• Anonym (Ödla)

    Att vara språkpolis...

    Är det ok att påpeka folks bristande språk i diverse inlägg? Eller måste man bara bita ihop och vara tyst?

    Jag anser ju att det är lika bra att försöka hjälpa till att utbilda direkt, även om det blir lite OT i tråden, men det är ju enda sättet att nå fram direkt och utbilda.
    ingen behöver ju bli kränkt, det handlar bara om att rätta till språkliga missar så att folk lär sig och blir bättre...

    Eller?

  • Svar på tråden Att vara språkpolis...
  • Åsa
    Anonym (skulle det kännas bra?) skrev 2019-10-24 18:29:49 följande:
    Oftast finns det fler paragrafer i lagarna, dom går samman och vissa förstår inte varför, ska man då påpeka att dom är dum och utbilda dom. dom kanske inte förstår "lagtexten" i sig , vad orden betyder, ska man även agera språk polis och trycka till lite mer, börja vara språkpolis först ,sedan förklara, hur meningen ska tolkas och förstås . blir långa svar då.
    Förstår jag dig verkligen rätt, menar du att man ska strunta i att tala om för folk att de har fel om vad lagar och regler säger? Att om någon t ex påstår att sambor ärver varandra eller att Familjerätten har beslutsrätt så ska man inte upplysa dem om att det inte stämmer?
  • Anonym (Du skriver fel)

    TS, tre punkter efter varandra är fel. Bara en punkt.

  • Anonym (skulle det kännas bra?)
    Åsa skrev 2019-10-24 18:43:14 följande:
    Förstår jag dig verkligen rätt, menar du att man ska strunta i att tala om för folk att de har fel om vad lagar och regler säger? Att om någon t ex påstår att sambor ärver varandra eller att Familjerätten har beslutsrätt så ska man inte upplysa dem om att det inte stämmer?
    Nu kanske du tog en enkel fråga, låt mig omformulera och se om du förstår orden innebörd i denna lagtext., 
    Enligt 2 § KBL (d.v.s. konkurrensbegränsningslagen) må företagare, där ej annat är särskilt stadgat, utan tillstånd av marknadsdomstolen varken av företagare inom senare försäljningsled betinga sig att vid försäljning här i riket visst pris icke må underskridas, eller till ledning för prissättningen inom senare försäljningsled i riket 
    eljest angiva visst pris, men mindre därvid kommer till uttryck att priset far underskridas. 
  • Åsa
    Anonym (skulle det kännas bra?) skrev 2019-10-24 19:03:11 följande:
    Nu kanske du tog en enkel fråga, låt mig omformulera och se om du förstår orden innebörd i denna lagtext., 
    Enligt 2 § KBL (d.v.s. konkurrensbegränsningslagen) må företagare, där ej annat är särskilt stadgat, utan tillstånd av marknadsdomstolen varken av företagare inom senare försäljningsled betinga sig att vid försäljning här i riket visst pris icke må underskridas, eller till ledning för prissättningen inom senare försäljningsled i riket 
    eljest angiva visst pris, men mindre därvid kommer till uttryck att priset far underskridas. 
    Vad vill du ha sagt med citatet? Att viss text kan vara knepig att tolka, särskilt om man läser den snabbt? Självklart.
    Men frågan var inte ifall somligt kan vara svårtolkat utan om du tycker man ska låta folk påstå felaktiga saker om lagen utan att påpeka det.
  • Anonym (skulle det kännas bra?)
    Åsa skrev 2019-10-24 19:09:54 följande:
    Vad vill du ha sagt med citatet? Att viss text kan vara knepig att tolka, särskilt om man läser den snabbt? Självklart.
    Men frågan var inte ifall somligt kan vara svårtolkat utan om du tycker man ska låta folk påstå felaktiga saker om lagen utan att påpeka det.
    Frågan var om man ska agera språk polis? spec när du inte ens själv kan förstå innebörden av denna lagtext, ordens betydelse i meningen. varför ska du då låssas vara språk polis?
  • Anonym (nä)
    Åsa skrev 2019-10-24 18:39:13 följande:
    snowflakes
    ja men allt går väl att översätta, vad är det med det då
  • size
    Anonym (C) skrev 2019-10-22 16:25:32 följande:

    Jag har fått inlägg borttagna för att jag påpekat TS språkfel, tex att kalla en borgensman för borgenär. Så på FL får man inte hjälpa folk tyvärr.


