• Snöoväder

    Genomgår försts IVF, dåliga besked, hopplöshet och längtan!

    Vet att det finns liknande trådar och har läst massor, men många är äldre och all forskning och allt går framåt så startar en ny!

    Jag genomgår just nu min och sambons första ivf(icis?) behandling

    Gobal-f i 9 dagar och den andra sprutan 5 dagar och ovitrelle sista

    Fick ut 18 ägg, 11 befruktade med hjälp

    Insättning av ett fint ägg på dag 3, ruvardag 5 nu

    Inga ägg klarade sig till dag 5 och frysning...

    Vi har den manliga faktorn, därav hjälp vid befruktning.

    Men kändes så sjukt tungt att få veta av inga av de 10 fina äggen vi hade kvar klarade sig till frysen, vet att miljön i min livmoder är bättre. Men det känns som hur stor är chansen när de andra inte klarade sig... Hittade även att det oftast beror på dåliga ägg/spermier, men då kommer vi kanske aldrig ens kunna få ett gemensamt barn...

    Jag vet att man inte ska räkna med att bli gravid på första, men man levde på hoppet och någon dag kändes det som om man kunde drömma om framtiden. Nu känns allt så mycket jobbigare ibland. Jag ska egentligen inte klaga, märkte inte direkt av sprutorna eller lutinus just nu. Men nog fan känns det skit om man skulle behöva gå igenom allt fler gånger..

    Någon mer som går igenom ivf just nu? Vi har valt att inte prata om det ännu då jag känner mig sjukt misslyckad och vill inte ha folk som ska fråga mig en massa om det heller.

    Men det är svårt, speciellt när man känner sig nere, men det vardagliga jobbet ska fortsätta som vanligt med jobb och alla människor runt en..

    På något sätt vill jag ha symptom nu med när jag ruvar, lite ont i äggstockarna ibland kanske, beror väl på lutinus? Annars inget... därför känns det väl än mer som vi kommer få ett negativt svar på testdagen..

    Vi är tacksamma att vi i alla fall har chansen att genomgå behandling för att ha en chans att bli gravid, men glädjen i att skaffa barn på så vis försvann. Att inte detta ämne lyfts mer i dagens samhälle om hur vanligt det är och om hur dåligt man mår... Hur jobbigt det är att få en fråga om när det är dags för oss att skaffa barn, varför vi inte skaffar barn snart, vi måste skynda oss innan vi blir för gamla...

    Någon mer som känner samma?

    Vill inte ha sympati, men få skriva av mig och kanske hitta någon i liknande situation.

  • Svar på tråden Genomgår försts IVF, dåliga besked, hopplöshet och längtan!
  • Anonym (NyPåIVF)
    Snöoväder skrev 2019-04-12 17:34:14 följande:

    Jag kände inte heller någon glädje när vi skulle börja, var sur över att just vi blir drabbade som skulle kunna ge ett barn ett bra hem och liv. Medans de som inte ska ha barn får hur många som helst.

    Jag hade heller inga förhoppningar, varför ska det funka nu då...

    Det är viktigt att prata med sin sambo, de förstår ju inte hur det känns för oss att gå igenom det hela, ta sprutor på sig själv osv. Nu mådde jag bra under tiden jag tog sprutor, äggolocket gick smärtfritt och fort än fast jag hade många ägg.

    Insättningen känns så overkligt, så nära har vi aldrig varit att få ett barn tillsammans.

    Dock så fick vi veta på rd 4 att inga ägg klarade dig till frysen så vi trodde inte att det som var insatt heller skulle klara sig. Men just nu är jag i v 8 (7+3). Tidigt ul nästa vecka och hoppas få se ett hjärta!

    Glädjen kommer komma än om den känns långt borta just nu! Lycka till och skriv gärna hur det går och hur du mår. Har ni pratat med några runt er? Det kan vara skönt att skriva eller prata med människor som gått igenom samma, som vet hur ledsen man kan vara. Som vet hur jobbigt det är att kliva upp på morgonen och fortsätta sitt vanliga liv än fast allt känns så mörkt...


    Ja så känner jag med. Det känns ju som ett straff. Att vissa ska gå igenom det här medans vissa råkar plussa efter en fest. Verkligen noll rättvisa.

