• HSOF

    Vill du att en sanningskommission ska utreda Estoniakatastrofen?

    Den 28 September var det 25årsdagen för Estoniakatastrofen som kostade 852 människor varav 501 svenskar livet.

    Haverikommisionen som följde hade många brister och mycket har i efterhand mörkats av olika anledningar. Detta har fött många teorier med allt från smuggling av militär teknologi, radioaktivt avfall, bomber, ubåtar, smuggling, båt som egentligen inte var sjöfartsduglig, handhavandefel mm..

    Röster har med åren stärks över en oberoende sanningskommission som en gång för alla ska undersöka vad som egentligen hände den där ödesdigra natten för drygt 25år sedan. Speciellt från de överlevande eller anhöriga till Estoniakatastrofen. Tekniken är idag också så mycket bättre, så att en komplett 3D- scanning av hela skrovet kan idag göras utan att man ens behöver berg fartyget.

    Själv tycker jag att en grumlig undersökning med hjälp av dagens teknik ska genomföras  så att hela bilden kommer fram. Detta är precis som Palmemordet något som lämnar för många lösa trådar och bör redas ut för att de anhöriga och de överlevande kan få komma vidare på riktigt. Sedan kommer detta sätta punkt för ett alternativt spekulationer eller bevisa att dem var sanna. 

    Vad tycker ni, ska vi kräva en sanningskommission för Estoniakatastrofen?

    Motivera gärna varor du tycker som du tycker.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vill du att en sanningskommission ska utreda Estoniakatastrofen?
  • Kjell2
    HSOF skrev 2019-10-11 14:53:10 följande:
    I en 3D Scan får du hela fartyget i 3D, alltså mycket mer än en vanlig röntgen. Jag är själv ingen expert på det, men tydligen ska man kunna få fram hela fartyget i detalj och även om det finns skador man försökt dölja så skulle man upptäcka dessa ganska enkelt. Så det bör vara en väldigt bra metod.

    Det som personer med bombtanken säger är att även bogvisiret sprängts bort. Bl.a. syns ett konstigt paket i en av de officiella filmerna från dykningarna som misstänks vara blindgångare, sprängämnen som inte smällt av.

    Det finns också vittnesberättelser från överlevare från de undre däcken som hört kraftiga smällar strax innan färjan började kränga även att vatten kom upp underifrån. Det var väldigt hårt väder så det lä ha smällt och dånat ganska bra ändå och det är svårt att veta vad som är vad såklart, kan ju även varit last eller bilar som tippat på bildäck.
    Vet du vad du pratar om? En hel 3D-scan på ett 25-år gammal rostigt vrak fullt med bråte, sjöväxter, rost och lik på havets botten?


  • HSOF
    Kjell2 skrev 2019-10-11 14:45:47 följande:

    Kan du namnge de som inte säger något med hänvisning till rikets säkerhet?


    Du får kika på det själv, har inte tid just nu. Har du inte sett detta så förstår jag inte hur du kan uttala dig i denna frågan.
  • Kjell2
    HSOF skrev 2019-10-11 14:58:25 följande:
    Du får kika på det själv, har inte tid just nu. Har du inte sett detta så förstår jag inte hur du kan uttala dig i denna frågan.
    Har du läst Haverikommissionens rapport?
  • Kjell2
    HSOF skrev 2019-10-11 14:58:25 följande:
    Du får kika på det själv, har inte tid just nu. Har du inte sett detta så förstår jag inte hur du kan uttala dig i denna frågan.
    Så du vet inte? Du bara häver ut dig något som skymtat förbi i en film?
  • Kjell2
    HSOF skrev 2019-10-11 14:53:10 följande:
    I en 3D Scan får du hela fartyget i 3D, alltså mycket mer än en vanlig röntgen. Jag är själv ingen expert på det, men tydligen ska man kunna få fram hela fartyget i detalj och även om det finns skador man försökt dölja så skulle man upptäcka dessa ganska enkelt. Så det bör vara en väldigt bra metod.

    Det som personer med bombtanken säger är att även bogvisiret sprängts bort. Bl.a. syns ett konstigt paket i en av de officiella filmerna från dykningarna som misstänks vara blindgångare, sprängämnen som inte smällt av.

    Det finns också vittnesberättelser från överlevare från de undre däcken som hört kraftiga smällar strax innan färjan började kränga även att vatten kom upp underifrån. Det var väldigt hårt väder så det lä ha smällt och dånat ganska bra ändå och det är svårt att veta vad som är vad såklart, kan ju även varit last eller bilar som tippat på bildäck.
    Även med en 3D scan skulle du få bilden av hur fartyget ser ut idag, 25 år av rost, sönderfall, nya skador, tillväxt, vattenströmmar mm. Inte hur det såg ut när det sjönk.
  • AndreaBD
    HSOF skrev 2019-10-11 14:53:10 följande:
    I en 3D Scan får du hela fartyget i 3D, alltså mycket mer än en vanlig röntgen. Jag är själv ingen expert på det, men tydligen ska man kunna få fram hela fartyget i detalj och även om det finns skador man försökt dölja så skulle man upptäcka dessa ganska enkelt. Så det bör vara en väldigt bra metod.

