• Snörpan

    Hur lång tid tog din förlossning?

    Jag är bara nyfiken på hur andra har det =)

    Vilket nr på barn?
    I vilken ålder är/var du i på barnafödandet?
    Hur många dagar/timmar/minuter tog det för Er från första sammandragnings värk till bebis på magen?
    Hur födde Ni?

    Ex.fall jag förklarar dåligt hur jag menar=)
    barn nr 1= 25 år = 4 timmar vaginalförlossning
    barn nr 2=27 år = 30 min akut kejsarsnitt osv..

  • Svar på tråden Hur lång tid tog din förlossning?
  • isolande

    barn nr 1 föddes 4 dygn efter första värk, vaginalt

    barn nr 2 föddes 10 timmar efter första värk, vaginalt

  • isolande
    isolande skrev 2015-08-07 09:37:50 följande:

    barn nr 1 föddes 4 dygn efter första värk, vaginalt

    barn nr 2 föddes 10 timmar efter första värk, vaginalt


    31 och 33 år gammal var jag då
  • Flitigaflisan

    Tredje barnet, 41 år. Vaknade ca 02 när 3-åringen kom till vår säng. Kände ingenting, gick på toa och lade mig sedan i sonens säng och somnade om. Vaknade igen av en ond värk strax före 3. Ca 5 min senare kom en till och jag kände att jag behövde göra nr 2. Klev upp ur sängen och då gick vattnet! Gick på toa men vågade inte göra nr två då det kändes som om att även barner skulle kunna komma. Väckte mannen och ringde därefter förlossningen som motvilligt sade att vi kunde få komma (när jag sagt att jag ville göra nr 2). Lade mig för att klocka värkarna medan han ringde sina föräldrar (som skulle vara barnvakt åt våra två andra barn) och packade det sista i förlossningsväskan och letade kläder till mig. 5 min mellan de 2-3 värkar som jag klockade, värkarna var långa, mer än 1 min. Hans föräldrar kom väl 3.25 så att jag och mannen skulle åka in till förlossningen. Jag kände dock behovet av att krysta så fort jag fick en värk. Kunde inte kliva ur sängen, än mindre sitta eller ligga in bilen in till förlossningen. Bad mannen ringa ambulans. Ambulansen körde fel! Vi bor vid en vändplats med två parallella vägar så att ambulansen körde förbi och mannen fick springa ut i gatan och vinka så att de vände och kom rätt tillslut! När ambulansmännen kom konstaterade de att det var lika bra att stanna och föda färdigt hemma. Födde vår dotter 3 krystvärkar senare, kl 3.42. Åkte till förlossningen iklädd en handduk och en klämma runt navelsträngen.... Räknade ut att jag hade sammanlagt 10- högst 15 värkar totalt, men de fyllde ju sin funktion....barnet ute inom en timme från första värken! Syddes med två stygn på förlossningsavdelningen.

  • Petite87

    Barn nr 1, 28 år, snudd på tre dygn med värkar(två sovdoser och en morfinspruta) lustgas, kvaddlar och panik-eda när jag var öppen 9 cm. Vaginal förlossning med bara 4-5 krystningar så var han ute. Någon fler som haft flera dygn av latensfas?

  • tulip79

    Barn nr 1: första värken kl 7.45 - 11 timmar senare var han ute. Gick över 14 dagar.

    Barn nr 2: första värken vid kl 11- 4 timmar senare var hon ute. Vi hann vara på förlossningen i 30 min innan hon var i min famn! Bf +1.

    Båda förlossningarna var vaginala. På den första fick jag lustgas o tens, på den andra hann jag inte med bedövning alls. Jag var 32 år första gången o nästan 35 år andra gången.

  • isolande
    Petite87 skrev 2015-08-08 22:42:02 följande:

    Barn nr 1, 28 år, snudd på tre dygn med värkar(två sovdoser och en morfinspruta) lustgas, kvaddlar och panik-eda när jag var öppen 9 cm. Vaginal förlossning med bara 4-5 krystningar så var han ute. Någon fler som haft flera dygn av latensfas?


    Japp, även min syrra höll på 4-5 dygn och en kompis gick 6 dygn (!). Ingen av oss fick en särskilt angenäm upplevelse när ungarna väl behagade komma ut. Fattar inte att inte förlossningarna tar in folk tidigare och GÖR något innan det gått så lång tid och man är helt slut. Det går liksom inte att föda ut en unge på ett bra sätt när man inte fått sova och haft oavbrutet ont i en vecka.....
  • Guapa
    Petite87 skrev 2015-08-08 22:42:02 följande:

    Barn nr 1, 28 år, snudd på tre dygn med värkar(två sovdoser och en morfinspruta) lustgas, kvaddlar och panik-eda när jag var öppen 9 cm. Vaginal förlossning med bara 4-5 krystningar så var han ute. Någon fler som haft flera dygn av latensfas?


    Jag hade mer eller mindre regelbundna värkar i tre dygn innan jag åkte in till förlossningen (för att få sovdos, hade inte fått en blund dessa dygn, men smärtan var inte outhärdlig). Var öppen 8 cm när jag kom in, fick EDA påfyllt 3 ggr (hjälpte inte ett smack - däremot tog det helt bort krystkänslan). Ungen kom ut efter ytterligare 9 tim.

    Jag tippar på att latensfasen höll på minst ett par dygn iaf.. 
  • HVK

    Nr 1: 32 år vaginal förlossning, endast lustgas, 9 h fr första värk, varav 3 h på förlossningen

    Nr 2: 36 år vaginal förlossning, endast lustgas, igångsättning v42+0, från de satte värkstimulerande drop tog det 1 h 35 min

    Nr 3: 38 år vaginal förlossning, endast lustgas, vaknade med 4 min mellan värkarna, 1 h 25 min föds han, varav 16 min inne på förlossningen

  • Grön elefant

    Nr 1: 31 år vaginal förlossning. Började med vattenavgång. 19 h från första värk tills hon föddes med sugklocka. Krystade i 1 timme.

    Nr 2: 34 år vaginal förlossning. 11,5 h från första värk tills hon föddes. Krystade ca 20 min.

    Andra förlossningen var så mycket smidigare!

  • FabulousMom

    Första: ca 5 timmar från första känning (sammandragningar).

    Andra: ca 2 timmar från första känning (vattenavgång)

    Tredje: 20 min från första känning (vattenavgång). Hon föddes hemma.


    - Pojke 2008 - Pojke 2013 - Bebis 2015 -
  • Jenita659

    1 förlossning värkar startade på måndagen och fick sovdos natten till onsdagen för att jag var helt slut. Värkstimulerande dropp och öppnade mig alldeles för lite. Bad om kejsarsnitt från onsdagskvällen, barnmorskan tyckte "det får man inte så lätt". Akutsnittades på torsdag kväll, 23.10 kom dottern ut. Jag var så slut så jag skakade hela natten därefter. Mannen svimmade ett flertal tillfällen för att han inte ville lämna mig för att gå och äta ngt. Jag själv bara kräktes. Så 92 timmar tog det för mig att få "lyxen" att bli snittad.

    2 barnet föddes med planerat snitt - hade aldrig vågat försöka en vanlig förlossning till.

  • MandyLane

    Barn nr 1: 29 år och 8 timmar från första sammandragningen, vaginal förlossning.

    Barn nr 2: 30 år och 7 timmar från första sammandragningen, vaginal förlossning.

Svar på tråden Hur lång tid tog din förlossning?