• Anonym (ts)

    vad ska ni rösta i nyvalet?

    vilket parti kommer ni då rösta på?

  • Svar på tråden vad ska ni rösta i nyvalet?
  • Anonym (tidigare soffliggare)
    nihka skrev 2019-01-19 20:57:48 följande:
    Ditt s k inlägg innehåller personangrepp, en stor portion fördomar och mycket okunskap.
    Vill be om ursäkt om jag har begått personangrepp. Jag ser inte att jag har gjort det. Visa det gärna på ett sakligt sätt så ska jag i så fall be om ursäkt och rätta mig.

    Nej, sakfel av dig. Jag har inga fördomar om vad s k smugglare har förmedlat. 
    Jag har vad jag bedömer vara mycket trovärdiga vittnesuppgifter att smugglare har lämnat sådana informationer och/eller att de har förmedlat en sådan bild.

    Jag påstår inte att jag har full kunskap i detalj om vad människosmugglare har informerat om. Om du vet bättre, om du har bättre kunskap inom just detta område, informera gärna om det, så jag slipper visa okunskap, och så är jag beredd justera min utsago.

    Jag misstänker snarare att du okritiskt har gått på en massa "propagande" inom detta område och att du har fått fördomar mot sådana som mig och mot den information som säger emot den "propaganda" som du okritiskt gillar.
    Jag tror att det finns stor risk att det av dig visade fotot vid en granskning visar sig vara falskt eller åtminstone kan klassas som propaganda.

    Även du måste väl inse, det som politiker och andra har börjat förstå, att den tidigare strikt ensidiga bilden nu har börjat krackelera högst väsentligt.
    De politiska förslag från de flesta partier, och den ändrade riktningen i politiken, är ju sådant som man tidigare anklagade SD för och sådant som tidigare fick många att dra rasist-kortet.
    Förändringen kan väl ändå inte ha gått dig förbi???
  • Anonym (The Fake Follower)
    nihka skrev 2019-01-20 11:33:08 följande:

    "Du har i och för sig helt rätt i att den som har befogenhet därtill kan stoppa leveransen av Staropramen om den kommer från Danmark via öresundsbron"

    Varför uppmanar du mig att hålla ordning på vad jag skriver när det är du som har fantiserat ihop vad jag har skrivit? Jag har inte sagt något om några befogenheter att stoppa leveranser över Öresundsbron. 

    Medlemsländerna var och är fortfarande oeniga och EU är fortfarande utan en tajt gemensam plan. Alla länder gjorde och gör fartfarande lite som de tycker.

    Du kan ju ta och prata med någon av de personer som flydde från Syrien till Sverige under flyktingkrisen 2015 och höra om de håller med dig om att Sverige var "(skenbart) humanat" Jag har slutat räkna hur många flyktingar som berättat att de fått reda på (ofta genom facebook) att en släkting, en vän eller granne dött i kriget och hur tacksamma de är att inte behöva oroa sig för att huset ska bombas under natten när de sover.


    (Någon): "De flesta som kommer till Sverige kommer från DANMARK" (#152)

    Nikha: "Ja precis. (...) Resonerar du likadant om tjeckisk öl? Eftersom den transporterats genom Danmark kommer den från DANMARK?" (#154)

    The Fake Follower: "Ja, om ölen har fraktats över Öresundsbron kommer den från Danmark. (...) För det fall Danmark har en skyldighet att kontrollera dessa produkter innan de släpps in i Sverige borde i teorin heller ingen sådan produkt släppas in i Sverige." (#159)

    Nikha: "Vad bra. Då kan du ta din Staropramen som kommer från Danmark" (#161)

    The Fake Follower: "Du har i och för sig helt rätt i att den som har befogenhet därtill kan stoppa leveransen av Staropramen om den kommer från Danmark via Öresundsbron" (#164)

    Om du numera ändrat ståndpunkt och menar att ölen inte längre kan tas om den kommer från Danmark (även om den tillverkats någon annanstans) hade det väl varit mer rättframt att förklara det istället för att påstå att jag ljuger.

