Inlägg från: Anonym (Stackars män, dax att bli kvitt "mansidealet"?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Stackars män, dax att bli kvitt "mansidealet"?)

    Självmord, 2/3 är män. Varför?

    Det är helt andra tider nu, och män behöver inte längre vara den "beskyddande, den som inbringar försörjning till familjen, den som kämpar och gör allt för sin familj".

    Han behöver inte inte skaffa mat, tak över huvudet, eller andra behov som familjen kan ha.

    För kvinnan gör det precis lika bra som honom. Intellektuellt, praktiskt, och i handling.

    Därför kallas kvinnor för feminister. Därför de är självförsörjande, och inte alls behöver en man, för att överleva.

    Så mannen/ hanen som människa, har i princip förlorat sin identitet, sin roll som just man.

    Så kan det vara en orsak till att så många fler män tar sitt liv?

    www.svtplay.se/video/20076342/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-29-att-stoppa-mans-sjalvmord&tab=2018

    Mannen måste i stället utöva sin si "manlighet" genom meningslöst våld, dominans och egocentrism gentemot kvinnor, som han innerst inne vet, är hans like. Hans like i alla sammanhang, och på alla villkår.

    Men det är inte äns i västvärlden, accepterat. Och mannen har enda sen stenåldern, hållit fast vid sin identitet, som som den som måste döda, kriga, och kämpa. Varför?

    Varför inte bara njuta av tanken på att slippa hela ansvaret? Kvinnor världen över, lider fruktansvärda plågor, därför att inte mannen vill släppa sin stenåldersidentitet?

    Så synd. Ta i nte livet av er. Kvinnor är lika bra. Men ni män kan inte acceptera det?

    Hur många kvinnor krigar? Hur många kvinnor dödar och våldtar?

  • Svar på tråden Självmord, 2/3 är män. Varför?
  • Anonym (Stackars män, dax att bli kvitt "mansidealet"?)

    Jag satte länken till min tråd, därför att jag tyckte den är intressant.

    Kolla på den, om någon orkar. Naturligtvis är det hela från ett generellt perspektiv, men i grunden belyser det mannens roll i decennier, de har inte ändrat sitt beteende ett dugg. I Somaliern, omskär man fortfarande små flickor. För det är mannens rätt.

    I Många muslimska länder, tillåter man aga mot sin/ sina fruar. Män kan gå som de vill, göra som de vill. Kvinnor måste dölja sig bakom skynken. Män kan knulla till höger och vänster, då är de charmiga och kvinnotjusare.

    Kvinnor är horor, så snart de titta åt et annat håll än sin mans?

    Manliga horor, omtalas sällan.

    Ni män som vill ta ert liv, tänk på att ni inte alls behöver att vara så stärka och snygga och manliga. Försök att hitta en ny identitet, bredvid kvinnan, som er lika, fast har ett annat kön. Hjälp varandra. Stick inte huvudet i sanden så snart det kriser. Lär er att lyssna.

    Nu pratar jag om män här. De män i andra kulturer, där kvinnan fortfarnde är en "sak", en ägodel som skall värna och uppassa mannaen", det kommer nok aldrig at t hända.

  • Anonym (Stackars män, dax att bli kvitt "mansidealet"?)
    Anonym (Fruktansvärt) skrev 2018-12-14 23:00:11 följande:
    Samtidigt har vi normer att följa, för vi vill inte bli ensamma. Det är ett ständigt spel det här, det ska gudarna veta. Men all heder till dig som lyfter frågan.
    Jag vet att det kriser i många förhållanden, ganska tidigt, så snart det kommer barn? Varför är det så många ensamstående mammor och pappor, och barn som får vandra mellan olika hem? Varför tror ni att det hela löser sig med drömmen om barn villa och vove?

    Kvinnan är en obstinat varelse, genom den friheten hon numera tillåts. Mannen är lika obstinant, så det blir som två magneter med motsatta poler?

    Därför att hon inte längre orkar att bli nertryckt. Tänk hur det var här för några decennier sedan.

    Då stod kvinnan fortfarande bakom om spisen med en unge på höften, och en som kravlade runt i soffan, för pappa var på jobbet?

    Det är slut nu. Nu har män och kvinnor totalt samma rättighet i samhället, åtminstone här.

    Men varför vabbar inte pappor lika mycket som mamman? Är hans jobb viktigare än hennes?

    Om man går till andra kulturer, så kan man se in i hur det var här för.

    Vi män skall inte alls känna oss underlägsna på något sätt, vi behöver inte musklerna, okay många tjejer vill ha det, men inte för att de behöver att bli "beskyddade". Nu är muskler mera en fråga om sex, och attraktion.

