• mandelskrutten

    Varför innehåller multivitamin kvinna så liten dos av viktiga kalcium?

    Äter en multivitami kvinna varje dag med varierande kost.

    Något jag lagt märke till är att den innehåller hög dos av alla vitaminer utom kalcium.

    Kalcium är väll viktigt för oss kvinnnor så det är märkligt att det är minimal dos av det i tabletten.

    Varför?

  • Svar på tråden Varför innehåller multivitamin kvinna så liten dos av viktiga kalcium?
  • TvillingmammaVästgöte

    Man skall inte ha för mycket av kalcium. Man måste också ha en balans mellan kalcium och magnesium och de allra flesta svenskar får i sig för mycket kalcium och för lite magnesium, pga att vi äter mejeriprodukter och ost. 


    Jag köper aldrig kosttillskott som innehåller kalcium.

  • mandelskrutten
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-08-30 11:35:13 följande:

    Man skall inte ha för mycket av kalcium. Man måste också ha en balans mellan kalcium och magnesium och de allra flesta svenskar får i sig för mycket kalcium och för lite magnesium, pga att vi äter mejeriprodukter och ost. 


    Jag köper aldrig kosttillskott som innehåller kalcium.


    Äter tillskott av magnesium. Det är så viktigt. 
  • mandelskrutten
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-08-30 11:35:13 följande:

    Man skall inte ha för mycket av kalcium. Man måste också ha en balans mellan kalcium och magnesium och de allra flesta svenskar får i sig för mycket kalcium och för lite magnesium, pga att vi äter mejeriprodukter och ost. 


    Jag köper aldrig kosttillskott som innehåller kalcium.


    Vad äter du istället för mjölk osv? Sägs att vi behöver mycket men ändå äta mindre kalcium. Förvirrad. :) 
  • TvillingmammaVästgöte
    mandelskrutten skrev 2023-08-30 11:41:18 följande:
    Vad äter du istället för mjölk osv? Sägs att vi behöver mycket men ändå äta mindre kalcium. Förvirrad. :) 
    Det är bra och nyttigt med mejeriprodukter men man skall inte äta tillskott av kalcium om man äter mejeriprodukter. Bättre då att se till att man får i sig mer magnesium, som finns i tex banan och nötter. 
  • TvillingmammaVästgöte
    mandelskrutten skrev 2023-08-30 11:37:17 följande:
    Äter tillskott av magnesium. Det är så viktigt. 
    Jag äter en Berocca om dagen, innehåller magnesium men inget kalcium. Vid behov tar jag extra magnesium. 
  • mandelskrutten
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-08-30 11:44:00 följande:
    Det är bra och nyttigt med mejeriprodukter men man skall inte äta tillskott av kalcium om man äter mejeriprodukter. Bättre då att se till att man får i sig mer magnesium, som finns i tex banan och nötter. 
    Äter messnör, smör, havregrynsgröt ofta. Är det innehåll av kalcium? 
  • mandelskrutten
    mandelskrutten skrev 2023-08-30 11:45:11 följande:
    Äter messnör, smör, havregrynsgröt ofta. Är det innehåll av kalcium? 
    Messmör ska det stå. :)
  • EnAnonumius
    mandelskrutten skrev 2023-08-30 11:45:11 följande:
    Äter messnör, smör, havregrynsgröt ofta. Är det innehåll av kalcium? 
    Fantastiskt att folk inte orkar (klar av) läsa innehållsförteckningen på produkterna..🙄😉

    Ja messmör innehåller kalcium..
    Det är ju gjort på getmjölk.
    100g messmör innehåller 280mg kalcium.

    Om du med smör menar riktigt smör (gjort på grädde) så ja det inne håller kalcium det också då det är en mejeriprodukt.

    100g havregryn innehåller 56mg kalcium.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • BeautifulLiz
    mandelskrutten skrev 2023-08-30 11:46:29 följande:

    Magnesium är väll bra mot pms och depressioner?


    Vet inte, men det hjälper mot restless legs som jag drabbades av för ca ett år sedan.
    Höll på att bli galen när jag inte kunde somna för att benen vägrade, det ville helst springa kändes det som.
    Sen fick jag tips om magnesium och då var snart problemet borta.
    Jag är inte en blå flodhäst på riktigt.
Svar på tråden Varför innehåller multivitamin kvinna så liten dos av viktiga kalcium?