• Anonym (Arg)

    Förskolans nya regler

    På förskolans föräldramöte sa de att de barn som har pälsdjur hemma måste vara noggranna så de inte för med sig allergener till förskolan på grund av ett barn som ska börja efter sportlovet.

    Får de kräva sånt ansvar av föräldrarna? Är det inte det allergiska barnet som får gå på en specialförskola om hen är så allergisk?

  • Svar på tråden Förskolans nya regler
  • Ninjara

    Risker kommer alltid att finnas men kan man minimera dom riskerna så är det värt det värt det extra arbete man läger ner varje dag och att bara byta till så rena kläder som möjligt innan man går bör inte vara så stor uppoffring.

  • Snäll men inte tråkig
    Ninjara skrev 2019-02-15 11:20:29 följande:

    Risker kommer alltid att finnas men kan man minimera dom riskerna så är det värt det värt det extra arbete man läger ner varje dag och att bara byta till så rena kläder som möjligt innan man går bör inte vara så stor uppoffring.


    Så länge det är rimliga "uppoffringar" , ja.

    Rimliga uppoffringar kan vara just att inte ta upp husdjuret i famnen precis innan man går ut genom dörren, inte gå till skolan i kläder med synliga djurhår, att ta på sig rena strumpor precis innan man tar på sig skorna och att om man har ridit på morgonen duscha, tvätta håret och inte ha på sig något av det man haft på sig då man ridit då man går till skolan. Det sistnämnda borde för övrigt  alla som rider på morgonen göra oavsett om någon i klassen är allergisk, på grund av den lukt man drar med sig.

    Totalt orimliga uppoffringar som människor på allvar försökt kräva i andra allergitrådar här är att alla barn med pälsdjur hemma ska duscha och tvätta håret varje morgon, att alla barn som har pälsdjur hemma ska förvara alla kläder de använder i skolan i en isolerad garderob i ett separat rum där djuren aldrig någonsin kommer in, att alla barn med pälsdjur hemma ska tvätta sina jackor (!) i maskin dagligen, att alla barn med pälsdjur hemma ska "plasta in" alla sina kläder så fort de tagit ut dem ur torktumlaren , att alla familjer med pälsdjur hemma ska dammsuga  hela sin bostad två gånger om dagen o.s.v
  • Atena
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-02-15 12:22:02 följande:
    Så länge det är rimliga "uppoffringar" , ja.

    Rimliga uppoffringar kan vara just att inte ta upp husdjuret i famnen precis innan man går ut genom dörren, inte gå till skolan i kläder med synliga djurhår, att ta på sig rena strumpor precis innan man tar på sig skorna och att om man har ridit på morgonen duscha, tvätta håret och inte ha på sig något av det man haft på sig då man ridit då man går till skolan. Det sistnämnda borde för övrigt  alla som rider på morgonen göra oavsett om någon i klassen är allergisk, på grund av den lukt man drar med sig.

    Totalt orimliga uppoffringar som människor på allvar försökt kräva i andra allergitrådar här är att alla barn med pälsdjur hemma ska duscha och tvätta håret varje morgon, att alla barn som har pälsdjur hemma ska förvara alla kläder de använder i skolan i en isolerad garderob i ett separat rum där djuren aldrig någonsin kommer in, att alla barn med pälsdjur hemma ska tvätta sina jackor (!) i maskin dagligen, att alla barn med pälsdjur hemma ska "plasta in" alla sina kläder så fort de tagit ut dem ur torktumlaren , att alla familjer med pälsdjur hemma ska dammsuga  hela sin bostad två gånger om dagen o.s.v
    Det här med garderob i separat rum, duscha och tvätta håret dagligen, ytterkläder mm som du skriver här, fick min kompis hem som instruktioner från hennes barns skola för en femton år sen. En landsbygdskola, varannan unge hade egen häst och alla hade djur hemma mer eller mindre. Så flyttade den här familjen ut på landet med sin super-multiallergiska unge...Kompisen har 7 barn, varav 5 gick i skolan, det här gällde alla elever i hela skolan. Kan ju säga att det blev ett jävla liv på många föräldrar.
  • Snäll men inte tråkig
    Atena skrev 2019-02-15 13:17:54 följande:
    Det här med garderob i separat rum, duscha och tvätta håret dagligen, ytterkläder mm som du skriver här, fick min kompis hem som instruktioner från hennes barns skola för en femton år sen. En landsbygdskola, varannan unge hade egen häst och alla hade djur hemma mer eller mindre. Så flyttade den här familjen ut på landet med sin super-multiallergiska unge...Kompisen har 7 barn, varav 5 gick i skolan, det här gällde alla elever i hela skolan. Kan ju säga att det blev ett jävla liv på många föräldrar.
    Det kan jag tänka mig att det blev! 
    "Fördomen"  att svenskar generellt är ganska fega och komflikträdda och hellre biter ihop och knyter näven i fickan än  ryter ifrån när de blir förbannade är väl kanske inte helt och hållet en fördom, men min erfarenhet är att det ofta är annorlunda på landsbygden, med mer "raka puckar" i kommunikationen.

