• pilliss

    Vi vars partner måste lämna landet - TRÅD 10!!!

    Vi vars partner måste lämna landet - TRÅD 10.
    Fortsättningstråd efter:






    Denna tråd är för oss vars partner har/ska lämnat landet och kan tillföra något positivt.

    Vi som drabbats av liknande händelser diskuterar, delar med oss av glädje & sorg, ger råd och tips och stöttar varandra genom den långa vägen som vi har framför oss.

    Ni som har synpunkter på våra val av män samt ni med negativ ton är inte välkomna här inne. Ni kan starta en egen tråd, för det hör inte hemma här.
    Respektera detta!

    Våra män har kommit hem:

    1/4 -08
    Pilliss

    7/5 -08
    sophiie

    8/7 -08
    Liqyss

    22/7 -08
    Anonym (me)

    5/8 -08
    Finadu

    12/8 -08
    GashH

    15/8 -08
    Nettan 1982

    23/9 -08
    hexanmaria

    2/12 -08
    MaRo

    12/12 -08
    Lilja0709

    17/12 -08
    sthlmfilur

    17/12 -08
    AllasNalle

    22/12 -08
    MamiDiddi

    6/1 -09
    Deniskizi

    15/1 -09
    Anonym ((jag))

    6/2-09
    Dizd

    16/2-09
    teser

    11/3-09
    Kicki

    23/4-09
    ndeyecoumba

    15/5-09
    anonym (hur?)

    3/6-09
    bajo

    13/6-09
    Kim Olsson

    21/7-09
    Dalias mamma
    Mariamababy
    Zandrina

    14/8-09
    Mashenka

    5/9-09
    elisalundbergh

    18/9-09
    Citlali

    25/9-09
    Beautifully Decayed

    4/10-09
    lovemissen

    19/10-09
    ArizonaB


    19/1-10
    Kozzan


    Tråd för oss vars män har kommit hem:

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m50899885.html
    elbi.blogg.se uppdat. 4/3-10
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-17 23:13
    15/7-10
    Monica G E S
  • Svar på tråden Vi vars partner måste lämna landet - TRÅD 10!!!
  • Anonym (orolig)

    Vad gäller för regler om man vill ha sin man som har chenger visum och vill bo i sverige? Kan han vistat i sverige under tiden eller måste han tillbaks till sitt eget land under tiden han väntar på tup?

  • Belinda04

    Om ni ska gifta er i Sverige och en av er inte är folkbokförd i Sverige så krävs ett personligt besök på Skatteverket med sig ska den som inte är folkbokförd ha pass samt civilståndsintyg eller äktenskapscertifikat från sitt boendeland. Dessa dokument ska bör inte vara äldre än fyra månader och ska uppvisas i original. Skatteverket skickar dem själva på översättning ifall det krävs. Om man tidigare har varit gift måste äktenskapsupplösningen styrkas med en lagakraftvunnen dom..

  • Smilla75
    Hereforyou skrev 2014-08-25 09:28:17 följande:

    Vad händer om man inte har råd till biljetten för att åka till sitt land??



    Då verkställer polisen utvisningen och står för kostnaden.
    Kanske inte någon bra start på kommande ansökan om tillstånd? Han har ju kommit hit på visering flera gånger skriver du, varit här länge och ni är gifta. Då har ni väl råd med biljetten rimligen.
  • Anonym (undrar)
    Smilla75 skrev 2014-08-25 17:43:26 följande:

