• Anonym (Förälder)

    Ni som har barn på internationella engelska skolan

    Vad tycker ni om skolan? Hur fungerar era skolor? Med ordning och reda, information, struktur osv? Vad tycker era barn om detta med att man gör om klasserna varje år och inte får nya klasslistan förrän strax före skolstart?

     


     


    Mitt barn går i högstadiet på IES och vi ser bara att skolan blir sämre och sämre. Det är ingen ordning, stökiga barn tillåts stöka alldeles för mycket och lärarna hotar med massa straff men det händer ingenting, eller åtminstone inget som skapar ordning. De är kassa på administration, barn med samma förnamn sammanblandas när det gäller resultat på prov och betyg osv.


    Det sades från början att mentor ska ringa föräldrarna varje månad ? det händer i bästa fall två gånger per läsår. Och eftersom mentorerna ofta inte undervisar i kärnämnena så har de ingen koll på eleven eller klassen ändå.


     


    Och detta med att man gör om klassen skapar en enorm stress hos mitt barn ? en oro stor del av sommarlovet för att inte hamna med rätt kompisar osv. Om de åtminstone kunde ge ut klasslistorna före midsommar så slipper man oron.


     

  • Svar på tråden Ni som har barn på internationella engelska skolan
  • AndreaBD
    Anonym (Linköping) skrev 2023-08-12 12:45:23 följande:
    Förutom då, att man har en helt annan frihet att resa vart man vill och flytta vart man vill på jorden, om man kan engelska riktigt bra. Och detta går lättast att få till, om man får i sig mycket av språket före eller under puberteten. Höra det, tala det - hela skoldagen. När puberteten är avslutad blir det genast mycket svårare. Tre lektioner i veckan som på vanliga skolor, räcker ju ingenstans. Eleverna där kan knappast prata engelska när de går ut.
    Där måste jag dock säga att min erfarenhet är en annan. Har undervisat engelska i 25 år nu, på högstadiet. Och om man nu tänker årskurs 9 - man gör ju nationella prov då, även muntliga. Många elever är väldigt duktiga på att prata engelska. Uppgiften brukar ju då vara att två eller tre elever ska diskutera kring några ämnen, som de får då. Och det kräver att man verkligen kan säga sin åsikt och uttrycka sig ganska bra. Jag blir ofta imponerad av att många faktiskt pratar nästan flytande och kan uttrycka sig väl. 

    Nej, det kanske inte skulle räcka med tre lektioner i veckan. Men du glömmer TV, internet och alla möjligheter som man har nuförtiden.  Det fanns även möjligheter när jag var tonåring - man lyssnade på engelsk-språkig radio eller läste böcker i orginal. Men det är enklare numera. Och därför är det också fler som klarar det bra idag. Och kraven i 9:an är ju egentligen också utformade efter det. Utan TV, internet, m.m. skulle eleverna ha svårare att nå upp till de högre betygen.  
  • TvillingmammaVästgöte

    Idag lör sig barnen engelska redan i förskoleåldern med hjälp av spel och appar och liknande. Snart tror jag faktiskt att många barn kommer vara bättre på engelska än svenska.

  • AndreaBD
    Anonym (Gymnasielärare) skrev 2023-08-12 14:54:33 följande:
    Att eleverna på vanliga skolor knappast kan prata engelska när de går ut är det absolut dummaste jag hört på länge. I åk3 är skillnaden mellan de som gått på kommunala skolor och engelska skolor knappt märkbar.

    /gymnasielärare i engelska
    Precis. Många 9:or är ganska duktiga. Och det räcker i regel, när de även har gått gymnasiet. På universitetet skriver man ju ofta uppsatser på engelska. Min dotter höll på med det nyligen och frågade mig ibland. Jag kunde egentligen inte hjälpa mycket heller, för att det inte handlade så mycket om språket utan mer om att det inte skulle bli för invecklat. Och jag var inte så insatt i själva ämnet. 

    Jag tror inte att de som har gått engelsk-språkig skola har några större fördelar jämfört med vanlig skola. OM man jämför med elever som går ut samhällsprogram eller andra teoretiska program. Däremot kan ju eleverna i några av de praktiska programmen har mycket lägre kunskaper. De från IES pratar säkert mera ledigt och hittar snabbare exakt rätt uttryck, men jag är inte säker på att de är bättre på att skriva ett vetenskapligt arbete, eller har fördelar om de jobbar med IT eller andra områden där man kan behöva engelska. Där räcker svensk "skolengelska" utmärkt.  
  • AndreaBD
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-08-12 15:04:58 följande:

    Idag lör sig barnen engelska redan i förskoleåldern med hjälp av spel och appar och liknande. Snart tror jag faktiskt att många barn kommer vara bättre på engelska än svenska.


