• Marie89

    ni som hade förlossningsrädsla och nu fått barn

    Hej! Jag ännu bara på planeringsstadiet, men är lite nervös för en förlossning. men nu är jag lite nyfiken på att höra från er som hade förlossningsrädsla, hur ni sen tyckte att förlossningen var?

  • Svar på tråden ni som hade förlossningsrädsla och nu fått barn
  • omgwtf
    Evadoula skrev 2012-10-19 21:52:16 följande:

    Skulle man mot förmodan spricka så är huden mellan slida och bak gjord så tunna att den ska kunna läka snabbt. Allt är uttänkt.   


    "mot förmodan?? Nästan alla förstföderskor spricker.
  • katja1
    omgwtf skrev 2013-01-18 20:49:10 följande:
    "mot förmodan?? Nästan alla förstföderskor spricker.
    Statistik och vetenskapligt underlägg för det, tack. 
    Spricker låter grovt, som en total sfinkter ruptur, det sker väldigt sällan. Små ytliga bristningar är däremot vanligt, dessa behöver inte sys. Nuförtiden är det allt färre som behöver sys, mycket pga att så gott som alla barnmorskor använder perinealskydd. 

    /Katja, barnmorskestuderande med flera års erfarenhet inom förlossningsvården 
  • LillyLolo

    Att spricka är inte så farligt som det låter.
    Jag var LIVRÄDD för att spricka. Men jag sprack så de sydde 3 små stygn och det har inte blivit några komplikationer alls eller gjorde ont när hon sydde.

  • LillyLolo

    Vad är det gör att vissa spricker och vissa inte?

    Jag krystade i 1,5 h och sprack liiite.
    Min kompis krystade 4 h och sprack inget

  • Cheeses
    katja1 skrev 2013-01-18 21:09:21 följande:
    Statistik och vetenskapligt underlägg för det, tack. 
    Spricker låter grovt, som en total sfinkter ruptur, det sker väldigt sällan. Små ytliga bristningar är däremot vanligt, dessa behöver inte sys. Nuförtiden är det allt färre som behöver sys, mycket pga att så gott som alla barnmorskor använder perinealskydd. 

    /Katja, barnmorskestuderande med flera års erfarenhet inom förlossningsvården 

    10 % drabbas av sfinkterruptur, inte särskilt ovanligt nej.
  • katja1
    Cheeses skrev 2013-01-20 15:17:57 följande:

    10 % drabbas av sfinkterruptur, inte särskilt ovanligt nej.
    Varifrån får du den siffran? Inte rätt plats att sprida felaktiga siffror på... Den senaste siffran jag läst är 3%. (Socialstyrelsens statistikdatabas) Och då ska vi inte glömma de olika gradernas rupturer, 
  • Cheeses
    katja1 skrev 2013-01-20 15:27:43 följande:
    Varifrån får du den siffran? Inte rätt plats att sprida felaktiga siffror på... Den senaste siffran jag läst är 3%. (Socialstyrelsens statistikdatabas) Och då ska vi inte glömma de olika gradernas rupturer, 

    Tyvärr är den siffran felaktig. Du som är barnmorskestuderande borde hänga med bättre så att du kan ge ut korrekt information till de kvinnor du kommer att möta i framtiden. Uppdrag granskning har bland annat tagit upp detta. 

    http://www.svt.se/ug/allvarliga-forlossningsskador-syns-inte-i-journalerna  
  • katja1
    Cheeses skrev 2013-01-20 15:32:19 följande:

    Tyvärr är den siffran felaktig. Du som är barnmorskestuderande borde hänga med bättre så att du kan ge ut korrekt information till de kvinnor du kommer att möta i framtiden. Uppdrag granskning har bland annat tagit upp detta. 

    www.svt.se/ug/allvarliga-forlossningsskador-s...  
    Där står inte procentuellt. 4000/år, eventuellt en hel del till men det har man inga officiella siffror på så det är 4000 man får gå efter. Finns heller ingen källhänvisning eller källa. SVT räknar inte jag som "vetenskaplig" källa. Kom med bättre förslag.
  • Cheeses
    katja1 skrev 2013-01-20 15:47:40 följande:
    Där står inte procentuellt. 4000/år, eventuellt en hel del till men det har man inga officiella siffror på så det är 4000 man får gå efter. Finns heller ingen källhänvisning eller källa. SVT räknar inte jag som "vetenskaplig" källa. Kom med bättre förslag.

    Jag skulle nog inte räkna socialstyrelsen som seriös eller vetenskaplig källa heller. Vet man hur många som föder per år så kan man räkna ut procent.
  • katja1
    Cheeses skrev 2013-01-20 16:05:44 följande:

    Jag skulle nog inte räkna socialstyrelsen som seriös eller vetenskaplig källa heller. Vet man hur många som föder per år så kan man räkna ut procent.
    Betydligt mer pålitlig än SVT i alla fall.
    Ja och det vet ju tydligen du i alla fall eftersom du räknat ut procenten eller varifrån har du tagit den siffran? Som jag frågade redan tidigare men du inte hade något bra svar på...
     
