• Anonym (Fly förbannad och ledsen)

    Olagligt att ljuga för soc?

    Är det olagligt att ljuga för soc? Jag menar att ljuga om att ett barn far illa när så inte är fallet. Jag är fly förbannad på dotterns skola, hon har lättare form av autism och har svårt för sig. Hon blev nekad specialpedagog. Varför vet jag inte. Nu känner dottern att det är meningslöst att gå till skolan och att hon inte orkar. Hon vägrar. Jag har försökt få dottern att gå till skolan, men framförallt stanna i skolan under hela dagen, prata med henne och finnas som stöd. Men vad gör man när hon går hem mitt under dagen för att hon inte orkar? Jag har pratat med skolan om problemet, men de verkar inte lyssna. De säger att skolk är allvarligt och att dottern har skolplikt! Som att jag inte vet det? Nu har jag ett ganska flexibelt jobb där jag lämnar dottern för att veta att hon kommer till skolan. Men under dagen kan hon bara gå hem när hon inte orkar längre.

    Nu har skolan orosanmält mig för att jag håller dottern hemma. Så är inte fallet! Som ensamstående mamma är det tufft nog som det är hemma. Och jag känner verkligen inget stöd alls från skolan. Jag anser att skolan har ljugit för soc. Är inte det olagligt? Just nu gråter jag av förtvivlan för det känns inte som att skolan förstår vilket helvete jag har och haft med dottern och hennes skolgång. Vad kommer soc göra? Hur ska jag agera? Snälla jag ber er inga elaka kommentarer nu. Både jag och dottern mår jättedåligt av detta och jag vet ärligt inte vad jag ska göra. Känner mig så maktlös.

  • Svar på tråden Olagligt att ljuga för soc?
  • GGN
    Anonym (Fly förbannad och ledsen) skrev 2019-11-22 16:09:51 följande:

    Skolan hävdar att jag håller dottern hemma medvetet. Det gör jag absolut inte. Men jag ska försöka hålla mig lugn. Men det är svårt när skolan vägrar lyssna och överdriva.


    Håll dig lugn. Soc fattar förhoppningsvis bättre än skolan. All lycka till.
  • Anonym (Psss)
    AndreaBD skrev 2019-11-22 17:16:15 följande:

    Men du gör bara bort dig om du försöker anmäla skolan för att de skulle ha ljugit. Det har de ju inte. De gör en orosanmälan för att säga att de är oroliga för henne, för att hon inte går till skolan. Det är ingen lögn, och det är kanske ett bra steg, då kan även soc. vara med och stödja. 

    Jag kan visserligen tycka att skolan borde ha satt in hjälpinsatser, lagt någon plan. Åtgärdsprogram, finns det? Det brukar gå att prata med lärarna, kanske specialpedagog. Om du frågar dem vad de tycker skulle fungera för din dotter, så får du säkert ett svar där. Kan hända att de inte kan genomföra det de skulle vilja göra, för att det inte finns resurser. Då kan det vara läge att leta efter en annan skola. Jag är själv mamma till barn med NPF, och jag är också lärare. :) 


    Jo men de har ju ljugit. De påstår att ts håller dottern hemma. Det gör hon ju inte har hon försökt förklara för skolan och de lyssnar inte. Det var dottern som gick hem själv.
  • Cheescake
    Anonym (Psss) skrev 2019-11-23 12:25:11 följande:

    Jo men de har ju ljugit. De påstår att ts håller dottern hemma. Det gör hon ju inte har hon försökt förklara för skolan och de lyssnar inte. Det var dottern som gick hem själv.


    Att de misstänker att ts medvetet håller dottern hemma så har det inte ljugit även om det kommer fram att så inte är fallet.
  • Anonym (Psss)
    Cheescake skrev 2019-11-23 12:38:12 följande:

    Att de misstänker att ts medvetet håller dottern hemma så har det inte ljugit även om det kommer fram att så inte är fallet.


    Men hur kan de misstänka det? Dottern går hem själv mitt undern skoldagen. Kan förstå att de misstänkte det om ts kom till skolan varje dag och mot dotterns vilja drog henne därifrån.
    Cheescake skrev 2019-11-23 12:38:12 följande:

    Att de misstänker att ts medvetet håller dottern hemma så har det inte ljugit även om det kommer fram att så inte är fallet.


