• Anonym (Veganen)

    Respektlösa köttätare...

    Jag tycker det är rent av respektlöst utav köttätare att äta kött när en vegan är med. Vi var några stycken på en restaurang och åt här om dagen. Jag och två andra i sällskapet är veganer och då kan man ju tycka att de andra i sällskapet ska respektera det och vi vill inte se döda djur på tallriken. Men två personer i sällskapet envisades dock med att beställa kött, med argumentet att de betalar för maten så så ska de få äta vad de vill. Nej jag tycker faktiskt inte det. Om några i sällskapet mår dåligt av att de äter kött tycker jag inte man ska göra det. Det fanns gott om veganska och vegetariska alternativ. Varför är ni köttätare så själviska? Måste man äta kött i en vegan/vegetarian sällskap?

  • Svar på tråden Respektlösa köttätare...
  • Egon den stora
    Anonym (Evy) skrev 2019-02-16 08:31:29 följande:

    Ensilage är en form av hö, dvs konserverat gräs. Fodermajs odlas knappast i sverige. Jag har egna djur samt jagar så jag vet vart min mat kommer ifrån.


    Vet inte vart du bor, men här odlas ganska mycket foder majs. Vet inte hur stor andel det blir av det totala dock.
  • Egon den stora

    Letade reda på siffrorna nu.

    Soja står för knappt 5 % av det svenskt nöt äter. Sverige står för 1% av eu s Soja import.

  • Grande Rock
    Egon den stora skrev 2019-02-16 08:48:35 följande:

    Soja annvänds väldigt lite som djurfoder i Sverige, men en del verkar ju tro att det är det enda kor äter.


    Det är jag fullt medveten om, då jag själv har agral bakgrund. Det jag vände mig mot var det inlägg som försökte skamge vegetarianer för den miljöpåverkan majs och sojaodling har. Globalt sett används otroligt mycket av den soja och majs som odlas just till att föda upp köttdjur.

    Om du vill tolka det som att jag tror att soja är det enda svenska kor äter så är det ditt val.
    Att tro är att inte veta
  • sextiotalist
    Egon den stora skrev 2019-02-16 10:01:52 följande:

    Vet inte vart du bor, men här odlas ganska mycket foder majs. Vet inte hur stor andel det blir av det totala dock.


    Södra Sverige här och här odlas det mycket fodermajs. Vet också att de bönder jag känner var så gott som sjävförsörjande på foder utom den här säsongen.
  • No Logo

    Riktiga veganer går inte ut och äter på restauranger där det serveras kött. De kan ju se döda djur på grannbordets tallrikar.

  • Anonym (betala)
    Anonym (Veganen) skrev 2019-02-15 11:56:50 följande:

    Om någon i sällskapet mår dåligt av att någon äter något, då anser jag att man avstår det. Liksom, jag skulle inte äta nötter framför en nötallergiker. Då kanske ni köttisar inte behöver äta kött framför mig som mår dåligt av det?


    Om du mår dåligt utav det så är det DITT problem. Dvs du kan ju säga till dina vänner att jag vet att ni är köttätare, men skulle ni kunna välja ett vegetariskt alternativ ikväll JAG betalar. 


    För du dör inte om du ser kött. En nötallergiker kan dö om denne får i sig nötter. Och ingen tvingas till at betala för mat de inte gillar bara föratt det finns nötallergiker.


    Du kan mycket väl må dåligt utav det. Men då är det sitt problem att lösa. Om du erbjuder dig att betala för dina vänners vegetariska mat och dom vägrar och ändå äter kött. Då tycker jag det är respektlöst. Men dina vänner ska inte behöva betala för något som du bara har fått till det i ditt huvud till ett dåligt psykiskt mående. 

  • Anonym (V)

    Vad blir nästa tråd? ?Jag har hotat en köttbonde -fråga vad ni vill?.

  • Anonym (tss)
    Anonym (Veganen) skrev 2019-02-15 11:56:50 följande:

    Om någon i sällskapet mår dåligt av att någon äter något, då anser jag att man avstår det. Liksom, jag skulle inte äta nötter framför en nötallergiker. Då kanske ni köttisar inte behöver äta kött framför mig som mår dåligt av det?


    Man kan dö av nötallergi.
  • Anonym (Vegetabilallergisk)
    Anonym (Veganen) skrev 2019-02-15 11:49:06 följande:

    Jag tycker det är rent av respektlöst utav köttätare att äta kött när en vegan är med. Vi var några stycken på en restaurang och åt här om dagen. Jag och två andra i sällskapet är veganer och då kan man ju tycka att de andra i sällskapet ska respektera det och vi vill inte se döda djur på tallriken. Men två personer i sällskapet envisades dock med att beställa kött, med argumentet att de betalar för maten så så ska de få äta vad de vill. Nej jag tycker faktiskt inte det. Om några i sällskapet mår dåligt av att de äter kött tycker jag inte man ska göra det. Det fanns gott om veganska och vegetariska alternativ. Varför är ni köttätare så själviska? Måste man äta kött i en vegan/vegetarian sällskap?


