• scrapparlotta

    Rika "knösar" som kan ha häst?

    Vi skulle så gärna vilja köpa häst om nåt år.....dels tycker jag om dom jättemycket, men sen har vi fått en helt hästgalen tjej åxå. Hon är 7 år nu och fått hästar på hjärnar Och hon tjatar och tjatar på att vi ska köpa häst. Men när man kollar vad allt kostar med att ha häst inser jag att vi ALDRIG kommer att kunna köpa häst. Läste i nån tråd här att man får räkna med mellan 3000 och 5000 kr i månaden....Finns inte en chans att vi kan fixa det. Ändå ser man och hör hur många det är som har hästar. Hur fasiken har folk råd? Är det bara rika som kan skaffa hästar? 

    Känns riktigt tråkigt att inse att vår dröm inte kommer bli verklighet.....  

  • Svar på tråden Rika "knösar" som kan ha häst?
  • vision

    oj vad ni ger upp mycket.. jag kan ärligt säga att vi inte behövt välja bort något. och då har vi ändå inte haft två inkomster hela tiden!

  • Tom Araya
    cajsasmamma skrev 2012-11-11 08:53:14 följande:
    Du  menar nog medryttare , som fodervärd betalar du allt som oftast allt utan försäkringen på hästen. 
    Ja, det var nog det jag menade...förlåt.Skäms
  • JECJ
    lövet2 skrev 2012-10-03 23:32:59 följande:
    Jag känner folk som har häst utan att vara rika, men de har helt enkelt prioriterat bort sådant som de flesta andra anser vara väldigt viktigt. En t ex har både hus och barn oförsäkrade, och det är väl inte direkt vad jag skulle ha valt att göra ...

    Man behöver knappast vara rik för att ha råd med både hästar och försäkringar. Har man bara två normala jobb med minst medellön så har man råd med hästar, hus, bil, resor och försäkringar.

    Är man däremot fattig så är det klart att man inte klara det så bra.

    enkel matematik...
  • Hickstead

    Jag ser det faktiskt inte som att i väljer bort en massa saker - däremot gör vi inte sånt som kanske många andra gör, dvs utlandssemestrar, restaurangbesök, bio, krogkvälar osv... det är inget som vi är speciellt intresserade av helt enkelt. Vi renoverar huset (köpte renoveringsobjekt så det är nödvändigt), kläder handlar vi sällan men behöver ärligt talat inte så mycket nytt. Jeans och tröjor funkar bra både hemma på gården och i övrigt.

    Givetvis är både gård, bil, hundar och hästar försäkrade. Bebis ligger i magen men kommer givetvis försäkras också. Det är inget man sparar in på.  

    Det beror mycket på vad man har för häst/hästar och vad man gör. Att ha egen transport och åka på träningar och tävlingar reelbundet kostar pengar, att ha en häst med specialla behov vad gäller skoning, foder osv likaså. En lättfödd häst utan specialskor och som håller hullet fint på bra grovfoder och eventuellt lite kraftfoder är inte så farligt dyrt. Lägger man inte en halv förmögenhet på dyra täcken, schabrak, ridkläder och annan utrustning så klarar man sig billigt undan där med. 

     

  • Pallas

    Står inför sadelbyte igen. Har åter en sadel för 10 000 spänn som inte passar. Det blir ju ett dilemma när jag hade behövt sälja den nuvarande sadeln innan jag kan köpa en ny.

  • Hickstead

    Usch ja, där har jag också varit... (flera gånger med unghingst som växte och breddade sig rejält under ett par år) jag har gjort så att jag har sålt sadeln först, och arbetat hästen från marken, barbacka eller låtit den vila tills jag har kunnat köpa en ny som passar. 

