• Vampiremamii

    Ordet Hen

    Är det bara jag som tycker ordet hen är ett oerhört äckligt och kränkande ord. Mins när en socialantropologi kallade min ofödda bebis för henne höll på att slå till henne.

    Hen är ett samlings ord för kön.. det är farligt att inte ha ett kön.

    jag är kvinna och stolt över det jag är inte en hen.

    Så ni som använder ordet hen tänk en extra gång finns så mycket andra ord man kan använda som om man pratar om tex en bebis säg då bebisen och inte hen. Tänk på att vissa uppfattar det kränkande!

  • Svar på tråden Ordet Hen
  • Kirenaj68
    Dorian Ertymexx skrev 2016-07-22 03:11:39 följande:
    För det första - har du något belägg för detta, eller är det tomt prat?

    För det andra - är det din ÅSIKT att saker förhåller sig på det sätt du beskrev? Du vet att det inte är en åsikt då va?
    För det första.Det är min åsikt.
    För det andra. Det är min åsikt .
    Några ytterligare frågor?
  • Dorian Ertymexx
    Kirenaj68 skrev 2016-08-07 03:49:24 följande:
    För det första.Det är min åsikt.
    För det andra. Det är min åsikt .
    Några ytterligare frågor?
    Så du håller inte med Grande Rock om att man ska utgå ifrån den bokstavliga betydelsen av ord?
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • nihka
    Mooomin skrev 2016-08-06 08:46:29 följande:

    Ursäkta, men du är ju helt omöjlig att diskutera med. Tolka mina svar hur du vill. Förstår du inte vid det här laget vad jag menar, så är det så. Jag orkar inte upprepa mig nå mer. De flesta brukar inte ha något problem med att förstå vad jag menar med detta.


    Ursäkten mottages. Det är ju sannerligen svårt att tolka ett svar på en fråga som du inte har svarat på, men om du inte vill svara på den så är det som sagt helt OK.

    Jag tror du lägger in en massa saker i andra människors användandet av ordet hen som bara finns där upp i ditt huvud, som att den som säger hen skulle mena att ditt barn inte vet om han är en kille eller tjej.
  • Mooomin

    Nej, du har nog missförstått mig. Jag menar inte att den som säger hen tror att mitt barn inte vet om han är kille eller tjej.. Folk säger hen av olika anledningar, tex för att de inte vet könet eller för att det inte spelar roll. Och det är ok i rätt sammanhang. Men om jag diskuterar mitt barn med någon och denne säger hen och jag då säger; "det är en pojke", så markerar ju jag att det spelar roll och jag vill att man säger "han". Att då fortsätta säga hen om mitt barn tar jag som ren disrespekt.


    nihka skrev 2016-08-07 09:29:22 följande:

    Ursäkten mottages. Det är ju sannerligen svårt att tolka ett svar på en fråga som du inte har svarat på, men om du inte vill svara på den så är det som sagt helt OK.

    Jag tror du lägger in en massa saker i andra människors användandet av ordet hen som bara finns där upp i ditt huvud, som att den som säger hen skulle mena att ditt barn inte vet om han är en kille eller tjej.


  • EnAnonumius
    Mooomin skrev 2016-08-07 10:11:57 följande:
    Nej, du har nog missförstått mig. Jag menar inte att den som säger hen tror att mitt barn inte vet om han är kille eller tjej.. Folk säger hen av olika anledningar, tex för att de inte vet könet eller för att det inte spelar roll. Och det är ok i rätt sammanhang. Men om jag diskuterar mitt barn med någon och denne säger hen och jag då säger; "det är en pojke", så markerar ju jag att det spelar roll och jag vill att man säger "han". Att då fortsätta säga hen om mitt barn tar jag som ren disrespekt.
    Just det DU vill.

    Men vad vill din pojke?
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Mooomin

    Det är svårt att säga när han är för liten för att ha en åsikt om det än. När han blir tillräckligt gammal får han bestämma själv. I en konversation som är mellan mig och en annan vuxen blir det då jag som bestämmer vad min son kallas för. Vi utgår ifrån att allt står "rätt till" tills han säger något annat. .