    Angående det övriga kan du ju ringa till grabbarna som sover utomhus eller delar sunkiga husvagnar medan de pluggar på gymnasiet, eller de som är hänvisade till tält efter att deras korttidskontrakt löpt ut eller de som fick sova utomhus vintern år 15/16 (eller för den delen alla de kvinnor och barn och barnfamiljer som aldrig kommer att få chansen att lämna Syrien på grund av att svenska resurser har tagit slut efter de föregående årens snedfördelning). Det drabbar ingen svensk men inhumant mot de som kom. Jag menar nämligen att det är skenbart humant att locka med öppna gränser och obegränsad välfärd om man sedan lämnar de som kommer vid för våg.
  • nihka
    Anonym (tidigare soffliggare) skrev 2019-01-20 17:29:28 följande:
    Fråga: Kan det vara så att du tillhör dem som gillar att bli grundlurad och som försöker att grundlura andra?

    Har du något belägg för att fotot du visar är äkta?

    Du visar ett foto med unga män som bär på bebisar, under vad man försöker framställa som svåra förhållanden och krigssitaution.
    Detta är ju en uppenbart falsk skildring.
    Det har inte varit vanligt förekommande att unga män har flytt medförande små barn eller med barn överhuvudtaget.
    Den stora majoriteten s k flyktingar som har "flytt" från Danmark till Sverige har varit unga friska män, men utan sina barn och utan sina kvinnor.
    Sverige i allmänhet, du och andra (som kanske är grundlurade?) har valt att acceptera och prioritera att ta emot unga friska män samtidigt som vi har valt att INTE hjälpa kvinnor och barn.
    Har du ens reflekterat över varför det av dig publicerade foto inte visar någon mamma eller någon kvinna överhuvudtaget?
    Vad har du själv gjort aktivt för att vi och landet Sverige på ett bättre sätt ska hjälpa kvinnor och barn?
    Tror du verkligen att unga friska män som reser genom flera EU-länder där krig, svält eller stora faror absolut INTE råder, unga friska män som i sista steget "flyr" från Danmark till Sverige, tror du att det är dessa unga friska män som mest behöver din och Sveriges hjälp?

    För mig är det obegripligt att inte du och Sverige har prioriterat att hjälpa kvinnor och barn som dessa unga män väljer att lämna efter sig i kriget och i det farliga landet som de flyr ifrån.
    Hur kan det vara accepterat av dig och av svenska politiker att någon enda ung man kan välja att lämna sina barn och deras mor för att sätta sig själva i första rummet?
    https://www.dn.se/nyheter/varlden/fns-fredsmaklare-trampar-vatten-i-krigszonerna/

    Du får vända dig till Dagens Nyheter med dina s k misstankar om s k "falsk skildring". Bildtexten lyder: "Förstörelse i Aleppo". Vadå, "försöker framställa som svåra förhållanden och krigssituation"? Hur tror s k du att det ser ut i Aleppo efter 6 års strider?  Lite som Paradise hotell? Tror s k du inte att unga män har barn? Tror s k du att kvinnorna självbefruktar sig?

    Varenda ord s k du säger är spekulation.

    De allra flesta syrier jag träffat är familjer och de jag hjälpt är familjer.

    "Barn som söker asyl i Sverige

    Under år 2017 kom det drygt 8 507 barn till Sverige, varav 1336 av dessa var ensamkommande det vill säga utan sina föräldrar eller andra vårdnadshavare. Många av barnen kommer från Syrien, Afghanistan, Irak och Somalia. Antalet barn som sökt asyl i Sverige ökade kraftigt under perioden från 2014 till 2015, sammanlagt kom det 23 000 barn år 2014 och 70 000 barn år 2015."

    https://unicef.se/fakta/barn-pa-flykt-i-sverige


    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka

    The Fake Follower: "Ja, om ölen har fraktats över Öresundsbron kommer den från Danmark. (...) För det fall Danmark har en skyldighet att kontrollera dessa produkter innan de släpps in i Sverige borde i teorin heller ingen sådan produkt släppas in i Sverige." (#159)

    Nikha: "Vad bra. Då kan du ta din Staropramen som kommer från Danmark" (#161)

    Jag har fortfarande inte sagt något om några befogenheter att stoppa leveranser över Öresundsbron. Case closed.


