• Eija

    Utredning 2014, följas åt?

    Nu har jag och min sambo tagit det första steget till att påbörja en utredning. Nästa månad ska vi till reproduktionscentrum på Akademiska i Uppsala för att lämna blodprover och få mer information. Skulle vara kul om fler som ska påbörja sin utredning och hoppas på ett plus 2014 ville följas åt!

  • Svar på tråden Utredning 2014, följas åt?
  • Cegesi
    Karriärskvinna skrev 2014-08-16 11:38:15 följande:

    Längesen jag skrev här. Jag fick missfall på midsommarafton i vecka 7, då hade vi försökt i 1,5 år och just blivit uppsatta på kö till IVF.

    I måndags kom mensen igen och i veckan kom kallelsen till IVF-kliniken. Känns så jävla dystert och hopplöst allting.


    It ain't over til it's over. Nu är ni ju på gång med IVF:en åtminstone. En jäkla massa väntan kvar dock. Vi hamnade i kö i februari, kom på första besöket i juni och ska starta behandling i oktober. Inga snabba ryck direkt. Hoppas ni slipper fler missfall framöver. <3
  • Eija

    Det var ett tag sedan sist. Hoppas att ni har kommit längre än oss. Väntar fortfarande (!!!) på hysteroskopi. Är så less på att vänta och vänt men det är väl bara att vänja sig... Så klart operationen är gjord så ska vi bli uppsatta för IVF, så det skulle ju vara himla bra om jag fick en tid någon gång. Pratade med op-planeringen och tydligen så gör de bara operationer på torsdagar på Akademiska och eftersom det är väldigt specifikt när i cykeln op ska utföras så kan det ta tid innan man hittar en passande dag. Det känns som att höstens månader bara rinner i väg. Är glad om vi kommer igång med IVF i år.

    Karriärskvinna: Beklagar ditt mf. Det finns verkligen ingen rättvisa.

  • lilsis
    Eija skrev 2014-08-20 21:44:55 följande:

    Det var ett tag sedan sist. Hoppas att ni har kommit längre än oss. Väntar fortfarande (!!!) på hysteroskopi. Är så less på att vänta och vänt men det är väl bara att vänja sig... Så klart operationen är gjord så ska vi bli uppsatta för IVF, så det skulle ju vara himla bra om jag fick en tid någon gång. Pratade med op-planeringen och tydligen så gör de bara operationer på torsdagar på Akademiska och eftersom det är väldigt specifikt när i cykeln op ska utföras så kan det ta tid innan man hittar en passande dag. Det känns som att höstens månader bara rinner i väg. Är glad om vi kommer igång med IVF i år.

    Karriärskvinna: Beklagar ditt mf. Det finns verkligen ingen rättvisa.


    Kan de inte styra mensen med hormoner åt dig då så att det är lättare att få till operationen?

    Det måste bara vara planerade operationer då eller? När jag genomgick en icke akut skrapning så fick jag tid på en måndag.

    Bortsett från hysteroskopin, är de relativt snabba på Ackis?

    Överviktsenheten är det INTE kan jag säga och det vore bra att veta om man kanske ska tjata sig in i kön redan i slutet av nästa sommar så att det är "min tur" när det precis gått ett år efter överviktsoperationen.
  • Eija
    lilsis skrev 2014-08-21 11:54:22 följande:
    Kan de inte styra mensen med hormoner åt dig då så att det är lättare att få till operationen?

    Det måste bara vara planerade operationer då eller? När jag genomgick en icke akut skrapning så fick jag tid på en måndag.

    Bortsett från hysteroskopin, är de relativt snabba på Ackis?

    Överviktsenheten är det INTE kan jag säga och det vore bra att veta om man kanske ska tjata sig in i kön redan i slutet av nästa sommar så att det är "min tur" när det precis gått ett år efter överviktsoperationen.
    Nej, jag vet inte. Det är tydligen bara några få dagar i cykeln som är optimala, enligt op-sköterskan. De precis efter mens. 

    Jag tycker verkligen inte att de har varit snabba på Akademiska. Från att vi sökte tills dess att jag gjorde spolningen, sista momentet i utredningen, tog det över sex månader. På deras hemsida står det att utredning ska ta max 3 månader, så jag vet inte om vi bara har haft otur.