    Men hur kan de misstänka det? Dottern går ju hem självmant mitt under skoldagen. Det är ju inte så att ts dyker upp och sliter dottern därifrån mot hennes vilja.
  • Cheescake
    Anonym (Psss) skrev 2019-11-23 13:20:53 följande:

    Men hur kan de misstänka det? Dottern går hem själv mitt undern skoldagen. Kan förstå att de misstänkte det om ts kom till skolan varje dag och mot dotterns vilja drog henne därifrån.Men hur kan de misstänka det? Dottern går ju hem självmant mitt under skoldagen. Det är ju inte så att ts dyker upp och sliter dottern därifrån mot hennes vilja.


    Jag har ingen aning hur de misstänker det men det inte att ljuga.
  • AndreaBD
    Anonym (Psss) skrev 2019-11-23 12:25:11 följande:
    Jo men de har ju ljugit. De påstår att ts håller dottern hemma. Det gör hon ju inte har hon försökt förklara för skolan och de lyssnar inte. Det var dottern som gick hem själv.
    Jag tror att det måste vara TS som har missförstått. Skolor soc.-anmäler nämligen oavsett. De anmäler om de är oroliga för barnet, om det ser ut som att det går åt fel håll. Det är ett vanligt missförstånd att föräldrar tror att skolan bara anmäler om de tycker att föräldrarna gör något fel, men så är det inte. 
  • AndreaBD
    Anonym (Psss) skrev 2019-11-23 13:20:53 följande:
    Men hur kan de misstänka det? Dottern går hem själv mitt undern skoldagen. Kan förstå att de misstänkte det om ts kom till skolan varje dag och mot dotterns vilja drog henne därifrån.
    Cheescake skrev 2019-11-23 12:38:12 följande:

    Att de misstänker att ts medvetet håller dottern hemma så har det inte ljugit även om det kommer fram att så inte är fallet.


    Men hur kan de misstänka det? Dottern går ju hem självmant mitt under skoldagen. Det är ju inte så att ts dyker upp och sliter dottern därifrån mot hennes vilja
    Det finns gott om föräldrar som visserligen INTE håller hemma barn mot sin vilja - det tror väl ingen heller - men som tycker synd om sitt barn när barnet inte trivs i skolan och då lite för lätt går med på att barnet får stanna hemma. Eller som tror lite för lätt på om barnet påstår sig vara sjuk. 

    Och jag förstår att det är lätt att hamna där, man tycker ju synd om sitt barn i den situationen. Eller snarare - jag har själv erfarenhet av det, min son var hemma halva 9:an. Och vi har nog blivit soc-anmälda mer än en gång, men jag tror inte just då. 

    Men oavsett det, skolan och soc vill inte sätta dit föräldrarna, utan de vill uppmärksamma att man måste göra något där - helt oavsett vems fel det är. 
  • Anonym (SI)

    Egentligen är det olagligt, falsk tillvitelse. I praktiken är dock verkligheten sjuk när det gäller hur tex skolor missbrukar anmälningsskyldigheten för att straffa föräldrar som ställer krav på skolan.

    Ring skolinspektionen!

  • Anonym (SI)
    AndreaBD skrev 2019-11-22 17:16:15 följande:

    Men du gör bara bort dig om du försöker anmäla skolan för att de skulle ha ljugit. Det har de ju inte. De gör en orosanmälan för att säga att de är oroliga för henne, för att hon inte går till skolan. Det är ingen lögn, och det är kanske ett bra steg, då kan även soc. vara med och stödja. 