    Några vet om resan innan och kommande ivf så man behöver i alla fall inte spela normal och glad inför alla. Samtidigt så har man ju bjudit in fler i processen också, de flesta får ju göra detta i ensamhet och sen berätta om ett kommande barn. Vi känner ett par som inte lyckats efter sina ivf så visst spelar det också in på min skepsis. Kanske låter konstigt men livet har varit skit för oss i snart 2 år och det känns inte som att ivf Kan göra det värre för just oss. Skönt att flytta det från sovrummet till sjukhus och eftersom jag är så negativ just nu så tänker jag att det är kört men att "de kan ju få göra några ivf på oss", dock utan förväntningar att det ska gå.

    Hoppas det går vägen för er och grattis! skönt att höra att det ändå funkar för folk. Var det på första försöket?
  • Snöoväder
    Anonym (NyPåIVF) skrev 2019-04-12 19:03:15 följande:

    Ja så känner jag med. Det känns ju som ett straff. Att vissa ska gå igenom det här medans vissa råkar plussa efter en fest. Verkligen noll rättvisa.

    Några vet om resan innan och kommande ivf så man behöver i alla fall inte spela normal och glad inför alla. Samtidigt så har man ju bjudit in fler i processen också, de flesta får ju göra detta i ensamhet och sen berätta om ett kommande barn. Vi känner ett par som inte lyckats efter sina ivf så visst spelar det också in på min skepsis. Kanske låter konstigt men livet har varit skit för oss i snart 2 år och det känns inte som att ivf Kan göra det värre för just oss. Skönt att flytta det från sovrummet till sjukhus och eftersom jag är så negativ just nu så tänker jag att det är kört men att "de kan ju få göra några ivf på oss", dock utan förväntningar att det ska gå.

    Hoppas det går vägen för er och grattis! skönt att höra att det ändå funkar för folk. Var det på första försöket?


    Jag förstår varför du inte tror på det då, men som sagt större chans än när man försöker själv det lät ju inget vidare om ni haft två jobbiga år, är det pga barnlöshet eller annat? Hoppas allt ska bli bättre nu!

    Ja det var vårat första, så glatt överraskad blev vi när vi plussade
  • Anonym (fruktmüsli)
    Anonym (NyPåIVF) skrev 2019-04-12 12:05:17 följande:

    Hej vi ska nu göra vår första behandling. Är rädd och nervös och det känns inte som det kommer funka. Vi ska göra ett kort protokoll. Har fortfarande inte insett (och accepterat) att just vi ska göra ivf. Känns så stort, det ska ju bara funka hemma.

    De flesta är så glada och förväntningsfulla som att detta ska lösa allt men jag känner ingen glädje? Är liksom ingen glädje alls i att behöva utsätta sig för nåt sånt här. När man lidit i några år är det svårt att bara bli en lycklig person helt plötsligt, jag släpar på för mycket sorg från innan?

    Tyckte ni andra att det var känslomässigt att gå in i IVF eller var det bara kul och bra och hoppfullt?


    Jag hade läst så mycket om hur folk kämpade med ivf här på fl så var inställd på att det skulle ta minst 3-4 försök innan det skulle gå vägen. Eftersom vi hade i princip noll förhoppningar på att det skulle gå på första försöket tyckte varken jag eller sambon att det var jobbigt. Minns i väntrummet till äp hur vi satt och skrattade åt operationskläderna och hela situationen (jag var spruträdd innan vi satte igång..) och tanken på hur många gånger vi kommer få göra om hela sk*ten. Äggplocket gick smärtfritt men efteråt blev jag hemskt svullen i buken att jag knappt kunde röra mig på flera dagar :-S Ruvningen var inte heller jobbig för jag visste ju att det skulle gå åt hell. Men det gjorde det inte och om några månader är det lilla miraklet 2 år <3

    Nu är jag i 8:e veckan efter vårt andra ivf (som också tog sig på första försöket). Tycker det är nervigare den här gången, dels för att det är privatbekostat och dels för att tiden för min fertilitet börjar rinna ut. Kan tillägga att vi inte har berättat om varken det första eller detta försök för någon.

