• trilskas

    hur prata om sin tro med barnen?

    Jag är kristen, medlem i stadens pingstförsamling. Jag har tre barn tillsammans med en satanist (gifta). Jag tar med mig barnen till kyrkan, har på lovsånger här hemma och har läst från barnens bibel för dem. Pratar om att Jesus älskar alla, osv.

    Men.. maken anser att det blir för mycket, att det blir hjärntvätt. Han vill inte att jag har med mig dem på olika konferenser/möten egentligen...

    Vad är för mycket? Hur ska man annars prata om sin tro med barnen?

  • Svar på tråden hur prata om sin tro med barnen?
  • oanonym
    Palestrina skrev 2017-06-22 16:05:43 följande:

    De kan inte på allvar hävda att bibeln är helt sann eftersom den är full av motstridiga budskap. Visst kan man hävda att de cherrypickar när de väljer delar av bibeln som är enklare att acceptera i vårt sekulariserade samhälle, men det är väl deras sätt att "make sense" av sin religiösa skrift? Jag har inget problem med det, eftersom det inte är människors gudstro utan själva religionen som är beroende av skriften. Det går trots allt att argumentera både för och emot homosexualitet med hjälp av bibeln och åtminstone jag är tacksam ju fler som väljer att ta fasta på det som vi uppfattar som gott i bibeln, än tvärtom.


    Jag är också tacksam att det goda väljs. Dock kan jag ibland tycka det är lite fjantigt att säga att man är kristen och följer bibeln, när man egentligen följer det man gillar endast. Alltså saker man kommit fram till utan bibelns hjälp.
  • Konservativ

    Bibeln är självklart helt sann, men den är inte avsedd för ateister eller rena Gudshatare så de som är det kan sluta läsa den.

    Det finns gott om bra barnbiblar. De kan TS med fördel läsa för sina barn.

  • Palestrina
    oanonym skrev 2017-06-22 16:17:15 följande:
    Jag är också tacksam att det goda väljs. Dock kan jag ibland tycka det är lite fjantigt att säga att man är kristen och följer bibeln, när man egentligen följer det man gillar endast. Alltså saker man kommit fram till utan bibelns hjälp.
    Det som skiljer kristendomen från andra religioner, och som också är vad som gör kristendomen extra svårsmält för mig personligen, är ju tron på synden och syndaförlåtelsen genom kristus. Vad du tror och hur du lever i övrigt är underordnat så länge du accepterar kristus som frälsare. Mycket av det som står i nya testamentet som är ren etik återfinns också i andra religioner och grekisk filosofi, som den gyllene regeln t ex., så det är ju fullt möjligt att komma fram till utan bibeln.

    Jag vet inte vad exakt jag är ute efter med den kommentaren, men jag antar att jag inte tycker att det är lika fjantigt som du tycker. Jag har själv varit bekännande kristen i min oskyldiga ungdom och jag minns både hur jag tänkte då och hur lite jag egentligen visste. Jag tror dock att det finns många kristna som har ett helt annat förhållningssätt till sin religion och som vet och förstår betydligt mer än vad jag gjorde då, till exempel om hur bibelns texter kan förstås och sättas i ett större sammanhang. De uppstod ju inte i ett kulturellt och religiöst vakuum, och man kanske kan betrakta dem som guds ord även om man förstår att de är traderad kunskap, som människor har både skrivit och tolkat.
  • oanonym
    Palestrina skrev 2017-06-22 16:44:30 följande:

    Det som skiljer kristendomen från andra religioner, och som också är vad som gör kristendomen extra svårsmält för mig personligen, är ju tron på synden och syndaförlåtelsen genom kristus. Vad du tror och hur du lever i övrigt är underordnat så länge du accepterar kristus som frälsare. Mycket av det som står i nya testamentet som är ren etik återfinns också i andra religioner och grekisk filosofi, som den gyllene regeln t ex., så det är ju fullt möjligt att komma fram till utan bibeln.

    Jag vet inte vad exakt jag är ute efter med den kommentaren, men jag antar att jag inte tycker att det är lika fjantigt som du tycker. Jag har själv varit bekännande kristen i min oskyldiga ungdom och jag minns både hur jag tänkte då och hur lite jag egentligen visste. Jag tror dock att det finns många kristna som har ett helt annat förhållningssätt till sin religion och som vet och förstår betydligt mer än vad jag gjorde då, till exempel om hur bibelns texter kan förstås och sättas i ett större sammanhang. De uppstod ju inte i ett kulturellt och religiöst vakuum, och man kanske kan betrakta dem som guds ord även om man förstår att de är traderad kunskap, som människor har både skrivit och tolkat.


