• Anonym (Anna)

    Semsterknas/ funderingar

    Brukar alltid ha långa och bra ledigheter och ihop med maken ( och barnen såklart) men i år så verkar allt gå fel. Det lutar åt att vi inte tar samtidigt mer än 1-2 veckor ihop. Att resa bort tillsammans mer än några dagar ser mörkt ut av olika skäl. Känner mer och mer att jag nog inte tar mer än dessa två veckors ledigt så spar jag till hösten eller vintern då vi i då fall eventuellt åker bort 2-3 veckor. Men är tudelad, kort sommarledighet hemma. Kommet inte få till den där sköna känslan av ledighet och tar jag längre ledigt när han jobbar, blir det mest bara vara hemma och halva familjens vardagspussel är liksom kvar.

    Ni som tar korta somrar ledigt, hur fungerar det för er och ni som delar semester och alltså är lediga när partner jobbar. Hur mycket vardag blir det ändå?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-05-20 09:06
    Förtydligar, barnen kommer alltså vara lediga oavsett under sommarlovet och det finns vänner och släkt som exempelvis kan ta med dem på lite roliga utflykter eller ett par dagar i sommarstugan med farfar och liknande. Dessutom jobbar maken och jag ju lite omlott, dvs det finns lediga dagar under veckorna när han jobbar helg ( när jag är hemma )

  • Svar på tråden Semsterknas/ funderingar
  • Anonym (Dela tiden med barnen)
    Anonym (Jag) skrev 2019-05-20 22:15:16 följande:
    Tack vad snällt sagt! Du själv verkar vara en helt underbar person!

    Det jag menar är att det är jobbigare att helt själv ha ansvar för mat, disk, städ, tvätt osv osv eftersom jag i sådana fall skulle vara själv med barnen och anses magiskt fixa det andra. Jag menar ju givetvis inte att barnen är jobbigare än mitt jobb. Hade det bara handlat om att vara helt ledig och fri med barnen och någon annan stod för matlagning, diskande, tvättande, skrubbande, skurande och putsande hade det inte varit något problem men nu ser verkligheten inte ut så.
    Jag tycker att jag har ett helt fantastiskt liv med familj, hemmet, barnen och ett avlönat arbete.
    I mitt liv med barn och familj, det liv som jag har valt till mig själv, ingår sådana saker som barnen, matlagning, disk, tvätt, städning.
    Jag ser det inte som problem utan tycker att jag har en stor förmån som får chansen att leva detta liv.

    Hade jag tyckt att det var för jobbigt, om jag velat ha det annorlunda, så hade jag självfallet valt ett annat liv.Solig
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Dela tiden med barnen) skrev 2019-05-21 09:05:23 följande:

    Jag tycker att jag har ett helt fantastiskt liv med familj, hemmet, barnen och ett avlönat arbete.

    I mitt liv med barn och familj, det liv som jag har valt till mig själv, ingår sådana saker som barnen, matlagning, disk, tvätt, städning.

    Jag ser det inte som problem utan tycker att jag har en stor förmån som får chansen att leva detta liv.

    Hade jag tyckt att det var för jobbigt, om jag velat ha det annorlunda, så hade jag självfallet valt ett annat liv.


    Du tycker det är kul att gå hemma och ta hand om allt själv? Det tycker inte jag för jag föredrar att man delar lika både under arbetsveckor och under ledig tid. Snacka om att totalt förvränga allt och sedan slänger du in en fin härskarteknisk fras där på slutet med som pricken över i:et.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Dela tiden med barnen) skrev 2019-05-21 09:05:23 följande:

    Jag tycker att jag har ett helt fantastiskt liv med familj, hemmet, barnen och ett avlönat arbete.

    I mitt liv med barn och familj, det liv som jag har valt till mig själv, ingår sådana saker som barnen, matlagning, disk, tvätt, städning.

    Jag ser det inte som problem utan tycker att jag har en stor förmån som får chansen att leva detta liv.

    Hade jag tyckt att det var för jobbigt, om jag velat ha det annorlunda, så hade jag självfallet valt ett annat liv.


    Jag gillar också verkligen mitt liv och den vardag min familj har. I bland jobbigt, i bland walk in a park. Dock känner jag att på vår ledighet, är det ju ändå något annat jag vill göra lite grann. Inte det där vardagssysslorna. Så att jag skulle vara hemma 2-3 veckor och ha vardagsruljansen när min man jobbar, det är liksom inte det jag vill ta semester för.
  • Anonym (mums)
    Anonym (Anna) skrev 2019-05-22 08:48:19 följande:

    Jag gillar också verkligen mitt liv och den vardag min familj har. I bland jobbigt, i bland walk in a park. Dock känner jag att på vår ledighet, är det ju ändå något annat jag vill göra lite grann. Inte det där vardagssysslorna. Så att jag skulle vara hemma 2-3 veckor och ha vardagsruljansen när min man jobbar, det är liksom inte det jag vill ta semester för.


    Jag tycker att det är helt okej att du förkortar semestern så länge dina barn har det bra. Kan de roa sig på egen hand eller har någon annan nära som ser till dem så låter det ju toppen. Om de däremot får gå på fritids hela sommaren eller bara sitter hemma och spelar dataspel och saknar er så är det sämre. Semestern är ju inte bara för din skull utan även för era barns skull.
  • Anonym (mums)
    Anonym (Jag) skrev 2019-05-20 22:15:16 följande:

    Tack vad snällt sagt! Du själv verkar vara en helt underbar person!