    Gjorde en annan operation för några år sedan, 2009, och då blev jag förvånad över hur fort allt gick. Så det är nog olika för olika avdelningar.
  • Elin87

    Hoppar gärna in här!

    27 år och har tillsammans med min sambo försökt bli med barn sedan november 2010 då jag slutade med p-piller.

    Inte ett enda plus på någon sticka under dessa snart 4 åren. Har sedan jag slutade med pillerna så långt ifrån regelbunden mens man kan komma!

    Innan semestern började skickade vi in en ansökan om utredning. Tog lite tid då min sambo har gruvat sig otroligt över att behöva lämna spermaprov. Och nu i veckan kom ett stort brev med posten med en tid!! Så på tisdag skall vi på första mötet!!!! ????

  • Eija

    Elin87: Välkommen till tråden. Hur gick mötet?

    Vi har nästan varit utan preventivmedel lika länge som er, sen början av 2011. Det tog nästan tre år för oss att få ett plus, men det slutade med tidigt missfall i januari 2014. Nu väntar vi på IVF, men jag måste genomgå en operation först, eftersom de sett något på ultraljudet.

  • Elin87

    Eija: Tack så mycket!

    Mötet gick bra, var otroligt nervös både jag och sambon men glada när vi gick ut då det kändes som om någon äntligen lyssnade och förstod.

    Vi fick med oss massvis med papper hem. Dels de remisser på prover som skall tas. Då jag har otroligt oregelbunden mens så kommer de inte hålla på och ta de prover på mig som de annars gör under menscykeln utan hon beställde några andra extra blodprover på mig. Hon GISSADE att det kan vara så att jag inte har någon ägglossning eftersom mensen är så oregelbunden. PCO kan hända att jag har då jag upplever viss extra behåring på kroppen och har lite extra vikt. Men vi får se vad svaren visar.

    Skall försöka tappa 5 kg sa hon så kan det hjälpa oss mycket när vi börjar behandligen. Gubben skall lämna lite blodprover samt spermaprov.

    Imorgon blir det att ringa och boka! Åh så skönt detta känns!!

  • Karriärskvinna

    Vi påbörjade utredning i januari, sen gjordes en hysteroskopi i mars. Det har gått många månader sen dess, men nu i veckan ska vi till IVF kliniken. Ska bli spännande!

  • Lady198608

    Jag var på spolning för en och en halv vecka sen och allt ser fortsatt bra ut. Har många äggblåsor och ägg och därför är vi rekommenderade att försöka själva några månader till eftersom jag kan bli dålig av eventuell överstimulering vid ivf. Såå frustrerande att allt ser bra ut men att inget händer :( Har köpt äl-stickor nu eftersom jag är lite oregelbunden så nu håller vi tummarna.


    Maaaaalin skrev 2014-08-08 10:19:10 följande:

    Jag kände exakt likadant när vi fick bra provsvar - vad är det som tar sån tid då? Nu har vi försökt i exakt 1,5 år medans alla andra i min närhet nästan ploppar ut ungar på löpande band (känns det som)...

    Jag väntar också på spolning (om mensen kommer på måndag vilket jag tror) och funderar på att beställa hem en progesteronkräm. Men vet inte, både vill och inte vill! Är nog rädd att vad jag än gör så kommer det inte göra ngn skillnad:(


  • lindavik

    Bag plussade i tisdags - jag är gravid!!!! :) Efter 7 månader med Letrozole & Ovitrelle funkade det äntligen! Är Dick väldigt tidigt än; är i vecka 5 (4+5). Kan knappt förstå det :)

    Lycka till nu alla! Tappa inte hoppet. <3

  • lilsis

    Jag måste ju vänta men vet nu att mitt myom trycket in i livmodern, så ska be om att få det borttaget förhoppningsvis under våren, det skulle kunna ha påverkat att det inte fungerar. Syns inte på VUL hur den sitter men gjorde en akut skiktröntgen efter GBP och på den syns det att myomet trycker ihop livmodern.

