• Anonym (Lilith)

    Sorg över att inte kunna få fler barn

    Jag födde mitt fjärde barn för tre månader sedan, mitt och min mans andra gemensamma barn.

    Jag har två barn sedan tidigare, på 14 och 17 år.

    Pga defekt på livmodern så avråds jag från att skaffa fler barn nu.

    Jag känner en sådan sorg!

    Min man vill ha ett barn till så småningom, men det går inte, och jag känner sådan ångest och sorg över att jag ALDRIG kommer få gå igenom en graviditet igen, aldrig mer få möta och lära känna mitt nyfödda barn.

    Jag klarar knappt av att se gravida på tv ens...

    Så mkt känslor! Vet att jag borde vara nöjd med de barn jag faktiskt har, och det är jag!

    Men jag saknar att vara gravid, saknar att föda och lära känna ett nytt litet liv.

    En bidragande orsak är nog att vi aldrig fick någon son, och det känns som att han saknas oss. Älskar ju mina fyra döttrar, men de senaste graviditeterna har jag i smyg hoppats på en son.

    Någon mer som känner samma?

  • Svar på tråden Sorg över att inte kunna få fler barn
  • fjanten

    Jag förstår dig absolut TS. Vi har två och försöker få nummer 3 via IVF. Stor risk att det inte kommer gå, och det kommer vara en stor sorg för oss i så fall. Fast vi ju redan har fått två underbara barn som vi älskar och vill följa!

    Alla som gnäller för att ni är ofrivilligt barnlösa - HALLÅ! Det finns människor som DÖR av svält och fattigdom, oskyldiga som skjuts ihjäl i krig, kvinnor och barn som kidnappas och våldtas. Hur kan ni ha MAGE att gnälla över ofrivillig barnlöshet när det finns folk som har det värre?!!?!??!!? Lite så uppfattas såna svar i denna tråd. Hur kan man döma någons sorg på det viset?

  • Anonym (Varit ofrivilligtbarnlös)
    Anonym (J) skrev 2019-03-17 01:31:00 följande:

    Du har ju uppenbarligen inte varit där så vad yttrar du dig om? Barnlängtan nu efter flera är precis lika jävla plågsam som den vi hade i alla år innan första kom. Punkt. Slut.


    Och du vet uppenbarligen inte hur det känns att vara ofrivilligt barnlös och hade gjort allt för att få ett barn att älska. Usch för såna människor som dig.
  • Anonym (Varit ofrivilligtbarnlös)
    fjanten skrev 2019-03-17 07:19:02 följande:

    Jag förstår dig absolut TS. Vi har två och försöker få nummer 3 via IVF. Stor risk att det inte kommer gå, och det kommer vara en stor sorg för oss i så fall. Fast vi ju redan har fått två underbara barn som vi älskar och vill följa!

    Alla som gnäller för att ni är ofrivilligt barnlösa - HALLÅ! Det finns människor som DÖR av svält och fattigdom, oskyldiga som skjuts ihjäl i krig, kvinnor och barn som kidnappas och våldtas. Hur kan ni ha MAGE att gnälla över ofrivillig barnlöshet när det finns folk som har det värre?!!?!??!!? Lite så uppfattas såna svar i denna tråd. Hur kan man döma någons sorg på det viset?


    Detta var ju den sjukaste kommentaren av alla... Att vi som varit oförklarligt barnlösa inte får klaga för det finns andra människor som har det värre, men du får ha fritt fram att klaga över att ni inte kan få barn nr 3...? Logiskt tänkande? Nej.
  • Anonym (Liten)
    Anonym (Varit ofrivilligtbarnlös) skrev 2019-03-17 00:01:04 följande:
    Fast att jämföra längtan med de som kämpar att få ett barn kan inte jämföras med att få sitt 5.e.... Även om man får längta & önska hur mycket man vill. Det är verkligen att sparka på alla stackars ofrivilligt barnlösa par. Punkt slut.
    Håller helt med dig. Jag är så trött på att folk inte han välja att se och uppskatta det de har. För mig är det självklart en större sorg att inte få barn alls än inte få nr 5. Och då har jag haft lätt och få barn och längtat efter varje.
  • Anonym (Varit ofrivilligtbarnlös)
    fjanten skrev 2019-03-17 07:35:38 följande:

    Du verkar vara ofrivilligt/frivilligt läsförståelselös också.


