• Mamba

    Tråden fyller 2 år (Kristna se hit del 9)

    För 2 år sedan startades tråden som fortfarande står i full blom! Det är underbart att vi kan samlas över "nätet" och dela våra liv både i motgång och medgång!

    Alla kan bidra med något och tråden är av stor betydelse för många!

    Här har vi lite historik:

    www.familjeliv.se/Forum-5-66/m3604203.html

    www.familjeliv.se/Forum-5-66/m3610849.html

    www.familjeliv.se/Forum-5-66/m4841147.html

    www.familjeliv.se/Forum-5-66/m6276292.html

    www.familjeliv.se/Forum-11-257/m13003227.html

    www.familjeliv.se/Forum-11-257/m15767259.html

    *Det viktigaste med tråden är att den ska fungera som ett "andhål" eller oas eller vad man vill kalla det, där vi bara får dela med oss av våra liv, vår tro och upplevelser.*

    Du som har frågor som berör den kristna tron är välkommen att ställa dessa i en annan tråd som du själv startar, och länka in den här. Vi svarar gärna på frågor, men inte i denna tråd där vi helst vill slippa diskussioner o.dyl. Tack för att du visar din respekt för detta! Skrattande

    Då kör vi 3 månader till!

    Träfftråden: www.familjeliv.se/Forum-11-257/m21913309.html


    Mamma till Isak & Love
  • Svar på tråden Tråden fyller 2 år (Kristna se hit del 9)
  • ros72

    Tack, ni är så snälla.

    Tror ni att det fungerar 4 dagar i dagis till kl 15. Därefter trosa. Fredagar - Söndagar utan blöja. Idag åkte vi mycket i bilen så hon behöll sin "kära" blöja.

  • Pigeon

    Jessica: Vilken fin sida du har gjort! Jättebra med en sida om kristet föräldraskap! Visste du att du har med böner på sidan som min mamma skrivit?

  • ros72
    Tack gode Gud att du hör bön.
    Nu tjejer, Linnéa var just på toa och kissadeSkrattande. Vi hade precis innan tittat på ett inspelad videoband med Dr Phil just om potträning. Samt att Gud hör bön. Få be att hon går på toa i fortsättningen också.

    Nu får jag i morgon baka en kaka som jag har lovat om Linnéa kissar. När hon bajsar kommer hela familjen gå på bio eller på museum.
  • Mallan76

    Hej tjejer! 


    jag skulle önska att ni hjälpte mej be för en sak. igår var vi med om något hemskt i vår familj...
    Vi lämnade våra barn hos barnens farmor och farfar igår. Jag och min man tänkte spana i några inredningsaffärer. När vi kom tillbaka 2 timmar senare, fick vi veta att Arvid (3år) hade varit försvunnnen!
    Farmor och barnen hade gått till en lekpark på ett dagis i närheten. Elin (1,5 år) blev trött och farmor tänkte söva henne i vagnen. Hon lämnade Arvid helt själv där han satt i sandlådan och sa att hon snart skulle komma tillbaka. Hon tänkte ta ett varv med vagnen utanför dagis.
    Hon glömde dock stänga grinden till dagis.... När hon kom tillbaka var Arvid försvunnen! (förstås)
    Hon fick panik och sprang hem till sin man (farfar) som fick ta en tur med cykeln och leta efter honom. Efter en stunds letande hittade de Arvid tillsammans med en mamma och sitt lilla barn på en cykelväg.... 
    Denna kvinna hade faktiskt hunnit ringa till polisen, hon tyckte ju att det såg konstigt ut med en 3-åring utan föräldrar...
    Åh, vad arg och rädd jag blev när jag fick höra detta... 
    Visst kan alla göra misstag, men en 3-åring lämnar man bara inte ensam, även om det bara handlar om några sekunder! Och man stänger definitivt grinden till lekparken, eller hur!? 
    Grejen är att det rinner en bäck precis nedanför dagiset... vågar inte tänka på vad som hade kunnat hända om han ramlat i där .
    Så jag ber er om hjälp att komma över min ilska... jag är så arg så jag kokar just nu. Tänk om vår son inte hade funnits vid liv just nu? Vet inte om jag vågar lämna barnen till dem mer? 
    Arvid hade nog änglavakt... 
    Så be gärna för att jag ska kunna förlåta henne...
  • Storasyrran

    Usch, vad jobbigt, Mallan! Ber att du ska kunna förlåta. Vad skönt att det inte hade hänt något värre, i alla fall! Det är väl inte särskilt troligt att din svärmor skulle göra om samma misstag igen - snarare kommer hon väl vara den som aldrig lämnar barnen ur sikte om hon känt känslan av att ha tappat bort sitt barnbarn.