    Fast egentligen är det ju svårt att veta om man tolkar bibeln rätt. Det finns väldigt många som påstår sig förstå texterna i bibeln, men kommer fram till helt olika saker som någon annan.

    Det finns 30 000 olika "inriktningar" inom kristendomen. Säkert är flera hundra av dom ganska olik varandra i deras syn på bibeln.
  • 100kgpappa
    Konservativ skrev 2017-06-22 16:36:18 följande:

    Bibeln är självklart helt sann, men den är inte avsedd för ateister eller rena Gudshatare så de som är det kan sluta läsa den.

    Det finns gott om bra barnbiblar. De kan TS med fördel läsa för sina barn.


    Hur kan man då tro på evolutionen om bibeln samtidigt är helt sann?

    Och alla motstridiga budskap i den då?
  • oanonym
    Konservativ skrev 2017-06-22 16:36:18 följande:

    Bibeln är självklart helt sann, men den är inte avsedd för ateister eller rena Gudshatare så de som är det kan sluta läsa den.

    Det finns gott om bra barnbiblar. De kan TS med fördel läsa för sina barn.


    Vad säger bibeln om slaveri?
  • oanonym
    100kgpappa skrev 2017-06-22 17:12:45 följande:

    Hur kan man då tro på evolutionen om bibeln samtidigt är helt sann?

    Och alla motstridiga budskap i den då?


    Egentligen "kan" man inte det, men många kan inte neka vetenskapen längre, och därför hittar på en egen religion. Budskapet och tron på Jesus är det viktiga, brukar det heta.
  • 100kgpappa
    oanonym skrev 2017-06-22 17:15:08 följande:

    Egentligen "kan" man inte det, men många kan inte neka vetenskapen längre, och därför hittar på en egen religion. Budskapet och tron på Jesus är det viktiga, brukar det heta.


    Jo, det är sant. I princip är alla religiösa som använder moderna mediciner och nyttjar sjukvården istället för att be till gud om att bli friska hycklare.
  • Konservativ

    TS: som du ser finns det gott om personer som vill håna Bibeln, Kristus och Gud trots att de saknar elementär kunskap i kristendom. Vaccinera dina barn mot detta.

  • trilskas
    Konservativ skrev 2017-06-22 16:36:18 följande:

    Bibeln är självklart helt sann, men den är inte avsedd för ateister eller rena Gudshatare så de som är det kan sluta läsa den.

    Det finns gott om bra barnbiblar. De kan TS med fördel läsa för sina barn.


    Tack för tips. Har en barnbibel som vi läst ur ibland. Och min äldsta kan ibland säga saker som "berätta om Jesus mamma!"
  • KlunsSmurfen
    Konservativ skrev 2017-06-22 17:58:01 följande:

    TS: som du ser finns det gott om personer som vill håna Bibeln, Kristus och Gud trots att de saknar elementär kunskap i kristendom. Vaccinera dina barn mot detta.


    Många som varit religiösa hånar bibeln.
  • KlunsSmurfen
    Palestrina skrev 2017-06-22 15:00:30 följande:
    Varför skriver du inlägg i tråden om du är helt likgiltig inför frågan om guds existens?
    Det handlar om kunskap, man kan diskutera människors åsikter, tro och ifrågasätta för att lära sig om människor även om tron i sig är likgiltig för min egen del.
    oanonym skrev 2017-06-22 15:29:10 följande:
    Ja, då är du ateist, enligt ordets betydelse. Agnostiker tar inte upp vad du tror.
    En agnostiker som är ateist menar att rent intellektuellt kan man inte veta när man  inte kan bevisa något och vill inte ta ställning, det handlar om kunskap.

    Man kan ta avstånd från religion genom att inte leva efter det man inte tror på och samtidigt respektera att andra tror på högre makter, det är inte detsamma som att ta aktivt motstånd mot religion eller ta ställning till andra människors tro som antiteister gör.
    Gissar att Palest­rina syftar på antiteister. Antiteism är ett aktivt ställningstagande mot gudstro.