    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (tidigare soffliggare) skrev 2019-01-20 17:44:02 följande:
    Vill be om ursäkt om jag har begått personangrepp. Jag ser inte att jag har gjort det. Visa det gärna på ett sakligt sätt så ska jag i så fall be om ursäkt och rätta mig.

    Nej, sakfel av dig. Jag har inga fördomar om vad s k smugglare har förmedlat. 
    Jag har vad jag bedömer vara mycket trovärdiga vittnesuppgifter att smugglare har lämnat sådana informationer och/eller att de har förmedlat en sådan bild.

    Jag påstår inte att jag har full kunskap i detalj om vad människosmugglare har informerat om. Om du vet bättre, om du har bättre kunskap inom just detta område, informera gärna om det, så jag slipper visa okunskap, och så är jag beredd justera min utsago.

    Jag misstänker snarare att du okritiskt har gått på en massa "propagande" inom detta område och att du har fått fördomar mot sådana som mig och mot den information som säger emot den "propaganda" som du okritiskt gillar.
    Jag tror att det finns stor risk att det av dig visade fotot vid en granskning visar sig vara falskt eller åtminstone kan klassas som propaganda.

    Även du måste väl inse, det som politiker och andra har börjat förstå, att den tidigare strikt ensidiga bilden nu har börjat krackelera högst väsentligt.
    De politiska förslag från de flesta partier, och den ändrade riktningen i politiken, är ju sådant som man tidigare anklagade SD för och sådant som tidigare fick många att dra rasist-kortet.
    Förändringen kan väl ändå inte ha gått dig förbi???
    Precis, du ser inte jämte en hel massa annat.

    Uttalanden om mitt intellekt hör knappast till sakfrågan.

    Jaså det är "sakfel" att påstå att du har fördomar. 
     
    Jag har träffat bokstavligen 1000-tals flyktingar och ett litet antal av den skulle jag vilja fota iväg så långt det någonsin går av olika anledningar men främst för att de ljuger. Det stora flertalet välkomnar jag.

    Jaså du tror. Och så tror du lite till.

    Informationen får de flesta främst av familj, släkt, vänner och bekanta som redan flytt eller utvandrat tidigare. Eller någon som återvänt frivilligt eller inte. Naturligtvis. Eller så googlar man. Finns faktiskt, om än opålitligt, internet även i en hel del oroliga områden eller där det är krig. Man realiserar inte sina livs besparingar och ger sig iväg med livet som insats för att någon främling drar fantasihistorier. Tror du generellt att folk är dumma i huvudet? Sedan finns det alltid bedragare och lättlurade människor, men det är knappast något som generellt kännetecknar flyktingar. Det de flesta flyktingsmugglare gör är att transportera och skaffa fram falska dokument.
     
    "Dra rasistkortet" är ett uttryck som används främst av människor som vill komma med rasistiska uttalanden men som vill döpa om dem till något som klingar lite bättre som "sanningen" om hur "dom" är och liknande.

    Sverige har alltid reglerat invandringen utifrån vad situationen kräver och kommer att fortsätta med det helt utan SD.

    SD är fortfarande ett rasistiskt parti. Det kan väl ändå inte ha gått dig förbi???
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (The Fake Follower)
    nihka skrev 2019-01-21 00:21:48 följande:

    The Fake Follower: "Ja, om ölen har fraktats över Öresundsbron kommer den från Danmark. (...) För det fall Danmark har en skyldighet att kontrollera dessa produkter innan de släpps in i Sverige borde i teorin heller ingen sådan produkt släppas in i Sverige." (#159)

    Nikha: "Vad bra. Då kan du ta din Staropramen som kommer från Danmark" (#161)

    Jag har fortfarande inte sagt något om några befogenheter att stoppa leveranser över Öresundsbron. Case closed.


    Svårt att diskutera med någon som menar att ta någonting inte är att ta någonting, men om du fortsätter anklaga mig för att ljuga när jag bemöter det du själv skrivit, så är det case closed även från min sida.
  • nihka
    Anonym (The Fake Follower) skrev 2019-01-21 05:30:12 följande:
    Svårt att diskutera med någon som menar att ta någonting inte är att ta någonting, men om du fortsätter anklaga mig för att ljuga när jag bemöter det du själv skrivit, så är det case closed även från min sida.
    What? Vadå ta någonting? Du blir bara mer och mer obskyr.

