• Anonym (Undrar)

    Båda syskon gay?

    Är en kille på 20 år som varit gay och öppen med det sen jag va 15. Familjen är helt okej med det, men nu så fick jag veta att min syster är lesbisk (hon är 28). Vilket hon inte berättat innan. Tycker det känns jätte märkligt att vi båda är gay och undrar om det är vanligt att flera syskon blir homosexuella? Hur reagerar föräldrar när fler barn är gay?

  • Svar på tråden Båda syskon gay?
  • Anonym (lite salt)
    Anonym (Ofelia) skrev 2018-02-17 11:00:45 följande:

    Jag har inte missförstått men tack för engagemanget.


    Men det du har fått om bakfoten är att släktforskning inte är någon biologisk forskning. Är du intresserad av det får du söka dig till genetiken.

    Inom släktforskning får du gå på det som står i kyrkboken, vilket ju inte är samma sak som vem som genetiskt är förälder. Släktforskning är alltså en gren av historia/etnologi/sociologi och inte av biologi/genetik, som du tycks tro.
  • Anonym (JW)

    Känner till två fall där 2 av 3 syskon är homosexuella och en annan familj där båda barn (tvillingar) också är homosexuella. Alla tre familjer tog det bra.

  • Trent
    Anonym (Ofelia) skrev 2018-02-17 11:57:33 följande:

    Som sagt... jag har nog mer kunskap inom detta än de flesta. Sen får du mästra så mycket du orkar. Tack för ditt engagemang.


    Du bevisar gång på gång att du inte har det. Men din bubbla verkar göra dig lycklig.

    Jesus var snickare som sin far. Gud var en känd snickare på den tiden. Idag är han mest känd som förespråkare av slaveri och kvinnoförtryck.
  • BeautifulLiz
    Anonym (JW) skrev 2018-02-17 11:58:54 följande:

    Känner till två fall där 2 av 3 syskon är homosexuella och en annan familj där båda barn (tvillingar) också är homosexuella. Alla tre familjer tog det bra.


    Jag har en kompis vars syster är homosexuell, inte något av de andra syskonen. Dock är hennes ena dotter lesbisk vilket aldrig varit något problem. Hon var ju dessutom "van vid tanken" iom systern.
  • Richard1986

    Har föräldrarna ett någorlunda modernt och respektfullt tänk där deras barns lycka är det som betyder mest så respekterar dom er båda, stöttar och älskar er båda oavsett. Att hålla inne med vad man egentligen känner pga rädsla för föräldrarnas reaktioner brukar sällan sluta bra. Varken för barn eller föräldrar...

  • Anonym (iop)
    Anonym (Ofelia) skrev 2018-02-17 11:57:33 följande:

    Som sagt... jag har nog mer kunskap inom detta än de flesta. Sen får du mästra så mycket du orkar. Tack för ditt engagemang.


    Du må ha kunskap om hur man släktforskar, men du brister i förståelsen av vad det är. I tillägg försöker du göra vetenskap av dina åsikter om föräldraskap. Du har lite svårt att skilja på vad som är en personlig värdesyn och vad som är en vedertagen definition. Nu har två personer till förklarar detta för dig på ett ännu bättre sätt.
  • MissNastrax
    Anonym (Ofelia) skrev 2018-02-17 11:00:45 följande:

    Jag har inte missförstått men tack för engagemanget.


    Anonym (lite salt) skrev 2018-02-17 11:57:48 följande:

    Men det du har fått om bakfoten är att släktforskning inte är någon biologisk forskning. Är du intresserad av det får du söka dig till genetiken.

    Inom släktforskning får du gå på det som står i kyrkboken, vilket ju inte är samma sak som vem som genetiskt är förälder. Släktforskning är alltså en gren av historia/etnologi/sociologi och inte av biologi/genetik, som du tycks tro.


    Håller med "lite salt", kyrkoboken tar upp födda barn, hur de kommit till är en annan femma. Oäktingar, bortbytingar (ja för sånt trams trodde ju dem på), adopterade osv brukar ganska sällan stå.

    Men om din dotter skulle få barn med en kvinna och din dotter var föderskan - då är barnet inte ditt barnbarn? För det är ju hennes blod du är så besatt över.

    Blod är sällan tjockare än vatten så förstår tyvärr inte varför "släkt" är så viktigt... majoriteten är ju sådana jag aldrig ens skulle bemöda mig att lära känna om man inte blev iväg tvingad varannat år..
  • Anonym (AnnaKaffepanna)
    MissNastrax skrev 2018-02-17 13:44:13 följande:
    Anonym (lite salt) skrev 2018-02-17 11:57:48 följande:

    Men det du har fått om bakfoten är att släktforskning inte är någon biologisk forskning. Är du intresserad av det får du söka dig till genetiken.

    Inom släktforskning får du gå på det som står i kyrkboken, vilket ju inte är samma sak som vem som genetiskt är förälder. Släktforskning är alltså en gren av historia/etnologi/sociologi och inte av biologi/genetik, som du tycks tro.


    Håller med "lite salt", kyrkoboken tar upp födda barn, hur de kommit till är en annan femma. Oäktingar, bortbytingar (ja för sånt trams trodde ju dem på), adopterade osv brukar ganska sällan stå.

    Men om din dotter skulle få barn med en kvinna och din dotter var föderskan - då är barnet inte ditt barnbarn? För det är ju hennes blod du är så besatt över.