    Jag kan inte välja att tro eller inte, varför var öppen för möjligheten när man inte tror på högre makter? För mej blir det ett tredje alternativ i en ja eller nej fråga, det tredje alternativet är likgiltig eftersom jag inte tror tror på det. Avsaknad av tro handlar inte om kunskap.

    Något en agnostiker har svårt att förstå om den tror att en gud kan finnas
    För mej är det som att tänka "storsjöodjuret kanske finns" för det kan finnas en möjlighet att de som letat har missat något.

    Om man tycker att man inte kan säga varken eller p.g.a att man tror på möjligheten hamnar man någon stans mellan teister och ateister, den agnostikern är inte ateist och är neutral för att ta den säkra utvägen.
    Palestrina skrev 2017-06-22 12:31:40 följande:
    Det är inte jag som har hittat på begreppen och jag anser att det finns en skillnad. Jag är agnostiker, inte ateist, och den distinktionen är viktig för mig. Jag har ingen egen gudstro, men jag är öppen för möjligheten och jag respekterar också andras gudstro.
    Jag får inte ihop att inte ha en gudstro men inte vara ateist. Agnostiker/ateist?
    Ateism innebär avsaknad av eller avståndstagande från tro på någon gud, gudar och högre makter.

    sv.wikipedia.org/wiki/Ateism
  • oanonym
    KlunsSmurfen skrev 2017-06-22 22:52:52 följande:

    Det handlar om kunskap, man kan diskutera människors åsikter, tro och ifrågasätta för att lära sig om människor även om tron i sig är likgiltig för min egen del.En agnostiker som är ateist menar att rent intellektuellt kan man inte veta när man  inte kan bevisa något och vill inte ta ställning, det handlar om kunskap.

    Man kan ta avstånd från religion genom att inte leva efter det man inte tror på och samtidigt respektera att andra tror på högre makter, det är inte detsamma som att ta aktivt motstånd mot religion eller ta ställning till andra människors tro som antiteister gör.

    Gissar att Palest­rina syftar på antiteister. Antiteism är ett aktivt ställningstagande mot gudstro.

    Jag kan inte välja att tro eller inte, varför var öppen för möjligheten när man inte tror på högre makter? För mej blir det ett tredje alternativ i en ja eller nej fråga, det tredje alternativet är likgiltig eftersom jag inte tror tror på det. Avsaknad av tro handlar inte om kunskap.

    Något en agnostiker har svårt att förstå om den tror att en gud kan finnas

    För mej är det som att tänka "storsjöodjuret kanske finns" för det kan finnas en möjlighet att de som letat har missat något.

    Om man tycker att man inte kan säga varken eller p.g.a att man tror på möjligheten hamnar man någon stans mellan teister och ateister, den agnostikern är inte ateist och är neutral för att ta den säkra utvägen.Jag får inte ihop att inte ha en gudstro men inte vara ateist. Agnostiker/ateist?


    Tja, tror man inte på någon gud så är man ateist. Svårare är det inte.
  • Finne84

    Jag tycker det är bra att du tar barnen till kyrkan, sjunger lovsånger med dem och pratar med dem om Jesus. Det kommer jag också göra när min son föds med honom.
    Det som är viktigt, där gränsen absolut ska dras, är prat om helvete och djävulen. Barn är väldigt sårbara och känsliga och redan i full färd med att växa emotionellt och fysiskt, de behöver en trygg barnatro som fin grund till en framtid i ett Sverige, inte minst när det blir mörkare i våran värld och de behöver Jesus styrka för att må bra mitt i stormen, men också för att Jesus ska kunna använda dem att sprida sitt ljus så att de kommer till honom.
    I David Wilkersons bok synen( David Wilkerson var en profet) står det att de barn som växer upp utan tro på Gud, tror han menade Jesus, kommer bli arga på sina föräldrar i framtiden då de kommer växa upp i en värld där grundvalarna skakas och har blivit bestulna sitt andliga arv och trygghet typ.
    Läs den när du känner att du har styrka, den är stark och mycket har redan börjat hända nu som står där. Men ta en stund och läs bibeln och be innan.
    Snack om helvetet och djävulen gjorde att min yngsta morbror som fick höra om det för tidigt, nu är den enda i hans familj som inte är kristen då han blev så skrämd.
    Det är också viktigt att du ber för din man, Jesus vill att ni ska spendera evigheten tillsammans. Jag för min del har lite problem med att förstå hur en kristen och en satanist kan matcha kärleksmässigt, men det är nog för att jag aldrig hört om det förut. 
    Här är en fin sång:



     och en till som jag tycker är trygga för barn:


  • oanonym
    Finne84 skrev 2017-07-13 13:46:13 följande:

    Jag tycker det är bra att du tar barnen till kyrkan, sjunger lovsånger med dem och pratar med dem om Jesus. Det kommer jag också göra när min son föds med honom.