    Och det är ju faktiskt tur för de multiallergiska barnen, för då blir skolan och kommunen tvungen att ta det ansvar de utan något som helst lagstöd försöker skjuta över på föräldrarna och tex bygga en allergisluss så att det allergiska barnet klarar av att gå i skolan.

    Hellre att föräldrar från början säger ifrån att det finns inte en snöbolls chans i helvetetet att de kan ellet tänker lyda dessa absurda regler än att 25 familjer av någon slags feghet eller konflikträdsla låtsas att de går med det . För då utsätts ju verkligen det svårt allergiska barnet för verklig livsfara.


  • Aen87

    Redan när jag gick i förskolan (dagens förskoleklass) början på 90-talet var lärarna noga med att påpeka att vi som hade pälsdjur hemma inte skulle vara inpå djuret innan vi kom till skolan. Vi hade ingen extrem allergisk i klassen vad jag vet. Var aldrig någon som uppfattade det kränkande på den tiden. Jag bara lyssnade på det. För min del var det aldrig ett problem. Jag tror ingen kommer få skulden om barnet blir sjukt om ni andra inte klarar av att leva upp till det, antagligen blir barnet helt enkelt sjukt i så fall, och så kommer väl föräldrarna behöva begränsa barnet på olika sätt så hen inte behöver vara sjukare än nödvändigt. Kan inte alla bara göra sitt bästa inom rimliga gränser för att alla ska få må så bra som möjligt? Men jag vet ju inte exakt vad kraven innebär mer än det som ts beskrivit.

  • Snäll men inte tråkig
    Atena skrev 2019-02-15 13:17:54 följande:
    Det här med garderob i separat rum, duscha och tvätta håret dagligen, ytterkläder mm som du skriver här, fick min kompis hem som instruktioner från hennes barns skola för en femton år sen. En landsbygdskola, varannan unge hade egen häst och alla hade djur hemma mer eller mindre. Så flyttade den här familjen ut på landet med sin super-multiallergiska unge...Kompisen har 7 barn, varav 5 gick i skolan, det här gällde alla elever i hela skolan. Kan ju säga att det blev ett jävla liv på många föräldrar.
    Kom att tänka på en anekdot apropå att försöka köra med människor på landsbygden genom att ställa oproportiorneliga krav det inte finns något som helst lagstöd för:

    I en landsbygdskommun beslutade politikerna om nya regler för skolskjutsar. Inte nog med att barnen nu skulle behöva gå betydligt längre och korsa en ganska trafikerad 90-väg som inte ens hade övergångsställe för att komma till busshållplatsen där skolskjutsen skulle hämta upp dem.

    Utan kommunen menade dessutom att det var föräldrarnas ansvar att se till att det i praktiken ens var möjligt att stå och vänta vid busshållplatsen ifråga. Det var den typen av busshållpats som bara utgörs av en liten , liten oasfalterad "parkeringsficka" och en stolpe med en skylt med busshållplatsens namn på.

    Kommunen försökte alltså tvinga på ansvaret för att dagligen sköta snöröjningen vid en kommunal busshållplats i anslutning till en av trafikverkets vägar på barnens föräldrar!