    Om du har dina gratisförsök kvar så försök att koppla av och se det som en resa/äventyr du gör med din älskade. Den kan bli lång men den kan bli kort också -gäller att hoppas lagom

    Ett tips - använd emlakräm inför orgalutran/fyremadel-sprutan så slipper du onödigt obehag.
  • Anonym (NyPåIVF)
    Anonym (fruktmüsli) skrev 2019-04-14 00:09:22 följande:

    Jag hade läst så mycket om hur folk kämpade med ivf här på fl så var inställd på att det skulle ta minst 3-4 försök innan det skulle gå vägen. Eftersom vi hade i princip noll förhoppningar på att det skulle gå på första försöket tyckte varken jag eller sambon att det var jobbigt. Minns i väntrummet till äp hur vi satt och skrattade åt operationskläderna och hela situationen (jag var spruträdd innan vi satte igång..) och tanken på hur många gånger vi kommer få göra om hela sk*ten. Äggplocket gick smärtfritt men efteråt blev jag hemskt svullen i buken att jag knappt kunde röra mig på flera dagar :-S Ruvningen var inte heller jobbig för jag visste ju att det skulle gå åt hell. Men det gjorde det inte och om några månader är det lilla miraklet 2 år <3

    Nu är jag i 8:e veckan efter vårt andra ivf (som också tog sig på första försöket). Tycker det är nervigare den här gången, dels för att det är privatbekostat och dels för att tiden för min fertilitet börjar rinna ut. Kan tillägga att vi inte har berättat om varken det första eller detta försök för någon.

    Om du har dina gratisförsök kvar så försök att koppla av och se det som en resa/äventyr du gör med din älskade. Den kan bli lång men den kan bli kort också -gäller att hoppas lagom

    Ett tips - använd emlakräm inför orgalutran/fyremadel-sprutan så slipper du onödigt obehag.


    Ja jag hoppas verkligen att det kan råka funka på första, vi har ingen konstaterad faktor så antingen är vi ett "lätt" fall eller så tar det sig aldrig varken med ivf eller hemma eftersom det inte finns en orsak att behandla.. Jag har eg ingen anledning att tro att det aldrig kommer gå, det är mer rädslan för OM det aldrig går som är riktigt hemsk.

    Ok har lite emla hemma, det funkar alltså?!
  • Anonym (NyPåIVF)
    Snöoväder skrev 2019-04-12 19:12:15 följande:

    Jag förstår varför du inte tror på det då, men som sagt större chans än när man försöker själv det lät ju inget vidare om ni haft två jobbiga år, är det pga barnlöshet eller annat? Hoppas allt ska bli bättre nu!

    Ja det var vårat första, så glatt överraskad blev vi när vi plussade


    Det är faktiskt lite hoppgivande att se er som lyckas på första försöket!

    Det har varit lite jobbigt att få i ordning ett hus vi varit lite osäkra på om vi ska ha kvar, vantrivsel på våra jobb och så det här dråpslaget som dragit ner en mer o mer i mörkret åtminstone det senaste året främst. Känns som att inget positivt händer medan alla runt en är så nöjda med sina jobb, får sina barn, kärleken spirar osv. Ibland tvivlar man bara på hela existensen, känns som att livet bara blivit sämre efter 30 och så vill man ju inte att det ska vara! Samtidigt så lättade alla mörka tankar när vi plussade förra året och då fick jag lite hopp om att barngrejen faktiskt är runt 80% av vårt problem. Mådde sååå bra inombords fram till MF..

    Nu är jag konstant orolig o uppjagad o det blir inte direkt bätte när man tänker att man inte "får" stressa eller att tiden bara går o "nu var sista försöket att få ett barn 2019". Bara följer alla andras graviditeter och barn medans vi aldrig får nåt känns det som.
  • Anonym (fruktmüsli)
    Anonym (NyPåIVF) skrev 2019-04-14 09:03:23 följande:

    Ja jag hoppas verkligen att det kan råka funka på första, vi har ingen konstaterad faktor så antingen är vi ett "lätt" fall eller så tar det sig aldrig varken med ivf eller hemma eftersom det inte finns en orsak att behandla.. Jag har eg ingen anledning att tro att det aldrig kommer gå, det är mer rädslan för OM det aldrig går som är riktigt hemsk.

    Ok har lite emla hemma, det funkar alltså?!


    Ja jag kände ingeting med emla, man måste bara komma ihåg att smeta på det minst en timma i förväg. Var i processen är ni? Vi var supernoggranna med att ta sprutorna i tid och efter insättningen tog jag det mycket lugnt och låg ner mestadels, dels för att jag var svullen men också för att ge ägget en bra chans att fästa. Kan även rekommendera att skippa koffein under hela graviditeten (och såklart det uppenbara tobak och alkohol). Folsyra 400mg per dag är viktigt också och det ska man gärna börja med två månader i förväg.