    Jag har inte sagt att du ljuger. Var står det? Jag har sagt att jag inte har sagt något om några befogenheter att stoppa leveranser över Öresundsbron.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (tidigare soffliggare)
    nihka skrev 2019-01-21 01:52:54 följande:
    Precis, du ser inte jämte en hel massa annat.

    Uttalanden om mitt intellekt hör knappast till sakfrågan.

    Jaså det är "sakfel" att påstå att du har fördomar. 
     
    Jag har träffat bokstavligen 1000-tals flyktingar och ett litet antal av den skulle jag vilja fota iväg så långt det någonsin går av olika anledningar men främst för att de ljuger. Det stora flertalet välkomnar jag.

    Jaså du tror. Och så tror du lite till.

    Informationen får de flesta främst av familj, släkt, vänner och bekanta som redan flytt eller utvandrat tidigare. Eller någon som återvänt frivilligt eller inte. Naturligtvis. Eller så googlar man. Finns faktiskt, om än opålitligt, internet även i en hel del oroliga områden eller där det är krig. Man realiserar inte sina livs besparingar och ger sig iväg med livet som insats för att någon främling drar fantasihistorier. Tror du generellt att folk är dumma i huvudet? Sedan finns det alltid bedragare och lättlurade människor, men det är knappast något som generellt kännetecknar flyktingar. Det de flesta flyktingsmugglare gör är att transportera och skaffa fram falska dokument.
     
    "Dra rasistkortet" är ett uttryck som används främst av människor som vill komma med rasistiska uttalanden men som vill döpa om dem till något som klingar lite bättre som "sanningen" om hur "dom" är och liknande.

    Sverige har alltid reglerat invandringen utifrån vad situationen kräver och kommer att fortsätta med det helt utan SD.

    SD är fortfarande ett rasistiskt parti. Det kan väl ändå inte ha gått dig förbi???
    Återigen ger du intryck av att vara dummare än vad jag tror att du är.

    Du anklagade mig för personangrepp. Jag bad dig visa det så lovade jag be om ursäkt. Men det verkar som det var lättare att falskt anklaga mig än att visa det?

    Ja, du tillskrev mig saker som jag inte har sagt. Jag återgav vad andra har sagt och då påstod du att jag har fördomar.

    Ja jag tror. Och du tror. 
    Jag har rätt att ha en åsikt, likväl som du.
    Bl a är min åsikt att du verkar låta dig bli grundlurad av den s k "propagandan".

    Det är ju numera belagt att den tidigare hållningen och inriktningen var fel. I stort sett alla etablerade partier är nu för en åtstramning, mer eller mindre och i en eller annan form.
    Men för bara en kort tid sedan var SD det enda parti som öppet var för åtstramning medan alla andra motsatte sig detta.
    Det s k etablissemanget, de allra flesta politiker, media, kulturarbetare och du, m fl, hade fel.
    Åtstramning blev nödvändigt och har också blivit genomfört.

    Inget av det du säger motsäger det jag återberättar att smugglare har informerat om.

    Jag har absolut inte gjort något rasistiskt uttalande.

    Sverige har alltid reglerat invandringen utifrån vad situationen kräver och kommer att fortsätta med det helt utan SD.
    Så du tycker att Sverige alltid har reglerat invandringen på så sätt att du är nöjd. Du är alltså nöjd med samhällsutvecklingen i Sverige, med situationen i s k utanförskapsområden, med skjutningar och brottsligheten som har medfört polisbrist, med gängkriminalitet och droger, med utvecklingen vad gäller sexualbrott, med ökat antal olyckor där flickor råkar "ramla" från balkonger, med ökat antal könsstympningar, med den extremt höga arbetslösheten bland invandrare etc. 
    Du förklarar dig alltså nöjd med hur Sverige nu och alltid har reglerat invandringen?

