• Anonym (Fez)

    Du som bor med en slarver-hur löser du detta?

    Min sambo är betydligt slarvigare än vad jag är.

    Han är en sån typ som tar fram nått, använder det men låter det ligga framme. Han kan ta av sig tröjan i soffan och där ligger den tills någon (jag) tar undan eller han behöver den igen. Använder han en sax för att klippa en prislapp så går han ut i köket öppnar lådan, tar upp saxen och klipper, lägger sedan saxen på diskbänken och stänger lådan..

    Jag kan bli tokig. Jag vill inte ha nått framme. Mitt hem ska helst se ut som inför en visning. Lukta gott (inte innestängt eller unket utan rent) och se fräscht ut. Vi krockar lite :)

    Jag startar inte denna tråden för att jag ska lämna min man. Jag startar inte för att berätta hur värdelös han är eller att han är en mansbebis. Jag startar inte heller tråden för att höra hur fel jag gör, och hur mycket terapi jag bör gå. Nej. Sånna trådar är jag trött på att läsa. Jag vill ha en konstruktiv tråd. Där man faktiskt kommer på något. Därför ber jag er om tips till hur man kan göra för att underlätta sånt här?

    Spåna fritt! Det kan vara allt från att lägga allt i sopsäckar som han får sortera en gång i månaden till att köra allt till tippen. Hjälp mig hitta det som finns i gråzonen! Mitt mellan att göra slut och acceptera.

    Tack för din tid!

  • Svar på tråden Du som bor med en slarver-hur löser du detta?
  • Bolliz
    AndreaBD skrev 2019-05-22 18:11:26 följande:

    Jo, jag tänkte också på det sedan. Om man bor trångt, kan det vara nödvändigt. 


    En barndomsväns mamma borstade mattfransarna varje dag. Ingen vågade leka hemma hos dom för att mamman jagade oss med matborsten om vi råkade sluddra till dom. Ja du hör ju. Sånt är galet och pedantiskt. Inte för att man städar. Har man barn som sitter fint i soffan och kollar film hela helgen eller barn som är ute och leker från morgon till kväll där de springer ut ich in så blir det naturligtvis två helt olika nivåer på vad som är rimligt att städa eller vad som blir pedantiskt.

    Att vilja ha sitt hem som inför en visning hade nog de flesta egentligen trivts i. Så som de själva hade gjort inför en försäljning alltså. Alla kan nog vara överens om att man hellre går och tittar på en bostad som ser fräsch ut än en sunkig sak med mängder med prylar så det blir omöjligt att skapa sig en uppfattning. Men alla är som sagt olika. En del trivs i röran medans en del vill ha det städat. Jag sätter punkt där. Jag har sagt mitt nu och går vidare. Ha det bra!
  • Anonym (feminista horde)

    Jag vill inte bo i ett visningshus.

    Jag anser inte alls att man är en slarver för att man inte håller den nivån i ett hem där det bor människor och jag hade lämnat dig.

  • Anonym (Eh?)
    Bolliz skrev 2019-05-22 16:21:45 följande:
    Om man har barn och/eller djur som smutsar ner så MÅSTE man dammsuga. Annars är det ohygieniskt efter EN vecka. Att du inte smutsar ner, eller tycker om att leva i smuts är ditt bekymmer. Projicera inte din ilska över renliga människor på oss. Sök då hjälp om du inte kan kontrollera ditt sätt att skriva till andra. Det måste bli bättre klimat i trådarna här. Alla är så förbannat arga och bittra och kan omöjligt förstå att inte ALLA vill ha det exakt som de själva. Argumentera istället för att kräka av er. Alla har rätt till en åsikt.
    Det är bara jag och maken hemma. Inga husdjur. Inga barn. Nej, jag tycker verkligen inte att det blir ohygieniskt i vårt hus (stort för en familj med åtminstone tre barn) på en vecka.
  • Anonym (Eh?)
    Anonym (Livia) skrev 2019-05-22 16:14:39 följande:
    Eh, vem bryr sig om vad som är "standard" eller inte när det gäller ens eget hem? Självklart är det inte fel eller sjukligt att vilja ha det rent och fint hemma?
    Nej visst. Det är helt normalt att städa och dammsuga varje dag... och det är helt normalt att tvätta händerna 100 ggr per dag och duscha 10 ggr per dag. Alla som inte gör så är sjukt snuskiga...
  • Anonym (Eh?)
    Bolliz skrev 2019-05-22 17:21:29 följande:
    Pedantisk enligt vad eller vem? För du kan ju bara tala för din sak eller hur? Och jag tycker inte det är pedantiskt. Allt beror på hur stor yta du har. Hade du bott en familj i en etta så hade du oxå fått städa varje dag. Hade du varit pedantisk då? Jämfört med att bo i ett slott där knappt någon besöker rummen. Det blir knappt smutsigt på en månad.
    Om man bor i en etta och har en stor hund som hårar kan jag såklart förstå att man måste dammsuga varje dag.
  • sextiotalist
    Bolliz skrev 2019-05-22 18:25:51 följande:
    En barndomsväns mamma borstade mattfransarna varje dag. Ingen vågade leka hemma hos dom för att mamman jagade oss med matborsten om vi råkade sluddra till dom. Ja du hör ju. Sånt är galet och pedantiskt. Inte för att man städar. Har man barn som sitter fint i soffan och kollar film hela helgen eller barn som är ute och leker från morgon till kväll där de springer ut ich in så blir det naturligtvis två helt olika nivåer på vad som är rimligt att städa eller vad som blir pedantiskt.