  • Pallas
    Hickstead skrev 2012-11-19 20:25:23 följande:
    Usch ja, där har jag också varit... (flera gånger med unghingst som växte och breddade sig rejält under ett par år) jag har gjort så att jag har sålt sadeln först, och arbetat hästen från marken, barbacka eller låtit den vila tills jag har kunnat köpa en ny som passar. 
    Ja, huga. Hade jag varit gjord av pengar så hade jag köpt en sadel som ny kostar 77 000 kr (men då kommer jag aldrig mer behöver byta i hela mitt eller hästens liv). Det känns dock inte skäligt att ha en sadel som kostar mer än både hästen och mina fyra bilar tillsammans...
     
  • fortsätt paddla

    Jag har tre flickor. Den äldsta rider. Mellanflickan har precis börjat. Kanske vill den yngsta det med sedan?
    Ridavgifter för tre barn blir över 18000 kr om året.
    Vad kostar det att hålla en häst;)

  • Hickstead

    Vad det kostar att ha en häst beror på oerhört många olika saker så det är omöjligt att svara på.

    Den största variabeln, förutom själva hästen själv, är stallhyran. Mitt tips är att börja kolla upp stallplatser i närheten och vad som ingår. En billig stallhyra där strö, hö och kraftfoder ingår är ekonomiskt och bra :)

    Det som sedan tillkommer är hovslagare, försäkring, vaccinationer, avmaskning, samt "engångskostnader" för utrustning till hästen (sadel, träns, borstar, täcken, sjukvårdsprylar, grimma osv) och lite sånt. Räkna också med oväntade veterniärkostnader - och räkna inte alltid med att försäkringsbolaget ersätter. (Ganska hög självrisk på häst dessutom)

    Vad hästen ska äta beror helt på vad det är för häst man har, vad man har för näringsvärden på grovfodret och vad hästen gör om dagarna. Vill döttrarna rida för tränare, på kurser eller tävla så kostar det en slant det också. 

    Om du läser här i tråden ser du ju ungefär vad några av oss betalar per månad för våra hästar. 

     

  • viktoria91
    fortsätt paddla skrev 2012-11-19 22:52:33 följande:
    Jag har tre flickor. Den äldsta rider. Mellanflickan har precis börjat. Kanske vill den yngsta det med sedan?
    Ridavgifter för tre barn blir över 18000 kr om året.
    Vad kostar det att hålla en häst;)
    Min ponny kostar ca 35 000 kr om året att hålla, då tränar/tävlar jag inte och bensinkostnaden till och från stallet är inte inräknad. Jag har heller inte räknat in utrustning som måste köpas in. Så med 18 000 kr kommer du inte långt! Har du stall hemma och billig bra grovfoder och bara verkar hästarna och kanske själv utbildar dig till det kan du nog komma ner en hel del. Men du måste ha minst två hästar då.
  • fortsätt paddla

    Tack ska ni ha men nu var jag inte riktigt allvarlig med min fråga. Även om vi har råd så kostar en häst så mycket tid som vi inte har. En egen häst står högst på önskelistan men flickorna får hålla tillgodo med en dvärghamster;)

  • viktoria91
    fortsätt paddla skrev 2012-11-20 09:33:22 följande:
    Tack ska ni ha men nu var jag inte riktigt allvarlig med min fråga. Även om vi har råd så kostar en häst så mycket tid som vi inte har. En egen häst står högst på önskelistan men flickorna får hålla tillgodo med en dvärghamster;)
    Tid finns det om man prioterar rätt och bort saker! Har du dessutom två-tre döttrar som håller på med hästar blir det inte en som får ta allt ansvar varje dag, som jag har gjort sedan jag var 14 år gammal. ;)
  • Majsan70
    fortsätt paddla skrev 2012-11-20 09:33:22 följande:
    Tack ska ni ha men nu var jag inte riktigt allvarlig med min fråga. Även om vi har råd så kostar en häst så mycket tid som vi inte har. En egen häst står högst på önskelistan men flickorna får hålla tillgodo med en dvärghamster;)

    Vi ser hästeriet som en gemensam aktivitet som skapar mer tid TILLSAMMANS. Tack vare att vi skaffade häst så har vi massor av härlig tid tillsammans som familj.
Svar på tråden Rika "knösar" som kan ha häst?