    I så fall är du ju rätt ensam.
    I stort sett alla etablerade politiker och partier, omkring 80% av väljarna, har förklarat sig INTE vara nöjda med hur Sverige har reglerat invandringen.

    Jag är inte SD:are för jag har aldrig röstat på dem. Jag är inte påläst tillräckligt för att veta vad de är. Jag har dock inte hört eller sett något i den officiella debatten som skulle göra att jag skulle betrakta dem som ett rasistiskt parti, så ja, det har gått mig förbi.
    Om det hade blivit ett extraval hade jag sannolikt för första gången röstat på SD. 
  • Anonym (The Fake Follower)
    nihka skrev 2019-01-21 12:00:58 följande:

    What? Vadå ta någonting? Du blir bara mer och mer obskyr.

    Jag har inte sagt att du ljuger. Var står det? Jag har sagt att jag inte har sagt något om några befogenheter att stoppa leveranser över Öresundsbron.


    Du pratade om att jag hade fantiserat ihop sådant som du faktiskt hade skrivit (se mitt föregående inlägg). Jag tolkar det som att du menar att jag ljög. Men du kanske menar något annat än det du skriver?
  • nihka
    Anonym (tidigare soffliggare) skrev 2019-01-21 19:40:57 följande:

    Återigen ger du intryck av att vara dummare än vad jag tror att du är.

    Du anklagade mig för personangrepp. Jag bad dig visa det så lovade jag be om ursäkt. Men det verkar som det var lättare att falskt anklaga mig än att visa det?

    Ja, du tillskrev mig saker som jag inte har sagt. Jag återgav vad andra har sagt och då påstod du att jag har fördomar.

    Ja jag tror. Och du tror. 

    Jag har rätt att ha en åsikt, likväl som du.

    Bl a är min åsikt att du verkar låta dig bli grundlurad av den s k "propagandan".

    Det är ju numera belagt att den tidigare hållningen och inriktningen var fel. I stort sett alla etablerade partier är nu för en åtstramning, mer eller mindre och i en eller annan form.

    Men för bara en kort tid sedan var SD det enda parti som öppet var för åtstramning medan alla andra motsatte sig detta.

    Det s k etablissemanget, de allra flesta politiker, media, kulturarbetare och du, m fl, hade fel.

    Åtstramning blev nödvändigt och har också blivit genomfört.

    Inget av det du säger motsäger det jag återberättar att smugglare har informerat om.

    Jag har absolut inte gjort något rasistiskt uttalande.

    Sverige har alltid reglerat invandringen utifrån vad situationen kräver och kommer att fortsätta med det helt utan SD.

    Så du tycker att Sverige alltid har reglerat invandringen på så sätt att du är nöjd. Du är alltså nöjd med samhällsutvecklingen i Sverige, med situationen i s k utanförskapsområden, med skjutningar och brottsligheten som har medfört polisbrist, med gängkriminalitet och droger, med utvecklingen vad gäller sexualbrott, med ökat antal olyckor där flickor råkar "ramla" från balkonger, med ökat antal könsstympningar, med den extremt höga arbetslösheten bland invandrare etc. 

    Du förklarar dig alltså nöjd med hur Sverige nu och alltid har reglerat invandringen?

    I så fall är du ju rätt ensam.

    I stort sett alla etablerade politiker och partier, omkring 80% av väljarna, har förklarat sig INTE vara nöjda med hur Sverige har reglerat invandringen.

    Jag är inte SD:are för jag har aldrig röstat på dem. Jag är inte påläst tillräckligt för att veta vad de är. Jag har dock inte hört eller sett något i den officiella debatten som skulle göra att jag skulle betrakta dem som ett rasistiskt parti, så ja, det har gått mig förbi.

    Om det hade blivit ett extraval hade jag sannolikt för första gången röstat på SD. 


    Jag tyckte du sa att du skulle be om ursäkt för personangreppet om jag pekade ut det, vilket jag gjorde, inte komma med ett till. Vilket du gjorde.