    De berörda familjerna höll helt enkelt sina barn hemma från skolan tills kommunen tagit sitt förnuft till fånga.
  • Atena
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-02-15 15:56:09 följande:
    Kom att tänka på en anekdot apropå att försöka köra med människor på landsbygden genom att ställa oproportiorneliga krav det inte finns något som helst lagstöd för:

    I en landsbygdskommun beslutade politikerna om nya regler för skolskjutsar. Inte nog med att barnen nu skulle behöva gå betydligt längre och korsa en ganska trafikerad 90-väg som inte ens hade övergångsställe för att komma till busshållplatsen där skolskjutsen skulle hämta upp dem.

    Utan kommunen menade dessutom att det var föräldrarnas ansvar att se till att det i praktiken ens var möjligt att stå och vänta vid busshållplatsen ifråga. Det var den typen av busshållpats som bara utgörs av en liten , liten oasfalterad "parkeringsficka" och en stolpe med en skylt med busshållplatsens namn på.

    Kommunen försökte alltså tvinga på ansvaret för att dagligen sköta snöröjningen vid en kommunal busshållplats i anslutning till en av trafikverkets vägar på barnens föräldrar!

    De berörda familjerna höll helt enkelt sina barn hemma från skolan tills kommunen tagit sitt förnuft till fånga.
    Här lyckades skolskjutsen släppa av en 6 åring på "fel" sida av en hårt trafikerad 90 väg för att han inte orkade åka den km in på den lilla grusvägen som det stod i hans instruktioner. Gissa en mamma som skällde ut skolskjutsbolaget så det stänkte om det...
  • Anonym (Matte)
    Studentpappa skrev 2019-02-15 06:25:41 följande:
    Gissningsvis så är ju det enklaste sättet att klä på barnen alldeles innan man går. Mina behöver oftast nya kläder varje dag ändå, så det skulle inte vara någon stor sak för mig, men du har visat att du inte skulle kunna tänka dig att visa den hänsynen.

    Hoppas verkligen inte du är en av alla gnällspikar till hundägare som gapar om hänsyn till djuren kring nyår och att man inte ska skjuta raketer och smällare för det är så synd om djuren. För varför ska vi visa den? Det inkräktar ju på min personliga frihet.
    Hundägare är jag inte, men möjligen en gnällspik.

    Jag är definitivt motståndare till smällare och dylikt, men inte pga av nervösa hundar. Det är hundägarens problem, tycker jag. Speciellt som hundar ofta speglar människornas sinnesstämningar. 

    Jag tycker det är rätt orimligt att lägga så stort ansvar för ett svårt allergiskt barn över på andra människor, eftersom det så lätt kan gå galet. #100 förklarar utmärkt varför. Vad händer om din tvättmaskin går i sönder och barnen får ha samma tröja på som i går? Tex. Osv.

    Sen hade jag som förälder till det svårt allergiska barnet varit skräckslagen stort sett hela tiden - och hade nog inte satt barnet i vanlig skola. Det finns ju alternativ.
  • Studentpappa
    Anonym (Matte) skrev 2019-02-16 12:50:59 följande:

    Hundägare är jag inte, men möjligen en gnällspik.

    Jag är definitivt motståndare till smällare och dylikt, men inte pga av nervösa hundar. Det är hundägarens problem, tycker jag. Speciellt som hundar ofta speglar människornas sinnesstämningar. 

    Jag tycker det är rätt orimligt att lägga så stort ansvar för ett svårt allergiskt barn över på andra människor, eftersom det så lätt kan gå galet. #100 förklarar utmärkt varför. Vad händer om din tvättmaskin går i sönder och barnen får ha samma tröja på som i går? Tex. Osv.

    Sen hade jag som förälder till det svårt allergiska barnet varit skräckslagen stort sett hela tiden - och hade nog inte satt barnet i vanlig skola. Det finns ju alternativ.


    Den dagen en barnfamilj enbart har en tröja är det säkert ett problem. Det handlar om att göra det man kan efter förmåga, det förstår du säkert om du tänker efter. Ungefär som att inte äta nötter på ett flygplan, det är inte svårt att låta bli.

