• Scheven

    En eller man?

    Jag kan inte vara den enda som har uppmärksammat att fler och fler har börjat använda pronomet "en" istället för "man", i meningar såsom "Man ska ha det bra". Det har alltid varit en dialektal del av svenskan, men det jag har sett är att fler använder en som ett slags ställningstagande. Gissningsvis av feministiska skäl, då man är homonymt med man som i maskulin.

    Det är kanske ett komplement till hen, vilket jag anser vara ett bra ord, men just en ser jag absolut inget skäl till att använda sig av. Meningar tappar helt flyt, såsom "En lever bara en gång", och inte ens ur ett jämställdhetsperspektiv tycker jag att det funkar något vidare bra. Dessutom är en i själva verket objektsformen av man, vilket gör att "lösningen" sätter krokben på sig själv.

    Vad tycker ni?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden En eller man?
  • Xenia
    sofiapersson84 skrev 2016-09-19 11:17:00 följande:
    Nej förbud för att säga en del saker tror jag inte riktigt på. Det är för svårt att genomföra.

    Det är bättre att man använder sig av det sociala trycket att säga rätt saker. För jättemånga år sen var det ok att säga n....-boll men det är det inte längre. Det är inte förbjudet men man stämplas som rasist om säger det. På samma sätt kan man använda sig av det sociala trycket för att få folk att säga och tänka rätt saker. De som pratar om åsiktspolis, pk och åsiktskorridor är samma personer som vill fortsätta säga saker som håller kvar patrikala strukturer.

    För mej är språket också viktigt och därför måste en säga till när det är fel. Hur var det med Fotbolls-VM? Är det tjejerna eller herrarna som spelar då? Frisör/frisörSKA.
    Nu svartmålar du alla som vågar ha andra åsikter än dig. Det är just det som är att vara åsiktspolis. Vi är en sämre sort, tydligen. Det är helt ok att stämpla folk med ett annat språkbruk. 

    Jag tycker fler borde tänka själva än böja sig för "social trycket". Jag anser mig vara feminist själv har väldigt svårt för en viss sorts feminister. T ex sådana som anser att en riktig feminist måste sluta använda ordet "man" och börja använda "en" istället.
  • Xenia
    JakobK skrev 2016-09-20 13:47:22 följande:

    Varför skulle en inte få säga man?


    Därför att en del tydligen tror att man då bara syftar på män. Men det har ju länge varit ett opersonligt pronomen som kan syfta på vemsomhelst. Så en del feminister vill tydligen göra ett "statement" genom att använda "en" i stället. Och inte nog med det, senare kommer de att försöka stämpla de som fortfarande använder "man" som sexister. På samma sätt som de som använder ordet "neger" (ett helt korrekt ord en gång i tiden) som rasister.
  • JakobK
    Xenia skrev 2016-09-20 15:24:47 följande:
    Därför att en del tydligen tror att man då bara syftar på män. Men det har ju länge varit ett opersonligt pronomen som kan syfta på vemsomhelst. Så en del feminister vill tydligen göra ett "statement" genom att använda "en" i stället. Och inte nog med det, senare kommer de att försöka stämpla de som fortfarande använder "man" som sexister. På samma sätt som de som använder ordet "neger" (ett helt korrekt ord en gång i tiden) som rasister.
    Det låter ju helt sjukt! Har aldrig ens tänkt på att pronomenet "man" också kan syfta på män. Det är feministerna som fått mig att se att det finns en likhet där Obestämd
  • Johan70
    JakobK skrev 2016-09-20 13:47:22 följande:

    Varför skulle en inte få säga man?


    En kanske får det, men får två göra det?
  • Johan70

    Ändringen är helt omotiverad. Pronomenet man har inget med substantivet man att göra, de två orden bara råkar vara homonymer.

    När någon säger så till en, så blir man förvirrad. (Korrekt form.)

    När någon säger så till en, så blir en förvirrad. (Feministiskt nyspråk.)

