Erla skrev 2019-03-13 11:03:28 följande:
Det har hänt ganska mycket i skolvärlden sedan 70-talet. Det är i princip bara lärare som har krav på sig från föräldrar om anpassning av sin arbetstid. Det är ingen som kräver att läkare ska anpassa sig efter andras arbetstider för att föräldrar ska kunna ta sina barn dit på ett besök som tar 30 min. Det finns ingen som tycker att tandläkaren borde kunna lägga en och annan patient efter arbetstid för att alla minsann inte kan ta ledigt någon timme per år. Varför ska detta krävas av just lärare? Och vad som ska rymmas inom den arbetsplatsförlagda tiden kontra förtroendetiden styr ofta rektorn över. Min rektor är stenhård när det kommer till detta och har lagt upp det så att utvecklingssamtalet SKA rymmas inom de 35 timmarna som jag gör på arbetsplatsen. Väljer jag att lägga detta på annan tid än vad som är bestämt blir jag inte kompenserad för det eftersom min förtroendetid bör läggas på annat som ska hinnas med. Många rektorer gör på detta vis idag, för att hjälpa sina anställda att slippa jobba mer än vad de får lön för.
Ja, att det har hänt mycket i skolvärlden sedan 70-talet, det kan jag hålla med om. Men inte har det varit till det bättre. På sjuttio och åttiotalet så skötte lärarna undervisningen och rättade det barnen gjorde i skolan. Som förälder behövde man i princip inte engagera sig i undervisningen, mer än att delta i ett kvartsamtal på kvällstid en gång per termin eller år och möjligen hjälpa barnen med ett läxförhör någon gång. Denna undervisning var i toppklass och svenska elever låg i OECD-toppen vad gäller kunskaper.
Mina egna barns skoltid under 00 och 10-talet har varit helt annorlunda... Jag har som förälder förväntats att vara hjälplärare till mitt barn hemma. Jag har fått detaljerade instruktioner om hur jag skall gå igenom mina barns läxor, som har varit digra, kommentera och signera och skicka tillbaks till läraren. Lärarna har inte rättat vad mina barn gjort i skolan i arbetsböckerna, jag har fått ta hem dem över loven och gå igenom vad de missat och inte förstått. Mitt ena barn hade svårt för engelska, jag frågade därför på utvecklingssamtalet hur det gick för mitt barn i engelskan. Läraren svarade: " Ja, hon utmärker sig inte vare sig positivt eller negativt". Jag har varit med många heldagar i skolan, har tagit semester och FL för att få koll på hur det var där. Det jag såg var att lärarna kastade sig hem så snart eleverna lämnade klassrummet, för att hämta sina barn på förskolorna. Lärarbarnen är oftast de som har kortast dagar på förskolorna. Så mycket för den 45 h veckan.
Lärarbrist pratar man om, ja men den stora bristen är dock på högstadielärare. Det är ingen brist på sökande till lärarutbildningar till förskola, låg och mellanstadiet. Högstadielärarjobbet är självklart supertufft och deras löner borde höjas rejält. Det var supertufft förr och det är nog ännu värre idag.