    Föräldrar till allergiska barn är säkert skiträdda hela tiden, en del i det är ju folk som vägrar att visa hänsyn trots att de är upplysta om allergin.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Matte)
    Studentpappa skrev 2019-02-16 13:31:49 följande:
    Den dagen en barnfamilj enbart har en tröja är det säkert ett problem. Det handlar om att göra det man kan efter förmåga, det förstår du säkert om du tänker efter. Ungefär som att inte äta nötter på ett flygplan, det är inte svårt att låta bli.

    Föräldrar till allergiska barn är säkert skiträdda hela tiden, en del i det är ju folk som vägrar att visa hänsyn trots att de är upplysta om allergin.
    Om du nu tar på dig studentmössan och tänker efter själv.

    Om alla ska göra efter förmåga, så kommer det ALLTID att finnas en med lägre ... ja... förmåga, typ. Shit happens, vet du. 

    Men okej, den morgonen du upptäcker att hunden har stulit barnets enda vinterjacka och sovit på den hela natten...vad gör du då? Tar ledigt från jobbet och håller barnet hemma tills du har hunnit tvätta och torka jackan?

    Föräldrarna till det svårt allergiska barnet borde faktiskt själva visa hänsyn mot sitt barn och ge det en trygg uppväxt. Det är deras ansvar som föräldrar - det kollektiva ansvaret upphör i sådana här extrema situationer.

  • Studentpappa
    Anonym (Matte) skrev 2019-02-16 13:48:22 följande:

    Om du nu tar på dig studentmössan och tänker efter själv.

    Om alla ska göra efter förmåga, så kommer det ALLTID att finnas en med lägre ... ja... förmåga, typ. Shit happens, vet du. 

    Men okej, den morgonen du upptäcker att hunden har stulit barnets enda vinterjacka och sovit på den hela natten...vad gör du då? Tar ledigt från jobbet och håller barnet hemma tills du har hunnit tvätta och torka jackan?

    Föräldrarna till det svårt allergiska barnet borde faktiskt själva visa hänsyn mot sitt barn och ge det en trygg uppväxt. Det är deras ansvar som föräldrar - det kollektiva ansvaret upphör i sådana här extrema situationer.


    Ja, jag ger upp du har rätt det går inte att visa hänsyn. Helt otroliga undantag kan och kommer alltid ske hur man än gör.

    Tar inte hunden jackan, kanske den snor bilen och går på förskolan utklädd till ungen och överfaller barnet.

    (Im out).
    Ride it like you stole it
  • Snäll men inte tråkig
    Studentpappa skrev 2019-02-16 13:31:49 följande:
    Den dagen en barnfamilj enbart har en tröja är det säkert ett problem. Det handlar om att göra det man kan efter förmåga, det förstår du säkert om du tänker efter. Ungefär som att inte äta nötter på ett flygplan, det är inte svårt att låta bli.

    Föräldrar till allergiska barn är säkert skiträdda hela tiden, en del i det är ju folk som vägrar att visa hänsyn trots att de är upplysta om allergin.
    Att göra det man kan efter förmåga handlar det om när det gäller personer som är lindrigt till måttligt allergiska. För många pälsdjursallergiker är det en enorm skillnad på om en person i förskolegruppen / i klassen / på jobbet har en tröja med synliga husdjur på sig och om tio personer har en tröja med synliga djurhår på sig.

    Är det en sådan allergi det är frågan om funkar ofta situationen för alla med ett fåtal enkla regler som är enkla att efterleva och som t.o.m barnen själva oftast kommer ihåg, och om någon ibland ändå inte gör det är det inte hela världen eftersom de andra kommit ihåg reglerna, den allergiska har behovsmedicin som räddar situationen och den allergiska och den som missat inte behöver sitta i närheten av varandra just den dagen.

