• Anonym (normal)

    Trött på lögner och LCHF!

    Varför är människor så förbaskat dumma när det kommer till LCHF? Vad är det som gör att de hittar på lögn efter lögn och gör om forskningen till egna sanningar som de sen försöker frälsa världen men? Varför kan man inte få leva utifrån de kostråd som finns, som baseras på den samlade vetenskapen i världen, utan att bli påhoppad av div. LCHF fanatiker som ska tala om hur fel kostråden är och hur mycket bättre det är att "äta naturligt som människan alltid har gjort"? Det finns inte mycket naturligt med LCHF och inte många likheter mellan den kosten och den kost som människan åt på stenåldern.

    Det är dags att ta av ögonbindeln och sluta sprida fanatisk dynga och sluta med att pracka på andra er religiösa övertygelse över fettdietens storhet. När vi står med facit i hand om 30-40 år så får vi se vem som skrattar bäst. Jag är övertygad om att en majoritet av er har fått cancer och andra sjukdomar, men jag är öppen för att ni ska bevisa motsatsen. Tills dess, vänligen sluta med er propaganda.

    Hälsningar från en normal allätare som lever sunt och som mår bra.

  • Svar på tråden Trött på lögner och LCHF!
  • grind
    Anonym (Hanna) skrev 2016-01-05 09:53:31 följande:

    Och innan du gnäller om att ordet vegetarian och inte vegan används, läs hela sidan som jag länkat. De förklarar där.


    Det spelar ingen roll. Livsmedelsverket skriver att man ska äta varierat. De skriver att vi ska äta mycket frukt och grönt, inte att vi ska utesluta fisk, kyckling och kött. Tvärtom rekommenderar de att vi äter det.
  • Anonym (Hanna)
    grind skrev 2016-01-05 10:56:59 följande:

    Nu var det ju vegankost du hänvisade till. Livsmedelsverket skriver att man ska äta varierat.

    Så du är bara struntprat då?


    Här kan du läsa mer om det:

    blog.svd.se/maratonbloggen/2014/04/30/vegankost-minskar-risk-for-hjartsjukdom-och-diabetes/

    (Det finns en länk till studien i inlägget om du klickar på länken).

    Dock är det totalt värdelöst och tråkigt att diskutera med sådana som dig, jag kan visa hur många källor som helst men du kommer klaga på varenda en. Du är typen som anser att du aldrig har fel. Det kommer inget gott ur en sådan diskussion tyvärr.
  • grind
    Anonym (Hanna) skrev 2016-01-05 11:00:32 följande:

    Läs länken ordentligt. Det står om vegankost där också. Tycker det är synd att du vägrar inse fakta när du har det rakt framför näsan.


    Det är tyvärr du som läser det du vill läsa och tar bort resten.

    Jag vill se källor på dina kontroversiella påståenden.
  • Anonym (Hanna)
    grind skrev 2016-01-05 11:04:56 följande:

    Det är tyvärr du som läser det du vill läsa och tar bort resten.

    Jag vill se källor på dina kontroversiella påståenden.


    Du har fått en till. Och du missade meningen från Livsmedelsverket vilken var denna: "Vegetarianer löper till exempel mindre risk att drabbas av en rad olika sjukdomar, som högt blodtryck, hjärt- och kärlsjukdom och vissa cancerformer." Och ordet vegetarianer kan du läsa mer om på Livsmedelsverket (vissa anser att äkta vegetarianer utesluter all animalisk föda). Men som sagt, du vill inte ta in fakta. Tråkigt för dig, det är bara du som förlorar på det.
  • grind
    Anonym (Hanna) skrev 2016-01-05 11:10:19 följande:

    Du har fått en till. Och du missade meningen från Livsmedelsverket vilken var denna: "Vegetarianer löper till exempel mindre risk att drabbas av en rad olika sjukdomar, som högt blodtryck, hjärt- och kärlsjukdom och vissa cancerformer." Och ordet vegetarianer kan du läsa mer om på Livsmedelsverket (vissa anser att äkta vegetarianer utesluter all animalisk föda). Men som sagt, du vill inte ta in fakta. Tråkigt för dig, det är bara du som förlorar på det.


    Du försöker klippa och klistra men det går inget vidare. Läs råden istället. Att vegetarianer löper mindre risk än köttare att drabbas av hjärt och kärlsjukdomar är naturligt då många överkonsumerar kött i dagens samhälle.

