• Anonym (Tröttnat?)

    Min fru har en relation utöver vår och jag börjar bli less

    Hej!

    Vi har varit tillsammans i 14 år och gifta i snart 8 år. 2018 kom det fram att hon varit otrogen med en man under en längre tid (2 år och alltså under hela tiden som gifta). Det var förstås kaotiskt efter detta men vi valde att fortsätta efter många och långa diskussioner. Till saken hör att hon vid tillfället då detta uppdagades var gravid med vårt (första) barn. Några månader gick och det kom fram att hon inte ville sluta träffa denna man utan föreslog att vi skulle ha en öppen relation. Jag blev väldigt förvånad först men accepterade sedan detta för jag tänkte att ja... Det kanske inte är dumt ändå?! Jag hade länge sett fram emot att bli pappa och jag ville verkligen heller inte lämna min nya familj innan den ens hade skapats.

    I början var det jobbigt men ju längre tid som gick desto mer accepterade jag situationen. Jag har tänkt att jag kan anpassa mig och har försökt se fördelarna. Vi har haft begränsat med sex efter detta men blev ändå gravida igen relativt nära inpå.

    Nu så här 5 år senare har jag verkligen börjat ifrågasätta vår relation. Jag är ensam med barnen när hon är iväg, vilket är förhållandevis ofta. Jag har självklart träffar en del andra kvinnor men enbart för sex. Jag kan känna mig inlåst för jag kommer aldrig att hitta någon annan kärleksrelation utöver min fru, och jag vill det inte heller. Idag har vi inte haft sex med varandra på snart 2 år och jag anser att vi enbart är vänner. Familjelivet fungerar extremt bra, men det finns ingen intimitet alls och jag saknar att ha någon som uppskattar mig på det sättet och inte bara som en vän. Hon säger att hon älskar mig och jag älskar henne också men det är ju nästan på samma.sätt som jag älskar mina syskon.
    Har börjat fundera på att skiljas men är samtidigt så orolig för barnen och hur det ska bli med boenden osv. Vi bor i ett hus och trivs bra där. Ekonomiskt har jag det väldigt bra och kommer ha även om vi skiljer oss.

    Någon med erfarenhet? 

  • Svar på tråden Min fru har en relation utöver vår och jag börjar bli less
  • Anonym (Mes)

    Om du vill ha en hälsosam relation är steg 1 att börja respektera dig själv och inte låta dig behandlas om en dörrmatta. Klart som f*n hon inte har någon respekt för dig. En annan man sätter på din fru under 5 års tid och du står snällt med mössan i hand, tittar på och ler. Hur vet du att det ens är dina barn?

  • Tecum

    Har ingen egen erfarenhet men generellt gäller att om du inte trivs i relationen, saknar sex och vill träffa någon som älskar dig som man och inte vän, då ska du separera. Barnen klarar det, du har god ekonomi och du kommer aldrig att träffa någon så länge du är inlåst i denna relation. Din fru äter kakan och har den kvar, du har inget. Dags för dig att låta henne känna på livets realiteter...

  • Unfortunate Barista
    Anonym (Tröttnat?) skrev 2024-02-04 20:32:47 följande:
    Min fru har en relation utöver vår och jag börjar bli less

    Hej!

    Vi har varit tillsammans i 14 år och gifta i snart 8 år. 2018 kom det fram att hon varit otrogen med en man under en längre tid (2 år och alltså under hela tiden som gifta). Det var förstås kaotiskt efter detta men vi valde att fortsätta efter många och långa diskussioner. Till saken hör att hon vid tillfället då detta uppdagades var gravid med vårt (första) barn. Några månader gick och det kom fram att hon inte ville sluta träffa denna man utan föreslog att vi skulle ha en öppen relation. Jag blev väldigt förvånad först men accepterade sedan detta för jag tänkte att ja... Det kanske inte är dumt ändå?! Jag hade länge sett fram emot att bli pappa och jag ville verkligen heller inte lämna min nya familj innan den ens hade skapats.

    I början var det jobbigt men ju längre tid som gick desto mer accepterade jag situationen. Jag har tänkt att jag kan anpassa mig och har försökt se fördelarna. Vi har haft begränsat med sex efter detta men blev ändå gravida igen relativt nära inpå.