    Jag mår fysiskt dåligt av att se, lukta, känna och framförallt äta växter. Skulle du gå med på att äta kött för min skull ifall vi gick ut och käkade?
  • Anonym (H)
    sextiotalist skrev 2019-02-16 09:08:38 följande:

    Fast det är ju lite trist, om man bjuder in ett gäng så väljer man en restaurang som alla kan gå på.


    Anonym Realist hunnit före , men det låter inte särskilt troligt att det finns någon restaurang i Sverige där endast kött serveras.
  • Anonym (Humlan)

    Hej veganen!


    Nu tänkte jag ta och lätta mitt hjärta lite efter ha läst din text. Du är en skam för alla veganer i denna värld. Som vegan har jag tagit ett personligt val att inte äta eller dricka produkter som kommer från djur. Jag har tagit det valet precis som du har. Det går inte att tvinga andra att göra livsval utifrån dig, det måste komma från var och en. Därav är det otroligt respektlöst att be andra att välja utifrån dina behov. Är det rätt att be dig äta kött, för att alla andra runt bordet är köttätare? Om du inte vill att du ska behöva ändra dina val för andra, borde du inte heller begära det från andra. Väx upp och behandla dina bekanta bättre.

  • Anonym (A)
    Ess skrev 2019-02-16 15:07:20 följande:
    Gå endast ut och ät med andra veganer så är ditt problem löst.....
    Håller med
  • Tow2Mater
    No Logo skrev 2019-02-16 11:20:12 följande:

    Riktiga veganer går inte ut och äter på restauranger där det serveras kött. De kan ju se döda djur på grannbordets tallrikar.


    Och de kan ju råka se en död ekorre eller död katt vid vägkanten, som kan ha lidit läääänge innan den dog....
  • EbSmith

    Bullshit! Du är säkert inte ens vegan, bara en tragisk människa med för mycket fritid som vill få alla icke-veganers fördomar bekräftade ännu mer.

    Så till dej och alla ni andra köttisar som inte fattat det än: De flesta veganer fattar att man inte vinner folks respekt genom att vara en nazi-vegan, och ifrågasätter inte ens vad folk har på tallriken, sålänge man ens egna val accepteras.

  • Frontline
    Anonym (Veganen) skrev 2019-02-15 11:56:50 följande:
    Om någon i sällskapet mår dåligt av att någon äter något, då anser jag att man avstår det. Liksom, jag skulle inte äta nötter framför en nötallergiker. Då kanske ni köttisar inte behöver äta kött framför mig som mår dåligt av det?

    Vad är problemet?


    Jag vill inte äta en god middag med nån som knaprar grönsaker eller nötter..
    Vill gärna ta en god köttbit och det gör ju som tur är alla mina vänner..


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (GS)
    Anonym (Veganen) skrev 2019-02-15 12:00:39 följande:
    Varför kan inte alla äta veganskt/vegetariskt då? Då blir det ju inte extrajobb för dig. Och köttisar kan äta allt, det kan inte veganer/vegetarianer..
    Jo, det kan de. De har bara valt att inte göra det. Jämför inte ett fritt val med t.ex. allergi. Det finns massor av olika livsmedel jag har valt att inte äta, men jag kan. Skillnad. 
  • Anonym (A)
    klyban skrev 2019-02-17 15:56:47 följande:

    Det är uppenbart en trolltråd, då TS agerar som en sådan.


     


    Och TS skrattar dock åt det du skrev där, då trollfunktionen uppnås då med din reaktion.
    Dock finns det ~10% som beter sig som TS och är vegetarianer, så du har inte heller fel.


    Så kan det vara.
  • klyban
    Anonym (A) skrev 2019-02-17 17:58:53 följande:
    Så kan det vara.

    Så är det i alla dieter jag stött på har jag märkt.


    Min teori är typ av en bekräftelse dom får när de byter diet.
    Där är att saker ändrar sig och man mår annorlunda, och sen tror man att man har löst mysteriet i vad man ska äta för må bra.


    Och alla andra som säger annat har ALLTID fel.
    Vet inte varför man gör diet till en religion, kanske det är vissa individers sak för att klara sig igenom livet.


     


    Diskuterat med många såna här personer i mina dagar, och de går samla upp dom till en enda sak och ord "ignoranta".
    Och nu tänk er för om ni är vegetarianer och protesterar och anser er "normala" och inte är som i TS.
    Då uppstår ett problem att ni försvarar sådant beteende, och då kommer fråga, är ni också radikaliserade i en diet som urpsrung.


    hur många meter var det?
Svar på tråden Respektlösa köttätare...