    Att vilja ha sitt hem som inför en visning hade nog de flesta egentligen trivts i. Så som de själva hade gjort inför en försäljning alltså. Alla kan nog vara överens om att man hellre går och tittar på en bostad som ser fräsch ut än en sunkig sak med mängder med prylar så det blir omöjligt att skapa sig en uppfattning. Men alla är som sagt olika. En del trivs i röran medans en del vill ha det städat. Jag sätter punkt där. Jag har sagt mitt nu och går vidare. Ha det bra!
    Nej, jag hade inte trivts i ett sk visningshus. När jag gjort en riktig storstädning hemma, så brukar jag väldigt snabbt plocka fram saker som visar att vi bor där, så det blir liv i hemmet igen.
    Så faktiskt, jag trivs inte i ett pedantiskt hem, jag vill ha lite "rörigt" omkring mig (det är inte samma sak som dussintal prydnadssaker och kaos).

    När jag tittar på hemnet, så är det sällan de fastigheterna med perfekt ordning jag drömmer om, utan hemmet där man visar att här bor människor.
  • Anonym (Q)

    Var tråden syfte att diskutera om pedantisk eller inte?

    Av trådstarten trodde jag att det handlade om relationer och hur man gör för att underlätta att leva med sina olikheter?
    Men jag kanske missförstod TS?

  • Åsa
    Bolliz skrev 2019-05-22 18:25:51 följande:
    Att vilja ha sitt hem som inför en visning hade nog de flesta egentligen trivts i. Så som de själva hade gjort inför en försäljning alltså. Alla kan nog vara överens om att man hellre går och tittar på en bostad som ser fräsch ut än en sunkig sak med mängder med prylar så det blir omöjligt att skapa sig en uppfattning.
    Svårt att säga. Själv är jag på ett teoretiskt plan för minimalism men det är förmodligen som en motpol till att få hemmet överfyllt av saker.. Jag vill kunna använda hemmet på avsett sätt utan att hindras av prylhögar, och jag vill ha en toa utan avlagringar och slippa grus på golvet. Men visningsutseende tycker jag är kalt och otrivsamt. Det är inte en hotellobby jag vill bo i. Dessutom gillar jag inte ljusa möbler, parfymerade rengöringsmedel eller tända ljus så då går det mesta av visningsstuket bort
  • Anonym (Eh?)
    sextiotalist skrev 2019-05-23 08:27:22 följande:
    Nej, jag hade inte trivts i ett sk visningshus. När jag gjort en riktig storstädning hemma, så brukar jag väldigt snabbt plocka fram saker som visar att vi bor där, så det blir liv i hemmet igen.
    Så faktiskt, jag trivs inte i ett pedantiskt hem, jag vill ha lite "rörigt" omkring mig (det är inte samma sak som dussintal prydnadssaker och kaos).

    När jag tittar på hemnet, så är det sällan de fastigheterna med perfekt ordning jag drömmer om, utan hemmet där man visar att här bor människor.
    Precis! Hem med hemtrevnad!
  • Anonym (Eh?)
    Anonym (Q) skrev 2019-05-23 08:40:29 följande:

    Var tråden syfte att diskutera om pedantisk eller inte?

    Av trådstarten trodde jag att det handlade om relationer och hur man gör för att underlätta att leva med sina olikheter?
    Men jag kanske missförstod TS?


    Ja så sant.

    Men TS påstår i trådrubriken att hon bor med en slarver, samtidigt som det inte finns något i trådstarten som stöder det. Det är väl därför diskussionen spårat ur.
  • Anonym (man)
    Anonym (Livia) skrev 2019-05-22 17:19:09 följande:

    Ja, och det kallas att kompromissa. Det är rimligt att göra när man bor ihop.


    Och självklart kommer TS få acceptera att det inte kommer vara lika rent och prydligt som hon vill ha det heller.


    Ja det är vad alla säger att de måste göra, men det verkar TS inte vara intresserad av utan tycker att hon har rätt och han fel och det är enbart han som måste ändra sig. Det är inte att kompromissa.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Eh?) skrev 2019-05-23 09:38:48 följande:
    Ja så sant.