    Jag kan visserligen tycka att skolan borde ha satt in hjälpinsatser, lagt någon plan. Åtgärdsprogram, finns det? Det brukar gå att prata med lärarna, kanske specialpedagog. Om du frågar dem vad de tycker skulle fungera för din dotter, så får du säkert ett svar där. Kan hända att de inte kan genomföra det de skulle vilja göra, för att det inte finns resurser. Då kan det vara läge att leta efter en annan skola. Jag är själv mamma till barn med NPF, och jag är också lärare. :) 


    Gör verkligen inte alls bort sig. Hon SKA anmäla detta till skolinspektionen och jag kan garantera dig att SI INTE kommer tycka att ts har ?gjort bort sig? ;)
  • Anonym (SI)
    AndreaBD skrev 2019-11-23 13:34:04 följande:

    Det finns gott om föräldrar som visserligen INTE håller hemma barn mot sin vilja - det tror väl ingen heller - men som tycker synd om sitt barn när barnet inte trivs i skolan och då lite för lätt går med på att barnet får stanna hemma. Eller som tror lite för lätt på om barnet påstår sig vara sjuk. 

    Och jag förstår att det är lätt att hamna där, man tycker ju synd om sitt barn i den situationen. Eller snarare - jag har själv erfarenhet av det, min son var hemma halva 9:an. Och vi har nog blivit soc-anmälda mer än en gång, men jag tror inte just då. 

    Men oavsett det, skolan och soc vill inte sätta dit föräldrarna, utan de vill uppmärksamma att man måste göra något där - helt oavsett vems fel det är. 


    Ts skriver ju att HON legat på skolan och inte fått gehör. Inte en chans att dom då är ?oroliga? och inte vill henne något illa.

    Då hade dom svarat på mammans oro och försökt göra något.
  • AndreaBD
    Anonym (SI) skrev 2019-11-24 00:30:04 följande:
    Ts skriver ju att HON legat på skolan och inte fått gehör. Inte en chans att dom då är ?oroliga? och inte vill henne något illa.

    Då hade dom svarat på mammans oro och försökt göra något.
    Så enkelt är det ju inte. Jag jobbar själv på en skola, gör du? Du verkar nämligen inte veta hur det går till. Antagligen har hon och skolan inte samma uppfattning om VAD som ska göras.

    Det händer också att skolor helt enkelt inte får till det, för att de inte har resurser eller för att rektorn inte organiserar allt så optimalt (med dem små resurserna som skolorna har). Då kan en soc-anmälan också vara ett rop på hjälp. Kanske kan de fixa något. Vilket de ju ibland kan. 
  • AndreaBD
    Anonym (SI) skrev 2019-11-24 00:27:36 följande:
    Gör verkligen inte alls bort sig. Hon SKA anmäla detta till skolinspektionen och jag kan garantera dig att SI INTE kommer tycka att ts har ?gjort bort sig? ;)
    Och hur mycket erfarenhet har du med skolinspektionen? Skolinspektionen tittar på HELA skolan, på ALLT. Och om det finns brister så tvingar de skolan att fixa till dessa. Hela processen kan ta några år. Alldeles för lång tid för TS barn. 

    Och dessutom är det inte säkert att hennes barn även om några år skulle ha nytta av det. Skolorna fixar ju till exakt det som skolinspektionen kritiserar. Och de har tyvärr ibland inte heller så bra förståelse av verkligheten. Jag jobbar på en specialskola, där skolinspektionen har tvingat oss att ändra väl fungerade sätt att jobba med barn med speciella behov. Bara för att det enligt reglerna inte skulle vara så. Det handlade om distansundervisning för hemmasittare.

    Tyvärr så är min personliga erfarenhet att de inte alltid gör saken bättre för barn med särskilda behov. Men det varierar förstås. Förresten så kom skolinspektion på min skola inte för att nån förälder skulle ha anmält, utan de kommer ändå. Däremot har en förälder anmält en eller två gånger, där de inte har kommit för att de såg direkt att det var tokigheter. 
  • Bunny84

    Du kan informera skolan om att skolplikten även gäller dem, inte bara dig utan dem har med skolplikt mot ditt barn. Dem har plikt och ansvar för henne när hon ska vara i skolan, är hennes skoltid 8-15 den dagen ska de se till att hon kan vara där 8-15, dem har ansvaret under de timmarna hon är i skolan.  Dem har även ansvaret att se till att hon kan vara där och kan ta till sig undervisningen. Oroa dig inte för socialen,  du kan ju inte hjälpa att dottern går hem från skolan för att dem inte ger henne hjälpen hon  behöver för att stanna där, det är dem som ryker på detta, inte du. Säg till dem att du vill ha ett SIP möte ihop med dem, rektor och specialpedagog i skolan för då görs en SIP plan de måste följa och se där till det står med att hon  ska ha resurs tex.

