• Anonym (Mira)

    Har vi inte råd?!

    Hej!

    Jag och min sambo funderar på att skaffa hus, just nu bor vi i en hyresrätt med ett barn på 7 mån.

    Problemet är att min kära mor tycker att vi absolut inte har råd med det och jag skulle bara vilja ha andras syn på saken. Min sambo tjänar 25-30000 brutto (beroende på provision) och jag 24.000 (just nu föräldraledig). Vi har sedan ett billån vi betalar 3000/mån på. Inga andra lån eller skulder.

    Husen vi tittar på ligger på omkring 1.5 miljoner, renoveringsobjekt. Vi bor i en liten stad där priserna inte är så höga.

    Jag ser det inte som en omöjlighet att vi skulle ha råd?!

  • Svar på tråden Har vi inte råd?!
  • Anonym (Trollet)

    Såg nu vad du menade med renoveringsobjekt. I det skicket du beskriver känns ju inte risken för att ni renoverar ihjäl er överhängande. När du skrev renoveringsobjekt tänkte jag läckande tak, fönster som måste totalrenoveras, oanvändbart badrum etc.

  • Anonym (..)

    Det beror ju på vad ni vill ha ut av ert liv. Själva hade vi haft råd med ett hus i den prisklassen när barnen var mindre men var inte beredda att flytta från stan, börja jobba heltid etc. Bodde i stället i liten hyreslägenhet till mellanstadiet och i en större nu. Våra prioriteringar har i stället varit tid med barnen (varit hemma utan ersättning och jobbat deltid), resor till släktingar och numera vårt lantställe. Är ni fixarmänniskor eller inte? (Vi är det egentligen inte och har insett hur mycket det är att göra med många hus.) Det handlar inte om rätt och fel, det handlar om vad som är viktigt för er. Det svåra där är att skilja på de egna värderingarna och vad folk i den närmaste omgivningen tycker är livskvalitet. Sak samma som när jag vet folk som jobbar sig blå för att ha råd att ha en "tidsbesparande" bil (som i sig tvingar dem att jobba fler timmar) och koppla av utomlands några veckor om året medan jag föredrar att ha en objektivt "lägre" standard och ha avkopplingen i min vardag.

    Om det nu är en fristående villa som ni tycker ger livskvalitet, börja med att sätta undan pengar varje månad för både boendebuffert och framtida bostadskostnader så ser ni hur ekonomin känns. Svårt att tala om summor som behövs utan att veta skicket på det tänkta renoveringsobjektet
    SvD talar generellt om 4-5 nettomånadslöner för familjen i buffert för en familj som er men då ingår inte planerat underhåll.
    https://www.svd.se/ekonomer-sa-stor-buffert-behover-du

  • Anonym (Mira)
    Anonym (..) skrev 2019-07-12 18:37:46 följande:

    Det beror ju på vad ni vill ha ut av ert liv. Själva hade vi haft råd med ett hus i den prisklassen när barnen var mindre men var inte beredda att flytta från stan, börja jobba heltid etc. Bodde i stället i liten hyreslägenhet till mellanstadiet och i en större nu. Våra prioriteringar har i stället varit tid med barnen (varit hemma utan ersättning och jobbat deltid), resor till släktingar och numera vårt lantställe. Är ni fixarmänniskor eller inte? (Vi är det egentligen inte och har insett hur mycket det är att göra med många hus.) Det handlar inte om rätt och fel, det handlar om vad som är viktigt för er. Det svåra där är att skilja på de egna värderingarna och vad folk i den närmaste omgivningen tycker är livskvalitet. Sak samma som när jag vet folk som jobbar sig blå för att ha råd att ha en "tidsbesparande" bil (som i sig tvingar dem att jobba fler timmar) och koppla av utomlands några veckor om året medan jag föredrar att ha en objektivt "lägre" standard och ha avkopplingen i min vardag.

    Om det nu är en fristående villa som ni tycker ger livskvalitet, börja med att sätta undan pengar varje månad för både boendebuffert och framtida bostadskostnader så ser ni hur ekonomin känns. Svårt att tala om summor som behövs utan att veta skicket på det tänkta renoveringsobjektet

    SvD talar generellt om 4-5 nettomånadslöner för familjen i buffert för en familj som er men då ingår inte planerat underhåll.

    www.svd.se/ekonomer-sa-stor-buffert-behover-du


    Du har en viktig poäng som är värd att tänka på både en och två gånger, just vad man anser som livskvalité. Just nu är vi så extremt trötta på att bo så som vi gör och vi är sugna på att få vårt eget ställe liksom. Vi anser väl oss ganska händiga och min pappa och bror är snickare som gärna hjälper till.
  • Anonym (ll)

    Sluta redogör för era inkomster och utgifter för din mamma. Det är inte din mamma som bestämemr vad ni har råd med.
    Gå til banken och ansök om lånelöfte. Då får ni veta vad banken är beredd att låna ut.

