• Johnnyorange

    Problemet med "att följa Jesus"

    Är att han är svår för oss "syndare" att relatera för. Han är för ren, för perfekt, för ofelbar. Hans ljus gör så att vi blir bländade. Konsekvensen av att följa honom blir att vi alltid kommer känna oss otillräckliga, och vi kommer alltid att döma oss själva. Vi duger aldrig som vi är.

  • Svar på tråden Problemet med "att följa Jesus"
  • Konservativ
    Iarwain skrev 2018-04-28 09:26:37 följande:
    Du har ju skrivit tidigare att det är ateister som inte vill svara, men det är ju återigen du som drar dig ur diskussionen.
    Du accepterar inte det enda svar jag kan ge på din fråga.

    Jag vet inte, (och att frågan i sig är tämligen ointressant för mig)
    Jag accepterar att du inte vet. Det är mänskligt. Men det rimmar inte med hur du och Oanonym beter er på detta forum. Någon kristen (ibland muslim) vill säga något om Gud. Varpå han attackeras med alla möjliga och omöjliga frågor och när han kommer med förklaringar som inte stämmer med er bibeltolkning så säger ni att det är bortförklaringar. För ni vet mer än kristna om bibeltolkning??

    Men eftersom du inte kan svara på min fråga så svarar jag inte på din. Det är rimligt.

    Det här är inte en domstol som nån vill få det till. Jag vill inte missionera. Det är ni som vill missionera. (Anna1234 kanske inte så mycket.) Trent vill häckla.

    Brukar ni diskutera så här i vardagslivet också? Står er omgivning ut med det?
  • oanonym
    Konservativ skrev 2018-04-28 11:36:36 följande:

    Jag accepterar att du inte vet. Det är mänskligt. Men det rimmar inte med hur du och Oanonym beter er på detta forum. Någon kristen (ibland muslim) vill säga något om Gud. Varpå han attackeras med alla möjliga och omöjliga frågor och när han kommer med förklaringar som inte stämmer med er bibeltolkning så säger ni att det är bortförklaringar. För ni vet mer än kristna om bibeltolkning??

    Men eftersom du inte kan svara på min fråga så svarar jag inte på din. Det är rimligt.

    Det här är inte en domstol som nån vill få det till. Jag vill inte missionera. Det är ni som vill missionera. (Anna1234 kanske inte så mycket.) Trent vill häckla.

    Brukar ni diskutera så här i vardagslivet också? Står er omgivning ut med det?


    Det beror på vad omgivningen påstår, såklart. Har omgivningen goda belägg så håller jag oftast med.

    Angående bibeltolkning så är det inte så att jag anser att jag har den rätta bibeltolkningen. Frågan är; hur vet man vad den rätta tolkningen är? Det är inte detsamma som att påstå att jag själv har den rätta tolkningen. I vissa fall är det dock ganska klart vad som står i bibeln, och när troende ser att det är något ont, omoraliskt eller inte sant, då kommer bortförklaringarna och eftrrationaliseringarna.

    Men i vissa fall är det inte alls klart vad som menas, och då kan en massa tolkningar vara den rätta.

    Att häckla kan ibland vara ett bra sätt att få folk att fundera på vad de egentligen tror. Det får inte gå till överdrift och bli personliga påhopp, men så länge man häcklar åsikter och ideer så kan det ibland vara en bra metod.
  • Iarwain
    Konservativ skrev 2018-04-28 11:36:36 följande:
    Jag accepterar att du inte vet. Det är mänskligt. Men det rimmar inte med hur du och Oanonym beter er på detta forum. Någon kristen (ibland muslim) vill säga något om Gud. Varpå han attackeras med alla möjliga och omöjliga frågor och när han kommer med förklaringar som inte stämmer med er bibeltolkning så säger ni att det är bortförklaringar. För ni vet mer än kristna om bibeltolkning??

    Men eftersom du inte kan svara på min fråga så svarar jag inte på din. Det är rimligt.

    Det här är inte en domstol som nån vill få det till. Jag vill inte missionera. Det är ni som vill missionera. (Anna1234 kanske inte så mycket.) Trent vill häckla.