    Livsmedelsverket rekommenderar att man äter fisk och kött för att inte drabbas av bristsjukdomar. Däremot ska man framförallt beträffande rött kött begränsa intaget.
  • Anonym (Hanna)
    grind skrev 2016-01-05 11:15:51 följande:

    Du försöker klippa och klistra men det går inget vidare. Läs råden istället. Att vegetarianer löper mindre risk än köttare att drabbas av hjärt och kärlsjukdomar är naturligt då många överkonsumerar kött i dagens samhälle.

    Livsmedelsverket rekommenderar att man äter fisk och kött för att inte drabbas av bristsjukdomar. Däremot ska man framförallt beträffande rött kött begränsa intaget.


    Haha du är makalös! Vem som helst kan läsa i min länk till Livsmedelsverket att det du skriver inte stämmer. Men nu sätter jag punkt för min samverkan i diskussionen för du vägrar inse fakta. Du gör bara bort dig, det kan vem som helst se som tar sig tiden att kolla mina länkar och sen läsa dina patetiska försök till att minimera den faktan.
  • grind
    Anonym (Hanna) skrev 2016-01-05 11:21:13 följande:

    Haha du är makalös! Vem som helst kan läsa i min länk till Livsmedelsverket att det du skriver inte stämmer. Men nu sätter jag punkt för min samverkan i diskussionen för du vägrar inse fakta. Du gör bara bort dig, det kan vem som helst se som tar sig tiden att kolla mina länkar och sen läsa dina patetiska försök till att minimera den faktan.


    Jo, jag förstår att du flyr när du saknar argument.

    Råd nr 4.

    "Ät fisk ofta, gärna 3 gånger i veckan."

    www.folkhalsomyndigheten.se/amnesomraden/livsvillkor-och-levnadsvanor/matvanor/naringsrekommendationer/
  • cattus

    För att få FAKTA (vetenskaplig sådan) angående sjukdomar relaterade till matvanor och livsstil läs då "The China Studie" en helt överlägsen forskningsstudie som gjorts i Kina under 30 års tid. Där jämförs olika typer av kost gentemot sjukdomar såsom hjärt- och kärlsjukdomar, bröstcancer, diabetes mfl
    www.thechinastudie.com 

    Där finns de "bevis" som behövs för att förstå hur maten påverkar de sjukdomar vi drabbas av.

    Ang kolesterolhalt och dödsfall så är det inte de som har högst kolesterolhalt som dör oftast utan de som ligger på gränsen för att ha för hög kolesterolhalt. Det beror på hur lättrörligt "placket" är i blodådrorna. De som har väldigt högt får oftare kärlkramp och problem relaterade till det, de som har en lägre halt dör oftare av hjärtinfarkter eller stroke då plack släpper från blodkärlens väggar och bildar proppar i hjärta eller hjärna. 

  • Aniiee
    cattus skrev 2016-01-09 22:48:11 följande:

    För att få FAKTA (vetenskaplig sådan) angående sjukdomar relaterade till matvanor och livsstil läs då "The China Studie" en helt överlägsen forskningsstudie som gjorts i Kina under 30 års tid. Där jämförs olika typer av kost gentemot sjukdomar såsom hjärt- och kärlsjukdomar, bröstcancer, diabetes mfl
    www.thechinastudie.com 

    Där finns de "bevis" som behövs för att förstå hur maten påverkar de sjukdomar vi drabbas av.

    Ang kolesterolhalt och dödsfall så är det inte de som har högst kolesterolhalt som dör oftast utan de som ligger på gränsen för att ha för hög kolesterolhalt. Det beror på hur lättrörligt "placket" är i blodådrorna. De som har väldigt högt får oftare kärlkramp och problem relaterade till det, de som har en lägre halt dör oftare av hjärtinfarkter eller stroke då plack släpper från blodkärlens väggar och bildar proppar i hjärta eller hjärna. 


    The China Study har dock fått hård kritik från alla möjliga håll (inte minst vetenskapligt, pga av den bristande vetenskapliga metodiken, hållbarheten och ärligheten) Så jag vet inte hur mycket fakta man får från den studien..... En del, naturligtvis, men inte så gedigen som författarna vill göra sken av.
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • cattus

    Nu finns det ju inga studier som är helt fria från kritik. konstigt vore ju det.... Det är ju inte heller bara hälsa det är frågan om, det är gigantiska summor pengar också. Hela industrier som ligger i riskzonen om alla skulle äta vegetariskt. 

