• Anonym (Va?)

    Tvingad ta PET prover?

    En arbetskollega har aldrig kommit full till jobbet heller bakfull men har haft olovlig frånvaro måste lämna pet prover och drogtester på företagshälsovården regelbundet?

    Hur funkar det? Han påstår ju att dem helt plötsligt ville ha in prover regelbundet? Dock dricker han massa på helgerna men det får man väll göra så länge det ej på värkar jobbet?

  • Svar på tråden Tvingad ta PET prover?
  • Anonym (anonymm)
    Anonym (Va?) skrev 2019-01-17 10:19:16 följande:

    Men ogiltig frånvaro om och om igen tas alltid peth prover då?


    Verkar väldig ät mysko. Så om man inte är där betyder det alltså att man super hela tiden. Jag hade hög frånvaro i skolan. Jag hade ångest.
  • Anonym (Va?)
    Anonym (anonymm) skrev 2019-01-17 14:15:40 följande:

    Verkar väldig ät mysko. Så om man inte är där betyder det alltså att man super hela tiden. Jag hade hög frånvaro i skolan. Jag hade ångest.


    Men sjukanmälde du dig?

    Det har han inte gjort.

    Han bara stannat hemma från jobbet.
  • smulpaj01
    Anonym (Va?) skrev 2019-01-17 14:21:22 följande:

    Men sjukanmälde du dig?

    Det har han inte gjort.

    Han bara stannat hemma från jobbet.


    Då är det inte det minsta konstigt att de misstänker missbruk. Han riskerar att bli avskedad, garanterat.
  • Anonym (Va?)
    smulpaj01 skrev 2019-01-17 14:28:10 följande:

    Då är det inte det minsta konstigt att de misstänker missbruk. Han riskerar att bli avskedad, garanterat.


    . Men olavlig frånvaro med utbevlen sjukanmälning.

    Och att han varit hemma mycket hit och dit. Och tills sist måste besöka företagshälsovården värre gång han är sjuk men inte alltid gjort det

    Och att han blivit inkallad på mötet och nu måste ge peth prover och drogtestas värre månad men aldrig varit full eller så på jobbet säger han. Han besviken på detta.

    Eftersom de aldrig gjort hem besök eller fått blåsa på jobbet tror de nu att han.är alkolmissbrukare men han dricker på helgerna har peth prover visat och det får man ju göra.
  • smulpaj01
    Anonym (Va?) skrev 2019-01-17 14:39:42 följande:

    . Men olavlig frånvaro med utbevlen sjukanmälning.

    Och att han varit hemma mycket hit och dit. Och tills sist måste besöka företagshälsovården värre gång han är sjuk men inte alltid gjort det

    Och att han blivit inkallad på mötet och nu måste ge peth prover och drogtestas värre månad men aldrig varit full eller så på jobbet säger han. Han besviken på detta.

    Eftersom de aldrig gjort hem besök eller fått blåsa på jobbet tror de nu att han.är alkolmissbrukare men han dricker på helgerna har peth prover visat och det får man ju göra.


    Han får dricka hur mycket han vill. Men det är hans missbruk som påverkar arbetet och då riskerar han med all rätt att få sparken om han inte tar emot hjälp.
  • Anonym (Va?)
    smulpaj01 skrev 2019-01-17 14:47:20 följande:

    Han får dricka hur mycket han vill. Men det är hans missbruk som påverkar arbetet och då riskerar han med all rätt att få sparken om han inte tar emot hjälp.


    Ok...
  • Anonym (anonymm)
    Anonym (Va?) skrev 2019-01-17 14:21:22 följande:

    Men sjukanmälde du dig?

    Det har han inte gjort.

    Han bara stannat hemma från jobbet.


    Nja det gjorde jag nog inte alltid för jag skämdes.
  • isolande

    Men om man dricker massor på helgerna och dessutom har en massa frånvaro från arbetet som man inte anmäler så är det väl självklart att misstänka missbruk? Det är ju liksom standardbeteende att bara utebli från t.ex arbete utan att anmäla det, att ha oregelbunden frånvaro osv för att man förmodligen är full från dagen innan eller bakfull.

    Bra att arbetsgivaren gör sin plikt och följer upp din kompis/kollega. Förhoppningsvis får han då den hjälp han behöver för att bli fri från sitt alkoholmissbruk.

  • smulpaj01
    isolande skrev 2019-01-17 15:00:06 följande:

    Men om man dricker massor på helgerna och dessutom har en massa frånvaro från arbetet som man inte anmäler så är det väl självklart att misstänka missbruk? Det är ju liksom standardbeteende att bara utebli från t.ex arbete utan att anmäla det, att ha oregelbunden frånvaro osv för att man förmodligen är full från dagen innan eller bakfull.

    Bra att arbetsgivaren gör sin plikt och följer upp din kompis/kollega. Förhoppningsvis får han då den hjälp han behöver för att bli fri från sitt alkoholmissbruk.


    Exakt. Detta visar på en bra arbetsgivare som tar sitt ansvar.

    Din kollega bör vara tacksam och ta emot hjälpen!
Svar på tråden Tvingad ta PET prover?