    Här kanske det var helt rätt att dom plockade bort ditt inlägg, en borgenär är banken som lånar ut pengar, och borgensman är en tredje part i lånet.

    Kan varit  du som språkpolis inte förstått det, varav bortplockad. inte alls ovanligt när språkpoliserna vill hjälpa till, dom kan förstöra en hel tråd, utan att ens själva förstå.
  • Anonym (Cc)

    Ni som är språkpoliser sitter ni på samma sätt i bilen när någon annan kör och rättar till att "här skulle du blinkat" eller "här bytte du inte fil rätt" osv. Hur skulle ni känna om någon höll på så när ni körde bil? 

    En annan fråga. Känns som att ni inte mår bra om världen omkring er inte är perfekt. Vad händer om världen inte är perfekt? Om människor bara är medelmåttiga och bra på olika saker? Händer det något då? Är det farligt om människor inte är perfekta? 

  • Anonym (skulle det kännas bra?)
    Anonym (Hög utbildad) skrev 2019-10-23 00:30:11 följande:

    Ja är väl lite av en språk polis och tycker de är viktigt påpeka när folk skriver dålig svenska. Det är ju bra att nån talar om hur de ska vara så dem lär sig. Många är ochså tacksamma för att jag berättar för dem hur det ska vara.


    Här hitta jag ett bra exempel på en språkpolis, ska förklara hur hen fungerar, ännu bättre hen uttrycker sig som högutbildad. då kanske hen förstår!

    All läsning av text kräver inte bara att läsaren läser av rätt och förstår just det som står utan hen måste också göra en tolkning,  d,v,s skapa sig en sammanhängande föreställning ur det som sägs. Ingen text kan vara full explicit utan all text måste förutsätta vissa kunskaper och erfarenhet hos läsaren, viket hjälper hen att fylla i det som saknas.

    Så därför blir sällan språkpoliser bra advokater/jurister eller inom andra yrken där Text/språket är av betydelse.
    Man kan säga att dom har en sorts dyslexi för ordval i samband med tolkning, man kan inte föreställa sig ett handlingsförlopp utifrån en text, ännu sämre beskriva ett händelseförlopp i text.

    Därför la jag ut en lagtexten, för och beskriva hur språkpolisen helt tappar tråden och förstår inte sammanhanget/betydelsen av den texten .
  • Anonym (nä)
    Anonym (skulle det kännas bra?) skrev 2019-10-24 22:43:46 följande:
    Här hitta jag ett bra exempel på en språkpolis, ska förklara hur hen fungerar, ännu bättre hen uttrycker sig som högutbildad. då kanske hen förstår!

    All läsning av text kräver inte bara att läsaren läser av rätt och förstår just det som står utan hen måste också göra en tolkning,  d,v,s skapa sig en sammanhängande föreställning ur det som sägs. Ingen text kan vara full explicit utan all text måste förutsätta vissa kunskaper och erfarenhet hos läsaren, viket hjälper hen att fylla i det som saknas.

    Så därför blir sällan språkpoliser bra advokater/jurister eller inom andra yrken där Text/språket är av betydelse.
    Man kan säga att dom har en sorts dyslexi för ordval i samband med tolkning, man kan inte föreställa sig ett handlingsförlopp utifrån en text, ännu sämre beskriva ett händelseförlopp i text.

    Därför la jag ut en lagtexten, för och beskriva hur språkpolisen helt tappar tråden och förstår inte sammanhanget/betydelsen av den texten .
    Fast använda komplicerade meningar och ett mer akademiskt språk, eller vad man nu ska kalla stilen du använder här, är väl en annan sak, du kan ju fortfarande ha stavfel i en sån text och en enkel text med ett vardagligare språk kan vara helt korrekt utan stavfel eller språkliga fel.
Svar på tråden Att vara språkpolis...