    Brukar ni diskutera så här i vardagslivet också? Står er omgivning ut med det?
    "Varpå han attackeras med alla möjliga och omöjliga frågor och när han kommer med förklaringar som inte stämmer med er bibeltolkning så säger ni att det är bortförklaringar. För ni vet mer än kristna om bibeltolkning??"
    Jag är ganska påläst angående bibeln och andra texter av troende filosofer, men jag skulle inte påstå att jag vet mer än kristna om bibeltolkning. Min upplevelse är dock att olika kristna tolkar bibeln olika. Så för varje enskild person man diskuterar med måste man först förstå deras personliga tolkning.
    Själv försöker jag undvika att tolka utan läsa saker ordagrant, sedan får de som tolkar förklara vad det betyder och hur de kommer fram till den slutsatsen.
    Hur skulle jag annars kunna gå till väga för att förstå?

    "Men eftersom du inte kan svara på min fråga så svarar jag inte på din. Det är rimligt."
    Du påstår att ateister inte vill svara på frågor, sedan visar det sig att det är du som inte vill svara på frågor.
    Det är en skillnad, jag kan inte svara, du vill inte svara.
    Hur tänker du om det?

    "Brukar ni diskutera så här i vardagslivet också? Står er omgivning ut med det?"

    Kommer man med ett påstående får man vara beredd att försvara det påståendet, så är det i mitt yrkesliv, man ifrågasätts. Om det inte stod ut med det så skulle man inte klara sig speciellt bra i mitt yrke.

    I ett öppet forum under en rubrik bjuds det in till denna diskussion och när det bjuds in till diskussion i min vänskapskrets så är jag med ibland, ibland inte. Säger någon ifrån att de inte vill prata så slutar diskussionen.
    I en tråd i detta forum om Jesus, känner jag att det är "fritt spelfält" så att säga.
  • Trent
    Konservativ skrev 2018-04-28 11:36:36 följande:

    Jag accepterar att du inte vet. Det är mänskligt. Men det rimmar inte med hur du och Oanonym beter er på detta forum. Någon kristen (ibland muslim) vill säga något om Gud. Varpå han attackeras med alla möjliga och omöjliga frågor och när han kommer med förklaringar som inte stämmer med er bibeltolkning så säger ni att det är bortförklaringar. För ni vet mer än kristna om bibeltolkning??

    Men eftersom du inte kan svara på min fråga så svarar jag inte på din. Det är rimligt.

    Det här är inte en domstol som nån vill få det till. Jag vill inte missionera. Det är ni som vill missionera. (Anna1234 kanske inte så mycket.) Trent vill häckla.

    Brukar ni diskutera så här i vardagslivet också? Står er omgivning ut med det?


    Du vet inte vad jag vill. Om du menar döda 50 miljoner barn... så är det en väldigt relevant fråga. Tycker du siffran är hög kan vi ta 10 miljoner eller fem, eller ett barn. Frågan är fortfarande lika relevant. Förmedlar gud sin moral genom bibeln så är den rutten. Om du inte håller med får du gärna förklara varför. Jag lyssnar gärna.

    Du får också gärna visa när jag häcklat någon.
  • Anonym (Päronsaft)

    För den troende kommer nog beviset på "sin nivå" eller om så behövs på var ensklid nivå under som avses.

    Det skulle rent hypotetiskt kunna vara strikt vetenskaplig nivå också eftersom den får antas vara mer basal. Alltså den troende kollar av ett belägg för att något inte kan ske enl världens principer i en vetenskplig kontext. Något superexempel har jag inte på rak arm..Kanske vad kommer hända om 5 min.? Det går enl vetenskapen inte att kontrollera på förhand.

    Den troende förväntar sig ett exalt svar som är detaljerat in i minsta detalj. När svaret kommer kan då en krossexaminering utföras för att bocka av ev felaktigheter. Om testet passerar den vetenskapliga nivån får den anses uppfylla de kriterier som är relavanta enl normal standard. Den också omöjlig enl vetenskapen. Alltså ligger den ej på basal nivå.

    Enl min teori kan en seende relativt enkelt utföra experiment att bevisa att en blind ej kan se. Frågan är mer relevant om den blinde kan verifiera resultatet. Rislen är att den blinde upplever bevis på att den seende har egna belägg för sina mirakel. Han kommer dock få svprt att "se" bevisen av naturliga skäl. På samma sätt kan en troende beskriva sina belägg med metaforer.