    Nu så här 5 år senare har jag verkligen börjat ifrågasätta vår relation. Jag är ensam med barnen när hon är iväg, vilket är förhållandevis ofta. Jag har självklart träffar en del andra kvinnor men enbart för sex. Jag kan känna mig inlåst för jag kommer aldrig att hitta någon annan kärleksrelation utöver min fru, och jag vill det inte heller. Idag har vi inte haft sex med varandra på snart 2 år och jag anser att vi enbart är vänner. Familjelivet fungerar extremt bra, men det finns ingen intimitet alls och jag saknar att ha någon som uppskattar mig på det sättet och inte bara som en vän. Hon säger att hon älskar mig och jag älskar henne också men det är ju nästan på samma.sätt som jag älskar mina syskon.
    Har börjat fundera på att skiljas men är samtidigt så orolig för barnen och hur det ska bli med boenden osv. Vi bor i ett hus och trivs bra där. Ekonomiskt har jag det väldigt bra och kommer ha även om vi skiljer oss.

    Någon med erfarenhet? 


    Attraktion kräver respekt och det är super tydligt att hon inte respekterar dig. Du agerade som en svag individ när otroheten kom fram och det visade henne att din åsikt inte var viktig vilket ledde till att hon än en gång körde över dig när hon vägrade sluta träffa sin partner. Man kan som man inte vara så undergiven i en relation och tro att det finns en framtid. jag har personligen väldigt svårt att se att hon ser det som något annat än en hjälpreda som sköter om hemmet medan hon är ute på äventyr. Hur du har kunnat stå ut under alla år är helt obegripligt för mig.

    mitt råd till dig är att ta tag i situationen, separera och bygga upp lite självkänsla och självrespekt. Börjar därefter att leta efter en relation där du får någon form av respekt och värde. Om inte annat för att lära ditt barn hur en relation ska vara. 

  • Anonym (jury)

    Du får nog skylla dig själv som accepterade att fortsätta relationen på hennes premisser där hon fullständigt har kört över dig genom att först vara otrogen för att sedan deklarera er relation till att vara ett öppet förhållande.

    Men bara för att du fattade ett dåligt beslut då för fem år sen, behöver du ju inte fortsätta med att efterleva samma dåliga beslut fem år till. 

    Barnen kan ju inte vara ett argument för att fortsätta arrangemanget, snarare tvärtom eftersom dom förr eller senare kommer att fatta vad ni håller på med, och då knappast kommer att uppskatta dina uppoffringar och se er intimitetslösa livstil som något föredömligt. Boendet måste ju också kunna lösas som så många andra har gjort före er.

    Du får helt enkelt skärpa dig och göra slut på ditt självskadebeteende. Erat familjeliv kan omöjligen vara så fantastiskt som du försöker göra det till, när du uppenbarligen vantrivs med dom premisser för erat förhållande som din fru har tvingat fram, och som ni på tvivelaktiga grunder väljer att kalla ett öppet förhållande.

  • Anonym (Hej)

    Hur ser er relation ut övrigt annars? Hjälper ni båda till hemma? Eller vad är anledningen till otroheten egentligen? Känner hon sig rillräckligt bekräftad? Försök hitta orsaken till otroheten, för nånting gör ju att hon letar sig till andra :/

  • Anonym (Tröttnat?)
    Anonym (Hej) skrev 2024-02-04 21:57:46 följande:

    Hur ser er relation ut övrigt annars? Hjälper ni båda till hemma? Eller vad är anledningen till otroheten egentligen? Känner hon sig rillräckligt bekräftad? Försök hitta orsaken till otroheten, för nånting gör ju att hon letar sig till andra :/


    Allt i relationen i övrigt fungerar jättebra och vi hjälper båda till med allt. Utifrån är det jättebra ut.
    Anledningen är ju att hon fick känslor för en annan men har kvar dom för mig. Något som jag inte kan göra, alltså att ha känslor för flera samtidigt.
  • Anonym (Kim)

    Du vet vad ska göra. Egentligen. Tänkte du kunde ha en kvinna bredvid men du kan bara ha en i taget. Det tycker jag låter alldeles utmärkt. Din fru respekterar inte riktigt din ståndpunkt. Du gick med på arrangemanget i ett svagt ögonblick. Det bör det minst dåliga alternativet för dig då. Men detta har urholkat dig totalt. Ledsen men det blir att ställa ett ultimatum och rycka av plåstret snabbt. Barnen kommer att fixa det. Sköt uppbrottet snyggt. Du förtjänar en kvinna som värdesätter dig som person. En kvinna som älskar dig för den du är och dina värderingar. 