    Tror jag inte. :) Och det skulle egentligen också räcka om de börjar i 1:an. Även 2:an eller kanske 3:an skulle fortfarande räcka. Det hänger ju också lite på hur mycket de har då. 
  • Anonym (Linköping)
    AndreaBD skrev 2023-08-12 14:54:57 följande:
    Där måste jag dock säga att min erfarenhet är en annan. Har undervisat engelska i 25 år nu, på högstadiet. Och om man nu tänker årskurs 9 - man gör ju nationella prov då, även muntliga. Många elever är väldigt duktiga på att prata engelska. Uppgiften brukar ju då vara att två eller tre elever ska diskutera kring några ämnen, som de får då. Och det kräver att man verkligen kan säga sin åsikt och uttrycka sig ganska bra. Jag blir ofta imponerad av att många faktiskt pratar nästan flytande och kan uttrycka sig väl. 

    Nej, det kanske inte skulle räcka med tre lektioner i veckan. Men du glömmer TV, internet och alla möjligheter som man har nuförtiden.  Det fanns även möjligheter när jag var tonåring - man lyssnade på engelsk-språkig radio eller läste böcker i orginal. Men det är enklare numera. Och därför är det också fler som klarar det bra idag. Och kraven i 9:an är ju egentligen också utformade efter det. Utan TV, internet, m.m. skulle eleverna ha svårare att nå upp till de högre betygen.  
    Absolut, men allt detta är ju inte heller den kommunala skolans förtjänst! (Att eleverna håller på med engelskan på sin fritid på olika sätt.)

    Egentligen är det viktigare med B-språket idag - d.v.s vanligen tyska, franska eller spanska - eftersom man inte får i sig det så mycket naturligt. Min son stod faktiskt i kö till Tyska skolan, men sedan flyttade vi från Stockholm, och något motsvarande fanns inte där vi bodde sedan.

    Även på Tyska skolan importerar de lärare från de tysktalande länderna, och jag råkar veta att de även väljer dem mycket noga - för att tanken är att de även ska vara ambassadörer för Tyskland utomlands. Så de ska inte bara vara skickliga lärare, de ska även vara trevliga, öppna och engagerade som personer. En SÅ stor tillgång för de barn som får gå där... jämfört med de vanliga tråkiga, trötta lärarna i de kommunala skolorna. 
  • AndreaBD
    Anonym (Linköping) skrev 2023-08-12 15:09:57 följande:
    Absolut, men allt detta är ju inte heller den kommunala skolans förtjänst! (Att eleverna håller på med engelskan på sin fritid på olika sätt.)

    Egentligen är det viktigare med B-språket idag - d.v.s vanligen tyska, franska eller spanska - eftersom man inte får i sig det så mycket naturligt. Min son stod faktiskt i kö till Tyska skolan, men sedan flyttade vi från Stockholm, och något motsvarande fanns inte där vi bodde sedan.

    Även på Tyska skolan importerar de lärare från de tysktalande länderna, och jag råkar veta att de även väljer dem mycket noga - för att tanken är att de även ska vara ambassadörer för Tyskland utomlands. Så de ska inte bara vara skickliga lärare, de ska även vara trevliga, öppna och engagerade som personer. En SÅ stor tillgång för de barn som får gå där... jämfört med de vanliga tråkiga, trötta lärarna i de kommunala skolorna. 
    Men det är inte heller de kommunala skolornas fel att de lär sig engelska på annat sätt. Det är för övrigt så med de flesta ämnena, har du tänkt på det? 

    Det är sant, det är annorlunda med B-språket. Där får de inte så mycket gratis. För 15 - 20 år sedan var det mycket tysk musik som var populär hos ungdomarna (Tokio Hotel, Tote Hosen, Ramstein), det var en fördel. Men numera är det inte så bra band. Eller så känner jag inte till dem. Ja, det är svårt med B-språken numera. T.ex. för att vi får elever i gruppen som har kämpigt med svenska och engelska. De bör inte läsa B-språk, det blir ju för mycket. Nu tänker jag på såna som inte har varit i Sverige längre än två, tre år. Och tyvärr så har man också splittrade, oseriösa elever med. Det var inte riktigt så för 20 år sedan.

    Tyska skolan har jag aldrig velat skicka mina barn till, trots att tyska är mitt modersmål och barnen har varit två-språkiga. Jag ville att mina barn går i skolan med barn som alla bor i samma område, de blir lätt isolerade om de går på en skola i stan. Dessutom har den skolan en auktoritär, otrevlig pedagogik. 
  • Anonym (Linköping)
    AndreaBD skrev 2023-08-12 16:24:39 följande:
    Men det är inte heller de kommunala skolornas fel att de lär sig engelska på annat sätt. Det är för övrigt så med de flesta ämnena, har du tänkt på det? 

    Det är sant, det är annorlunda med B-språket. Där får de inte så mycket gratis. För 15 - 20 år sedan var det mycket tysk musik som var populär hos ungdomarna (Tokio Hotel, Tote Hosen, Ramstein), det var en fördel. Men numera är det inte så bra band. Eller så känner jag inte till dem. Ja, det är svårt med B-språken numera. T.ex. för att vi får elever i gruppen som har kämpigt med svenska och engelska. De bör inte läsa B-språk, det blir ju för mycket. Nu tänker jag på såna som inte har varit i Sverige längre än två, tre år. Och tyvärr så har man också splittrade, oseriösa elever med. Det var inte riktigt så för 20 år sedan.

