• GashH

    Fasta vid graviditet?

    Selam!
    Detta vill jag diskutera med mina muslimska systrar.

    Ramdan närmar sig och den 11 augusti är det dags.
    Jag gjorde graviditetstest idag som visade att jag är gravid.
    Troligen i vecka 5.

    Dagarna är ju väldigt långa nu vilket innebär att man ska fasta ca 17 timmar.
    Detta kommer bli mitt första barn och jag vet inte om jag ska fasta??
    Vad säger islam om detta?

    Vill gärna ha referenser till det ni säger.

    Har ni själva varit gravid och fastat? Hur gick det?
    Vad skulle ni göra i min situation?
    Tacksam för svar.
  • Svar på tråden Fasta vid graviditet?
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    1337 skrev 2010-08-07 18:09:33 följande:
    Varför gör du då skillnad mellan muslimska läkare och de här i Sverige där man enligt dig inte har någon erfarenhet av fastan? Du dissar ju det Gash säger med motiveringen att här i Sverige känner man inte till sånt, men muslimska läkare har koll. 
    Det beror på vad man är intresserad av och vilka behov man har. Västerländska forskare forskar ju inte i de ämne som islam tar upp, det gör de muslimska. Så på tal på fastan så är det egentligen inte fasta i de flestas ögon att äta/dricka på morgonen och när solen går ner. Så går fastan i ramadhan. 
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Bedhead skrev 2010-08-11 21:43:11 följande:
    Hej GashH och grattis till graviditeten. Nu är jag ingen expert på islam, men tämligen säker är jag på att gravida är undantagna fastan. Sedan om jag minns rätt så är väl fastan bara en del av ramadan? Man ska väl också be, vara generös mot de mindre bemedlade och umgås med släkt och vänner? Du kan väl ta fasta på de delarna istället?
    Påbudet om att fasta gäller även gravida, men OM de fruktar för sin hälsa eller fostrets hälsa har de rätt att avstå fastan. Och de har rätt att inte ta igen fastan senare enligt många lärda, men det är ju en annan sak förstås.

    Ramadhan innebär att fasta och inget annat. Ordet ramadhan kom från ordet ramadh vilket betyder hettan och enligt Ibn Mandhur så kallades ramadhan för hettan för att beskriva den hetta en fastande kan känna inom sig pga törsten. Medan imam Al-Qurtobi har beskrivit det som att under den månad brinner synderna och försvinner. 

    Att be, vara generös mot de behövande och att umgås med släkt och vänner är ändå påbud i islam som skall ske oavsett om det är ramadhan eller inte, men visst får man extra belöning under den heliga månaden om man gör så. 
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Flickmamma skrev 2010-08-11 22:49:11 följande:
    AV två anledningar dels för att i början av en graviditetet är kvinnan som tröttast eftersom det är en så stor hormoniell omställning att bli gravid. Jag har varit gravid 5 ggr (4 barn) och de första 10 veckorna har jag somnat stående så trött jag har varit. Dessutom så är det i början av graviditetetn som allting  hos embryot anläggs. Finns ingen bra anledning att du som bär på ett kommande barn ska få för lite näring under en hel månad!
    Alla kvinnor känner sig inte så. Det finns ju de som kan fasta också och de är inte få. Min faster fastade ramadhan under sina graviditeter och amningsperioderna. Hon har 9 stycken barn som nu är vuxna och gifta och har egna barn. Undantaget här gäller bara de som känner att fastan kan påverka deras hälsa/fostrets hälsa. De har rätt att avstå fastan om de önskar men absolut inte ett påbud. 

    Vem har sagt att man under ramadhan får lite näring? De flesta får extra kilo under den månaden speciellt gravida. Man äter minst två måltider under 24 timmar. 
  • Kaf Ha Ya Ain Sad

    Så återigen till TS. Du får avstå fastan om du känner att fastan påverkar dig och ditt foster. Du har även rätt att inte ta igen fastan senare. Det är upp till dig vilken åsikt du vill anamma.

    Må Allah underlätta din graviditet och må Han swt skänka dig ett friskt barn! Så Ramadhan kareem på dig och på ditt kommande barn.  