    Blod är sällan tjockare än vatten så förstår tyvärr inte varför "släkt" är så viktigt... majoriteten är ju sådana jag aldrig ens skulle bemöda mig att lära känna om man inte blev iväg tvingad varannat år..
    Vad jag har läst mig till så har "Ofelia" söner men jag skulle tippa att om hon haft en dotter som fött ett barn så skulle hon se det som sitt barnbarn. Varför skulle hon inte det?
    Däremot tror jag inte att hon skulle se det som att dottern fick barn med den andra kvinnan eftersom två kvinnor inte kan avla barn tillsammans. Hon skulle således inte skrivas in i släktträdet då släktband saknas.

    Jag tänker ungefär som Ofelia men har kanske fel i min spaning ändå...
  • Lesbianna

    Fast nu tycker jag att tråden spårar ut lite. TS undrade om det fanns fler familjer med flera homosexuella syskon och hur deras föräldrar reagerat. Diskussionen kring biologiska barn och barnbarn känns kanske mer ämnad för en annan tråd. Familjebildning med bonusföräldrar och barn osv kanske också ingår i den diskussionen. 

    TS, du har fått en del bra svar, fokusera på dem och strunta i diskussionen kring barnbarn och biologism :)

  • Anonym (Zx)
    Anonym (Ofelia) skrev 2018-02-16 23:23:01 följande:

    Förstår ni inte det?

    Jag vill se mina barn med familjer, äkta familjer med blodsband. Jag skulle skämmas, skulle inte kunna presentera min dotter som "Sara och hennes fru Camilla".

    Jag vet inte hur jag skulle kunna klara att hantera det.


    Synd om dig att detta är det ända du vet.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Ofelia) skrev 2018-02-16 23:23:01 följande:
    Anonym (en kille) skrev 2018-02-16 23:18:36 följande:
    Varför?

    Förstår ni inte det?

    Jag vill se mina barn med familjer, äkta familjer med blodsband. Jag skulle skämmas, skulle inte kunna presentera min dotter som "Sara och hennes fru Camilla".

    Jag vet inte hur jag skulle kunna klara att hantera det.
    Det finns terapi för sånt. Jag föreslår att du söker hjälp snarast, innan ditt/dina barn (om du har några) växer upp. När man vet om sina problem är det bäst att ta tag i dem innan man traumatiserar någon annan pga det. 
  • Anonym (Ofelia)
    SupersurasunkSara skrev 2018-02-17 21:02:19 följande:
    Det finns terapi för sånt. Jag föreslår att du söker hjälp snarast, innan ditt/dina barn (om du har några) växer upp. När man vet om sina problem är det bäst att ta tag i dem innan man traumatiserar någon annan pga det. 
    Hoppsan, tryck på "Visa endast" under mitt inlägg så ser du att jag har vuxna barn.
    Så du kan sluta oroa dig för dem.
  • Anonym (.)
    Anonym (Ofelia) skrev 2018-02-18 00:27:10 följande:

    Hoppsan, tryck på "Visa endast" under mitt inlägg så ser du att jag har vuxna barn.

    Så du kan sluta oroa dig för dem.


    Ja och du tror säkert att de är heterosexuella. Skulle de vara något annat lär de ju dölja det för dig väl. Den osäkerheten kommer du få leva med.
  • Anonym (mor)

    OT men jag tänker att idag så är det sannolikt mindre dramatiskt när ens barn kommer ut som gay eftersom man i alla fall kan bli far/mor-förälder nu för tiden. Förr så var det ju mer kört på den fronten.

  • SupersurasunkSara
    Anonym (Ofelia) skrev 2018-02-18 00:27:10 följande:
    Hoppsan, tryck på "Visa endast" under mitt inlägg så ser du att jag har vuxna barn.
    Så du kan sluta oroa dig för dem.
    Tur, jag hoppas de har fått värderingar från annat håll än bara från dig, för då finns det hopp om att deras värderingar är sunda. 
  • Anonym (Ofelia)
    SupersurasunkSara skrev 2018-02-18 10:07:57 följande:
    Tur, jag hoppas de har fått värderingar från annat håll än bara från dig, för då finns det hopp om att deras värderingar är sunda. 
    Ja det får du gärna hoppas. 
    Deras far har samma inställning som jag som tur är.

    Fast eg bryr jag mig inte om vem som är bögar/flator så länge de inte är i direkt nedåtstigande led från mig.
    Det är inte direkt så att jag har något emot deras rätt till äktenskap eller så. Dock är jag emot att de ska kunna adoptera. Men det är en annan diskussion.
  • Anonym (Mella)
    Trent skrev 2018-02-17 12:19:43 följande:

    Du bevisar gång på gång att du inte har det. Men din bubbla verkar göra dig lycklig.

    Jesus var snickare som sin far. Gud var en känd snickare på den tiden. Idag är han mest känd som förespråkare av slaveri och kvinnoförtryck.


    Vem är känd som förespråkare av slaveri och kvinnoförtryck? Gud eller Jesus? Och varför?
  • Anonym (Siri)

    Jag vet en familj som har tre söner, en är bög och en är bisexuell (och har just nu pojkvän) Pappan är lite homofobisk, han accepterade lite motvilligt att ena sonen var bög (han gick och muttrade lite) men när den andra kom ut som bi reagerade han inte bra.

    Jag vet också en familj där föräldrarna är skilda pappan har en manlig sambo sedan en massa år (han är bi) och hans son är bög (naturligtvis accepterade föräldrarna sonens läggning direkt)

  • Anonym (!)

    Både jag (tjej) och min tvillingbror är homosexuella. Vet ingen annan i släkten förrutom oss ;) Helt ärligt så har våra föräldrar lättare att acceptera det än vad jag själv har

Svar på tråden Båda syskon gay?