    Men om det är en mycket svår allergi räcker det inte med att alla gör det de kan efter förmåga utan då kan en enda persons misstag räcka för att det ska utgöra livsfara för den allergiska. Och det ansvaret  kan helt enkelt inte en enskild familj eller en förskola eller en skola lägga på alla andra familjer. Då måste det till andra lösningar , som en allergisluss eller en allergiavdelning.
  • Anonym (Matte)
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-02-16 14:53:03 följande:
    Att göra det man kan efter förmåga handlar det om när det gäller personer som är lindrigt till måttligt allergiska. För många pälsdjursallergiker är det en enorm skillnad på om en person i förskolegruppen / i klassen / på jobbet har en tröja med synliga husdjur på sig och om tio personer har en tröja med synliga djurhår på sig.

    Är det en sådan allergi det är frågan om funkar ofta situationen för alla med ett fåtal enkla regler som är enkla att efterleva och som t.o.m barnen själva oftast kommer ihåg, och om någon ibland ändå inte gör det är det inte hela världen eftersom de andra kommit ihåg reglerna, den allergiska har behovsmedicin som räddar situationen och den allergiska och den som missat inte behöver sitta i närheten av varandra just den dagen.

    Men om det är en mycket svår allergi räcker det inte med att alla gör det de kan efter förmåga utan då kan en enda persons misstag räcka för att det ska utgöra livsfara för den allergiska. Och det ansvaret  kan helt enkelt inte en enskild familj eller en förskola eller en skola lägga på alla andra familjer. Då måste det till andra lösningar , som en allergisluss eller en allergiavdelning.
    Precis det jag menar. Du förklarar bättre. Glad
  • Ess
    Anonym (Matte) skrev 2019-02-14 19:50:48 följande:
    Jag tycker faktiskt det är en orimlig begäran att skolan begränsar hur mycket man får gosa med sitt husdjur.

    Sen verkar det vara rätt svårt att administrera också. De flesta hundar och katter är väl närvarande i hemmet på morgonen? Vad gör man när katten stryker sig mot benen eller hunden lägger sitt huvud i knäet? Traumatiserar både barn och husdjur?
    Vi har katter som gärna ligger på de kläder vi lagt fram.
    Men man kan undvika det genom att lägga kläderna på annan plats och inte krama sitt husdjur när man tagit på sig skolkläderna.
    Men jag håller med dig om att det är omöjligt att hålla kläderna helt borta från allergener. Är barnet så hyperallergiskt så får skolan lösa det på annat sätt.
  • Studentpappa
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-02-16 14:53:03 följande:

    Att göra det man kan efter förmåga handlar det om när det gäller personer som är lindrigt till måttligt allergiska. För många pälsdjursallergiker är det en enorm skillnad på om en person i förskolegruppen / i klassen / på jobbet har en tröja med synliga husdjur på sig och om tio personer har en tröja med synliga djurhår på sig.

    Är det en sådan allergi det är frågan om funkar ofta situationen för alla med ett fåtal enkla regler som är enkla att efterleva och som t.o.m barnen själva oftast kommer ihåg, och om någon ibland ändå inte gör det är det inte hela världen eftersom de andra kommit ihåg reglerna, den allergiska har behovsmedicin som räddar situationen och den allergiska och den som missat inte behöver sitta i närheten av varandra just den dagen.

    Men om det är en mycket svår allergi räcker det inte med att alla gör det de kan efter förmåga utan då kan en enda persons misstag räcka för att det ska utgöra livsfara för den allergiska. Och det ansvaret  kan helt enkelt inte en enskild familj eller en förskola eller en skola lägga på alla andra familjer. Då måste det till andra lösningar , som en allergisluss eller en allergiavdelning.


    Har det varit dödligt i ts fall, har de antagligen fått reda på det tror du inte? Ts är likt förbannat inte beredd att göra något för att göra något för att förbättra situationen likt många andra i tråden.