    Fast bara av att skriva en sån text som du gjorde är oerhört ologiskt. Att jämföra våra svar som att de skulle ligga på den nivån. Vilken nivå är du själv på...? Klart att alla får längta och sörja att de inte kan få fler barn, men blir fruktansvärt trött när de jämför den längtan med de som inte ens kan få ett barn. Att inte kunna få fler barn är hemskt och tragiskt, men att inte kunna få ett enda barn är en kris i livet.
  • Anonym (Y)

    Beklagar ditt tillstånd med livmodern. Jag kan inte få fler barn pga en man som inte vill ha fler. Han hade redan en sen tidigare och mamman till det barnet har blivit helr knäpp med att resa bort och lämna deras barn på heltid hos oss. Först 1,5 år sen 5 mån. Där var jag föräldraledig med två små barn och så deras barn med mig också. Det tog på orken och jag brände ut mig. Nog för att det hör rill att väckas av små barn men jag väcktes ju av att deras barn spelade tv-spel på natten också.

    Allt sammantaget gick mina drömmar om ett trrdje barn i kras. Jag hade älskat att ha tre flickor. Jag tänker ofta på hur det hade varit, det fattas ett tredje. Älskar mina två flickor och kramar dom extra mycket.

  • fjanten
    Anonym (Varit ofrivilligtbarnlös) skrev 2019-03-17 07:44:01 följande:

    Fast bara av att skriva en sån text som du gjorde är oerhört ologiskt. Att jämföra våra svar som att de skulle ligga på den nivån. Vilken nivå är du själv på...? Klart att alla får längta och sörja att de inte kan få fler barn, men blir fruktansvärt trött när de jämför den längtan med de som inte ens kan få ett barn. Att inte kunna få fler barn är hemskt och tragiskt, men att inte kunna få ett enda barn är en kris i livet.


    Fast den jämförelsen gjorde inte TS. TS är ledsen över att det inte blir fler barn och vill diskutera detta med andra personer i samma sits. In kommer de ofrivilligt barnlösa och börjar tjattra om att det finns ju faktiskt folk som har det värre!!!!!!!!! Inte riktigt rätt plats och ställe. Tänk om jag skulle gå in i en tråd där någon sörjer en partner som dött, och börja skriva om att det finns ju folk som förlorat hela son familj och har det värre!!!!! Det är liksom fel tillfälle, och skitkorkat att börja jämföra sorger för att..? Vadå? Få TS att både vara ledsen över att det inte fler barn OCH må dåligt för att det är korkat att känna så?
  • Anonym (Varit ofrivilligtbarnlös)
    fjanten skrev 2019-03-17 08:38:14 följande:

    Fast den jämförelsen gjorde inte TS. TS är ledsen över att det inte blir fler barn och vill diskutera detta med andra personer i samma sits. In kommer de ofrivilligt barnlösa och börjar tjattra om att det finns ju faktiskt folk som har det värre!!!!!!!!! Inte riktigt rätt plats och ställe. Tänk om jag skulle gå in i en tråd där någon sörjer en partner som dött, och börja skriva om att det finns ju folk som förlorat hela son familj och har det värre!!!!! Det är liksom fel tillfälle, och skitkorkat att börja jämföra sorger för att..? Vadå? Få TS att både vara ledsen över att det inte fler barn OCH må dåligt för att det är korkat att känna så?


    Suck... Att skriva såna här trådar på familjeliv innebär att alla har rätt att kommentera. Vill man inte få höra andras åsikter ska man inte skriva heller. Jag har aldrig skrivit att ts inte får längta eller sörja, har till och med skrivit att det är en självklarhet, men ibland får man fasiken tänka om några gånger innan man klagar. Och att du fortfarande jämför nivån med att klaga till de som förlorat närstående m.m är bara oerhört omoget av dig.
  • fjanten
    Anonym (Varit ofrivilligtbarnlös) skrev 2019-03-17 09:15:16 följande:

    Suck... Att skriva såna här trådar på familjeliv innebär att alla har rätt att kommentera. Vill man inte få höra andras åsikter ska man inte skriva heller. Jag har aldrig skrivit att ts inte får längta eller sörja, har till och med skrivit att det är en självklarhet, men ibland får man fasiken tänka om några gånger innan man klagar. Och att du fortfarande jämför nivån med att klaga till de som förlorat närstående m.m är bara oerhört omoget av dig.


    Jag tycker det är oerhört omoget att påpeka att andra minsann har det värre när någon redan mår dåligt över något.
  • Anonym (Absolut!)

    Jag förstår dig. Jag har tre barn, är tacksam över att ha dem men känner ändå ett vemod över att jag inte kommer få några fler. Jag har precis separerat så det ska mycket till om det ska bli fler barn i så fall, jag har tiden emot mig.

    Ja, det finns de som aldrig kan få barn, men alla har rätt till sin sorg vad det än gäller.

    Vi får hopps på barnbarn i framtiden i stället, inget att göra åt. Och som sagt, det finns de som har det värre som säkert får gallfeber av att läsa detta.

    Kram på dig.

Svar på tråden Sorg över att inte kunna få fler barn