• Anonym (Ledsen)

    Ändrad situation med föräldrar

    Hur gör man för att komma över situationen jag är i? 


    Är en 30-åring tjej som alltid varit nära mina föräldrar. Träffade dem flera gånger i veckan. Pratade lite varje dag. 


    Nu har min pappa blivit väldigt sjuk. Han är på ålderdomshem. Han kan inte göra någonting själv längre. Alltså heller ringa eller skriva ett sms. Han kommer inte ihåg vad han åt för en timme sedan ens. Eller vad han gjorde dagen innan. Han som alltid hörde av sig innan och undrade vad jag gjorde och hur jag hade det. Är så ledsen över det. Har alltid varit så nära honom 


    Mamma pratar inte med mig. Har frågat varför men får dom svar bara att hon vill men sedan hör hon inte av sig ändå. Det är nu över 1 år sedan sist, har inte fått ett enda sms. 


    När jag tänker efter så var det bara jag som pratade när jag träffade henne. Det enda hon frågade i sms var möjligtvis om jag hade ätit eller vad jag gjorde. Men inget mer än så. Har i princip inga bilder med henne från när jag var liten. Bara med pappa. Hon isolerar sig och har inga vänner. Dricker mycket alkohol och alltid gjort. Ljuger mycket. Har försökt hjälpa till, men då lägger jag mig bara i enligt henne. 


    Mammas bror kom till mig en kväll och undrade varför jag inte pratar med mamma, hur jag kan göra så mot henne. När jag sedan förklarade situationen blev han ganska tyst och verkade förstående. 


    Känner mig så ensam. 

    Mammas släkt bor här i närheten. Pappas släkt bor 30 mil ifrån. Mammas bror har hört av sig till mig och han och hans tjej vill gärna träffa mig iallafall. Jag har två systrar också. Den ena har funktionshinder och kan bara prata 3-ordsmeningar men självklart är det inget hon kan hjälpa. Min andra syster är 19 år äldre och bor 4 mil ifrån men vi har ändå rätt bra kontakt. 

    Gråter ofta över situationen. Kommer inte vidare. Hur ska jag tänka? Hur orkar man med sånt här? Visst jag är vuxen och borde kanske bara strunta i allt och sköta mig själv. Men det är en så stor omställning. Att pappa är sjuk kan man inte göra något åt tyvärr. Men att mamma gör såhär just i den här situationen, det är helt ofattbart. Hade behövt henne nu. Trodde inte det om henne. 


    Jag har pratat med samtalsterapeut och det enda han sa var att jag ska försöka acceptera det som det är och att jag inte kan göra mer än det jag gjort. Men jag kan inte. Jag är så ledsen. Kanske tar det tid att komma över sånt här? 

  • Svar på tråden Ändrad situation med föräldrar
  • Anonym (Ledsen)
    8airam8 skrev 2023-04-05 07:22:26 följande:

    Du skriver att din mamma agerar såhär i just den här situationen, men hon verkar ha agerat sådär i alla andra situationer också. Jag beklagar förlusten av båda dina föräldrar, även om din pappa är i livet fortfarande. Du kommer att kunna hantera det, men det är en sorg naturligtvis. 


    Ja när jag tänker efter är det vid flera tillfällen.

    inte ens min samtalsterapeut visste vad som försiggick där och tyckte även synd om min pappa som nu bara blir lämnad när han blev sämre. Hon blev helt chockad. Men hon bekräftade allt jag tänkt på iallafall och sa det själv. Så det var skönt. Som barn tror man ju hel tiden att det är ens eget fel. Men hon har väldigt tydlig med att så är det inte. Det hoppas jag inte heller.


    Men så värdelös man känner sig. Som om jag aldrig var något värd för henne. 


    Ja jag hoppas jag kommer över det någon gång men hur vet jag inte. Just nu känns det som att det aldrig kommer gå.

    tack för ditt fina inlägg. 