    Det som personer med bombtanken säger är att även bogvisiret sprängts bort. Bl.a. syns ett konstigt paket i en av de officiella filmerna från dykningarna som misstänks vara blindgångare, sprängämnen som inte smällt av.

    Det finns också vittnesberättelser från överlevare från de undre däcken som hört kraftiga smällar strax innan färjan började kränga även att vatten kom upp underifrån. Det var väldigt hårt väder så det lä ha smällt och dånat ganska bra ändå och det är svårt att veta vad som är vad såklart, kan ju även varit last eller bilar som tippat på bildäck.
    Men på vilket sätt skulle det visa mer än planerna som finns på Estonia? Det tar inte särskilt lång tid för olika material, även metall, att vittra sönder, rosta.... Efter 25 år är allt en enda sörja och du kan inte se skador i detalj, bara på ett ungefär.

    Dels så finns det ju foton på bogvisiret OCH på fästena  och  smådelarna som sitter kvar på båten. Alla dessa foton finns ju med i utredningen. Och just där skulle man inte ha sett något om man hade väntat 25 år. Så det är bara att utvärdera dessa foton. Bogvisiret finns ju på land, där kan man undersöka - men det har man ju gjort. Och jag är ingen expert, men det ser ut som att det har slitits bort långsamt. 

    Jo många har hört smällar, men det gör ju också ett himla oväsen om ett bogvisir bryter av. 

    Jag måste återkomma senare, hinner inte nu. 
  • EnAnonumius
    HSOF skrev 2019-10-11 14:56:34 följande:
    Så du menar att man ska strunta i allt bara för gravfriden? Om det hela var ett mord då, ser du det fortfarande som en gravplats då?
    Svara inte med motfrågor och (krystade exempel). Det visar på att du vill ducka en fullt adekvat och legitim fråga ställd till dig.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    HSOF skrev 2019-10-11 14:53:10 följande:
    I en 3D Scan får du hela fartyget i 3D, alltså mycket mer än en vanlig röntgen. Jag är själv ingen expert på det, men tydligen ska man kunna få fram hela fartyget i detalj och även om det finns skador man försökt dölja så skulle man upptäcka dessa ganska enkelt. Så det bör vara en väldigt bra metod.
    Det räcker med att citera första stycket i detta inlägg..

    Jag citera delar ur mitt inlägg #173:
    EnAnonumius skrev 2019-10-09 15:30:51 följande:
    Ja att vi har bättre utvecklad teknik tror jag knappast någon har missat.

    Dock vad många missar är att trots bättre utvecklad teknik så får man ta i beräkningen, båten har legat 25år nu på havets botten. Även om båten är täckt av sand så blir det stora erodering skador, skeppet blir täckt av havsliv som också förändrar skeppet en del, som gör att s.k skanningar med ny fin teknik som b.la 3d-kamneror, ultraljud och infrakameror etc, så kan man ändå inte få "perfekta bilder" som kan leda fram till vad som berodde på att bogvisiret lossade och att skeppet sjönk så snabbt som det gjorde. Modern teknik är bra, men den är inte så bra ännu så att den kan göra "tidsresor" (ännu).

    (slut citat)

    Som sagt modern teknik är bar,, Men den är inte så utvecklad att man kan göra tidsresor ännu med den och scanna hur skeppet såg ut för 25år sedan.

    Synd att du verkar ha lite svårt att förstå detta att mycket kan hända med ett skepp som ligger på havsbotten i 25år.

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Flash Gordon
    Kjell2 skrev 2019-10-11 13:47:39 följande:
    Rent juridisk är lagarna kring skyddet av Estonias vrak nog i gränslandet vad som går att driva i domstol.


    - Beror helt på vem som försöker störa gravfriden. En svensk en finne och en estländare kan dömas utifrån sitt lands lagar som förbjuder tillträde.

    En amerikan kan det inte så en av de första som privat-dök och manipulerade vraket var en amerikansk miljadär vid namn Gregg Bemis. Ett antal liknande dykexpeditioner har utgått från Tyskland - mest känd deltagare där är Jutta Rabe, delvis sponsrad av just Bemis - men de blev ovänner så småningom.

    - Vraket ligger på den finska kontinentalsockeln så i vissa frågor är hon under finsk lagstiftning.

    - Vraket i sig ägs av en cypriotisk firma "Estline Marine Company Ltd" som vid tillfället hälften-ägdes av svenska "Nordström & Thulin" samt estniska statens bolag "Estonian Shipping Co". Ska något göras med vraket är det de som skall ge sin tilåtelse.
  • Trent
    HSOF skrev 2019-10-11 09:24:02 följande:

    Kolla på uppdrag granskning så får du svaret. Många som inte vill kommentera någonting och lutar sig mot rikets säkerhet. Något som hade vart en ursäkt i krigstider men knappast nu och inte så här långt efteråt.

    Programmet är väldigt sevärt om du inte sett det än?


    Svaret på vad? Hur många personer i programmet säger:

    "Jag vet en massa saker om Estonia, men det är hemligt."
Svar på tråden Vill du att en sanningskommission ska utreda Estoniakatastrofen?