• Anonym (Ts)

    Kvinna, är du beredd att ta största ansvaret för barn och hem?

    Det råder väl inga tvivel om att dagens kvinnor är de som får lägga ned mest tid både på hushållssysslor och barnskötsel. Något som heller inte verkar helt uppskattat.

    Efter ett par rätt ojämna förhållanden känner jag att jag lätt hamnar där även fast jag inte vill.. för annars blir hemmet förjävla skitigt efter ett tag, ingen mat handlas in osv... Jag vet inte hur mycket tid jag spenderat på att diskutera, komma överredens, försöka lägga upp veckoscheman, bråkat osv vad gäller det gemensamma hemmet. Men likt förbannat har jag ändå stått där och skött 90% av allt efter ett tag...

    Och nu efter att ha varit i dejtingvärlden några år så känner jag att det faktiskt svårt att hitta någon jag både matchar med och som faktiskt klarar av att sköta hälften av ett hem. Det FINNS såklart män som tar ansvar. Men jag börjar uppleva att de är så pass få att jag som kvinna inte kan ha detta som krav om jag ska ha chansen att träffa någon. Att jag helt enkelt måste vara beredd på att jag kommer få lägga ned mer tid på att att sköta barn och hem i mitt sökande.

    Hur upplever ni andra kvinnor det? Har ni krav på ett någolunda jämnställt liv? Eller känner du attt det bara är att gilla läget? Eller är du kanske en sådan som inte har något emot att dra det stora lasset?

    (Värt att tilläggas att jag verkligen inte är pedant och anser man behöver städa varje dag. Men att städa upp efter sig i köket när man lagat mat, dammsuga när det börjar knastra under fötterna, damma en gång i månaden och se över badrummet en gång i veckan behövs väl nästan för att en hem ska kännas någorlunda fräscht).

  • Svar på tråden Kvinna, är du beredd att ta största ansvaret för barn och hem?
  • fornminne

    Om den ena är hemma mer, får den göra mer. Men om båda jobbar ungefär lika mycket, bör man självklart dela ungefär 50/50 på ansvaret. Jag tar gärna 80 procent av ansvaret för hem och barn om mannen jobbar och jag är hemmafru, eller bara jobbar lite. Men aldrig annars. Det hårresande är ju när man läser om kvinnor som jobbar heltid, eller nästan heltid, och ändå gör det mesta hemma.

  • Anonym (tja)
    fornminne skrev 2019-02-13 09:24:33 följande:
    Om den ena är hemma mer, får den göra mer. Men om båda jobbar ungefär lika mycket, bör man självklart dela ungefär 50/50 på ansvaret. Jag tar gärna 80 procent av ansvaret för hem och barn om mannen jobbar och jag är hemmafru, eller bara jobbar lite. Men aldrig annars. Det hårresande är ju när man läser om kvinnor som jobbar heltid, eller nästan heltid, och ändå gör det mesta hemma.

    Vi jobbar ungefär lika mycket. Men eftersom min man har längre resväg och mer obekväma arbetstider, blir det att jag gör mer hemma. Däremot hämtar han alltid barnen de dagar han slutar tidigare, samt gör mycket de dagar han är ledig.
  • fornminne
    Anonym (tja) skrev 2019-02-13 09:35:29 följande:
    Vi jobbar ungefär lika mycket. Men eftersom min man har längre resväg och mer obekväma arbetstider, blir det att jag gör mer hemma. Däremot hämtar han alltid barnen de dagar han slutar tidigare, samt gör mycket de dagar han är ledig.