    Om ni "bara" är i tidiga 30-års åldern så behöver du nog inte oroa dig att förbli barnlös, ni har lång tid på er att försöka. Du ska se, det kommer en dag då du sitter där med magen du med
  • Anonym (NyPåIVF)

    Hittade en konstig grej, det står i FASS till Bemfola:

    "När du genomgår assisterad befruktning eller när dina äggstockar stimuleras att producera ägg, löper du större risk att få missfall än den genomsnittliga kvinnan."

    Är det nån som har hört det någon annanstans ifrån? Står ju tvärtom på ivf klinikerna?

  • Anonym (NyPåIVF)
    Anonym (fruktmüsli) skrev 2019-04-14 11:58:41 följande:

    Ja jag kände ingeting med emla, man måste bara komma ihåg att smeta på det minst en timma i förväg. Var i processen är ni? Vi var supernoggranna med att ta sprutorna i tid och efter insättningen tog jag det mycket lugnt och låg ner mestadels, dels för att jag var svullen men också för att ge ägget en bra chans att fästa. Kan även rekommendera att skippa koffein under hela graviditeten (och såklart det uppenbara tobak och alkohol). Folsyra 400mg per dag är viktigt också och det ska man gärna börja med två månader i förväg.

    Om ni "bara" är i tidiga 30-års åldern så behöver du nog inte oroa dig att förbli barnlös, ni har lång tid på er att försöka. Du ska se, det kommer en dag då du sitter där med magen du med


    Okej ska testa det. Har hört att bemfola är snällare spruta så testar den som den är. Premiär ikväll, gulp!

    Vi har fått rekommenderat från kliniken att ta 2(!) St folsyra 500 per dag!

    Jag vet ju också innerst inne att det borde lösa sig men eftersom jag vet flera som ivf inte funkar på så blir man så himla rädd. Har dessutom gått så lång tid och allt har varit en sån enorm motvind, med missfall på vägen dessutom. Är såå less på att vara sen barnlösa..

    Jobbigt när ivf är utan garantier också.

    Tack för pepp ändå!
  • Jooosen
    Anonym (NyPåIVF) skrev 2019-04-12 18:56:22 följande:

    Ok, vad tråkigt, ni har inte hittat tillbaka igen? Var det dåligt innan eller började det barka i och med barnlösheten? Lätt att man får skygglappar och inte ser att nånting annat spelar roll än att plussa. Känner lite så själv men då är vi ju inte så långt in i processen än.


    Nja vi träffas lite men vet inte hur det ska bli. Vi har alltid varit dåliga på att kommunicera och det har känts som att jag investerat mer i vårat förhållande än han. Har fått för lite bekräftelse. Men älskar honom fortfarande. När börjar du med sprutor?
    Oförklarligt barnlös. 1 misslyckat ET och 1 misslyckat FET. Tar en paus tills vi är redo för ivf2
  • Anonym (NyPåIVF)
    Jooosen skrev 2019-04-14 13:09:33 följande:

    Nja vi träffas lite men vet inte hur det ska bli. Vi har alltid varit dåliga på att kommunicera och det har känts som att jag investerat mer i vårat förhållande än han. Har fått för lite bekräftelse. Men älskar honom fortfarande. När börjar du med sprutor?


    Ok, hoppas det kan lösa sig men jag förstår att det här kan slå sönder förhållanden, man tappar ju mkt av det som är positivt. Jag kan ibland ta lite illa upp för att jag är den som blir mest ledsen. Vill inte ha positiva tankar vissa dagar utan skulle vilja att man bröt ihop tillsammans men ofta blir det ju så att man själv vill prata medans den andra blir irriterad. Det blir känslomässig distans till slut.

    Sprutdag 2 idag. Läskigt att ta dom men gör det utan nån större panik. Är dock nervös typ timmen fram tills det är dags.. ska bli skönt med UL på torsdag, vill höra hur det ser ut eftersom man nu inte vet vad som händer och hur mycket hormonet "tar". Man skjuter in nåt och väntar på att få ont typ. Har ju blivit livrädd för överstimulering men det borde jag inte behöva tänka på eftersom det verkar så ovanligt ändå.

    Kommer du försöka själv eller är det lagt på is tills vidare?
Svar på tråden Genomgår försts IVF, dåliga besked, hopplöshet och längtan!