  • Cheeses
    katja1 skrev 2013-01-20 16:45:19 följande:
    Betydligt mer pålitlig än SVT i alla fall.
    Ja och det vet ju tydligen du i alla fall eftersom du räknat ut procenten eller varifrån har du tagit den siffran? Som jag frågade redan tidigare men du inte hade något bra svar på...
     

    Ja 10 % som jag sa.
  • katja1
    Cheeses skrev 2013-01-20 16:45:59 följande:

    Ja 10 % som jag sa.
    ... Sista gången: Varifrån har du fått den siffran då det enligt Socialstyrelsens senaste uppgifter är 3%. 
     
  • katja1
    Cheeses skrev 2013-01-20 16:56:04 följande:

    politikerbloggen.tv4.se/2012/12/10/var-tionde.../
    Och så har du hämtat dina siffror från en blogg... på tv4... ja det är ju vetenskapligt och pålitligt. Vad länkar du till härnäst? Flashback? Och inga källor. Surprise, surprise.

    "...enligt en undersökning utförd på ett stort antal kvinnor" Inga källor trots att uppgifterna är hämtade från "en undersökning". Och vad är "ett stort antal kvinnor"? 10? 100? 1000? 10000? Kunde ju vara intressant att veta men nä, det får man inte veta och som sagt, inga källor.

    Nu lämnar jag tråden för mer seriösa diskussioner. 
  • Cheeses
    katja1 skrev 2013-01-20 17:04:12 följande:
    Och så har du hämtat dina siffror från en blogg... på tv4... ja det är ju vetenskapligt och pålitligt. Vad länkar du till härnäst? Flashback? Och inga källor. Surprise, surprise.

    "...enligt en undersökning utförd på ett stort antal kvinnor" Inga källor trots att uppgifterna är hämtade från "en undersökning". Och vad är "ett stort antal kvinnor"? 10? 100? 1000? 10000? Kunde ju vara intressant att veta men nä, det får man inte veta och som sagt, inga källor.

    Nu lämnar jag tråden för mer seriösa diskussioner. 

    Varför så otrevlig? Känns som om du blir lite stött? Jag tycker inte att socialstyrelsen är så mycket mer seriös då de inte ens vill ta tag i problemet med sfinkterrupturer, de anser inte ens att det är ett så pass stort problem för att göra någonting åt det. Det finns ett stort mörkertal, siffran kanske inte är 10 % men den är heller inte endast 3 % tyvärr. 

    Sedan så är det ju inte bara de som fått en sfinkerruptur som får problem efteråt, klipp och andra gradens bristningar kan ge problem flera år framöver, kanske tom livslånga problem.   
  • LillyLolo

    Det var ju på tvn för ett tag sedan om just rupturen. Och där sa barnmorskor att de mörkar att de skett en ruptur för tex då blir chefen deras arg och det drar ner deras statistik.

    Och att om man har många sfinkerrupturer så kollar kollegor à snett på en. Istället för att man berömmer varandra när man upptäckt en sådan.

    Sen ska man tydligen ta ett grepp i slidan o i rumpan för att känna om det gått sönder i mellangården, men det tyckte någon var som ett övergrepp på en nyförlöst. Helt skit att se det som ett övergrepp!

    Två kvinnor hade (typ) fått sina liv förstörda pga att bm mörkat att de hänt dem!

  • StinaBengtsson

    Välkommen på föreläsning om trygg graviditet och trygg förlossning på Danderyds sjukhus på torsdag. Talarna, som båda är barnmorskor, kommer bland annat att prata om hur du inte behöver ta med dig rädslan in i förlossningsrummet.

    Föreläsningen är också till för dig som inte är gravid än, men som just är på planeringsstadiet.

    www.ds.se/Om-oss/Nyheter/Trygg-graviditet-trygg-forlossning---forelasning-24-januari/

  • Merde

    Förlossningen var helt fullkomligt vidrig och andra barnet är förlöst med planerat kejsarsnitt. Förlossningsrädslan var betydligt värre under andra graviditeten eftersom jag då visste att verkligheten vida överträffar de värsta farhågor jag hade innan ettan.
    Det värsta var dock inte smärtan och inte heller att bli klippt utan att vara helt utelämnad till människor som inte bryr sig ett piss vare sig om ditt eller ditt barns väl och ve. Lite som att lämna över ratten till ett suicidalt fyllo när man själv är nykter om du förstår vad jag menar.

  • Björckan

    Jag hade förlossningsrädsla och fick två samtal med en aurora-BM.

    Jag upplevde förlossningen som jobbig. Det tog ca ett år för mig att kunna se förlossningar på film och tv igen. Det tog ca 1½ år för mig att sluta få flashbacks och mardrömmar. Och jag kan fortfarande känna mig väldigt bitter mot kvinnor som har bra förlossningar utan komplikationer.

    Men givetvis kan det gå jättebra för dig! Det går ju bra för de flesta. 

Svar på tråden ni som hade förlossningsrädsla och nu fått barn