    Fast det är en annan sak. Ni delar på ansvaret. Man måste inte dela lika varje dag. Jag syftar på de kvinnor som jobbar OCH sköter hem och barn, medan mannen jobbar och sen åker och tränar, eller träffar kompisar, eller spelar dataspel...
  • AndreaBD

    Jag tror det finns olika varianter av problem där också. En kan ju vara att man inte har samma syn på hur rent det ska vara hemma. Det hade jag lite grann med mitt ex. Och numera kan jag även själv tycka att jag överdrev lite där. Numera bäddar jag inte heller sängarna. Jag störde mig mest på hans ovana att lämna kläder lite här och där. Försökte allt möjligt, men till slut samlade jag in dem och tryckte dem helt osorterat i hans garderob. Det var den enklaste varianten och jag tyckte det var inte värd att ifrågesätta relationen för en sån liten grej.

    Första sambo som jag hade - då var jag nog inte på alerten än - han körde med att göra saker dåligt så att man inte ber honom igen att göra dem. Jag fattade det först när hans mamma tipsade mig om att det kunde förekomma att han gör så.

    Men det finns säkert också kombinationer av lite lat och lite lägre standard på renlighet och ordning. Jag tycker det kan vara bra att titta lite närmare på vilka vanor partnern verkar ha innan man flyttar ihop.

  • Anonym (C)

    Undrar om man ens kan ha det helt jämställt... Jag är inne på mitt andra samboförhållande, och trots att jag träffat män som skött sina egna hem tillfredsställande, så är det precis som att det händer nåt när dom blir sambo. De slappnar av och låter "mamma" rodda det mesta. Jag är absolut projektledaren i min nuvarande relation, och det är inte självvalt, utan det handlar om att jag nånstans tagit mer ansvar för vårt gemensamma liv, ligger mer steget före i exempelvis matplanering, och då är det precis som att han slappnar av totalt, för han slipper ju tänka på det...


    Men, jag har åtminstone infört veckomeny de veckor vi har tonåringarna hemma (vi har ett barn var, de är hos oss varannan vecka). Vi planerar måndag-torsdag med varsin dag där vi bestämmer mat och lagar maten. Ingen av oss gillar att laga mat, men på det här sättet blir mer rättvist, och det spar tid att åka och veckohandla TILLSAMMANS på söndagen innan ungdomarna kommer.


    Jag tycker inte att det måste vara 100% jämställt, men att dela på det DAGLIGA hushållsarbetet är en målsättning. Mitt ex tyckte att han bytte ju däck på bilen, så jag kunde minsann sköta städningen själv... men jag anser ju inte att man kan jämföra det man kanske gör varje dag med nåt man gör två gånger per år.


    Sen det här med att ligga steget före i sitt huvud, det har ju fallit på mig, jag är den som funderar på vad vi ska göra med ungarna till helgen etc. Sen vet jag inte om det är typiskt kvinnor på nåt sätt, men min sambo tänker liksom bara på sig själv. Till exempel så kan han byta sin handduk i badrummet, men bara sin. När jag byter min byter jag allas när jag ändå håller på.


    Enda gången min sambo skötte ALLT var när jag hade diskbråck och var sängliggande i över en månad, han gjorde det med den äran, så jag vet att han kan... det är mer viljan det kommer an på.

  • fornminne
    Anonym (C) skrev 2019-02-13 10:31:12 följande:
    Undrar om man ens kan ha det helt jämställt... Jag är inne på mitt andra samboförhållande, och trots att jag träffat män som skött sina egna hem tillfredsställande, så är det precis som att det händer nåt när dom blir sambo. De slappnar av och låter "mamma" rodda det mesta. Jag är absolut projektledaren i min nuvarande relation, och det är inte självvalt, utan det handlar om att jag nånstans tagit mer ansvar för vårt gemensamma liv, ligger mer steget före i exempelvis matplanering, och då är det precis som att han slappnar av totalt, för han slipper ju tänka på det... Men, jag har åtminstone infört veckomeny de veckor vi har tonåringarna hemma (vi har ett barn var, de är hos oss varannan vecka). Vi planerar måndag-torsdag med varsin dag där vi bestämmer mat och lagar maten. Ingen av oss gillar att laga mat, men på det här sättet blir mer rättvist, och det spar tid att åka och veckohandla TILLSAMMANS på söndagen innan ungdomarna kommer. Jag tycker inte att det måste vara 100% jämställt, men att dela på det DAGLIGA hushållsarbetet är en målsättning. Mitt ex tyckte att han bytte ju däck på bilen, så jag kunde minsann sköta städningen själv... men jag anser ju inte att man kan jämföra det man kanske gör varje dag med nåt man gör två gånger per år. Sen det här med att ligga steget före i sitt huvud, det har ju fallit på mig, jag är den som funderar på vad vi ska göra med ungarna till helgen etc. Sen vet jag inte om det är typiskt kvinnor på nåt sätt, men min sambo tänker liksom bara på sig själv. Till exempel så kan han byta sin handduk i badrummet, men bara sin. När jag byter min byter jag allas när jag ändå håller på. Enda gången min sambo skötte ALLT var när jag hade diskbråck och var sängliggande i över en månad, han gjorde det med den äran, så jag vet att han kan... det är mer viljan det kommer an på.