    Men jag efterlyser någon som kan visa på någon studie som visar att ätandet av animalisk kost är POSITIVT på de olika sjukdomar som vi så populärt kallar välfärdssjukdomar. 

    Det finns massor av studier som visar på positiva effekter av att äta vegetarisk kost när det gäller att minska risken för de sjukdomarna. Det finns antagligen ännu fler som inte med säkerhet kan påvisa det ena eller det andra, men jag har aldrig hört om någon som talar om de positiva effekterna av att äta animalisk föda. 

    Så för att minska risken tänker i alla fall jag minska mitt köttätande, jag har stor chans att hålla mig friskare och jag kommer med säkerhet inte att bli sjukare än om jag äter animaliskt protein. Någon fanatiker kommer jag förmodligen aldrig att bli (jägare som jag är - ja faktiskt...) det kött jag nu kommer att få i mig kommer i fortsättningen uteslutande att vara vilt, allt processat är helt uteslutet. 

  • Anonym (Haha)
    cattus skrev 2016-01-09 23:52:07 följande:

    Nu finns det ju inga studier som är helt fria från kritik. konstigt vore ju det.... Det är ju inte heller bara hälsa det är frågan om, det är gigantiska summor pengar också. Hela industrier som ligger i riskzonen om alla skulle äta vegetariskt. 

    Men jag efterlyser någon som kan visa på någon studie som visar att ätandet av animalisk kost är POSITIVT på de olika sjukdomar som vi så populärt kallar välfärdssjukdomar. 

    Det finns massor av studier som visar på positiva effekter av att äta vegetarisk kost när det gäller att minska risken för de sjukdomarna. Det finns antagligen ännu fler som inte med säkerhet kan påvisa det ena eller det andra, men jag har aldrig hört om någon som talar om de positiva effekterna av att äta animalisk föda. 

    Så för att minska risken tänker i alla fall jag minska mitt köttätande, jag har stor chans att hålla mig friskare och jag kommer med säkerhet inte att bli sjukare än om jag äter animaliskt protein. Någon fanatiker kommer jag förmodligen aldrig att bli (jägare som jag är - ja faktiskt...) det kött jag nu kommer att få i mig kommer i fortsättningen uteslutande att vara vilt, allt processat är helt uteslutet. 


    Den största 'studien' är väl mänskligheten... Människor har ätit animaliska produkter under väldigt lång tid. Och uppenbarligen överlevt och utvecklats.
  • cattus

    Ja, det är väl någon typ av bevis när snart halva befolkningen är överviktiga, sjukdomsfall med diabetes, hjärtsjukdom och cancer ökar i samma takt som vi ökar vårt intag av animaliska produkter och snabba kolhydrater.
    Man behöver inte gå längre tillbaka än till 50-talet för att se hur mycket vi förändrat våra matvanor. Samtidigt som vi blir fetare och sjukare (socker har naturligtvis också ett par fingrar med i spelet men inte enbart). Dödligheten är inte högre i hjärtsjukdomar men det beror på att sjukvården istället blivit bättre. 

    Den period människan funnits på jorden är kort.... våra gener är mer lika en schimpans fortfarande än vad vi är lika ett rovdjur. Schimpansens kost består av 95% vegetariskt och sedan lite insekter, ägg och dyl som de kan plocka i naturen. Genetiskt sett borde våra kroppar vara mer skapta för att klara den dieten. 

    Frågan är ju inte bara hur länge vi vill leva, utan frågan är ju också om vi vill vara friska under tiden?

    Det gjordes en studie i England under 34 år på MS-patienter där man delade in patienterna efter hur de åt. De som klarade att äta en strikt vegaterisk-lågfett kost och de som "åt som vanligt" delades upp och följdes under hela perioden på 34 år. 
    Man kan ju anta att slumpen inte avgjorde helt hur länge de levde då 60% av "normalätande" var döda efter den perioden och endast 20% av de med kontrollerad kost hade dött. Kan ge en liten tankeställare.

