• Spana

    Godaste vinet??

    Rött eller vitt spelar ingen roll.

    Men vilket vin är er favorit? Mest sällskapsvin tänker jag.

     

  • Svar på tråden Godaste vinet??
  • Ordis

    Ripasso, Gula änkans demi sec och Fritz Haag riesling. Cloudy bay sauvignon blanc och Mills reef sauvignon blanc går också ner... I mitten av 2000 var chardonnay från Sydamerika riktigt bra men de är nu sura som citroner. -09, -10, -11 asdåliga på ren svenska.


    Stava rätt är jävligt överskattat, de flesta läser i ordbilder i alla fall och förstår således vad där står.
  • Linda5
    Ordis skrev 2012-12-27 23:01:39 följande:
    Ripasso, Gula änkans demi sec och Fritz Haag riesling. Cloudy bay sauvignon blanc och Mills reef sauvignon blanc går också ner... I mitten av 2000 var chardonnay från Sydamerika riktigt bra men de är nu sura som citroner. -09, -10, -11 asdåliga på ren svenska.



    Tackar för detta.
  • Ordis
    Linda5 skrev 2012-12-06 21:48:20 följande:

    Tur vi är olika för jag gillade det inte. Vore ju synd om han om ingen gillade det. Pasqua Ripasso Valpolicella ska jag testa nästa gång jag går på bolaget. Eller när jag kommer hem därifrån.
    Det är för mycket laktrits för min smak. Bolla är god, men vet inte om den finns på Systemet. Men varför krångla till det om inte Bolla finns, då greppar man en Masi Campforino istället. Problem löst.
    Stava rätt är jävligt överskattat, de flesta läser i ordbilder i alla fall och förstår således vad där står.
  • Ordis
    Linda5 skrev 2012-12-27 23:15:46 följande:



    Tackar för detta.
    Picàie! Nu har jag inte druckit -08 men några tidigare årgångar och jag säger bara MUMS!!
    Stava rätt är jävligt överskattat, de flesta läser i ordbilder i alla fall och förstår således vad där står.
  • Ordis
    Linda5 skrev 2012-12-27 21:29:18 följande:
    Casillero del diablo till maten (var sådär )Xante blev det sen o det var gott.
    Den kan aldrig bli bra till något. Alldeles för skarp och sträv, i vart fall förr.

    Det svåra med att tipsa om vi är att man inte vet vilken nivå man ska lägga sig på. Vad har människan för kunskap som man ger tips om vin? Vad är viktigast, att vinet är gott vid sidan av maten eller är det gormander vid bordet som ska dricka vinet MED maten? Jag skulle nog drista mig till att säga att 95 % av alla svenskar vill ha vin vid sidan av maten, det ska vara gott både före och efter middagen men inte skära sig med maten. Då hamnar man ofta på en ripasso eller en hyfsad syrah från Rhone. De övriga fem dricker det vinet som serveras men hoppas inte på någon smaksensation när det kommer till maten för är det supergourmet MÅSTE dess människor ha "riktigt" vin till maten. Alltså mat som passar ihop eller balanserar/lyfter upp, med den syra, söta, feta smakerna i maten, med vinet. Ingen svår konst alls men oftast har man inte fem flaskor öppnat vin hemma att testa med. Var på restaurang och skulle äta kalvstek med madeirasås och beställde in en flaska med amerikanskt vin, en zinfandel. Problemet var att för de flesta är en madeirasås rik och söt i smaken. Denna var gjord på en ljus madeira och var syrlig i smaken. Behöver jag säga att det skar sig i munnen? Det skar som en kniv.
    Stava rätt är jävligt överskattat, de flesta läser i ordbilder i alla fall och förstår således vad där står.
  • Spana

    jag har märkt en sak. Italienska viner gillar jag sällan, men har aldrig provat ett Sydafrikanskt vin som jag INTE gillar!

    Trodde man gick på druvor o så. Men nu undviker jag alla Italienska viner eftersom de ofta (enligt mig) har smak av russin som jag inte gillar.

     

  • epikuren

    En liten kluring: jag har två vänner som har förlovat sig. Det jag funderar på är att köpa ett vin, gärna mousserande med årgång 2010 (de träffades då) som håller att lagras minst 1,5 år och gärna inte kostar mer än ~300:- någon som har ett förslag?

  • Spana
    Linda5 skrev 2013-02-07 23:34:10 följande:
    fredag imorgon. Vad dricker vi

    tror det blir vin på lördag istället, o då vill jag ha en "Bosman" tror jag... :)
  • Linda5

    Självklart. Idag bjöds det på sangria här. Gårdagen vart det en Roodeberger ( min favorit).

Svar på tråden Godaste vinet??