  • Jessica C S

    Mallan-- ÅÅH, jag förstår din ilska och din oro!! Jag vågar inte ens tänka hur jag skulle känna det!
    Nej nej, man lämnar INTE en treåring. Det var helt fel gjort.
    Men Gud var med.
    Och jag tror som storasyrran. Din svärmor (och alla) är inte mer än människa, ibland blir det fel, oftast lär man sig av sina misstag. Kanske mår din svärmor lika dåligt över det som du, plus en himla massa skuldkänslor. Jag skulle tippa att hon aldrig mer lämnar något barnbarn utan uppsikt.
    What Would Jesus Do? Han skulle förlåta. Ber för dig att du ska kunna göra det.


  • Storasyrran

    Jag funderade lite på det här med om jag skulle kunna förlåta om det hände något när vi hade barnvakt för några veckor sedan. Inte för att det hände något då, utan för att jag började tänka på hur det skulle bli om det hände något, ex. en bilolycka när barnens farmor och farfar skulle köra med dem tillbaka till oss. Skulle det vara möjligt att förlåta? Svårt, i alla fall, men vad jag kom fram till var att det är fel att hela tiden oroa sig, att det är något jag får be om att slippa - jag kan inte vaka över att det aldrig händer något med barnen, men Jesus vakar ständigt över dem. Sedan ska ju inte det innebära att jag är oförsiktig, men jag behöver inte oroa mig (vilket jag så klart gör ändå!).

  • Fia7

    Hejsan på er!

    Oj, det var ett tag sen jag var inne på familjeliv och kristna tråden.
    Har inte hunnit läsa ifatt men jag hoppas att ni mår bra! Hade ni någon träff i somras?
    Här rullar livet på för oss. Jag fick jobb i juni och jobbar nu som konferensvärdinna på Kaggeholms slott där vi bor. Jätteskoj, men har varit lite tungt i september med mycket bokningar.
    Vi blir kvar här i Sverige ett tag, för er som kommer ihåg var vi på väg till Tanzania men vi fick inte ihop tillräckligt med församlingar som kunde finansiera oss. Lite synd men det käns som om Gud har en plan med att vi stannar här också. Och det är ju inte försent att få åka ut och jobba ändå om några år kanske.

    Nej, nu ska jag och min man äta räkmackor! Gottgott!

    Kram från Fia

  • ros72
    Fia7 skrev 2007-09-30 20:38:30 följande:
    Hejsan på er!Oj, det var ett tag sen jag var inne på familjeliv och kristna tråden.Har inte hunnit läsa ifatt men jag hoppas att ni mår bra! Hade ni någon träff i somras?Här rullar livet på för oss. Jag fick jobb i juni och jobbar nu som konferensvärdinna på Kaggeholms slott där vi bor. Jätteskoj, men har varit lite tungt i september med mycket bokningar. Vi blir kvar här i Sverige ett tag, för er som kommer ihåg var vi på väg till Tanzania men vi fick inte ihop tillräckligt med församlingar som kunde finansiera oss. Lite synd men det käns som om Gud har en plan med att vi stannar här också. Och det är ju inte försent att få åka ut och jobba ändå om några år kanske.Nej, nu ska jag och min man äta räkmackor! Gottgott!Kram från Fia
    I bland är Guds vägar svåra att förstå. Men en vacker dag så kanske man förstår dem. Men ni kanske skall vänta ett tag till tills tiden är mogen.
  • Mallan76

    Vad ni är gulliga!