    Hur allergi fungerar behöver jag ingen lektion i då jag har det själv även om den är rätt lätt. Jag trodde i min enfald att man förstår det du rabblar upp, dvs att om en slarvar en dag är inte hela världen men gör alla det alltid blir det för mycket. Jag utgår ifrån att det inte är fara för livet om man väljer denna lösning, men det är ju bara vad jag tror. Livet blir ju ändå inte särskilt roligt om man hela tiden får svårt att andas etc. och behöver medicineras även om man inte dör på kuppen. (Det fanns någon som tyckte det var en lösning också).
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Jennie)
    Studentpappa skrev 2019-02-16 16:05:25 följande:
    Har det varit dödligt i ts fall, har de antagligen fått reda på det tror du inte? Ts är likt förbannat inte beredd att göra något för att göra något för att förbättra situationen likt många andra i tråden. Hur allergi fungerar behöver jag ingen lektion i då jag har det själv även om den är rätt lätt. Jag trodde i min enfald att man förstår det du rabblar upp, dvs att om en slarvar en dag är inte hela världen men gör alla det alltid blir det för mycket. Jag utgår ifrån att det inte är fara för livet om man väljer denna lösning, men det är ju bara vad jag tror. Livet blir ju ändå inte särskilt roligt om man hela tiden får svårt att andas etc. och behöver medicineras även om man inte dör på kuppen. (Det fanns någon som tyckte det var en lösning också).
    Ride it like you stole it

    Har du missat inlägg #48? www.familjeliv.se/forum/thread/79437668-forskolans-nya-regler/1/nick/79437668 Det kan väl ändå inte vara rimligt att be alla barn med husdjur att duscha varje morgon? Det är liksom där det går överstyr, tycker jag. Att hålla värsta mängderna djurhår borta från förskolekläderna är helt rimligt, men eftersom det tydligen inte är nog för det allergiska barnet ifråga så borde kommunen ta sitt ansvar och ordna en fungerande förskola, istället för att lägga det på övriga barns föräldrar.
  • Studentpappa
    Anonym (Jennie) skrev 2019-02-16 16:27:20 följande:

    Har du missat inlägg #48? www.familjeliv.se/forum/thread/79437668-forskolans-nya-regler/1/nick/79437668 Det kan väl ändå inte vara rimligt att be alla barn med husdjur att duscha varje morgon? Det är liksom där det går överstyr, tycker jag. Att hålla värsta mängderna djurhår borta från förskolekläderna är helt rimligt, men eftersom det tydligen inte är nog för det allergiska barnet ifråga så borde kommunen ta sitt ansvar och ordna en fungerande förskola, istället för att lägga det på övriga barns föräldrar.


    Förmodligen, det jag fastnade på var liknande inlägg.

    "Äh vilken förskola är detta? Jag säger bara glöm och dröm! Mina barn ska inte kela mindre med vår hund eller behöva byta kläder pga att en unge är allergisk. Haha det var det dummaste jag har hört! Varför säger inte ni föräldrar sånt rakt ut PÅ själva f-mötet? Typiskt att sitta och sura när ingen med "makt" ser."
    Ride it like you stole it
  • Snäll men inte tråkig
    Studentpappa skrev 2019-02-16 16:05:25 följande:
    Har det varit dödligt i ts fall, har de antagligen fått reda på det tror du inte? Ts är likt förbannat inte beredd att göra något för att göra något för att förbättra situationen likt många andra i tråden.

    Hur allergi fungerar behöver jag ingen lektion i då jag har det själv även om den är rätt lätt. Jag trodde i min enfald att man förstår det du rabblar upp, dvs att om en slarvar en dag är inte hela världen men gör alla det alltid blir det för mycket. Jag utgår ifrån att det inte är fara för livet om man väljer denna lösning, men det är ju bara vad jag tror. Livet blir ju ändå inte särskilt roligt om man hela tiden får svårt att andas etc. och behöver medicineras även om man inte dör på kuppen. (Det fanns någon som tyckte det var en lösning också).
    TS har inte skrivit någonstans att hon inte är beredd att göra någonting alls för att förbättra situationen för det allergiska barnet.

    Du verkar utgå från  en massa saker du egentligen inte alls vet i den här tråden.

      Av det lilla TS skriver om hur förskolans regler är utformade så är de inte särskilt realistiska, särskilt inte när hen skriver att det är KRAV och inte rekommendationer.

    "Kläderna får inte ha kommit i kontakt med pälsdjur"

    Jaha. Så om grannens utekatt springer fram  och stryker sig mot jeansbenet när man är på väg till förskolan ska man vända hem och byta om , så att både förälder och barn kommer för sent den dagen?

