• Bits1975

    Lås ute männen från FL

    Jag förstår tanken, FL är en helt annan plats nu än när jag började hänga här för cirka 20 år sedan som nygift, och var mer av ett kvinnoforum då p.g.a. profilen på sidan och ämnena som diskuterades, det kändes tryggare och mer seriöst, och "mindre" på något sätt.

    Jag minns att det inte ens gick att skriva anonymt, och det blev lite av en sensation när man plötsligt kunde skriva anonymt i "känsliga rummet" p.g a. ämnenas känsliga natur.

    Det är tråkigt att det blivit som det blivit, kanske är det ett tecken på samhällsutvecklingen i stort.

  • Bits1975
    Bis mis skrev 2024-03-17 09:21:39 följande:
    Ryggdunkande tror jag inte det skulle bli, för många år sen när jag var här fanns det olika åsikter men det här att FL har blivit Incelliv är nytt för mig, trist utveckling. Och den oftast otroligt låga nivån, det är 1/40 trådar som är intressanta för mig att ens klicka på. 
    Ja, olika åsikter har alltid funnits på FL, och folk annonserade ibland att se skulle avregistrera sig för att de blivit sura på något/någon, men det fanns en annan ärlighet och en annan stämning som gjorde att FL kändes som en trevlig plats att vara på, man fick liksom stå för det man sade. I början gick det inte ens att vara anonym utan det var förbehållet känsliga rummet.
  • Bits1975
    Postman skrev 2024-03-17 09:41:19 följande:
    Precis. Att välja bort mångfalden gör att samtalet riskerar att dö istället och det blir extremt vi och dem mentalitet. Låter rätt tråkigt också om alla ständigt ska hålla med varandra. 
    Men det har aldrig varit så att alla har hållit med varandra på familjeliv, diskussionerna har gått högt och lågt, men det fanns mer respekt och mindre anonymitet. Jösses, jag tänker på vissa trådar inom barnuppfostran och andlighet, folk skrev verkligen vad de tyckte  :)
  • Bits1975
    fornminne skrev 2024-03-17 08:30:16 följande:

    Sen när är detta forums inriktning, familjeliv, bara en angelägenhet för kvinnor?

    Är inte det extremt könskonservativt att tycka att FL vore bättre som kvinnoforum. Ska ett forum som t ex heter Karriärliv vara för män då?

    1800-talet ringde. 

    Att man vill bli av med troll och spammare förstår jag däremot.


    Jag tror att det kan bero att FL i början på 2000-talet startades som ett slags avknoppningsforum från Bröllopstorget där det uteslutande var kvinnor som skrev, och många tyckte att det var kul att babbla och ville fortsätta ha kontakt på nätet även efter bröllopet,  då minns jag att många gick över till familjeliv. Ämnena som behandlades var till största delen graviditeter, planering för barn, graviditetssymptom, första tiden med barn, barnlöshet, relationsfrågor et.c 

    Det blev lite som ett damrum eller en mammamaffia om man så vill. Jag minns inte ens om jag såg någon man inne på forumet då faktiskt, det var styrkekramar och flamsande hit och dit och kanske ganska stereotypiskt med dagens mått mätt, men jag uppfattade det som att målgruppen var kvinnor, det var iallafall definitivt kvinnor som gjorde forumet så stort. Kanske lever den bilden kvar. 
  • Bits1975
    Postman skrev 2024-03-17 15:19:02 följande:
    Jo men det är ju sant, går vi bakåt i tiden så var det mer respekt och mindre anonymitet förr när man hängde på forumen, så upplevde jag det med, samtalen var mer mjukare och de flesta hade på nåt sätt ändå lika grundsyn. Nåt har hänt de senaste åren, samtalen har hårdnat betydligt, människor etiketterar andra, är du för något så se andra det som att du är emot, allt du säger vägs numera på guldvåg och folk drar allehanda märkliga slutsatser, mycket är så känsligt och infekterat numera. Det är verkligen svårt om man bara vill surra och diskutera utan några djupare relationer till sajten.
    Precis så, man gick liksom aldrig på personen utan mer på åsikten om det var något någon inte höll med om. Folk hade nick med foton och presentationer, visst kunde en del uppfattas som dömande, men det går inte att jämföra med hur det ser ut på forumet idag. Det är som att människor är arga på livet och avreagerar sig på familjeliv. 

    Det finns exempelvis en tråd (som dock är en uppenbar trolltråd) där den anonyme skribenten vill få bekräftat att den väntar en pojke, i v.14, genom att visa upp en ultraljudsbild. Genast kommer frågor om vad skribenten skulle göra om barnet vore en flicka, och tråden spårar ur till en diskussion om könsdysfori.

    Ibland har jag tittat på gamla avsnitt av svenska talkshows på kontot rosa mannen som finns på Youtube,  jag blev i början helt chockad för jag hade glömt bort hur högt i tak det var på diskussionerna, och mycket mer ödmjuka folk var, det kunde gapas och bjäbbas men man gick inte på personer och kallade dessa för rasister, homofober etc, särskilt rasist var ett starkt ord när jag växte upp, en rasist var en riktigt utpräglad rasist som hatade folk pga hudfärg eller hårfärg. Nu kan någon som röstar på moderaterna eller kristdemokraterna bli kallad för rasist, det är hemskt hur det har blivit.
  • Bits1975
    nihka skrev 2024-03-19 18:11:23 följande:
    Vet inte om jag håller med om att sexrubrikerna alltid är så liberala, exempelvis de som lyfter bekräftelseknarkare som vill ha omdömen om sina kroppar och och pedofiler.
    Jag tänkte samma sak, och även att öppenheten och liberalismen blir en falsk frihet när den inskränker på andra människors frihet från kinky/fetischer etc.
  • Bits1975
    Anonym (M) skrev 2024-03-19 18:53:48 följande:

    I ett öppet och fritt samhälle måste man även kunna välja bort det man inte vill se. 


    Definitionen av ett öppet och fritt samhälle är inte att behöva vara exponerad för allt hela tiden. 


    Tack, precis så
Svar på tråden Lås ute männen från FL