    Samma gamla instinkt hos båda könen, fast med olika betydelse.

    Jag känner mig inte underlägsen kvinnan på något sätt, men jag har lärt mig av henne, att vi båda är lika viktiga. Och det ger mig styrka.
  • Anonym (Stackars män, dax att bli kvitt "mansidealet"?)

    Måste bara citera detta:


    "Anonym (Undantag) skrev 2018-12-15 10:08:07 följande:
    Läs lite aktuella tidningar.Kvinnor ser där som bästa utväg att dö för att slippa leva i helvetet."...

    Kanske det är just det vi skall lyssna på? För vem fan tror vi egentligen att vi är? Okay, det finns kvinnor som våldtar män, men hur många? Det finns kvinnor som skjuter och dödar och stryper, och förgriper sig på små barn, men hur många är de?

    Det finns kvinnor som driver bordell och säljer små barn i Thailand, och i Indien, eller var som helst? Men hur många är de? Och vem driver dem?

    Och vem köper deras "tjänster"? Männen, eller hur? Och vem driver de kvinnorna att köra dessa "bordell"? Är det inte alltid en man bakom?

    Men män tar inte bara sitt liv därför att han har förlorat sin identitet. De goda männen tar sitt liv av andra orsaker. Vi blir skuldbelastade för allt, i sista änden.

    Men vi är lika stärka ändå. För vi är inte som de onda männen. Vi har lika mycket rätt att jobba i förskolan, att vabba och få lov att leva som kvinnor gör, vi behöver inte att skämmas för något, och inga kvinnor behöver att kallas för feminister.

    Det är inte lätt att förstå varför män begår självmord, mer än vad kvinnor gör. Men vi behöver inte att vara så jävla egocentriska.

    Sluta döda, sluta våldta, sluta kriga, sluta spela Hulken. Var bara människa?

     
  • Anonym (Stackars män, dax att bli kvitt "mansidealet"?)
    Baratillfälligt skrev 2018-12-16 01:38:02 följande:

    Lol, män har ALLTID begått sjuka handlingar mot kvinnor.

    Det är snarare en press på dem att inte söka vård för psykiska besvär (matchokultur) och inte skapar meningsfulla förhållanden (platoniska/romantiska).

    Inte så att din bitchiga attityd gör saken bättre, men ok.


    Vem skriver du till?

  • Anonym (Stackars män, dax att bli kvitt "mansidealet"?)
    Anonym (Greven) skrev 2018-12-14 23:06:00 följande:
    Har funderat mycket på det där med självmordsförsök och tror som du att det handlar om att få uppmärksamhet. Inte i alla av fallen, men i väldigt många.

    Därför om man vill göra det så finns det närmast nog 100 % säkra metoder som inte är komplicerade att utföra.
    Att kasta sig fram för tåget, är ett säkert kort, men varför? Du vet väl att det alltid finns någon som vill att du skall leva? Öppna truten, berätta. Hur jävla dåligt man än mår, så skall man inte fan behöva at ta livet av sig!

    Skulder? Hedersrelaterade, drogar? Olycklig kärlek, spelberoende, vad fan som helst?

    Självmord är inte den sista utvägen. Självmord är en förnekelse. Ingen behöver att känna sig sig mindre värd, så vidare att man inte har begått en så vidrig handling, att man inte kan överleva med sitt samvete.
  • Anonym (Stackars män, dax att bli kvitt "mansidealet"?)
    Anonym (Anna) skrev 2018-12-16 06:57:53 följande:

    Hittade nu statistik över självmord sedan 1980. Då var antalet suicid bland män i Sverige 48 per 100 000 invånare. 2017 var det 25,6. Så det borde väl tala emot ts teori. Statistiken gäller både säkra och osäkra självmord.


    Min teori? Har du tittat på programmet jag länkade till?
  • Anonym (Stackars män, dax att bli kvitt "mansidealet"?)
    Anonym (Anna) skrev 2018-12-16 06:57:53 följande:

    Hittade nu statistik över självmord sedan 1980. Då var antalet suicid bland män i Sverige 48 per 100 000 invånare. 2017 var det 25,6. Så det borde väl tala emot ts teori. Statistiken gäller både säkra och osäkra självmord.


    Min teori? Har du tittat på programmet jag länkade till?
  • Anonym (Stackars män, dax att bli kvitt "mansidealet"?)
    Anonym (Min teori) skrev 2018-12-22 19:59:13 följande:

    Det här är min teori.