    Då verkställer polisen utvisningen och står för kostnaden.
    Kanske inte någon bra start på kommande ansökan om tillstånd? Han har ju kommit hit på visering flera gånger skriver du, varit här länge och ni är gifta. Då har ni väl råd med biljetten rimligen.
    Vad menar du med inte någon bra start på kommande ansökan om man får sin hemresa betald av polisen? När min sambo fick sin asylansökan avslagen och han fick reda på att han måste lämna landet så fick han panik då vi i samma veva fått reda på att jag var gravid så han avvek. Vi tog nån vecka senare kontakt med migrationsverket om att han ville få hjälp på att åka tillbaka men fick då reda på att hans ärende hade skickats till polisen dagen innan :/ Vi tog såklart kontakt med polisen för hjälp till hemresa och de var väldigt hjälpsamma och polisen som följde med min sambo på arlanda när han skulle resa hem sa att det absolut inte skulle bli några problem med detta då han frivilligt valt att åka tillbaka för att ansöka om anknytning. Nu fick jag missfall en vecka innan planerad avresedag så vi kunde inte ansöka om förturen tyvärr :/
    En fråga till: Vi har fått strikt avrådan att inte skicka in några handlingar eller bilder osv utan att migrationsverket har bett om detta då det kan påverka vår plats i det elektroniska systemet och tom göra så att vi faller ur det. Men vad händer om jag blir gravid igen då även förtur ansågs som komplettering och risk för urtagning från elektroniska systemet? Hur påverkas ansökan om vi gifter oss under handläggningstiden. Blir det längre väntetid då då nya komletteringar behövs ges?
  • Anonym (Lurade?)
    Anonym (undrar) skrev 2014-08-26 18:01:28 följande:
    Vad menar du med inte någon bra start på kommande ansökan om man får sin hemresa betald av polisen? När min sambo fick sin asylansökan avslagen och han fick reda på att han måste lämna landet så fick han panik då vi i samma veva fått reda på att jag var gravid så han avvek. Vi tog nån vecka senare kontakt med migrationsverket om att han ville få hjälp på att åka tillbaka men fick då reda på att hans ärende hade skickats till polisen dagen innan :/ Vi tog såklart kontakt med polisen för hjälp till hemresa och de var väldigt hjälpsamma och polisen som följde med min sambo på arlanda när han skulle resa hem sa att det absolut inte skulle bli några problem med detta då han frivilligt valt att åka tillbaka för att ansöka om anknytning. Nu fick jag missfall en vecka innan planerad avresedag så vi kunde inte ansöka om förturen tyvärr :/
    En fråga till: Vi har fått strikt avrådan att inte skicka in några handlingar eller bilder osv utan att migrationsverket har bett om detta då det kan påverka vår plats i det elektroniska systemet och tom göra så att vi faller ur det. Men vad händer om jag blir gravid igen då även förtur ansågs som komplettering och risk för urtagning från elektroniska systemet? Hur påverkas ansökan om vi gifter oss under handläggningstiden. Blir det längre väntetid då då nya komletteringar behövs ges?
    Allt du gör i det elektroniska systemet stannar där, du mister inte din plats. Däremot bör du inte sända handlingar på annat sätt.

    Att skattebetalarna inte bör behöva bekosta en illegal immigrants hemresa när denna har träffat en partner i Sverige är min åsikt. Det är inte ett hinder för att få tillstånd i Sverige men det framstår inte heller som särskilt seriöst. En sambo som värnar om sin partner borde kunna ordna någon tusenlapp under ett antal års tid.
  • Anonym (J 2)

    Hej, jag fick papper från mig. att fylla i formuläret för etablerade förhållanden med medföljande barn, men det konstiga är att det inte är någon/några medföljande barn, någon som vet varför det kan ha blivit så?

  • Anonym (J 2)

    Hej! Vi sökte för en månad sen(pappersansökan) och hittills är bara frågeformuläret för etablerade förhållanden skickat till MIGV. Vi är gifta sedan 1år+mer, har även bott ihop ett halvt år och jag undrar om det går fortare att få beslut, eller om man ska gå på intervjuer eller kommer det inte att behövas, är mest bara nyfiken på vad som händer framöver.

