det kanske aktuellt på nytt med att ha en aktivitet?
    Jag håller med om tävlandet, tycker det är synd om barn börjar tävla väldigt tidigt (vilket min dotter gör tyvärr). Men idrott och musik är två grejer jag tycker man har nytta/nöje av för livet så det vill jag gärna att dottern håller på med - fast hon har å andra sidan inte fritids till klockan 17.30! 
  • Anonym (Mom)
    tankfull skrev 2018-12-11 09:03:18 följande:

    Om barnen är hemma kl.17.30 varje vardag så är det förståeligt att de inte orkar med en aktivitet också. Så småningom kanske de kan ta sig själva från skolan till hemmet eller en fritidsaktivitet och då blir det kanske aktuellt på nytt med att ha en aktivitet?

    Jag håller med om tävlandet, tycker det är synd om barn börjar tävla väldigt tidigt (vilket min dotter gör tyvärr). Men idrott och musik är två grejer jag tycker man har nytta/nöje av för livet så det vill jag gärna att dottern håller på med - fast hon har å andra sidan inte fritids till klockan 17.30! 


    Jag håller med om att idrott och musik är två bra grejer för livet. Jag hade själv både kör, spelade instrument och idrottade. Testade massa olika. Men det är helt annorlunda idag, kommunala musikskolan har flera års kötid och privat kostar det skjortan med musikundervisning.

    Men vi lär ju hitta nåt så småningom.
  • tankfull
    Anonym (Mom) skrev 2018-12-11 09:19:38 följande:
    Jag håller med om att idrott och musik är två bra grejer för livet. Jag hade själv både kör, spelade instrument och idrottade. Testade massa olika. Men det är helt annorlunda idag, kommunala musikskolan har flera års kötid och privat kostar det skjortan med musikundervisning.

    Men vi lär ju hitta nåt så småningom.
    Synd att det är så, men ni kan väl kanske stå i kö så länge då, så finns chansen längre fram när barnen blivit lite mera självgående.
  • Anonym (Hoppa studsmatta)

    Kan inte detta vara nagot? Alltsa inte nagon regelratt gruppaktivitet, utan att ni ser till att ga dit en gang i veckan och ha med en kompis (eller fler) varje gang?

    jump.se/parker/orebro/
    www.bounceinc.se/sthlm-kungens-kurva

    Kostar 150kr/person och det ar val ungefar vad en ridlektion, tennis/badmintonbana eller simlektion/intrade till badhus kostar, sa det blir val ungefar samma summa som en ordinarie "organiserad" aktivitet bara att ni utfor den privat?

  • tvillingmammaVastmanland

    Scouter brukar passa barn som inte vill tävla. Handlar mycket om gemenskap.

Svar på tråden Ska man tvinga sitt barn att börja på en aktivitet?