    Ur ett evolutionistiskt perspektiv är kvinnan det viktigaste könet eftersom hon föder barn och ser till att samhället inte dör ut. Hanar är inte lika viktiga (då det inte behövs så många hanar för att befrukta flera honor). Därför dör ofta hanar efter befruktning bland många djurarter eller så äts han upp av honan. Fler flickor än pojkar föds under krig och svält och den dubbla x kromosomen gör att flickembryon är mer tåliga mot genetiska sjukdomar och även psykiska åkommor än pojkarnas y kromosom. Dvs naturens sätt att skudda det viktigaste könet.

    Detta vet vi män innerst inne om. Att många av oss är överflödiga därför har det varit extra viktigt att historiskt utnyttja muskelstyrkan för att behålla makt över kvinnan. Begränsa henne och kooperativt göra henne beroende av mannen. För när hon väl tar makten över sig själv... då vet mannen att mycket av hans syfte försvinner.

    Och idag när det visar sig att man kan tillverkar syntetiska spermier från kvinnor., spiken i kistan för nyttan med männen. För en kvinnas kropp är lika avancerad som hjärnan, därför kommer det aldrig gå att tillverka artificiella livmödrar. (Eftersom livmodern är så starkt kopplade till just en hjärna)

    Så vad har då mannen som han kan erbjuda kvinnan? Skydd? Mot vad? Inte vilddjur längre utan en kvinnas största fara är ju män. Så om vi inye fanns så skulle ju kvinnan i teorin inte ha en naturlig fiende.

    Det finns en sak han kan erbjuda, en sak ingen donator eller vän i världen kan erbjuda. Kärlek, attraktion och passion.

    Och om vi män anammar detta. Dvs öpphör med att försöka ha en hållhake på kvinnor utan Istället försöker dela världen med henne på ett kärleksfullt och glädjefullt sätt. Ja då är vi ju fortfarande ovärdeliga!


    Jag tycker heller inte att vi män, behöver dödar os själva. Vi är bra som vi är. Jag tror inte att vi behöver att beskydda henne längre, hon klarar sig bra utan os män? Men det är väl då en stor börda, som vi ändå kan släppa? Så varför gör så många män självmord då? Varför måste vi män hela tiden vara "bäst"?
  • Anonym (Stackars män, dax att bli kvitt "mansidealet"?)
    Anonym (Anna) skrev 2018-12-23 09:07:32 följande:
    Den teori ts lyfter fram i sin trådstart då, om det är viktigt att förtydliga det.

    Nej jag har ej sett programmet, länken funkar ej och hittar ej programmet när jag söker på svt play.

    Men jag vidåller att om mäns självmord skulle bero på förändrade könsroller borde antalet självmord bland män ökat sedan 1980, inte minskat. Om det vore så att många fler män än tidigare tar sitt liv skulle jag förstå dina tankar bättre, men nu är det ju tvärtom. Under samma period som kvinnor tagit större plats i det offentliga rummet, offentlig barnomsorg och föräldraförsäkring för båda könen vuxit fram osv, har självmorden bland män minskat. Det blir därför märkligt att använda dessa saker som belägg för höga självmordstal.

    Jag tror mer på att skillnaden mellan självmord bland män och kvinnor beror på vedertagna teorier som tex en underdiagnosticerung av depression hos män, att män generellt upplever det svårare att söka hjälp, att äldre män har svårare med omställningen efter arbetslovet pch att män använder sog av mer effektiva metoder. Teorin för det sistnämnda är väl dels att män generellt är mer riskbenägna samt säkerligen också i högre utsträckning har tillgång till och kunskap om tex vapen.

    Men som sagt, jag är ingen expert på ämnet utan läser bara vad experter anser och tolkar utifrån det vad jag anser vara rimligt. Den teori som du lyfter fram tycker jag inte låter så rimlig eftersom självmorden minskat, så jag förstår inte orsakssambanden här.
    Jo då, det är inte min teori. men om länken inte funkar nu, så kanske denna gör, nej, det är inte min teori. Bara ett sorgligt faktum.

    www.svt.se/nyheter/vetenskap/darfor-tar-fler-man-an-kvinnor-livet-av-sig
  • Anonym (Stackars män, dax att bli kvitt "mansidealet"?)

    Jag vet inte själv varför det är så, vet bara att män och unga pojkar, har fått mycket mindre självförtroende, de tror fortfarande, att det är dem som skall "fixa allt", men så är det inte längre. Kvinnor är precis lika kapabla, om de vill.



Svar på tråden Självmord, 2/3 är män. Varför?