    Och om ytterkläder ska räknas in blir det för mer eller mindre omöjligt att uppfylla, många barn har bara en vinteroverall och den kan man inte tvätta dagligen.

    "Barnen ombeds duscha om de haft väldigt nära kontakt med pälsdjur"

    Om hunden eller katten smiter  ut i trappen när man själv är på väg ut, och man snabbt föser in eller lyfter in den i lägenheten igen, ska man själv gå tillbaka in för att duscha då , så att förälder och barn kommer för sent den dagen?

    Var ovanstående relativt vardagliga scenarion tillräckligt realistiska för dig, eller ska du komma med fler  "mogna" "lustigheter" om hundar som snor bilar och klär ut sig till barn?

    Att göra sitt bästa för att  visa normal, mellanmänsklig hänsyn till allergiker genom att inte gå till skolan eller förskolan i kläder med synliga djurhår, byta till rena strumpor precis innan man tar på sig skorna, tvätta händerna precis innan man går alternativt det första man gör när man kommer fram om man var tvungen att fösa in hunden /katten när man gick och att man om man ridit på morgonen duscha, tvätta håret och inte ha på sig något av det man burit när man ridit under dagen, det är något helt annat än de krav TS skriver om.

    Att du själv har lätt allergi har inte särskilt stor betydelse i sammanhanget alls. Egen allergi gör ingen till expert på något annat än just den egna allergin och hur den fungerar. Och jag påstår absolut inte att just du gör det, men det förekommer att personer med just  lätt allergi mot något ofta tar för givet att andra som är allergiska mot samma sak har lika lätt allergi och tycker att de är pjåskiga om de på något sätt beklagar sig eller ber omgivningen visa hänsyn.


  • Studentpappa
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-02-16 17:25:42 följande:

    TS har inte skrivit någonstans att hon inte är beredd att göra någonting alls för att förbättra situationen för det allergiska barnet.

    Du verkar utgå från  en massa saker du egentligen inte alls vet i den här tråden.

      Av det lilla TS skriver om hur förskolans regler är utformade så är de inte särskilt realistiska, särskilt inte när hen skriver att det är KRAV och inte rekommendationer.

    "Kläderna får inte ha kommit i kontakt med pälsdjur"

    Jaha. Så om grannens utekatt springer fram  och stryker sig mot jeansbenet när man är på väg till förskolan ska man vända hem och byta om , så att både förälder och barn kommer för sent den dagen?

    Och om ytterkläder ska räknas in blir det för mer eller mindre omöjligt att uppfylla, många barn har bara en vinteroverall och den kan man inte tvätta dagligen.

    "Barnen ombeds duscha om de haft väldigt nära kontakt med pälsdjur"

    Om hunden eller katten smiter  ut i trappen när man själv är på väg ut, och man snabbt föser in eller lyfter in den i lägenheten igen, ska man själv gå tillbaka in för att duscha då , så att förälder och barn kommer för sent den dagen?

    Var ovanstående relativt vardagliga scenarion tillräckligt realistiska för dig, eller ska du komma med fler  "mogna" "lustigheter" om hundar som snor bilar och klär ut sig till barn?

    Att göra sitt bästa för att  visa normal, mellanmänsklig hänsyn till allergiker genom att inte gå till skolan eller förskolan i kläder med synliga djurhår, byta till rena strumpor precis innan man tar på sig skorna, tvätta händerna precis innan man går alternativt det första man gör när man kommer fram om man var tvungen att fösa in hunden /katten när man gick och att man om man ridit på morgonen duscha, tvätta håret och inte ha på sig något av det man burit när man ridit under dagen, det är något helt annat än de krav TS skriver om.

    Att du själv har lätt allergi har inte särskilt stor betydelse i sammanhanget alls. Egen allergi gör ingen till expert på något annat än just den egna allergin och hur den fungerar. Och jag påstår absolut inte att just du gör det, men det förekommer att personer med just  lätt allergi mot något ofta tar för givet att andra som är allergiska mot samma sak har lika lätt allergi och tycker att de är pjåskiga om de på något sätt beklagar sig eller ber omgivningen visa hänsyn.