    Ah. du menar att man alltid kan göra allt lite bättre. Det är samtliga partier ense om, förutom SD som istället alltid tycker alla andra alltid gör allting sämre. De har inte gjort något annat än gnytt och gnällt sedan 1989. Det är inget att fästa sig vid. Gnäll för SD är som att andas för andra. Nej det finns ingen konsensus, inget av det du påstår om den tidigate hållningen är belagt utan detta är dina fantasier. Vad man vet är att man återigen måste anpassa sig efter rådande situation och återigen utan SD. Eller har du missat de senaste fyra månadernas turer gällande regeringsbildandet? Åkesson var inte tillfrågad att bilda regeringen för att han tolereras inte ens av en majoritet. Det är sanningen om stödet, eller bristen på stöd för SDs politik.

    Du tolkar hit och dit. Jag kallar det fantisera. Håll dig till vad jag säger isf dina fantasier om vad jag säger. Och jag säger att du har fördomar utifrån vad DU säger. Naturligtvis. Det är stor skillnad på fakta och fördomar.

    Grattis till ditt val av SD. Det kommer alltid att finnas människor som dras till ett rasistiskt parti och som gillar att suga in främlingsfientlig och rasistisk propaganda, så SD fyller en viktig funktion. För dem. SD har så rätt i att det finns ett ni och dom. SD är dom

    och vi andra är vi.

    Vad bra att du insett att flyktingar inte är dumma i huvudet utan bildar sig en uppfattning om

    saker och ting utifrån flera olika källor.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (The Fake Follower) skrev 2019-01-21 21:23:21 följande:

    Du pratade om att jag hade fantiserat ihop sådant som du faktiskt hade skrivit (se mitt föregående inlägg). Jag tolkar det som att du menar att jag ljög. Men du kanske menar något annat än det du skriver?


    Nu gör du det IGEN! Fantiserar. Jag menar precis det jag skriver och inte det du fantaiserar ihop att jag skriver. Jag skrev fantiserat. Inte att du ljög. Att ljuga är en medveten handling medan fantisera gör den som har en livlig fantasi och lite av en avig inställning till verkligheten.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (tidigare soffliggare) skrev 2019-01-21 19:51:04 följande:

    Som info till övriga läsare i tråden:

    Ett eller flera av mina inlägg har blivit anmälda.

    Jag anser att någon försöker tysta mina åsikter som den tycker är fel.

    Inget av mina inlägg i tråden har blivit bortplockade och jag har inte fått någon varning eller dyl.

    Det är tillåtet att ha en åsikt, även om den inte passar alla.

    Jag har inte blivit "dömd" vare sig för personangrepp eller för att jag skulle gjort något rasistiskt uttalande, eller något liknande.

    Jag förbehåller mig rätten att få ha min egen åsikt.

    Jag tillåter och uppmuntrar alla andra, även nihka, att ha sin egen åsikt, även om jag inte gillar den.

    Det skulle ALDRIG falla mig in att anmäla någon för dennes åsikt. Inte heller försöka hitta på andra svepskäl för att anmäla någon som har en annan åsikt!


    Blanda inte in mig i dina fantasier.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (The Fake Follower)
    nihka skrev 2019-01-21 23:48:37 följande:

    Nu gör du det IGEN! Fantiserar. Jag menar precis det jag skriver och inte det du fantaiserar ihop att jag skriver. Jag skrev fantiserat. Inte att du ljög. Att ljuga är en medveten handling medan fantisera gör den som har en livlig fantasi och lite av en avig inställning till verkligheten.


    Jag ber dig läsa vad du har skrivit så inser du att du har fel. Det ger mig inget att diskutera oväsentligheter. Jag hänvisar till det du (och jag) skrev tidigare: "case closed" (även om du kanske förnekar att du skrivit även detta ;). Nu får du inga fler svar från mig i den här frågan.
  • nihka
    Anonym (The Fake Follower) skrev 2019-01-24 08:40:28 följande:
    Jag ber dig läsa vad du har skrivit så inser du att du har fel. Det ger mig inget att diskutera oväsentligheter. Jag hänvisar till det du (och jag) skrev tidigare: "case closed" (även om du kanske förnekar att du skrivit även detta ;). Nu får du inga fler svar från mig i den här frågan.
    Inga fler fantasier om vad jag har skrivit? Perfekt!
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden vad ska ni rösta i nyvalet?