  • Anonym (Z)
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-04-04 20:22:12 följande:
    Verkligen. Men det är bara jag som gör det. Det gör att det skapar ännu mer en känsla av att jag måste vara där så ofta jag bara kan för annars sitter han där ensam. Stackarn. 
    Är inte dina systrar där?
  • Anonym (Z)
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-04-05 06:46:12 följande:

    Som sagt det här har gjort mig utmattad så jag kan inte göra mer av den anledningen heller. Det går inte att hjälpa någon som absolut inte vill. Hennes mamma sa till henne i tonåren och vad gjorde hon? Flydde hemifrån som 14-åring och sket i var hon sa. Beteendet har väl funnits där hela tiden.  Men det är inte mitt ansvar att fixa allt det henne. Hade gärna hjälpt henne men jag kan inte göra det för det går bara inte. Det är en lång historia det här och jag kan inte skriva ut allt här för jag vill vara anonym. Orkar heller inte diskutera henne. Jag kan inte göra något. Skulden är då inte min heller. 


    Kan det vara så att din mamma har någon psykisk ohälsa eller diagnos i botten? Din pappa kanske täckte upp för henne så länge de var gifta och då rullade vardagen och familjerelationerna?

    Klarar hon sin vardag med att sköta hem och hushåll? Gissar att hon är pensionär och inte jobbar längre då jag uppfattat det som att dina föräldrar är äldre.
  • Anonym (......)

    Vilka konstiga och oförstående svar du fått i tråden TS. Förstår att du är ledsen!
    Jag såg vad du skrev, att du försökt nå henne men vissa vill bara missförstå med flit eller så förstår de inte alls... 

    Som förälder har man alltid ett annat slags ansvar, där barnen alltid ska komma först och man gör allt för att de ska ha de bra. Det är helt grundläggande och din mamma har brustit i det totalt, speciellt då hon inte söker nån kontakt alls. 

    Vet inte hur jag ska råda dig, men att du ändå kan försöka fokusera på allt det fina du fick av din far... Även om han inte är "där" nu så har du ju blivit den fina person idag säkert tack vare honom, och inte din mamma. Tyvärr är det ju så ibland, folks egon, missbruk mm sätter sig före det som borde vara viktigast..

    Inget är iaf ditt fel/ansvar.. Har du en egen familj, planerar det i framtiden? Kanske lättar det lite då. Kram. 

  • Anonym (H)
    Anonym (......) skrev 2023-04-05 19:17:56 följande:

    Vilka konstiga och oförstående svar du fått i tråden TS. Förstår att du är ledsen!
    Jag såg vad du skrev, att du försökt nå henne men vissa vill bara missförstå med flit eller så förstår de inte alls... 

    Som förälder har man alltid ett annat slags ansvar, där barnen alltid ska komma först och man gör allt för att de ska ha de bra. Det är helt grundläggande och din mamma har brustit i det totalt, speciellt då hon inte söker nån kontakt alls. 

    Vet inte hur jag ska råda dig, men att du ändå kan försöka fokusera på allt det fina du fick av din far... Även om han inte är "där" nu så har du ju blivit den fina person idag säkert tack vare honom, och inte din mamma. Tyvärr är det ju så ibland, folks egon, missbruk mm sätter sig före det som borde vara viktigast..

    Inget är iaf ditt fel/ansvar.. Har du en egen familj, planerar det i framtiden? Kanske lättar det lite då. Kram. 


    Även föräldrar är människor och kan ha egna demoner att kämpa mot.
  • Wolfie13
    Anonym (H) skrev 2023-04-05 19:22:40 följande:
    Även föräldrar är människor och kan ha egna demoner att kämpa mot.
    Men då kämpar man mot dem vilket aldrig innebär att man skiter i sina barn. Ett barn har inte bett om att bli född. 
  • Anonym (H)
    Wolfie13 skrev 2023-04-05 20:16:34 följande:
    Men då kämpar man mot dem vilket aldrig innebär att man skiter i sina barn. Ett barn har inte bett om att bli född. 
    Bara för att man fått ett barn blir man inte en supermänniska. Alla är inte förmögna att ta tag i sitt liv, med eller utan barn.
  • Wolfie13

    Hur tror du din mamma skulle reagera nu om du hörde av dig? Låtsats som nget?
    Kanske är hon så fast i sin alkolism och att det är anledningen..?

  • Anonym (Ledsen)
    Wolfie13 skrev 2023-04-06 17:00:54 följande:

    Hur tror du din mamma skulle reagera nu om du hörde av dig? Låtsats som nget?
    Kanske är hon så fast i sin alkolism och att det är anledningen..?


    Tror att hon bara skulle låtsas som ingenting. Så var det sist. 