    Ja, visst är det så att hon säkert aldrig kommer göra om det misstaget mer...
    Vill bara poängtera att jag tycker om svärmor väldigt mycket och vi har en jättebra relation! 
    Hon är en av de varmaste och mest omsorgsfulla människor jag träffat.
    Så ingen tror att jag går omkring och tycker illa om henne .
    Jag antar att man blir lite rädd är sånt här händer...
    Och barnen är ju det käraste man har. Klart man reagerar då, när barnvakten brustit i omdöme.
    Själv skulle jag aldrig, aldrig släppa mina barn ur sikte, inte en sekund! Inte när de är så här små iaf. Och man förväntar sig att nära och kära ska vara lika försiktiga som man själv...
     
    Storasyrran, du har rätt i att Jesus alltid vakar över våra små änglar och att det inte är nån idé att oroa sig.
  • Mamma Heather

    Hej kära systrar i Kristus

    Här http://www.flickr.com/gp/36526071@N00/9t42k2 är bilder ifrån helgen som jag var på Birgittagården i Falun... helt UNDERBART, fridsfullt, vackert, och innehållsrikt det var. Är så laddad att plugga vidare som kateket


    Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it. - Pope John Paul II
  • tjötas

    Mallan: vilken jobbig upplevelse! förstår verkligen att du reagerar som du gjorde, det var fel gjort och det förstår nog din svärmor. Tack Gud för att han håller sin hand över oss och våra barn!

    Ros72: hoppas det går bra med potträningen, ber för er!

    Fia: härligt att höra att livet är bra även om det inte blev tanzania just nu. Det brukar alltid bli rätt i slutänden, även om det är svårt att se det ibland.

    Americanwoman: Kul att höra att du haft en så bra helg!

    Jag sitter och väntar på besked om ett jobb. Var på intervju i fredags och borde få besked idag eller imorgon. Det knäppa är att jag INTE vill ha jobbet... Det låter så himla otacksamt men jag känner bara att det är helt fel. Och samtidigt kan jag inte tacka nej till jobb, då förlorar jag min a-kassa (tror jag?). Jag kan bara inte låta bli att känna att nåt annat väntar runt hörnet, nåt som är mer rätt. Så jag ber till att Guds vilja sker. Det ordnar sig alltid, skulle jag få jobbet så lär jag mig såklart alltid något nytt och det är ju positivt!

  • Jessica C S

    Fia7--- Vad tråkigt att ni inte kunde åka nu. Men som sagt Gud har säkert en bra plan i sikte Låter kul att jobba på kaggeholms slott!

    american woman-- åh vilket vackert ställe!

    mallan-- Hur känns det idag? Har ni pratat något om det?

    betania-- precis, mer erfarenhet och en till grej på meritlistan är verkligen inte fel


  • Mamma Heather

    Tack tack Ja, Birgittagården är underbart vackert... dom är välsignade att bo i ett sånt vackert klosterbyggnad och nära naturen! Ber för hela tråden...


    Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it. - Pope John Paul II
  • PetJA
    Mallan76 - usch, det låter ju verkligen jobbigt!!! Jag håller med de andra som skrivit att din svärmor känner säkert skuldkänslor osv osv. Och jag förstår att det är svårt att förlåta, men man kan ju alltid försöka... *kram*

    AmericanWoman - ser jättefint ut! Verkar som du hade en bra helg! Betania - ber för din situation ang. jobb!

    Tänker på er alla härinne! Idag vart det rivstart på arbetet - 2 av mina ordinarie kollegor var borta. Den ena var på kurs vilket jag visste om, och för henne hade vi en vikarie - som ringde sig sjuk idag. Det var ju ok - förutom att min andra ordinarie kollega också ringde sig sjuk idag!!! *pust*
    15 barn på en personal det går ju inte (tur att några var lediga/sjuka). Men jag fick in EN vikarie iaf, och det fick ju gå. Fast jag var tvungen att jobba över 2 timmar på min sk barnfria tid när jag eg. skulle ha planering. INTE roligt!!!
    Så nu har jag tappat bort 2 timmar pedagogisk planering denna veckan, jag hade verkligen behövt de där timmarna men vad ska man göra...???
    Märkligt nog kände jag mig ändå väldigt lugn och harmonisk, jag som ALLTID annars brukar vara lite stressad mm när jag är på jobbet. Gud är god!!!
    *de är härliga de små liven*
Svar på tråden Tråden fyller 2 år (Kristna se hit del 9)