• MinaBernt

    Hur länge har ni ammat?

    Funderar lite över amning. Hur länge har ni ammat era barn? och har ni valt att sluta amma själva eller har barnet själv tappat intresset för amning så småningom?

  • Svar på tråden Hur länge har ni ammat?
  • Anonym (Mon)
    Gbg1 skrev 2020-07-12 23:04:40 följande:

    Varför skulle jag trolla? Blev du upprörd över att jag finner det onormalt att amma ett barn som nästan är 6 år gammal? Kan lova dig att majoriteten håller med mig.

    Om det är någon som trollar så är det snarare den som påstår sig ammat i nästan 6 år. OBS säger inte att personen trollar men om vi nu ska spekulera om att någon gör det så är det ju inte jag iallafall.


    Nej, inte alls. Du har absolut rätt till din åsikt. Jag tyckte bara att du var lite väl hård i tonen.
  • Anonym (Kay)

    Vet inte om mitt svar är relevant för TS, men valde att inte amma. Ville bara flika in att den möjligheten finns också ???????

  • Utvandraren2

    Jag ammade till 13 månader. Då började hon bita i bröstvårtan. Gick ett par gånger till, sen fick jag nog. Blev också lite illamående den sista tiden när jag ammade henne, så en dag bestämde jag att det var nog.

    En stor del av orsaken till amning på slutet var att det var enda sättet att söva henne på kvällen. Har än idag svårt att få henne att somna (2 år).

  • MinaBernt
    Anonym (Kay) skrev 2020-07-13 00:19:45 följande:

    Vet inte om mitt svar är relevant för TS, men valde att inte amma. Ville bara flika in att den möjligheten finns också ???????


    Självklart finns det alternativet! Vad var anledningen till att du valde att inte amma?

    Min fundering kring amning handlar mest om nyfikenhet kring hur andra tänker.
  • Anonym (Kay)
    MinaBernt skrev 2020-07-14 00:34:46 följande:

    Självklart finns det alternativet! Vad var anledningen till att du valde att inte amma?

    Min fundering kring amning handlar mest om nyfikenhet kring hur andra tänker.


    Jag kände mest ett obehag när jag tänkte på amning innan barnet kom. Läste och läste olika forskningsstudier, rapporter etc och kom fram till att de flesta fördelarna med amning finns på gruppnivå, snarare än individnivå, och började känna alltmer att amningens fördelar inte vägde starkare än dess nackdelar (för mig).

    Vi flaskade på från början, men tänkte prova amning en gång (bara för att se om jag skulle känna annorlunda) men det gick inte alls. Fick otroliga äckelkänslor och kände mig bara arg på min bebis. Säkert inte det normala att känna på det viset, men jag tänker att jag kände ju mig själv väl och visste vad jag ville från början.

    Sedan var det otroligt skönt att få sova på helgerna då maken tog nattmatningarna, vilket verkligen gjorde att jag kunde vara en mycket gladare och mer engagerad förälder överlag. Är nog rätt sömnkänslig, så de nätterna var guld värda för veckan som följde.
  • MinaBernt
    Anonym (Kay) skrev 2020-07-14 01:19:07 följande:

    Jag kände mest ett obehag när jag tänkte på amning innan barnet kom. Läste och läste olika forskningsstudier, rapporter etc och kom fram till att de flesta fördelarna med amning finns på gruppnivå, snarare än individnivå, och började känna alltmer att amningens fördelar inte vägde starkare än dess nackdelar (för mig).

    Vi flaskade på från början, men tänkte prova amning en gång (bara för att se om jag skulle känna annorlunda) men det gick inte alls. Fick otroliga äckelkänslor och kände mig bara arg på min bebis. Säkert inte det normala att känna på det viset, men jag tänker att jag kände ju mig själv väl och visste vad jag ville från början.

    Sedan var det otroligt skönt att få sova på helgerna då maken tog nattmatningarna, vilket verkligen gjorde att jag kunde vara en mycket gladare och mer engagerad förälder överlag. Är nog rätt sömnkänslig, så de nätterna var guld värda för veckan som följde.


    Det låter ju som att det var helt rätt beslut för dig.
  • ThreeCherries

    Första slutade vid 2 år och 4 månader. Jag var då gravid och kände att det blev för jobbigt, fick liksom bestämma, men annars undrar jag hur länge han hade kunnat ammas..

    Tvåan samma berättelse, men en månad tidigare.

    Trean ammas nu fortfarande, är 19 månader.

  • Anonym (Ella)

    Jag har ammat konstant i tolv år. Barnen har diat mellan 1,5 år och 3 år. Som mest ammade jag tre samtidigt .

  • Entusiastisk
    Anonym (Ella) skrev 2020-07-15 15:12:52 följande:

    Jag har ammat konstant i tolv år. Barnen har diat mellan 1,5 år och 3 år. Som mest ammade jag tre samtidigt .


    Wow! imponerande! Hade varit min dröm! <3
  • Anonym (Mon)
    Anonym (Ella) skrev 2020-07-15 15:12:52 följande:

    Jag har ammat konstant i tolv år. Barnen har diat mellan 1,5 år och 3 år. Som mest ammade jag tre samtidigt .


    Häftigt! Hur många barn har du och vilken åldersskillnad?
  • Anonym (Mon)
    Anonym (Idiot) skrev 2020-07-15 23:11:41 följande:

    Men vad är det för inskränkt nolla som gör tummen ner för ett inlägg som detta?


    Antagligen samma person som har gjort tummen ner på alla inlägg av personer som ammat längre än en kvart...
  • Anonym (Ella)
    Anonym (Mon) skrev 2020-07-15 20:12:13 följande:

    Häftigt! Hur många barn har du och vilken åldersskillnad?


    Vi har sju barn. De är 12,11,9,6,4,4 och 14 månader. Yngsta blir sista barnet. Han får göra som sina syskon och amma tills han är klar.
  • Anotherone

    Första barnet drygt en månad. Fick sluta pga återkommande bakterier i brösten. Vi orkade inte mer.
    Andra barnet något längre, kanske 6v. Jag hade dålig tillgång på mjölk och till slut var det inte intressant mer. Han var dessutom mp-allergisk så det blev mjölkproteinfri ersättning på flaska istället.

  • Elin P

    Barn 1: helamning till 4 månader. Delamning till 7 månader.

    Kände mig väldigt pressad av bla vårdpersonal och normer att amma med barn 1 och mådde inte bra av det. Fortsatte amma ändå vilket jag med facit i hand inte skulle ha gjort. Bestämde mig därför inför barn 2 att jag bara skulle amma det jag ville och sen ge ersättning.

    Barn 2: helamning 2-3 månader och sen delamning till 7 månader.

    Mådde bättre av detta och bestämde samma koncept för barn 3.

    Barn 3: Helamning 3 månader och delamning till 10 månader. Kände ingen press alls och det gjorde att jag kunde och ville amma längre.

    Alla mina barn har självmant tappat intresse för amning gradvis i takt med att de ätit sig mätta på annan mat eller ersättning. Trean tycker dock fortfarande om att ha handen i min BH då han ska sova (är 3 år).

Svar på tråden Hur länge har ni ammat?