    Hon verkade mest besvärad att jag ens kom dit. Sa inte så mycket. Gick runt och pysslade med något/var konstigt fnissig. Som hon är när hon varit alkoholpåverkad. 


    Man vill ju gärna förneka att ens mamma är sådan. Men jag vet ju att många gärna döljer att de dricker. Pappa hatade när hon tog fram vinflaskan på helgerna. Just då funderade jag inte så mycket på det. Men han var så oerhört trött på hennes drickande iallafall. Han påpekade ofta att man kan ha kul ändå. Men hon vägrade, det var tvunget att dricka. Det var ju helg. 


    Undra hur mycket man inte vet egentligen.

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (H) skrev 2023-04-05 20:53:57 följande:
    Bara för att man fått ett barn blir man inte en supermänniska. Alla är inte förmögna att ta tag i sitt liv, med eller utan barn.

    Fast hur svårt är det att skriva ett sms, ärligt talat? En gång på ett år? Är det för mycket begärt mest du? Har man sådana grova provlem kan man väl söka hjälp. Man har ett ansvar. 


    Om barnen vore små hoppas jag det hade låtit annorlunda från dig. 

  • Anonym (Ledsen)

    Hennes andra bror är alkolist, ganska nerkörd nu tyvärr. Han drog sig med undan och lyssnade inte när folk försökte hjälpa honom. 


    Så mycket väl kan det vara alkoholen. Har bara inte velat tro det. Men vem vet.

  • Anonym (H)
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-04-07 16:18:30 följande:

    Fast hur svårt är det att skriva ett sms, ärligt talat? En gång på ett år? Är det för mycket begärt mest du? Har man sådana grova provlem kan man väl söka hjälp. Man har ett ansvar. 


    Om barnen vore små hoppas jag det hade låtit annorlunda från dig. 


    Jag vet inte hur svårt det är för henne att skicka ett sms. Uppenbarligen så har hon ju någon form av problematik. Ibland förmår inte att folk att göra saker, av ena eller andra anledningen. Världen är inte svart eller vit.

    Jag hade en mycket komplicerad relation till min pappa. Det var förmodligen psykisk ohälsa i botten och även alkohol med tiden. Jag lärde mig att jag inte kunde förvänta mig att han skulle agera "normalt". Jag tror att det är samma med din mamma. Tyvärr kan du inte förvänta dig att hon ska agera normalt och du måste nog hantera situationen utifrån det.

    Om du vill försöka ha en kontakt med din mamma så tycker jag att du ska försöka, men sätta en gräns för vad du är beredd att "utstå". När den gränsen passerats, så får du acceptera att du inte kan göra mer (just nu i alla fall). Livet är svårt. Du har sökt samtalskontakt, det är jättebra. Tror inte du kan göra så mycket mer än att fortsätta gå dit och att lägga energi på att hälsa på din pappa så mycket du kan.

    Och ja, självklart har man ett helt annat ansvar med små barn. Det är väl en självklarhet. Men nu diskuterar vi väl ändå en förälder med ett väldigt vuxet barn.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (H) skrev 2023-04-07 16:39:54 följande:
    Jag vet inte hur svårt det är för henne att skicka ett sms. Uppenbarligen så har hon ju någon form av problematik. Ibland förmår inte att folk att göra saker, av ena eller andra anledningen. Världen är inte svart eller vit.

    Jag hade en mycket komplicerad relation till min pappa. Det var förmodligen psykisk ohälsa i botten och även alkohol med tiden. Jag lärde mig att jag inte kunde förvänta mig att han skulle agera "normalt". Jag tror att det är samma med din mamma. Tyvärr kan du inte förvänta dig att hon ska agera normalt och du måste nog hantera situationen utifrån det.

    Om du vill försöka ha en kontakt med din mamma så tycker jag att du ska försöka, men sätta en gräns för vad du är beredd att "utstå". När den gränsen passerats, så får du acceptera att du inte kan göra mer (just nu i alla fall). Livet är svårt. Du har sökt samtalskontakt, det är jättebra. Tror inte du kan göra så mycket mer än att fortsätta gå dit och att lägga energi på att hälsa på din pappa så mycket du kan.

    Och ja, självklart har man ett helt annat ansvar med små barn. Det är väl en självklarhet. Men nu diskuterar vi väl ändå en förälder med ett väldigt vuxet barn.