  • Tengel

    Äntligen har vi fått ett beslut efter nästan 17 mån väntan!
    När vi väl tilldelats en handläggare togs beslutet på en dag, behövdes inte något muntligt förhör eller liknande.
    Nu väntar vi bara på UT kortet sen kan vi äntligen få leva tillsammans igen. :)

  • Tengel

    Ska tillägga att min man har vistats illegalt i Sverige men aldrig sökt asyl.
    Han var här och besökte en svårt sjuk släkting sen träffade han mig och det var därför han stannade kvar trots att hans visum gick ut.
    Han fick två års inreseförbud när han skulle resa hem men det verkar inte ha legat oss i fatet.
    Jag har varit och besökt min man två gånger och då bott hos hans föräldrar samt att vi var på en gemensam semester i ett annat land i somras.
    Skickade in massor av bilder, konversationer från skype och viber, flygbiljetter o.s.v
    Ska bli så skönt att kunna leva ett normalt liv tillsammans igen nu.
    Önskar alla som fortfarande väntar ett stort lycka till. :)

  • tänkerpådig

    ÄNTLIGEN, STORT GRATTIS TENGEL Ta hand om er och lycka till med allt. Med oss är allt bara bra och i februari blir vi tre. Vi är sååååå lyckliga Så snabbt kan det gå när man saknat varandra länge och mycket Kram

  • Tengel
    tänkerpådig skrev 2014-10-20 19:39:47 följande:

    ÄNTLIGEN, STORT GRATTIS TENGEL Ta hand om er och lycka till med allt. Med oss är allt bara bra och i februari blir vi tre. Vi är sååååå lyckliga Så snabbt kan det gå när man saknat varandra länge och mycket Kram


    Tack och stort grattis till er också, åh vad roligt!
    Ja nu väntar vi bara otåligt på att kortet ska komma till ambassaden så min man kan resa hit och vi kan börja leva tillsammans "på riktigt" igen. Skrattande
    Lycka till ni också och grattis igen till lilla bebisen.


  • Bbbella

    Jag som många andra sitter väntar....

    Min man Kommer från Libyen, ansökte om visum via maltas ambassad I libyen då den svenska var bombad och stängd pga säkerhetssjäl. Under min mans vistelse I hemlandet bröt inbördeskriget ut och att lämna landet var det ända rätta.

    Han tog sig till Sverige och gemensamt tog vi oss till MIG. Ansökte om asyl. Men efter att fingeravtryck tagits och "körts" I databasen ansåg man att han bör skickas tillbaka till Malta enligt dublinförordningen.

    vi fick lämna in synpungter på detta, vi är gifta I Sverige och vi väntar barn. Vi trodde att MIG skulle ha någon förståelse för detta men icke. Han skulle tillbaka. Vi överklagade detta beslut men även migrationsdomstolen samtyckte med MIG. Delgivningen kom på dommen och kort där efter även ett samtal från MIG Om att billjett var bokad och att hemresa skulle ske.

    20141105 fick han resa tillbaka till malta där bi inget visste vad som skulle hända.

    Skydd på malta beviljades men de förstod Inte häller Varför de valt att skicka tillbaka honom. Nu till följande,min man Kommer Inte från det land han nu vistas I, utan är där som asylsökande. Kan den svenska ambassaden på malta neka min man, om att ansöka om uppehållstillstånd pga anknytning eftersom han Inte har rätten att stanna på malta? Att skicka honom tillbaka till hans hemland är inget aktuellt, pga kriget. Någon som vet något eller sitter I samma sits?

    Styrkekram till alla er fighters där ute!

  • Smilla75

    Din man har överförts enligt dublinförordningen, hans ansökan om asyl och anknytning prövas då inte i Sverige.
    Nu har han beviljats asyl på Malta som jag förstår det och vistas lagligt på Malta. Han kan därför inge sin ansökan om anknytning från Malta och få den prövad i Sverige. Dock är handläggningstiderna långa.

  • Anonym (orolig)

    Har hört att o partnern ansöker om TUP från sitt hemland och går på intervju i sitt hemland, så får han komma till Sverige och stanna där under handläggningstiden. Stämmer det?

  • Anonym (orolig)

    Min partner har fått schenger visum och han har tänkt besöka Frankrike. Nu så skall han ansöka om PUT från sitt hemland för att få vara med mig.

    1. Kommer han att få problem nu med sin schenger visum?
    2. Kan han stanna i Sverige under tiden hans visum gäller medan han väntar på svar?
    3 Hans pass går ut om ett tag. Kan han förlänga sitt pass i sin ambasad i Sverige?

Svar på tråden Vi vars partner måste lämna landet - TRÅD 10!!!