  • Anonym (..m)
    Anonym (Mira) skrev 2019-07-12 19:02:45 följande:

    Du har en viktig poäng som är värd att tänka på både en och två gånger, just vad man anser som livskvalité. Just nu är vi så extremt trötta på att bo så som vi gör och vi är sugna på att få vårt eget ställe liksom. Vi anser väl oss ganska händiga och min pappa och bror är snickare som gärna hjälper till.


    Det där är toppen. Att ha en kunnig person som man kan kolla med, innan man gör fel, och som visar och instruerar några h då och då är guld värt. Det talar ju lite för valet av renoveringsobjekt.

    Min far är kunnig inom det mesta, och det är enorma pengar vi sparat genom åren på den hjälp vi fått av honom, och de tips som vi kunnat ta till oss av honom.

    Ett typiskt projekt annars brukar ju vara 1/3 material och 2/3 hantverkarkostnader. Så kan man slippa hantverkaren är det väldigt stora besparingar man kan göra.

    Men det gäller ju att man trivs med det också. Jag älskar att renovera, men många avskyr ju det hela.
  • Anonym (...)
    Pope Joan II skrev 2019-07-12 10:01:46 följande:

    100 000 att renovera för är småpengar.


    Om man lyxrenoverar så räcker inte 100 000 långt...

    För normalt händiga personer som kan tänka sig vara miljövänliga och köpa begagnad så kan man renovera stora delar av huset för under 100 000.

    Nytt kök ca 10 000, tak ca 20 000, badrum ca 50 000 (nytt tätskikt) osv gäller att renovera smart och ta det som är viktigt först.

    Har man sen tid att utföra renoveringarna bö om bö så blir det aldrig någon panik.
  • Anonym (...)
    Anonym (Mira) skrev 2019-07-12 12:42:04 följande:

    Köket är typ så som du beskriver, brun/oranget. Men vitvarorna i köket är fullt användbara, kyl/frys/spis är ungefär 5 år gamla.

    Badrummen är kaklade med våtrumsmatta på golven, typ 20 år gammalt, inte akut men kanske om några år..?


    Då är det väl ingen fara alls?

    Köket går att piffa upp enkelt och billigt genom att måla köksluckorna samt byta tapet/klinker, se typ www.flugger.se/i-gång-snabbt/goda-idéer/nytt-kök .

    Om badrummet är bara 20 år gammalt så behöver ni inte byta något porslin, räcker med att enbart byta ut tätskiktet, blir inte så kostsamt speciellt om ni kan nöja er med enbart plastmatta i badrummet. Ni behöver däremot kontrollera att man även byte golvbrunn, annars kostar detta lite extra.

    Annars så överdriver de flesta i denna tråd behovet av buffert. Har man 20 000 i buffert så klarar man av att ersätta de mesta som går sönder i huset, om man har absolut otur och får en vattenskada så går det att lösa med blankolån.
  • Kverulant67

    Akta er för ett renoveringsobjekt!!! Är det så låga priser där ni bor,köp ett modernt hus! Jag vet inte hur många vänner som jag ar som skiljt sej efter ha renoverat hus med alla besvär det innebär!

  • Studentpappa
    Anonym (...) skrev 2019-07-12 23:32:47 följande:

    Om man lyxrenoverar så räcker inte 100 000 långt...

    För normalt händiga personer som kan tänka sig vara miljövänliga och köpa begagnad så kan man renovera stora delar av huset för under 100 000.

    Nytt kök ca 10 000, tak ca 20 000, badrum ca 50 000 (nytt tätskikt) osv gäller att renovera smart och ta det som är viktigt först.

    Har man sen tid att utföra renoveringarna bö om bö så blir det aldrig någon panik.


    Man må vara bra dum om man lägger ett begagnat tak, jag hoppas du inte är seriös där.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (jag)
    Anonym (...) skrev 2019-07-12 23:32:47 följande:
    Om man lyxrenoverar så räcker inte 100 000 långt...

    För normalt händiga personer som kan tänka sig vara miljövänliga och köpa begagnad så kan man renovera stora delar av huset för under 100 000.

    Nytt kök ca 10 000, tak ca 20 000, badrum ca 50 000 (nytt tätskikt) osv gäller att renovera smart och ta det som är viktigt först.

    Har man sen tid att utföra renoveringarna bö om bö så blir det aldrig någon panik.
    Oj, hur sjutton får man till renoveringar med de summorna? Det låter lite väl lågt...
     (Och visst vet du att det heter Pö om Pö va och inte bö om bö? )
  • Anonym (Mira)
    Anonym (jag) skrev 2019-07-17 08:37:47 följande:

    Oj, hur sjutton får man till renoveringar med de summorna? Det låter lite väl lågt...

     (Och visst vet du att det heter Pö om Pö va och inte bö om bö? )


    Menar man kanske inte ett helt nytt kök utan till exempel bara måla köksluckorna/byta handtag?
  • hammarhajen

    Beror väl på.