    Vet att det inte är svart eller vitt. Men jag är ju chockad, för det här trodde jag ju inte om henne. Det är just det. 


    Hur vuxen man än blir så är det ändå ens förälder. Från att prata varje dag med båda, om allt och inget. Tex vad mina vänner gjort och vad jag har gjort på dagen, till ingenting.


    Du måste ju ändå förstå att det är svårt med den här förändringen. Både när det gäller henne men även pappa. Men pappa, där är det som det är. det är hemskt, men det är liksom tyvärr så det är. Men henne, jag fattar inte. Ingen gör det, för den delen.

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (H) skrev 2023-04-07 16:39:54 följande:
    Jag vet inte hur svårt det är för henne att skicka ett sms. Uppenbarligen så har hon ju någon form av problematik. Ibland förmår inte att folk att göra saker, av ena eller andra anledningen. Världen är inte svart eller vit.

    Jag hade en mycket komplicerad relation till min pappa. Det var förmodligen psykisk ohälsa i botten och även alkohol med tiden. Jag lärde mig att jag inte kunde förvänta mig att han skulle agera "normalt". Jag tror att det är samma med din mamma. Tyvärr kan du inte förvänta dig att hon ska agera normalt och du måste nog hantera situationen utifrån det.

    Om du vill försöka ha en kontakt med din mamma så tycker jag att du ska försöka, men sätta en gräns för vad du är beredd att "utstå". När den gränsen passerats, så får du acceptera att du inte kan göra mer (just nu i alla fall). Livet är svårt. Du har sökt samtalskontakt, det är jättebra. Tror inte du kan göra så mycket mer än att fortsätta gå dit och att lägga energi på att hälsa på din pappa så mycket du kan.

    Och ja, självklart har man ett helt annat ansvar med små barn. Det är väl en självklarhet. Men nu diskuterar vi väl ändå en förälder med ett väldigt vuxet barn.
    Hon har redan nått gränsen. Så jag vill inte prata med henne. Det jag undrar är hur man kommer över detta. 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (H) skrev 2023-04-07 16:39:54 följande:
    Jag vet inte hur svårt det är för henne att skicka ett sms. Uppenbarligen så har hon ju någon form av problematik. Ibland förmår inte att folk att göra saker, av ena eller andra anledningen. Världen är inte svart eller vit.

    Jag hade en mycket komplicerad relation till min pappa. Det var förmodligen psykisk ohälsa i botten och även alkohol med tiden. Jag lärde mig att jag inte kunde förvänta mig att han skulle agera "normalt". Jag tror att det är samma med din mamma. Tyvärr kan du inte förvänta dig att hon ska agera normalt och du måste nog hantera situationen utifrån det.

    Om du vill försöka ha en kontakt med din mamma så tycker jag att du ska försöka, men sätta en gräns för vad du är beredd att "utstå". När den gränsen passerats, så får du acceptera att du inte kan göra mer (just nu i alla fall). Livet är svårt. Du har sökt samtalskontakt, det är jättebra. Tror inte du kan göra så mycket mer än att fortsätta gå dit och att lägga energi på att hälsa på din pappa så mycket du kan.

    Och ja, självklart har man ett helt annat ansvar med små barn. Det är väl en självklarhet. Men nu diskuterar vi väl ändå en förälder med ett väldigt vuxet barn.
    Du upplevs som väldigt hård i dina svar. Bara så du vet. Det känns inte bra i min situation. Sökte tröst med detta inlägg, inte tvärtom. 
  • Anonym (Träning kanske)

    Förstår att det är en sorg. Försök att acceptera som terapeuten sa, det kommer gå men tar tid. 


    Det går inte att ändra på din mamma. Det är ju egentligen hennes förlust att hon inte hör av sig. Tycker det verkar konstigt. 


    Annars kan jag rekommendera träning i olika former vid sorg. Jag tränade endel på gym ( löpband och cykling med ) då en av mina föräldrar var mycket sjuk och sedan gick bort. Mådde mycket bättre av det och kunde förhålla mig lite bättre till allt i livet. 

  • Anonym (H)
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-04-07 17:05:12 följande:

    Vet att det inte är svart eller vitt. Men jag är ju chockad, för det här trodde jag ju inte om henne. Det är just det. 