  • Anonym (jury)
    Anonym (Tröttnat?) skrev 2024-02-04 22:17:06 följande:
    Allt i relationen i övrigt fungerar jättebra och vi hjälper båda till med allt. Utifrån är det jättebra ut.
    Anledningen är ju att hon fick känslor för en annan men har kvar dom för mig. Något som jag inte kan göra, alltså att ha känslor för flera samtidigt.
    Iom. att din fru riktar 100% av sin intimitet mot sin älskare och 0% mot dig är det väl lite si och så med hennes förmåga att ha känslor för flera samtidigt. Men hon har tydligen ändå lyckats övertyga dig om den saken.

    Undrar om ni kanske tillhör någon slags subkultur som gör att ni lättare kan normalisera erat arrangemang som tydligen bara är baserat fruns känslor, men som du ändå tycker är jättebra ut sett 'utifrån'?
  • Anonym (Mes)
    Anonym (Tröttnat?) skrev 2024-02-04 22:17:06 följande:
    Allt i relationen i övrigt fungerar jättebra och vi hjälper båda till med allt. Utifrån är det jättebra ut.
    Anledningen är ju att hon fick känslor för en annan men har kvar dom för mig. Något som jag inte kan göra, alltså att ha känslor för flera samtidigt.
    Ärligt talat, är det vad tror? Att din fru har känslor för dig samtidigt som hon låter en annan man kn*lla henne? Är det sina känslor för dig som står i centrum då? Det var det mest patetiska jag någonsin sett här på forumet. 
  • Anonym (Hmm)

    Det är svårt att veta hur man ska agera. En del säger att man ska låta partnern vara fri och om hon vill ha en så kommer hon tillbaka. En del säger att man måste "nip it in the bud", dvs stoppa det så tidigt som möjligt.


    Det första bygger på att gräset inte är grönare på andra sidan och att partnern får upptäcka det själv. Det andra bygger på att man inte ska låta partner få bygga upp ett förhållande med någon annan.


    Nu hade det ju redan gått två år så då var alternativ två för sent. Men man kan ändå sätta gränser.


    Jag hade aldrig gått med på det där. Hade konfronterat snubben så fort jag fått reda på det. Sen hade han inte varit nära min fru något mer. 


     

  • Ascendere

    OK TS såhär, det är inte din fru som är problemet utan det är du. 

    Du saknar självrespekt, förmåga att sätta gränser, självkärlek (troligen), tydlig moralisk kompass (du låter vad andra tycker och känner är rätt styra dig), en tydlig plan för ditt liv. 

    Hade du haft dessa saker hade du aldrig någonsin hamnat ens i närheten av en sådan absurd situation som du hamnat i nu. Det första du behöver göra är att kolla så det verkligen är dina barn. Det andra du behöver göra är att separera. Sedan börjar jobbet med att bygga upp dig själv från grunden för att inte hamna i samma situation igen. 

  • Anonym (Göktyta)
    Anonym (jury) skrev 2024-02-04 22:39:19 följande:
    Iom. att din fru riktar 100% av sin intimitet mot sin älskare och 0% mot dig är det väl lite si och så med hennes förmåga att ha känslor för flera samtidigt. Men hon har tydligen ändå lyckats övertyga dig om den saken.

    Undrar om ni kanske tillhör någon slags subkultur som gör att ni lättare kan normalisera erat arrangemang som tydligen bara är baserat fruns känslor, men som du ändå tycker är jättebra ut sett 'utifrån'?
    Känslor kan man visst ha men man kanske inte längre blir sexuellt attraherad av mannen. Du vet att det finns fler känslor än bara sexuella, eller?
  • Anonym (Mes)
    Anonym (Göktyta) skrev 2024-02-05 22:06:32 följande:
    Känslor kan man visst ha men man kanske inte längre blir sexuellt attraherad av mannen. Du vet att det finns fler känslor än bara sexuella, eller?
    Vad heter den känslan man känner när någon passar en ungar, städar ens hem och betalar ens räkningar medan man är ute på dejt med sin man?
  • Anonym (Mannen)
    Ascendere skrev 2024-02-05 08:40:38 följande:

    Här får du ett två-punktsprogram 

    1. Fadeskapstest
    2. Skilsmässa 


    Fel ordning om du frågar mig. 
    1. Skilsmässa
    2. Faderskapstest

    Svårt att begripa sig på TS.
  • Anonym (69)

    Känslan är att hon utnyttjar dig kraftigt. trygghet i hemmet men ger fan i känslor och sticker i väg.

    Du skulle ha dumpat för länge sen

    Öppet förhållande ja då ska man även ha sex med varandra.
    De vid sidan av är bara en extra kick  

Svar på tråden Min fru har en relation utöver vår och jag börjar bli less