• Anonym (Signe)

    Tystnadsplikt som personal vs barns välmående

    Har kollat med min chef men fick inget klart svar så jag tänkte kolla är det någon som vet mer.

    Jobbar inom vården och går hem till en yngre kvinna med barn där det dagligen förekommer prat om självmord. Kan jag trots min tystnadsplikt gentemot kvinnan göra en orosanmälan för barnets välbefinnande. Vilken plikt är störst?

  • Svar på tråden Tystnadsplikt som personal vs barns välmående
  • Anonym (ssk)
    Anonym (Signe) skrev 2019-11-18 12:19:36 följande:

    Haft stormöte på jobbet idag då flera mår dåligt över detta och chefen fick backa och erkänna att hon haft fel så nu är orosanmälan gjord och även en rutin upprättad för liknande situationer så ingen ska bli osäker.


    Jätte bra. Det var som jag gissade, chefer utanför sjukhuset är inte alltid medvetna om vad lagen säger. Och när det inte är barnet som är patienten så uppstår ibland missförstånd om vad som hör till anmälningsplikten och vad som är sekretess. Anmälningsplikten står över sekretessen.
  • Anonym (Siffran)
    Cheescake skrev 2019-11-19 11:29:12 följande:

    Spelar ingen roll då ts är skyldig enligt lag att anmäla om det finns risk att barn får illa.


    Jo, det är klart att det spelar roll.
  • Cheescake
    Anonym (Siffran) skrev 2019-11-19 12:47:27 följande:

    Jo, det är klart att det spelar roll.


    Nej, inte i detta läget. TS gör sin plikt vilket resulterar i att kvinnan och barnen kan få den hjälp de behöver.
  • Anonym (-)
    Anonym (Fy f*n) skrev 2019-11-19 05:06:43 följande:
    Hoppas du skrev under med ditt eget namn så den anmälda kvinnan kan välja bort dig.
    Vad gör du om hon verkligen tar sitt liv efter denna anmälan?

    verkar ju dock som flera i personalgruppen kände likadant, så ska kvinnan då välja bort alla då eller??


    Ska de komma hem en dag och mamman ligger död pga överdos eller skurit handlederna och barnet sitter helt själv med detta, tror du detta är något ett barn ska gå igenom? att höra att ens mamma vill ta livet av sig varje dag är traumatiserande.

  • Anonym (Signe)
    Anonym (Fy f*n) skrev 2019-11-19 05:06:43 följande:

    Hoppas du skrev under med ditt eget namn så den anmälda kvinnan kan välja bort dig.

    Vad gör du om hon verkligen tar sitt liv efter denna anmälan?


    Chefen gjorde anmälan eftersom kvinnan även pratat om självmord med henne.

    Vad gör man om hon tar sitt liv och barnet är ensam med henne det är bra mkt värre.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Siffran) skrev 2019-11-19 10:50:55 följande:

    Stämmer inte, i många fall är det chef/rektor som skriver på med sitt namn.


    Ok. Det finns säkert platsen där chefen gör det istället för den anställde, men det fortfarande inte anonymt. Chefen skriver under med sitt namn. En anonym anmälan lämnar man endast som privatperson.

    Men personligen skulle jag aldrig invänta en chefs namnteckning det skulle mycket väl kunna fördröja hela förloppet på ett olyckligt sätt. Har arbetat på sjukhus och har alltid skrivit under själv de få fall jag har gjort en orosanmälan. Har också alltid informerat familjen det gällt själv om att jag har gjort det, förutom vid specifika fall när risk för undanröjande av bevis har riskerats. Någon jävla integritet får man ha om man ska arbeta inom vården. Annars bör man nog söka annat yrke.
  • Anonym (Fy f*n)
    Anonym (Signe) skrev 2019-11-19 17:10:34 följande:
    Chefen gjorde anmälan eftersom kvinnan även pratat om självmord med henne.

    Vad gör man om hon tar sitt liv och barnet är ensam med henne det är bra mkt värre.
    Risken är MYCKET större nu att just detta händer... tyvärr.
  • Panduro
    Anonym (Fy f*n) skrev 2019-11-20 05:07:23 följande:

    Risken är MYCKET större nu att just detta händer... tyvärr.


    Vad vet du om det?
  • Cheescake
    Anonym (Fy f*n) skrev 2019-11-20 05:07:23 följande:

    Risken är MYCKET större nu att just detta händer... tyvärr.


    Ja, självklart kan kvinnan ta livet av sig. Men det hade varit en risk oavsett ts/ts chef gjort anmälan till socialen.

    Det är deras plikt att göra det som vårdpersonal. Det är enligt lagen skyldiga till det. Jag inte helt säkert men jag tror man kan bli åtalad eller anmäld om det händer något och det kommer fram att de har vetat men inte gjort något.

    Är det möjligen du som är kvinnan? Sök hjälp isåfall
  • Anonym (Utökat självmord)
    Anonym (Fy f*n) skrev 2019-11-20 05:07:23 följande:

    Risken är MYCKET större nu att just detta händer... tyvärr.


    Det är inte så ovanligt att föräldrar som begår självmord först dödar sina egna barn. Risken att detta sker är mångdubbelt så stor om ingen anmäler. Tänk om ingen anmäler och personalen nästa gång möts av mördade små barn på golvet? Du är rätt kall som hade vågat riskera barnens liv bara för att slippa göra anmälan...
  • KlantSmurfen
    Anonym (Fy f*n) skrev 2019-11-19 05:06:43 följande: #24
    Hoppas du skrev under med ditt eget namn så den anmälda kvinnan kan välja bort dig.
    Vad gör du om hon verkligen tar sitt liv efter denna anmälan?
    Hur tänkte du nu?
    Om mamman tar livet av sig så finns det en risk att barnet far illa av det så det är därför de har gjort en anmälan och det skulle vara tjänstefel att inte göra det, om de inte skulle göra det och mamman tar livet av sig ligger någon pyrt till.


Svar på tråden Tystnadsplikt som personal vs barns välmående