    Kvinnor som har det som du, skulle behöva resa bort en vecka i månaden. Då MÅSTE männen ta allt ansvar. Det finns ingen annan att dumpa det på. Fast jag har en kompis vars ex åkte hem till sin mamma de dagar min kompis åkte bort för att ta igen sig. Så fick farmor ta hand om ungarna. Mannen gjorde INGET självmant. Det är därför han är ett ex nu. Har barnen varannan helg. Var tror ni att de är då? Hos farmor...
  • Anonym (Henne)

    Här drar mannen de största lasset just nu. Han står för mathandlingen, dammsugning, skurning, körning överallt, hunden, disken, barnen etc.

    Det är en naturlig dans vi inte ens behöver diskutera egentligen. Jag är sjuk just nu med hemska smärtor så han har tagit över där jag inte kan. Annars brukar vi ha det väldigt jämnt fördelat. Det är mycket vi splittrar lika i normala omständigheter utan att behöva prata om det ens.

    Förutom maten, den har han alltid handlat och lagat, de är allt för tråkigt för jag ska vilja och han älskar de. Men o andra sidan tog jag fullt ansvar för städet då det för mig är rogivande. Nåt vi båda är nöjda med.

    Tycker inte heller man ska behöva diskutera allt, dela lika ska inte behöva gå efter en uträkning ?jag gör de så gör du de? eller ett papper där varannan sak är på enes lista. Jämställdhet för mig är att det helt enkelt funkar som en väloljad motor, allt flyter på och man kompletterar den andre utan diskussioner eller förutbestämda regler.

  • Anonym (´´´´)
    Anonym (C) skrev 2019-02-13 10:31:12 följande:

    Undrar om man ens kan ha det helt jämställt... Jag är inne på mitt andra samboförhållande, och trots att jag träffat män som skött sina egna hem tillfredsställande, så är det precis som att det händer nåt när dom blir sambo. De slappnar av och låter "mamma" rodda det mesta. Jag är absolut projektledaren i min nuvarande relation, och det är inte självvalt, utan det handlar om att jag nånstans tagit mer ansvar för vårt gemensamma liv, ligger mer steget före i exempelvis matplanering, och då är det precis som att han slappnar av totalt, för han slipper ju tänka på det...


    Men, jag har åtminstone infört veckomeny de veckor vi har tonåringarna hemma (vi har ett barn var, de är hos oss varannan vecka). Vi planerar måndag-torsdag med varsin dag där vi bestämmer mat och lagar maten. Ingen av oss gillar att laga mat, men på det här sättet blir mer rättvist, och det spar tid att åka och veckohandla TILLSAMMANS på söndagen innan ungdomarna kommer.


    Jag tycker inte att det måste vara 100% jämställt, men att dela på det DAGLIGA hushållsarbetet är en målsättning. Mitt ex tyckte att han bytte ju däck på bilen, så jag kunde minsann sköta städningen själv... men jag anser ju inte att man kan jämföra det man kanske gör varje dag med nåt man gör två gånger per år.