    Men frågan är ju inte enkel, man kan knappast ta ett livsmedel i taget och se vad som händer i kroppen, allt är ju ett samspel. Missar man något så kanske en hel drös av andra mekanismer inte fungerar. Men jag tror att man missar mer om man utesluter vegetarier ur sin kost än tvärtom. Den vegetariska kosten innehåller oftast mycket högre doser av vitaminer och mineraler även fetter och proteiner i vissa fall än vad animaliska råvaror gör.

    Allt man kan göra är att "missionera" det man starkt tror på. Det är ju omöjligt att tvinga fria människor att göra som man säger om de inte vill.

  • Anonym (AnonymEpilepsi)

    Nu är ju det här en gammal tråd men jag måste bara lägga in en kommentar angående hjärnans behov av kolhydrater. Jag har själv epilepsi och den bästa kosten för barn är då att äta helt kolhydratsfritt, alltså strängare än LCHF. Den som vill kan läsa mer om det men jag vet med säkerhet att det är en kost som är bra för hjärnan, i alla fall är det vad jag fått förklarat för mig. Även för vuxna är det bra men för barn är det bättre att äta superstrikt istället för att äta mediciner...

  • Anonym (normal)
    Anonym (AnonymEpilepsi) skrev 2016-08-14 23:45:31 följande:

    Nu är ju det här en gammal tråd men jag måste bara lägga in en kommentar angående hjärnans behov av kolhydrater. Jag har själv epilepsi och den bästa kosten för barn är då att äta helt kolhydratsfritt, alltså strängare än LCHF. Den som vill kan läsa mer om det men jag vet med säkerhet att det är en kost som är bra för hjärnan, i alla fall är det vad jag fått förklarat för mig. Även för vuxna är det bra men för barn är det bättre att äta superstrikt istället för att äta mediciner...


    Friska människor behöver bra kolhydrater... Njursjuka ska minimera protein och äta mer kolhydrater och fett. Det är olika beroende på om man är frisk, har olika sjukdomar osv så klart.
  • Anonym (normal)
    Anonym (AnonymEpilepsi) skrev 2016-08-14 23:45:31 följande:

    Nu är ju det här en gammal tråd men jag måste bara lägga in en kommentar angående hjärnans behov av kolhydrater. Jag har själv epilepsi och den bästa kosten för barn är då att äta helt kolhydratsfritt, alltså strängare än LCHF. Den som vill kan läsa mer om det men jag vet med säkerhet att det är en kost som är bra för hjärnan, i alla fall är det vad jag fått förklarat för mig. Även för vuxna är det bra men för barn är det bättre att äta superstrikt istället för att äta mediciner...


    Gällande barn och epilepsi så har ca 50 %mått bättre av ketogen kost vid studier som har gjorts. Men det finns även nackdelar att ta hänsyn till:

    "Patientnytta

    Randomiserade kontrollerade studier saknas. Resultaten från ett flertal okontrollerade studier visar dock att cirka hälften av barnen får en anfallsreduktion med mer än 50 procent under det första året. Efter 3-6 år gällde detta fortfarande för 43 procent av barnen. Viktminskning/tillväxthämning, njursten, förstoppning, diarré och illamående hör till de komplikationer som har rapporterats."
  • Anonym (High carb and healthy)

    Klart man kan gå ned i vikt av att utesluta socker, men det är ej bevis för att man blir smal av att äta stora mängder animalier. Jag rekommenderar sajten nutritionfacts.org. Helt vetenskaplig samlad information. Resultaten tyder ofta på att en vegansk kost är mest hälsosam, dvs den absoluta motsatsen till LCHF. Prova!

  • Anonym (Amen)

    Amen sister!

    Finns inga långtidsstudier på just LCHF (ni kommer ihåg Prozac?) men det är väl som med allt annat, skönt med en shortcut och att få vara "lite bättre" än alla andra.

    Lär er bara att äta mindre och motionera mer så behöver ni inte marinera era organ i grädde.

  • Anonym (Haha)
    Anonym (Amen) skrev 2017-09-07 22:27:21 följande:

    Amen sister!

    Finns inga långtidsstudier på just LCHF (ni kommer ihåg Prozac?) men det är väl som med allt annat, skönt med en shortcut och att få vara "lite bättre" än alla andra.

    Lär er bara att äta mindre och motionera mer så behöver ni inte marinera era organ i grädde.


    Varför marinera i grädde? Jag har väl en skvätt grädde i nån sås då och då, men annars äter jag inte grädde...
Svar på tråden Trött på lögner och LCHF!