    Det jag menar är att det är jobbigare att helt själv ha ansvar för mat, disk, städ, tvätt osv osv eftersom jag i sådana fall skulle vara själv med barnen och anses magiskt fixa det andra. Jag menar ju givetvis inte att barnen är jobbigare än mitt jobb. Hade det bara handlat om att vara helt ledig och fri med barnen och någon annan stod för matlagning, diskande, tvättande, skrubbande, skurande och putsande hade det inte varit något problem men nu ser verkligheten inte ut så.


    Som jag redan nämnt så är ju föräldrars semester inte bara till för föräldrarna utan även till för barnen. Att inte alls prioritera barnens semester bara för att man inte vill städa, diska och underhålla är lite slött även om jag förstår hur du tänker.
  • Anonym (mums)
    Anonym (Anna) skrev 2019-05-18 08:16:31 följande:

    Brukar alltid ha långa och bra ledigheter och ihop med maken ( och barnen såklart) men i år så verkar allt gå fel. Det lutar åt att vi inte tar samtidigt mer än 1-2 veckor ihop. Att resa bort tillsammans mer än några dagar ser mörkt ut av olika skäl. Känner mer och mer att jag nog inte tar mer än dessa två veckors ledigt så spar jag till hösten eller vintern då vi i då fall eventuellt åker bort 2-3 veckor. Men är tudelad, kort sommarledighet hemma. Kommet inte få till den där sköna känslan av ledighet och tar jag längre ledigt när han jobbar, blir det mest bara vara hemma och halva familjens vardagspussel är liksom kvar.

    Ni som tar korta somrar ledigt, hur fungerar det för er och ni som delar semester och alltså är lediga när partner jobbar. Hur mycket vardag blir det ändå?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-05-20 09:06

    Förtydligar, barnen kommer alltså vara lediga oavsett under sommarlovet och det finns vänner och släkt som exempelvis kan ta med dem på lite roliga utflykter eller ett par dagar i sommarstugan med farfar och liknande. Dessutom jobbar maken och jag ju lite omlott, dvs det finns lediga dagar under veckorna när han jobbar helg ( när jag är hemma )


    Varför har din man ingen ordentlig semester?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (mums) skrev 2019-05-22 09:33:53 följande:

    Varför har din man ingen ordentlig semester?


    Jo han har 4 veckor. Dock två innan barnen slutat skolan.
  • elmadumle

    När barnen var små och hade sommarlov (är vuxna nu) var det bästa som fanns sista skoldagen och skolavslutningen, då var jag hemma hela sommarlovet med de, kunde iof ta föräldrapenning länge då vi sparat dagar. Mannen hade ju bara sina fyra veckor, det var då vi åkte ut med husvagnen tex eller dagsutflykter, långa dagar på stranden. Resten av tiden bara njuta av att slippa ställa klockan på ringning och inga tider att passa. 

    Nu är det bara fyra veckors semester som gäller och i år har vi inte något tillsammans då jag jobbar i vården och har tidig semester iår Men lika skönt ändå, jag behöver inte ställa klockan på ringning, hoppas på fint väder så det blir många stranddagar. 

  • Anonym (Dela tiden med barnen)
    Anonym (Jag) skrev 2019-05-21 22:03:25 följande:
    Du tycker det är kul att gå hemma och ta hand om allt själv? Det tycker inte jag för jag föredrar att man delar lika både under arbetsveckor och under ledig tid. Snacka om att totalt förvränga allt och sedan slänger du in en fin härskarteknisk fras där på slutet med som pricken över i:et.
    Förlåt mig för att jag är lycklig och för att jag är nöjd med min familj. Men det är svårt för mig förstå att jag är lycklig och nöjd kan tas som något negativt av någon annan?
    Ber om ursäkt att jag delger något personligt men som du väljer uppfatta som härskarteknik. Jag erkänner gärna att jag inte kan så mycket om och inte förstår det där om härskartekniker.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (mums) skrev 2019-05-22 09:33:11 följande:

    Som jag redan nämnt så är ju föräldrars semester inte bara till för föräldrarna utan även till för barnen. Att inte alls prioritera barnens semester bara för att man inte vill städa, diska och underhålla är lite slött även om jag förstår hur du tänker.


    Oroa dig inte. Mina barn har nog mer ledigt än vad de flesta andra barn har.

    [quote=79641494][quote-nick]Anonym (Dela tiden med barnen) skrev 2019-05-22 16:05:24 följande:[/quote-nick]Förlåt mig för att jag är lycklig och för att jag är nöjd med min familj. Men det är svårt för mig förstå att jag är lycklig och nöjd kan tas som något negativt av någon annan?

    Ber om ursäkt att jag delger något personligt men som du väljer uppfatta som härskarteknik. Jag erkänner gärna att jag inte kan så mycket om och inte förstår det där om härskartekniker.[/

    Grattis! Vad kul att du är lycklig! Det är jag med för det mesta för att jag och min man delar på arbetsbördan bland annat och för att jag har andra fritidsaktiviteter än att vara hemma och diska och städa. Jag uppskattar även tiden med familjen och vill mer än gärna umgås med dem och därför försöker vi sträva efter att ha hela familjen samlad också. Jag kan ha missuppfattat dig, men i din sista mening antydde du att jag har valt fel här i livet eller liknande men så är icke fallet.
Svar på tråden Semsterknas/ funderingar