    Sen det här med att ligga steget före i sitt huvud, det har ju fallit på mig, jag är den som funderar på vad vi ska göra med ungarna till helgen etc. Sen vet jag inte om det är typiskt kvinnor på nåt sätt, men min sambo tänker liksom bara på sig själv. Till exempel så kan han byta sin handduk i badrummet, men bara sin. När jag byter min byter jag allas när jag ändå håller på.


    Enda gången min sambo skötte ALLT var när jag hade diskbråck och var sängliggande i över en månad, han gjorde det med den äran, så jag vet att han kan... det är mer viljan det kommer an på.


    För mig så måste man betrakta projektledningen som en av hushållssysslorna. Det måste få lika mycket respekt och räknas med när man delar upp tex dammsugning, bildäcksbyte och matlagning. Det tar tid och energi och måste göras och är dessutom en ganska stor post, särskilt om man har barn. God planering underlättar dessutom de flesta andra sysslorna eller gör dem mer effektiva.
    Sedan är jag av åsikten att även om hushållsarbete inte är det värsta som finns, så är det rätt tråkigt på en skala. Vem hade liksom valt att diska om alternativet att inte göra det fanns? Att vilja slippa undan är mänskligt, inte manligt. Vi gör det gemensamt av solidaritet och efter bästa förmåga.
  • Anonym (^^)

    Min man är pedant, det har varit många bråk angående städning och ordningsamhet..

    Men sedan har jag ett jobb där jag är borta väldigt mycket så han Måste helt enkelt ta ansvar för barn och städning etc. Det har inte varit lätt, men nu har han vant sig och jag har blivit bättre på att plocka upp och städa. :)

    Vi gick i parterapi ett tag, och den terapeuten bekräftade att vårt förhållande var "omvänt". Samma problem som andra som kommer, dock brukar det vara kvinnan som känner som min man gjorde och männen som känner som jag gjorde.

  • Anonym (Pi)
    Anonym (Ts) skrev 2019-02-12 06:46:42 följande:

    Det råder väl inga tvivel om att dagens kvinnor är de som får lägga ned mest tid både på hushållssysslor och barnskötsel. Något som heller inte verkar helt uppskattat.

    Efter ett par rätt ojämna förhållanden känner jag att jag lätt hamnar där även fast jag inte vill.. för annars blir hemmet förjävla skitigt efter ett tag, ingen mat handlas in osv... Jag vet inte hur mycket tid jag spenderat på att diskutera, komma överredens, försöka lägga upp veckoscheman, bråkat osv vad gäller det gemensamma hemmet. Men likt förbannat har jag ändå stått där och skött 90% av allt efter ett tag...

    Och nu efter att ha varit i dejtingvärlden några år så känner jag att det faktiskt svårt att hitta någon jag både matchar med och som faktiskt klarar av att sköta hälften av ett hem. Det FINNS såklart män som tar ansvar. Men jag börjar uppleva att de är så pass få att jag som kvinna inte kan ha detta som krav om jag ska ha chansen att träffa någon. Att jag helt enkelt måste vara beredd på att jag kommer få lägga ned mer tid på att att sköta barn och hem i mitt sökande.

    Hur upplever ni andra kvinnor det? Har ni krav på ett någolunda jämnställt liv? Eller känner du attt det bara är att gilla läget? Eller är du kanske en sådan som inte har något emot att dra det stora lasset?

    (Värt att tilläggas att jag verkligen inte är pedant och anser man behöver städa varje dag. Men att städa upp efter sig i köket när man lagat mat, dammsuga när det börjar knastra under fötterna, damma en gång i månaden och se över badrummet en gång i veckan behövs väl nästan för att en hem ska kännas någorlunda fräscht).


    Det råder absolut tvivel om det. Vi hjälper varandra och delar alla sysslor både inne och ute och med våra fordon.
Svar på tråden Kvinna, är du beredd att ta största ansvaret för barn och hem?