  • Åsa

    Av dessa två "man", men inte som någon markering mot förment genusneutralt språkbruk utan för att jag inte hängt med i utvecklingen och fortfarande tycker "en" låter rejält dialektalt, och inte någon dialekt jag är uppvuxen med.

    Annars är den här typen av inkluderande personliga pronomina överanvända. Särskilt när det handlar om att normalisera de egna åsikterna och handlingarna. Var och varannan deltagare i TV-program som Lyxfällan och Arga snickaren tycks inte ha ordet "jag" eller "vi" i sin vokabulär, bara "man". Det är "Man vill ju ha..." "Man måste ju få unna sig..." "Man blir ju ledsen. " "Man hinner ju inte...." etc etc - Väldigt många "ju" också märker jag.) "En" kan förstås användas på samma sätt men gör det inte fullt så ofta tror jag?

  • Panduro
    sofiapersson84 skrev 2016-09-19 11:17:00 följande:

    Nej förbud för att säga en del saker tror jag inte riktigt på. Det är för svårt att genomföra.

    Det är bättre att man använder sig av det sociala trycket att säga rätt saker. För jättemånga år sen var det ok att säga n....-boll men det är det inte längre. Det är inte förbjudet men man stämplas som rasist om säger det. På samma sätt kan man använda sig av det sociala trycket för att få folk att säga och tänka rätt saker. De som pratar om åsiktspolis, pk och åsiktskorridor är samma personer som vill fortsätta säga saker som håller kvar patrikala strukturer.

    För mej är språket också viktigt och därför måste en säga till när det är fel. Hur var det med Fotbolls-VM? Är det tjejerna eller herrarna som spelar då? Frisör/frisörSKA.


    I fotbolls-vm spelar landslaget, dvs de män och eventuella kvinnor som platsar där. Varför skulle man stämplas som rasist om man säger negerboll? Det har jag aldrig hört. Man kan säkert, med lite god vilja, se ordet som rasistiskt. Men att någon skulle vara rasist enbart baserat på användandet av ordet negerboll? Njä..
  • Mentat
    sofiapersson84 skrev 2016-09-14 14:42:29 följande:
    Tom med ordet människor innehåller män fast i formen av flera. Tills vi har neutrala ord för allt så är kampen inte över..
    En väldigt vanlig missuppfattning bland feminister, men likafullt är det fel. Ordet "människa" är feminium i svenska. En okänd representant för släktet människa är alltså en "hon" och inget annat.
  • Digestive
    Mentat skrev 2020-01-07 07:56:32 följande:

    En väldigt vanlig missuppfattning bland feminister, men likafullt är det fel. Ordet "människa" är feminium i svenska. En okänd representant för släktet människa är alltså en "hon" och inget annat.


    Kaninhålet blir allt djupare när man lägger till att >>féminisme<< är maskulinum i franskan.

    www.larousse.fr/dictionnaires/francais/féminisme/33213

    Illuminati confirmed.

    Är för övrigt själv någon som kallar sig för feminist och sysslar personligen gärna med språkaktivism. Men inte språkaktivism av den här typen utan ett bra exempel för vad jag menar med språkaktivism för egen del är att byta ut ordet >>mödomshinna<< mot >>slidkrans<< - vilket är mer medicinskt korrekt (det finns ingen >>hinna<< utan det är just en >>krans<< - läs: en svag utbuktning - kring slidvägarna) och som även gör det mer möjligt att rent språkligt vara sexuellt aktiv (jämför exempelvis >>Tog han din oskuld?<< med >>Kransade du honom?<<).
  • Wagner

    Det som säger/skriver "en" istf "man" - och inte gör det p.g.a. att det är deras dialekt (Värmland, Dalsland), manifesterar att de är flator/feminister. Et politiskt ställningstagande.

    Rätt bra. En varningslampa. Då vet alla män att de inte är något att försöka med till sängkammaren.

Svar på tråden En eller man?