  • Bedhead
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2010-08-12 11:09:05 följande:
    Påbudet om att fasta gäller även gravida, men OM de fruktar för sin hälsa eller fostrets hälsa har de rätt att avstå fastan. Och de har rätt att inte ta igen fastan senare enligt många lärda, men det är ju en annan sak förstås.

    Ramadhan innebär att fasta och inget annat. Ordet ramadhan kom från ordet ramadh vilket betyder hettan och enligt Ibn Mandhur så kallades ramadhan för hettan för att beskriva den hetta en fastande kan känna inom sig pga törsten. Medan imam Al-Qurtobi har beskrivit det som att under den månad brinner synderna och försvinner. 

    Att be, vara generös mot de behövande och att umgås med släkt och vänner är ändå påbud i islam som skall ske oavsett om det är ramadhan eller inte, men visst får man extra belöning under den heliga månaden om man gör så. 
    Ok. I stand corrected.
  • Flickmamma
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2010-08-12 11:13:12 följande:
    Alla kvinnor känner sig inte så. Det finns ju de som kan fasta också och de är inte få. Min faster fastade ramadhan under sina graviditeter och amningsperioderna. Hon har 9 stycken barn som nu är vuxna och gifta och har egna barn. Undantaget här gäller bara de som känner att fastan kan påverka deras hälsa/fostrets hälsa. De har rätt att avstå fastan om de önskar men absolut inte ett påbud. 