  • Anonym (Päronsaft)

    Ex. du smäller sönder en kökslucka eller masturberar på en rastplats. Du fiser bland folk etc...du luktar illa. Den blinde uprlrs av dig. Den seende har sett sig själv i dessa situationer. Han tar ej avstpnd frpn dina snedsteg i det att det vore ett avståndstagande av sig själv och det gör man valigtvis inte. Som man märker kan denne anses "se". Den blinde upprörs och kan ej "se". När den blinde ser återigen blir det yppenbart att synen är en inre metaforisk "syn"

  • Anonym (Läs.)

    Päronsaft ska du inte gå till kyrkan idag o kolla dina nivåer eller vad du nu pratar om och se om det stämmer.

  • JesusÄrGud
    themia skrev 2018-02-13 09:59:54 följande:
    Du kanske inte förstod vad jag avsåg med att änglar är "gudaliknande".
    Det handlar inte om hur de ser ut, det vet ingen eftersom de inte finns.

    Jag menar att ni muslimer anser dem vara utsända av gud, vilket gör dem gudaliknande. De är inte människor och lever i tusentals år.

    Om du vill ha bevis om dina änglar så finns det i koranen. 
    Och hur var det med den bevingade hästen?

    Koranen och Bibeln är sagoböcker som berättar gamla myter. De kan vara spännande att läsa, men har inget med verkligheten att göra.
    Det står i Uppenbarelseboken om vilka som styr världen. Så du har verkligen fel, och Gud finns verkligen. Du måste bara söka upp Gud.


  • oanonym
    JesusÄrGud skrev 2018-08-10 20:49:38 följande:

    Det står i Uppenbarelseboken om vilka som styr världen. Så du har verkligen fel, och Gud finns verkligen. Du måste bara söka upp Gud.


    Vilka styr världen?

    Jag har sökt Gud, nu är det hans tur. Denna eviga kurragömma-leken har jag tröttnat på.

    Vilken gud/gudar folk tror på har dessutom väldigt mycket med geografi att göra. Konstigt ...
  • Finne84

    www.healingrooms.se/
    Man kan gå dit och få förbön om man vill..
    Jag rekommenderar det ! har fått mycket hjälp från healing room teamet. Så alla som vill ge Jesus en chans, gå gärna fram för förbön hos healing room teamet!

  • oanonym
    Finne84 skrev 2018-10-10 16:08:03 följande:

    www.healingrooms.se/

    Man kan gå dit och få förbön om man vill..

    Jag rekommenderar det ! har fått mycket hjälp från healing room teamet. Så alla som vill ge Jesus en chans, gå gärna fram för förbön hos healing room teamet!


    Varför inte be för alla allvarligt sjuka barn (till att börja med) på hela jorden, på en gång?
  • oanonym
    TwoThousand skrev 2018-10-10 17:59:25 följande:

    Dom är några hycklare aldrig sätt den heliga ande i sitt liv.

    Du skulle bli förvånad över vad dessa lögnare gör för lite extra pengar i fickan!


    Håller med, de har nog aldrig sett den helige ande.
  • oanonym
    TwoThousand skrev 2018-10-10 18:15:23 följande:

    Vill få tag på dessa på låsas religiösa fantasin sitter gränser vad vi gör med dessa förbrytare!


    De är nog religiös på riktigt. Att vara religilös betyder inte att det man tror är sant.

    Jag tror t.ex. inte du sett helige ande heller.
  • Anonym (Läs.)

    Själv har jag inte sett den helige ande. Men jag har känt av honom och väldigt ofta. Men det är svårt att förklara för en okristen tycker jag. Men JESUS älskar er. Bless o trevlig helg.

  • oanonym
    Anonym (Läs.) skrev 2018-10-12 16:11:45 följande:

    Själv har jag inte sett den helige ande. Men jag har känt av honom och väldigt ofta. Men det är svårt att förklara för en okristen tycker jag. Men JESUS älskar er. Bless o trevlig helg.


    Hur verifierar du att det var den helige ande?

    Är den helige ande en känsla, alltså inte ett ting som existerar ?
Svar på tråden Problemet med "att följa Jesus"