  • Cegesi
    lindavik skrev 2014-11-14 21:22:42 följande:

    Bag plussade i tisdags - jag är gravid!!!! :) Efter 7 månader med Letrozole & Ovitrelle funkade det äntligen! Är Dick väldigt tidigt än; är i vecka 5 (4+5). Kan knappt förstå det :)

    Lycka till nu alla! Tappa inte hoppet. <3


    Vad roligt! Stort grattis!
    lilsis skrev 2014-11-15 01:13:17 följande:

    Jag måste ju vänta men vet nu att mitt myom trycket in i livmodern, så ska be om att få det borttaget förhoppningsvis under våren, det skulle kunna ha påverkat att det inte fungerar. Syns inte på VUL hur den sitter men gjorde en akut skiktröntgen efter GBP och på den syns det att myomet trycker ihop livmodern.


    Hoppas att det är det som spökar. Ingen rolig väntan. Hur har det gått med gastric bypassoperationen?
  • lilsis

    Operationen gick bra, fick en lindrig komplikation som gick tillbaka av sig självt. Har gått ner lite drygt 20kg, 30 kvar till min "drömvikt" (20 till det som jag tror är lite mer realistiskt).

  • Cegesi
    lilsis skrev 2014-11-16 17:09:07 följande:

    Operationen gick bra, fick en lindrig komplikation som gick tillbaka av sig självt. Har gått ner lite drygt 20kg, 30 kvar till min "drömvikt" (20 till det som jag tror är lite mer realistiskt).


    Vad skönt att det gick tillbaka och att allt gick bra. Ingen dålig viktnedgång! Lycka till med resterande. {#emotions_dlg.flower}Glad
  • Helena 672

    Gjort utredning i höst. Idag fick vi diagnosen oförklarlig barnlöshet. Detta innebär att vi inte kommer att få nån hjälp. Vi måste fortsätta försöka ett år till själva till jag är 32 år, då kan vi ställa oss i kö till IVF. Känns fördjävligt att måste uthärda ännu ett år till, med ständiga besvikelser i samband med mensen. Hade faktiskt trott att man kan börja med IVF tidigare. Vi har alltså försökt i över 1,5 år nu och det är svårt att hålla uppe modet. 
    Vad har ni andra fått för svar när det gäller oförklarlig barnlöshet?

  • Lady198608

    Vi fick bara rådet att försöka några månader till själva med äl-tester. Nu har det gått ett och ett halvt år och nu orkar vi inte mer. Ska iväg och planera för ivf:n om ett par veckor. Var bor ni? Det är väl olika beroende på landsting kanske.


    Helena 672 skrev 2014-11-19 16:33:05 följande:

    Gjort utredning i höst. Idag fick vi diagnosen oförklarlig barnlöshet. Detta innebär att vi inte kommer att få nån hjälp. Vi måste fortsätta försöka ett år till själva till jag är 32 år, då kan vi ställa oss i kö till IVF. Känns fördjävligt att måste uthärda ännu ett år till, med ständiga besvikelser i samband med mensen. Hade faktiskt trott att man kan börja med IVF tidigare. Vi har alltså försökt i över 1,5 år nu och det är svårt att hålla uppe modet. 

    Vad har ni andra fått för svar när det gäller oförklarlig barnlöshet?


  • lilsis
    Helena 672 skrev 2014-11-19 16:33:05 följande:

    Gjort utredning i höst. Idag fick vi diagnosen oförklarlig barnlöshet. Detta innebär att vi inte kommer att få nån hjälp. Vi måste fortsätta försöka ett år till själva till jag är 32 år, då kan vi ställa oss i kö till IVF. Känns fördjävligt att måste uthärda ännu ett år till, med ständiga besvikelser i samband med mensen. Hade faktiskt trott att man kan börja med IVF tidigare. Vi har alltså försökt i över 1,5 år nu och det är svårt att hålla uppe modet. 
    Vad har ni andra fått för svar när det gäller oförklarlig barnlöshet?


    Jag har ingen diagnos på varför det inte riktigt vill sig men har ändå remiss till IVF när jag vill (så fort jag väger tillräckligt lite). Vilken tråkig läkare ni måste träffat :(
Svar på tråden Utredning 2014, följas åt?