    Vem har sagt att man under ramadhan får lite näring? De flesta får extra kilo under den månaden speciellt gravida. Man äter minst två måltider under 24 timmar. 
    just det att två måltider är alldeles för lite, vi behöver 5 måltider.  Jag brukar gå ner 3-4 kilo varje ramadan.
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Flickmamma skrev 2010-08-12 12:31:47 följande:
    just det att två måltider är alldeles för lite, vi behöver 5 måltider.  Jag brukar gå ner 3-4 kilo varje ramadan.
    Jag skrev MINST två måltider. Jag vet inte vad det är som säger att vi människor behöver 5 måltider? Du drar alla över en kam ser jag och går säkert utifrån dig själv vilket är inte rätt så klart. Och med 5 måltider menar du 3 huvudmål och 2 mellanmål, men det kan även de fastande äta under de timmar man inte äter och många gör det och går upp i vikt. Det enda intressanta är det totala energiintaget under en viss mätperiod. Så om man äter ordentligt innan solen går upp och ordentligt när den gått ner, så fungerar det utmärkt. Lika utmärkt som att äta 5 mindre mål utspritt över dagen. Sedan är det inte svårt att fasta i Sverige jämfört med varma länder så det blir mindre törst och börda. Så jag undrar fortfarande, vad är ditt bevis att man får lite näring under ramadhan när man har flera timmar på sig att äta ordentligt? 
  • 1337
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2010-08-12 10:55:06 följande:
    Det beror på vad man är intresserad av och vilka behov man har. Västerländska forskare forskar ju inte i de ämne som islam tar upp, det gör de muslimska. Så på tal på fastan så är det egentligen inte fasta i de flestas ögon att äta/dricka på morgonen och när solen går ner. Så går fastan i ramadhan. 
    All möjlig medicinsk forskning bedrivs i väst. Man är inte begränsad till att enbart forska i sådant som är vanligt förekommande i det egna landet. Dock behöver man säkert ingen större medicinsk expertis för att svara på hur ett foster påverkas av att mamman låter bli att äta och dricka under sjutton av dygnets timmar. Det räcker med att höra sig för hos en allmänläkare på vårdcentralen. 
  • Bedhead
    1337 skrev 2010-08-13 15:42:52 följande:
    All möjlig medicinsk forskning bedrivs i väst. Man är inte begränsad till att enbart forska i sådant som är vanligt förekommande i det egna landet. Dock behöver man säkert ingen större medicinsk expertis för att svara på hur ett foster påverkas av att mamman låter bli att äta och dricka under sjutton av dygnets timmar. Det räcker med att höra sig för hos en allmänläkare på vårdcentralen. 
    Dock föds ju friska, fullstora barn av kvinnor som lever under knappa förhållanden över hela världen. Kvinnor som äter betydligt mindre än en muslimsk kvinna på välbestånd under Ramadan. För under Ramadan äter man väl rätt stora och överdådiga måltider när man väl äter.
    Foster har en förmåga att ta den näring de behöver. Det är väl mer den gravida kvinnans välmående som kanske får stryka på foten under fasta.  
  • 1337
    Bedhead skrev 2010-08-13 16:41:00 följande:
    Dock föds ju friska, fullstora barn av kvinnor som lever under knappa förhållanden över hela världen. Kvinnor som äter betydligt mindre än en muslimsk kvinna på välbestånd under Ramadan. För under Ramadan äter man väl rätt stora och överdådiga måltider när man väl äter.
    Foster har en förmåga att ta den näring de behöver. Det är väl mer den gravida kvinnans välmående som kanske får stryka på foten under fasta.  
    Visserligen, men TS kanske har högre krav än att än att barnet inte ska få varaktiga men av att hon fastat under graviditeten. Hon kanske vill ha en livsföring som är optimal för fostret. Jag mår själv inte bra av att vara utan mat och dryck 17 timmar / dygn, och kanske mår inte fostret heller så bra av det, även om det inte får så långtgående konsekvenser att det hämmar tillväxten eller så. Som sagt, jag tycker TS ska tala med sin läkare om det. 
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    1337 skrev 2010-08-13 15:42:52 följande:
    All möjlig medicinsk forskning bedrivs i väst. Man är inte begränsad till att enbart forska i sådant som är vanligt förekommande i det egna landet. Dock behöver man säkert ingen större medicinsk expertis för att svara på hur ett foster påverkas av att mamman låter bli att äta och dricka under sjutton av dygnets timmar. Det räcker med att höra sig för hos en allmänläkare på vårdcentralen. 
    Det är att vara naiv att tro att all medicinsk forskning bedrivs i väst. Även i tredje världen pågår forskningar inom allt möjligt. Det pågår forskningar inom det som kallas för prophetic medicin. Man har bla. kommit fram till hur man botar cancer och HIV och många blev friska. Men sånt hör man inte i väst. 
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Bedhead skrev 2010-08-13 16:41:00 följande:
    Dock föds ju friska, fullstora barn av kvinnor som lever under knappa förhållanden över hela världen. Kvinnor som äter betydligt mindre än en muslimsk kvinna på välbestånd under Ramadan. För under Ramadan äter man väl rätt stora och överdådiga måltider när man väl äter.
    Foster har en förmåga att ta den näring de behöver. Det är väl mer den gravida kvinnans välmående som kanske får stryka på foten under fasta.  
    Exakt. Även när mamman fastar så får hon och hennes foster näring eftersom hon kan äta vad hon vill efter solnedgången ända fram till gryningen. Visst får en del gravida svårt med att vara utan mat under långa timmar och de kan avstå fastan men många väljer att fasta eftersom de inte påverkas. Så att hävda att fostret inte får näring under fastan är bara en myt. 
  • Sofia Paulsdotter Henriksson

    Är inte muslim själv men har många muslimska vänner och enligt dessa är gravida kvinnor och andra som har t.ex diabetes och andra sjukdomÄrkeänglarna etc ej tvingade att fasta under Ramadan och som gravid är det absolut inte lämpligt för barnets skull! Viktigast är att du får i dig tillräckligt med vätska och speciellt nu när det är varmt...

    Lycka till med din graviditet!

  • Rikard
    Sofia Paulsdotter Henriksson skrev 2017-06-20 18:56:42 följande:

    Är inte muslim själv men har många muslimska vänner och enligt dessa är gravida kvinnor och andra som har t.ex diabetes och andra sjukdomÄrkeänglarna etc ej tvingade att fasta under Ramadan och som gravid är det absolut inte lämpligt för barnets skull! Viktigast är att du får i dig tillräckligt med vätska och speciellt nu när det är varmt...

    Lycka till med din graviditet!


    Hoppas innerligt att TS inte är gravid fortfarande efter sju år.
Svar på tråden Fasta vid graviditet?