    EnAnonumius skrev 2016-08-07 12:06:41 följande:

    Just det DU vill.

    Men vad vill din pojke?


  • nihka
    Mooomin skrev 2016-08-07 10:11:57 följande:

    Nej, du har nog missförstått mig. Jag menar inte att den som säger hen tror att mitt barn inte vet om han är kille eller tjej.. Folk säger hen av olika anledningar, tex för att de inte vet könet eller för att det inte spelar roll. Och det är ok i rätt sammanhang. Men om jag diskuterar mitt barn med någon och denne säger hen och jag då säger; "det är en pojke", så markerar ju jag att det spelar roll och jag vill att man säger "han". Att då fortsätta säga hen om mitt barn tar jag som ren disrespekt.


    "jag har varit med om det" i ditt inlägg 284 i respons på innehållet i mitt inlägg som du citerade "Om någon däremot försöker klistra på någon en obestämd könsidentitet som inte har en obestämd könsidentitet"  syftar i så fall på något annat som du inte svarade på.

    Vad du menar och vad du skriver verkar inte riktigt vara samma sak, och om man inte genast fattar vad du menar utan frågar blir du aggressiv.

    Du får ta det som ren disrespekt lika mycket som om du talar om ditt barns namn och personen fortsätter referera till honom med "han".
  • nihka
    Mooomin skrev 2016-08-07 12:59:37 följande:

    Det är svårt att säga när han är för liten för att ha en åsikt om det än. När han blir tillräckligt gammal får han bestämma själv. I en konversation som är mellan mig och en annan vuxen blir det då jag som bestämmer vad min son kallas för. Vi utgår ifrån att allt står "rätt till" tills han säger något annat. .


    Hela resonemanget med att något skulle "stå rätt till" eller inte visar att du lägger in långt mycket mer i ordet hen än ett könsneutralt pronomen.
  • Mooomin

    ..och det har jag redan förklarat varför. Dessutom är han inte könsneutral. Inte jag heller. Det finns ingen anledning att använda det då.


    nihka skrev 2016-08-07 13:09:26 följande:

    Hela resonemanget med att något skulle "stå rätt till" eller inte visar att du lägger in långt mycket mer i ordet hen än ett könsneutralt pronomen.


  • Mooomin

    Du förstår fortfarande inte? Vi sitter här i lunchrummet, jag hat visat runt det jag skrivit och alla här verkar förstå precis vad jag menar, varför du och en till här inte fattar, förstår jag verkligen inte...?


    nihka skrev 2016-08-07 13:06:57 följande:

    "jag har varit med om det" i ditt inlägg 284 i respons på innehållet i mitt inlägg som du citerade "Om någon däremot försöker klistra på någon en obestämd könsidentitet som inte har en obestämd könsidentitet"  syftar i så fall på något annat som du inte svarade på.

    Vad du menar och vad du skriver verkar inte riktigt vara samma sak, och om man inte genast fattar vad du menar utan frågar blir du aggressiv.

    Du får ta det som ren disrespekt lika mycket som om du talar om ditt barns namn och personen fortsätter referera till honom med "han".


  • nihka
    Mooomin skrev 2016-08-07 13:16:23 följande:

    Du förstår fortfarande inte? Vi sitter här i lunchrummet, jag hat visat runt det jag skrivit och alla här verkar förstå precis vad jag menar, varför du och en till här inte fattar, förstår jag verkligen inte...?


    Jag förstår det.

    Du får själv gissa vad "det" syftar på och när jag frågar runt i mitt lunchrum så fattar alla vad "det" syftar på utom du förstås
  • Mooomin

    Jisses..


    nihka skrev 2016-08-07 13:21:50 följande:

    Jag förstår det.

    Du får själv gissa vad "det" syftar på och när jag frågar runt i mitt lunchrum så fattar alla vad "det" syftar på utom du förstås


  • nihka
    Mooomin skrev 2016-08-07 13:13:00 följande:

    ..och det har jag redan förklarat varför. Dessutom är han inte könsneutral. Inte jag heller. Det finns ingen anledning att använda det då.