    Hur vuxen man än blir så är det ändå ens förälder. Från att prata varje dag med båda, om allt och inget. Tex vad mina vänner gjort och vad jag har gjort på dagen, till ingenting.


    Du måste ju ändå förstå att det är svårt med den här förändringen. Både när det gäller henne men även pappa. Men pappa, där är det som det är. det är hemskt, men det är liksom tyvärr så det är. Men henne, jag fattar inte. Ingen gör det, för den delen.


    Självklart förstår jag att det är svårt, förstår inte hur mitt svar kan göra dig upprörd. Försöker ge dig råd eftersom jag verkligen känner igen situationen; sätta gränser, träffa pappa och fortsätta gå och prata, men eftersom du inte uppskattar mina svar så slutar jag skriva.
  • Anonym (Z)
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-04-07 17:05:43 följande:
    Hon har redan nått gränsen. Så jag vill inte prata med henne. Det jag undrar är hur man kommer över detta. 
    Förstår att detta är svårt. Har du någon att ta stöd av? Någon vän, eller kanske en kollega? Partner? Fortsätt med terapin, det kan hjälpa dig att acceptera och hantera situationen. 
  • Anonym (Livet)
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-04-03 15:24:40 följande:
    Ändrad situation med föräldrar

    Hur gör man för att komma över situationen jag är i? 


    Är en 30-åring tjej som alltid varit nära mina föräldrar. Träffade dem flera gånger i veckan. Pratade lite varje dag. 


    Nu har min pappa blivit väldigt sjuk. Han är på ålderdomshem. Han kan inte göra någonting själv längre. Alltså heller ringa eller skriva ett sms. Han kommer inte ihåg vad han åt för en timme sedan ens. Eller vad han gjorde dagen innan. Han som alltid hörde av sig innan och undrade vad jag gjorde och hur jag hade det. Är så ledsen över det. Har alltid varit så nära honom 


    Mamma pratar inte med mig. Har frågat varför men får dom svar bara att hon vill men sedan hör hon inte av sig ändå. Det är nu över 1 år sedan sist, har inte fått ett enda sms. 


    När jag tänker efter så var det bara jag som pratade när jag träffade henne. Det enda hon frågade i sms var möjligtvis om jag hade ätit eller vad jag gjorde. Men inget mer än så. Har i princip inga bilder med henne från när jag var liten. Bara med pappa. Hon isolerar sig och har inga vänner. Dricker mycket alkohol och alltid gjort. Ljuger mycket. Har försökt hjälpa till, men då lägger jag mig bara i enligt henne. 


    Mammas bror kom till mig en kväll och undrade varför jag inte pratar med mamma, hur jag kan göra så mot henne. När jag sedan förklarade situationen blev han ganska tyst och verkade förstående. 


    Känner mig så ensam. 

    Mammas släkt bor här i närheten. Pappas släkt bor 30 mil ifrån. Mammas bror har hört av sig till mig och han och hans tjej vill gärna träffa mig iallafall. Jag har två systrar också. Den ena har funktionshinder och kan bara prata 3-ordsmeningar men självklart är det inget hon kan hjälpa. Min andra syster är 19 år äldre och bor 4 mil ifrån men vi har ändå rätt bra kontakt. 

    Gråter ofta över situationen. Kommer inte vidare. Hur ska jag tänka? Hur orkar man med sånt här? Visst jag är vuxen och borde kanske bara strunta i allt och sköta mig själv. Men det är en så stor omställning. Att pappa är sjuk kan man inte göra något åt tyvärr. Men att mamma gör såhär just i den här situationen, det är helt ofattbart. Hade behövt henne nu. Trodde inte det om henne. 


    Jag har pratat med samtalsterapeut och det enda han sa var att jag ska försöka acceptera det som det är och att jag inte kan göra mer än det jag gjort. Men jag kan inte. Jag är så ledsen. Kanske tar det tid att komma över sånt här? 


    Detta är en del av livet. Vi växer upp utan ansvar. Har föräldrar som tar hand om oss.

    När vi når en viss ålder är det vi som ska bli en klippa för nästa generation. Så ta den kärlek som din pappa givit dig och se till att bli en lika bra förälder själv. Det är vad din pappa hade velat och också det som skulle vara bäst för dig.

     
Svar på tråden Ändrad situation med föräldrar