    Men TS påstår i trådrubriken att hon bor med en slarver, samtidigt som det inte finns något i trådstarten som stöder det. Det är väl därför diskussionen spårat ur.
    Nä, jag tolkar det inte som att TS påstår något sådant.
    Utan jag tolkar det som att TS själv upplever honom som en slarver, i jämförelse med sig själv. För mig handlar det om hur man hanterar sina olikheter och hur man hanterar upplevelsen av varandras personliga egenskaper och hur man tillåter det påverka förhållandet?

    Jag tycker det är helt ointressant försöka mäta och fastställa en skala som rent objektivt ska kunna avgöra var gränsen går för en pedant eller en slarver. Och i nästa steg ska vi fastställa om det är positivt eller negativt att vara pedant respektive slarver.
    Så vitt jag förstår är det helt omöjligt att fastställa.
    Det enda som kommer ut av det är en massa ändlösa diskussioner och påhopp där alla tycker olika, vissa känner sig påhoppade och andra anklagar varandra för att ha fel åsikt/upplevelse.
    Vad är syftet och målet, vad ska sådana diskussioner leda fram till? Att jag/alla måste ha rätt?
    Som sagt, fullständigt meningslöst och helt ointressant (kanske tom korkat?) i mina ögon.

    Däremot att diskutera trådstarten borde väl vara både intressant och lärorikt för många?
  • Anonym (Eh?)
    Anonym (Q) skrev 2019-05-23 10:39:08 följande:
    Nä, jag tolkar det inte som att TS påstår något sådant.
    Jaså? Jag skrev:
    "Men TS påstår i trådrubriken att hon bor med en slarver,"

    TS trådrubrik:
    "Du som bor med en slarver-hur löser du detta?"
  • Anonym (Q)
    Anonym (Eh?) skrev 2019-05-23 15:11:16 följande:
    Jaså? Jag skrev:
    "Men TS påstår i trådrubriken att hon bor med en slarver,"

    TS trådrubrik:
    "Du som bor med en slarver-hur löser du detta?"
    jag tolkar det ändå som att TS själv upplever honom som en slarver, i jämförelse med sig själv.

    Men du är alltså den som kan fastställa regler och gränser som objektivt kan avgöra om en person faktiskt är en slarver och en annan person faktiskt är en pedant?
    Om du inte kan fastställa det på ett faktabaserat sätt så är det ju ingen ide att diskutera detta.

    Menar du att trådstarten inte handlar om hur man hanterar olikheter och relationsfrågor?
    Utan för dig det handlar det om att fastställa om han faktabaserat är en slarver eller inte?
    I så fall väljer jag att avstå från att delta i diskussionen.
  • Anonym (Eh?)
    Anonym (Q) skrev 2019-05-23 23:54:20 följande:
    jag tolkar det ändå som att TS själv upplever honom som en slarver, i jämförelse med sig själv.

    Men du är alltså den som kan fastställa regler och gränser som objektivt kan avgöra om en person faktiskt är en slarver och en annan person faktiskt är en pedant?
    Om du inte kan fastställa det på ett faktabaserat sätt så är det ju ingen ide att diskutera detta.

    Menar du att trådstarten inte handlar om hur man hanterar olikheter och relationsfrågor?
    Utan för dig det handlar det om att fastställa om han faktabaserat är en slarver eller inte?
    I så fall väljer jag att avstå från att delta i diskussionen.
    Ja i trådstarten - och det säger ju jag också. Duh!

    Jag citerade en person som tyckte att diskussionen spårat ur och jag höll med och menade att den urspårade diskussionen berodde på att TS i sin trådrubrik påstod att hon bor med en slarver, samtidigt som det inte finns något i trådstarten som stöder det. Och ja, i trådrubriken skriver hon att hon bor med en slarver medan hon i trådstarten antyder att de har olika syn på hur städat det ska vara.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Eh?) skrev 2019-05-24 08:45:27 följande:
    Ja i trådstarten - och det säger ju jag också. Duh!

    Jag citerade en person som tyckte att diskussionen spårat ur och jag höll med och menade att den urspårade diskussionen berodde på att TS i sin trådrubrik påstod att hon bor med en slarver, samtidigt som det inte finns något i trådstarten som stöder det. Och ja, i trådrubriken skriver hon att hon bor med en slarver medan hon i trådstarten antyder att de har olika syn på hur städat det ska vara.
    Tycker inte du att tråden handlar om hur man hanterar olikheter och om relationsfrågor?

    Jag skulle uppskatta och jag tror att tråden skulle må bra av att du och andra ger er syn på olikheter och relationsfrågor av den typ som TS skriver om.
    Men ska jag uppfatta ditt inlägg som att du inte tycker det?
Svar på tråden Du som bor med en slarver-hur löser du detta?