    Givetvis inte jag må ha läst igenom dåligt, man kan givetvis bara gå med på det som är rimligt. Och som jag skrev, man gör efter bästa förmåga, allt kan man inte förebygga.

    Det var inlägg som inte var ts som jag fastnade på. Om du läst tråden bättre än mig förstår du säkert på vilka inlägg jag menar. Ibland får man ta på sig dumstruten inget mer med det.

    Jag påstod mig aldrig vara expert och tycker snarare att man ska visa hänsyn inte tvärtom om nu det inte framgått.
    Ride it like you stole it
  • molly50
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-02-15 11:03:27 följande:
    I många fall räcker det med att ta på sig rena strumpor precis innan man tar på sig skorna och att inte ta upp sitt husdjur i famnen precis innan man går ut genom dörren för att underlätta för allergiker. Det är ganska enkla saker att tänka på och relativt lätta att komma ihåg för de flesta barn. Om man vill tänka lösningsfokuserat kan man också tänka sig att alla barn som har pälsdjur hemma har ett par extra rena strumpor som förvaras i skolan.  Och att läraren börjar varje morgon med att fråga om alla barn med pälsdjur hemma kommit ihåg att sätta på sig rena strumpor precis innan de tog på sig skorna i morse. Har något barn missat det , vilket självklart kommer att hända ibland eftersom både barn och föräldrar inte är mer än människor så får det barnet utan någon dramatik eller utskällning ta på sig sina extrastrumpor.

    Men formuleringarna som TS berättar att föräldrarna har fått är inte realistiska eller rimliga. "Var noggranna så att de inte för med sig allergener". Alla som har minsta lilla kunskap om pälsdjursallergi vet att detta är en total omöjlighet . Pälsdjursallergener kan finnas kvar i en bostad flera år efter att pälsdjuret i fråga flyttat därifrån hur mycket man än dammsugit och rollat. Allergener finns i tvättmaskinen hemma hos familjer med pälsdjur och även om kläderna inte har några synliga djurhår alls på sig när de precis är tvättade finns det allergener på dem ändå.

    "Duscha innan de kommer om de haft väldigt nära kontakt med sitt pälsdjur"
    Vad är väldigt nära kontakt?

    Är det "väldigt nära kontakt" om katten kommer och stryker sig mot ens ben när man precis är på väg ut genom dörren?

    Är det "väldigt nära kontakt" om innekatten springer ut i trappen och barnet som är på väg till skolan snabbt föser in den i lägenheten igen?

    Vid sådana exempel är det knappast rimligt  att kräva att barnen måste gå tillbaka in och  duscha innan de går till skolan.

    Du skriver om allergier som är så svåra att man riskerar att dö vid en reaktion. Men vid så extremt svåra allergier är det väl knappast rimligt att lägga över ansvaret på andra barn och deras familjer, håller du inte med om det?

    Visst kan man om det är som i det exempel du nämnde införa ett förbud mot att ta med sig smörgåsar till skolan. Men om den dödliga allergin gäller pälsdjur och allergiklass / allergiskola inte är ett alternativ är ju förstås lösningen att skolan bygger en allergisluss.

    ÄVEN om alla familjer som hade pälsdjur hemma skulle göra sitt yttersta för att underlätta för det dödligt allergiska barnet skulle det ändå inte bli säkert för det allergiska barnet eftersom det ibland händer oförutsedda saker som gör att andra människor med kort varsel tar hand om barnen på morgonen. Läs gärna mitt inlägg 67 där jag förklarar mer utförligt vad jag menar.
    Om du läser mitt första inlägg i tråden så har jag skrivit att jag tycker att det är orimligt att ställa sådana krav som TS berättar om.
    Men att i möjligaste mån försöka undvika att ha kontakt med djuren innan man går och ta på sig rena kläder,det kan man väl sträcka sig till.
    Men att duscha innan man går,det tycker jag inte är rimligt att begära.
    En allergisluss är en bra idé.
    Samt det att ha rena strumpor i skolan/förskolan som de kan byta till.
    Carpe Diem
Svar på tråden Förskolans nya regler