    Du kanske ser det så, men du kanske skulle tycka att det var disrespektfullt att byta ut "han" mot exempelvis "ditt barn" som ju också är könsneutralt?

    Du får verkligen tycka att det är disrespektfullt att använda ordet "det" om du vill och tycka att andra ska låta bi att använda det i sammanhang som du inte godkänner, men andra behöver inte dela din syn.

    "Jag" är könsneutralt. Både män och kvinnor kan använda det om sig själva.
  • nihka
    Mooomin skrev 2016-08-07 13:26:43 följande:

    Jisses..


    Du tror alla fattar vad du skriver bara för att du fattar vad du menar och så blir du sur när folk utanför ditt lunchrum inte fattar vad du syftar på med "det".

    Du har förklarat vad du menar, men det tar inte bort luddigheten i ditt ursprungliga inlägg om saken.
  • Ser0tonin

    Hen är ett av sveriges mest idiotiska ord. Fött ur PK och att vem som helst kan avsäga sitt biologiska kön. Sänker mig inte till den nivån att använda det ordet.

  • Dixie

    Du har ju helt missuppfattat poängen med hen - det är ett bra ord att använda när man inte vet kön - inte för att göra folk könslösa! Precis som person, syskon, barn, den, kusin och andra ord du inte kan koppla till kön


    Ser0tonin skrev 2016-09-12 22:05:37 följande:

    Hen är ett av sveriges mest idiotiska ord. Fött ur PK och att vem som helst kan avsäga sitt biologiska kön. Sänker mig inte till den nivån att använda det ordet.


  • absalon

    "Hen" är ett utmärkt bra, nytt pronomen, som berikar vårt språk. Ytterst praktiskt i sammanhang som detta:
    En ny kyrkoherde skall anställas före nyår. Hen tillträder vid årsskiftet.
    Innan anställningen skett, vet man ju inte om den nya kyrkoherden blir en man eller en kvinna. Därför "hen".
    Efter anställningen - självklart antingen "han" eller "hon".

  • absalon

    Jag tillåter mina elever att skriva "hen" i sina uppsatser - under förutsättning att vårt senast tillkomna pronomen används på ett korrekt sätt. Eljest icke!
    "Hen" går alldeles utmärkt att förena med ett både vårdat och logiskt språkbruk. Motståndet mot detta pronomen är ytterst märkligt och känslomässigt till sin natur. Somliga debattörer tycks anse att "hen" är något, som en liten sekt extrema feminister hittat på i syfte att förinta samhällets kvarvarande könsroller.
    "Hen" har uppkommit, därför att nästan alla tjänster numera är öppna för såväl män som kvinnor. Om en ny generaldirektör eller rikspolischef ska tillsättas vid årsskiftet, vet ingen säkert på förhand om vederbörande kommer att vara man eller kvinna. Så länge läget är oklart bör "hen" användas. Efter tillsättningen däremot ska självklart "han" eller "hon" användas.
    Kuggfråga:
    Vilket pronomen ska användas för tjänster, som är neutrum - exempelvis "regeringsråd","kommunalråd" eller det ålderdomliga "majestät"? Man skriver knappast om kommunalrådet att "det" eller "detsamma" tillträder vid månadsskiftet.
    Då låter "hen" betydligt vettigare, ifall detsammas könstillhörighet fortfarande är okänd.

  • mumiiin
    Vampiremamii skrev 2016-07-20 14:54:23 följande:

    Är det bara jag som tycker ordet hen är ett oerhört äckligt och kränkande ord. Mins när en socialantropologi kallade min ofödda bebis för henne höll på att slå till henne.

    Hen är ett samlings ord för kön.. det är farligt att inte ha ett kön.

    jag är kvinna och stolt över det jag är inte en hen.

    Så ni som använder ordet hen tänk en extra gång finns så mycket andra ord man kan använda som om man pratar om tex en bebis säg då bebisen och inte hen. Tänk på att vissa uppfattar det kränkande!


Svar på tråden Ordet Hen