    Han tjänar 25-30.000, du 24.000 på heltid. 
    Om du jobbar heltid och han får 30.000 har en betydligt större marginaler än om han bara får 25.000 och du vill jobba deltid, till exempel. Har ni pratat igenom sådant?

    Är ni nöjda med era yrkesval eller kommer någon av er vilja plugga?

    Hur mycket vill ni ha över? Månadskostnad för ränta, amortering och drift är en sak, men underhåll och renoveringar kostar också. Är ni nöjda med att "bara bo" om det behövs några år, eller vill ni resa, odla intressen, ha båt/MC/något annat? Där är ju folk olika

    Det låter som att ni har råd i bemärkelsen att det kan fungera med löpande kostnader (de man enkelt kan räkna på som ränta, amortering etc), men frågan är hur ni vill leva om det behövs större renoveringar. Både nu och på sikt. 

    Ni är ju väldigt unga, 32 och 26. De flesta runt 26 studerar ju, eller är nya i arbetslivet, vikarierar, bor i mindre lägenhet, gör hundår på arbetsmarknaden osv. Om ni köper hus så försök kom ihåg det och gå inte på bilden av hur familjelivet "ska vara" enligt en del bloggar/magasin/TV-shower, utan tänk att ni är så unga som ni faktiskt är och ställ in er på att spara och leva typiskt 26-årsliv i ert hus, så kommer det nog funka. Med andra ord - satsar ni på hus, så ligg lågt med Thailand, nyaste iPhonen, två bilar, pool, nytt kök för att det gamla är "fult" etc. Bara bo några år, spara och njut av yta och trädgråd och ta det sedan därifrån. 

  • Anonym (...)
    Studentpappa skrev 2019-07-15 21:33:15 följande:

    Man må vara bra dum om man lägger ett begagnat tak, jag hoppas du inte är seriös där.


    Tegelpannor har en förväntad livslängd på över 100 år, folket byter dom efter 30-40 år när de byter underlagspappen...

    Köpa begagnade tegelpannor är en bra affär, köpte nya takpannor till mitt hus för 2000.

    Däremot underlagspapp köpte jag nytt, men det är inte så kostsamt.
  • Studentpappa
    Anonym (...) skrev 2019-07-17 16:28:09 följande:

    Tegelpannor har en förväntad livslängd på över 100 år, folket byter dom efter 30-40 år när de byter underlagspappen...

    Köpa begagnade tegelpannor är en bra affär, köpte nya takpannor till mitt hus för 2000.

    Däremot underlagspapp köpte jag nytt, men det är inte så kostsamt.


    Då ska man ju tycka att tiden att plocka ner dem hela är värt besväret också.

    Nej det har väl för väl att du kostade på ny papp istället för gammal med spikhål i. Om du nu fick nya för 2000:- lär det ju vara onödigt att köpa begagnade..
    Ride it like you stole it
  • Anonym (AR)

    Jag tycker att ni ska köra på att köpa hus! Ni verkar ha en sund inställning. Vi köpte vårt hus för 13 år sedan. Vi fick liknande råd som här, ni ska ha buffertar, insatser bla,bla bla. Vi hade till insats plus lite till oförutsedda utgifter. Vi var så rädda efter alla negativa olyckskorpar som kraxade. Det har gått hur bra som helst, vi har renoverat vart efter, vi har på dessa 13 år sparat ihop till en rejäl buffert och framförallt har ju våra löner ökat, så vi lever väldigt bra idag! Gå till banken och prata med dem istället för att fråga här. Lycka till!

  • Anonym (Mira)
    Anonym (AR) skrev 2019-07-19 11:46:26 följande:

    Jag tycker att ni ska köra på att köpa hus! Ni verkar ha en sund inställning. Vi köpte vårt hus för 13 år sedan. Vi fick liknande råd som här, ni ska ha buffertar, insatser bla,bla bla. Vi hade till insats plus lite till oförutsedda utgifter. Vi var så rädda efter alla negativa olyckskorpar som kraxade. Det har gått hur bra som helst, vi har renoverat vart efter, vi har på dessa 13 år sparat ihop till en rejäl buffert och framförallt har ju våra löner ökat, så vi lever väldigt bra idag! Gå till banken och prata med dem istället för att fråga här. Lycka till!


    Tack snälla för ett positivt och lite mindre ?det kommer aldrig gå-inlägg?. Vi har faktiskt bokat ett möte med banken för att föra en diskussion så får vi se var det slutar.
  • Åsa
    Studentpappa skrev 2019-07-18 22:45:32 följande:

    Då ska man ju tycka att tiden att plocka ner dem hela är värt besväret också.

    Nej det har väl för väl att du kostade på ny papp istället för gammal med spikhål i. Om du nu fick nya för 2000:- lär det ju vara onödigt att köpa begagnade..


    När vi blir tvungna att lägga om på landet blir det ny papp då ingen verkar lägga takspån längre . Men det har aldrig fallit mig in annat än att återvända de tegelpannor som finns så länge de är hela.
Svar på tråden Har vi inte råd?!