  • Anonym (soc... nej tack)
    Bunny84 skrev 2024-04-21 15:31:04 följande:

    Du kan informera skolan om att skolplikten även gäller dem, inte bara dig utan dem har med skolplikt mot ditt barn. Dem har plikt och ansvar för henne när hon ska vara i skolan, är hennes skoltid 8-15 den dagen ska de se till att hon kan vara där 8-15, dem har ansvaret under de timmarna hon är i skolan.  Dem har även ansvaret att se till att hon kan vara där och kan ta till sig undervisningen. Oroa dig inte för socialen,  du kan ju inte hjälpa att dottern går hem från skolan för att dem inte ger henne hjälpen hon  behöver för att stanna där, det är dem som ryker på detta, inte du. Säg till dem att du vill ha ett SIP möte ihop med dem, rektor och specialpedagog i skolan för då görs en SIP plan de måste följa och se där till det står med att hon  ska ha resurs tex.


    Fem år senare...
  • Anonym (J)
    Anonym (soc... nej tack) skrev 2024-04-21 15:37:33 följande:
    Fem år senare...
    Och?
  • Anonym (soc... nej tack)
    Anonym (J) skrev 2024-04-21 15:39:44 följande:
    Och?
    Vad tror du?
  • Tom Araya
    Anonym (soc... nej tack) skrev 2024-04-21 15:41:04 följande:
    Vad tror du?
    Ja, vad tror du?
    Är informationen relevant fem år senare... kanske inte ur TS's dotters perspektiv, men ur ett mer allmänt perspektiv (vi är ju faktiskt många här som läser trådar för att lära oss något).
  • Anonym (J)
    Anonym (soc... nej tack) skrev 2024-04-21 15:41:04 följande:
    Vad tror du?
    Berätta du... 
  • EpicF
    Anonym (Fly förbannad och ledsen) skrev 2019-11-22 15:44:53 följande:
    Olagligt att ljuga för soc?

    Är det olagligt att ljuga för soc? Jag menar att ljuga om att ett barn far illa när så inte är fallet. Jag är fly förbannad på dotterns skola, hon har lättare form av autism och har svårt för sig. Hon blev nekad specialpedagog. Varför vet jag inte. Nu känner dottern att det är meningslöst att gå till skolan och att hon inte orkar. Hon vägrar. Jag har försökt få dottern att gå till skolan, men framförallt stanna i skolan under hela dagen, prata med henne och finnas som stöd. Men vad gör man när hon går hem mitt under dagen för att hon inte orkar? Jag har pratat med skolan om problemet, men de verkar inte lyssna. De säger att skolk är allvarligt och att dottern har skolplikt! Som att jag inte vet det? Nu har jag ett ganska flexibelt jobb där jag lämnar dottern för att veta att hon kommer till skolan. Men under dagen kan hon bara gå hem när hon inte orkar längre.

    Nu har skolan orosanmält mig för att jag håller dottern hemma. Så är inte fallet! Som ensamstående mamma är det tufft nog som det är hemma. Och jag känner verkligen inget stöd alls från skolan. Jag anser att skolan har ljugit för soc. Är inte det olagligt? Just nu gråter jag av förtvivlan för det känns inte som att skolan förstår vilket helvete jag har och haft med dottern och hennes skolgång. Vad kommer soc göra? Hur ska jag agera? Snälla jag ber er inga elaka kommentarer nu. Både jag och dottern mår jättedåligt av detta och jag vet ärligt inte vad jag ska göra. Känner mig så maktlös.


    Ja, det är olagligt att anmäla/ljuga på felaktiga grunder. 

    Ljugit har de inte då din dotter inte kommer till skolan. Men se det positiva med att Soc faktiskt kan  trycka på ang specialpedagog (är vel egentligen en resurs hon behöver) eftersom det är det som är grunden till problemet. 
Svar på tråden Olagligt att ljuga för soc?