    Det som är viktigt, där gränsen absolut ska dras, är prat om helvete och djävulen. Barn är väldigt sårbara och känsliga och redan i full färd med att växa emotionellt och fysiskt, de behöver en trygg barnatro som fin grund till en framtid i ett Sverige, inte minst när det blir mörkare i våran värld och de behöver Jesus styrka för att må bra mitt i stormen, men också för att Jesus ska kunna använda dem att sprida sitt ljus så att de kommer till honom.

    I David Wilkersons bok synen( David Wilkerson var en profet) står det att de barn som växer upp utan tro på Gud, tror han menade Jesus, kommer bli arga på sina föräldrar i framtiden då de kommer växa upp i en värld där grundvalarna skakas och har blivit bestulna sitt andliga arv och trygghet typ.

    Läs den när du känner att du har styrka, den är stark och mycket har redan börjat hända nu som står där. Men ta en stund och läs bibeln och be innan.

    Snack om helvetet och djävulen gjorde att min yngsta morbror som fick höra om det för tidigt, nu är den enda i hans familj som inte är kristen då han blev så skrämd.

    Det är också viktigt att du ber för din man, Jesus vill att ni ska spendera evigheten tillsammans. Jag för min del har lite problem med att förstå hur en kristen och en satanist kan matcha kärleksmässigt, men det är nog för att jag aldrig hört om det förut. 

    Här är en fin sång:

     och en till som jag tycker är trygga för barn:


    Fel! Jag är inte arg på mina föräldrar för att de inte fick mig att tro på Gud. Bättre att "välja" tro i vuxen ålder, då man troligtvis har bättre verktyg för sådana beslut.

    Fast jag förstår att du inte vill det. Många religioner skulle tappa miljontals anhängare på bara några generationer om inte indoktrinering förekom.
  • KlunsSmurfen
    Finne84 skrev 2017-07-13 13:46:13 följande:

    Jag tycker det är bra att du tar barnen till kyrkan, sjunger lovsånger med dem och pratar med dem om Jesus. Det kommer jag också göra när min son föds med honom.
    Det som är viktigt, där gränsen absolut ska dras, är prat om helvete och djävulen. Barn är väldigt sårbara och känsliga och redan i full färd med att växa emotionellt och fysiskt, de behöver en trygg barnatro som fin grund till en framtid i ett Sverige, inte minst när det blir mörkare i våran värld och de behöver Jesus styrka för att må bra mitt i stormen, men också för att Jesus ska kunna använda dem att sprida sitt ljus så att de kommer till honom.
    I David Wilkersons bok synen( David Wilkerson var en profet) står det att de barn som växer upp utan tro på Gud, tror han menade Jesus, kommer bli arga på sina föräldrar i framtiden då de kommer växa upp i en värld där grundvalarna skakas och har blivit bestulna sitt andliga arv och trygghet typ.
    Läs den när du känner att du har styrka, den är stark och mycket har redan börjat hända nu som står där. Men ta en stund och läs bibeln och be innan.
    Snack om helvetet och djävulen gjorde att min yngsta morbror som fick höra om det för tidigt, nu är den enda i hans familj som inte är kristen då han blev så skrämd.
    Det är också viktigt att du ber för din man, Jesus vill att ni ska spendera evigheten tillsammans. Jag för min del har lite problem med att förstå hur en kristen och en satanist kan matcha kärleksmässigt, men det är nog för att jag aldrig hört om det förut. 
    Här är en fin sång:

     och en till som jag tycker är trygga för barn:


    David Wilkerson snackar BS.
    Hur barnen växer emotionellt beror på hur konservativa föräldrarna är.





Svar på tråden hur prata om sin tro med barnen?