    Tyska skolan har jag aldrig velat skicka mina barn till, trots att tyska är mitt modersmål och barnen har varit två-språkiga. Jag ville att mina barn går i skolan med barn som alla bor i samma område, de blir lätt isolerade om de går på en skola i stan. Dessutom har den skolan en auktoritär, otrevlig pedagogik. 
    Vi har tittat mycket på ZDF och ORF i min familj, så kidsen har fått tyskan därifrån i stället! "Der Bergdoktor" (vi var nere i Tyrolen i sommar och kollade in inspelningsplatserna till och med), "Die Bergretter",  "Der Kommissar und das Meer", "Um Himmels Willen" och så många andra bra tyska TV-serier! Och sedan finns det så många underbara operor och vissångare på tyska. Just nu lyssnar jag mycket på Günter Wewel (som tyvärr avled nyligen) och Hannes Wader... Men nu är vi OT! :)
  • Anonym (Linköping)
    AndreaBD skrev 2023-08-12 16:24:39 följande:
    Men det är inte heller de kommunala skolornas fel att de lär sig engelska på annat sätt. Det är för övrigt så med de flesta ämnena, har du tänkt på det? 

    Det är sant, det är annorlunda med B-språket. Där får de inte så mycket gratis. För 15 - 20 år sedan var det mycket tysk musik som var populär hos ungdomarna (Tokio Hotel, Tote Hosen, Ramstein), det var en fördel. Men numera är det inte så bra band. Eller så känner jag inte till dem. Ja, det är svårt med B-språken numera. T.ex. för att vi får elever i gruppen som har kämpigt med svenska och engelska. De bör inte läsa B-språk, det blir ju för mycket. Nu tänker jag på såna som inte har varit i Sverige längre än två, tre år. Och tyvärr så har man också splittrade, oseriösa elever med. Det var inte riktigt så för 20 år sedan.

    Tyska skolan har jag aldrig velat skicka mina barn till, trots att tyska är mitt modersmål och barnen har varit två-språkiga. Jag ville att mina barn går i skolan med barn som alla bor i samma område, de blir lätt isolerade om de går på en skola i stan. Dessutom har den skolan en auktoritär, otrevlig pedagogik. 
    Jättebra förresten, att du som modersmålstalare undervisar i tyska på en kommunal skola, det glömde jag säga. Fantastiskt! :)
  • AndreaBD
    Anonym (Linköping) skrev 2023-08-12 17:04:27 följande:
    Vi har tittat mycket på ZDF och ORF i min familj, så kidsen har fått tyskan därifrån i stället! "Der Bergdoktor" (vi var nere i Tyrolen i sommar och kollade in inspelningsplatserna till och med), "Die Bergretter",  "Der Kommissar und das Meer", "Um Himmels Willen" och så många andra bra tyska TV-serier! Och sedan finns det så många underbara operor och vissångare på tyska. Just nu lyssnar jag mycket på Günter Wewel (som tyvärr avled nyligen) och Hannes Wader... Men nu är vi OT! :)
    Sånt hade mina barn vägrat. Men de hade de flesta Disney-Filmer på tyska. Om du gillar sån musik, kolla Reinhard Mey. Han sjunger gudomligt och har intressanta texter. Min yngre son gillade Ramstein och dottern Tokio Hotel. Men båda är ju inte längre inne för ungdomar. Äldste sonen kunde tänka sig titta på någon tysk dokumentarfilm ibland, om det var historia.  

    Förresten så har min äldste son vuxit upp med tre språk, även engelska (irländsk pappa). Han har då förstås knappt nån brytning, i motsats till sin bror, men jag tror inte att det finns någon skillnad i förmåga att hantera engelska språket, t.ex. i jobbsituationer. Yngre sonen läser mer på engelska, båda kollar på dokumentarfilmer på engelska. Under tonåren, så brukade de två prata engelska med varandra - en grej som de bara hade fått för sig. Men jag har sett det hos andra ungdomar också. 
  • AndreaBD
    Anonym (Linköping) skrev 2023-08-12 17:05:26 följande:
    Jättebra förresten, att du som modersmålstalare undervisar i tyska på en kommunal skola, det glömde jag säga. Fantastiskt! :)
    Ja, men det finns ganska många tyskar i Stockholm. Jag tror att det också finns en del som inte är behöriga som får undervisa bara för att de är tyskar. Dock stör jag mig ibland på lärare i franska eller spanske som är så dåliga på svenska att man inte kan förstå dem. Stackars franska-eleverna kan få någon från Nordafrika eller Västafrika, som pratar helt annorlunda än förra läraren. 
  • Dethärärmittnamn

    Jag vet varför de gör om klasserna varje läsår. Det är för att så många slutar eller förpassas bort och genom att möblera om märker inte föräldrar det på samma sätt. Detta berättar de som jag känner och som jobbat där. En blev uppkallad till rektor då de ifrågasatte betyg som de tyckte var för låga.


    Jag är själv lärare och har f d kollegor som jobbat på IES för att sedan sluta. De hämtar obildad personal från utlandet och betalar sämre än t ex kommunen. 


    Jag skulle aldrig själv jobba på den koncernen eller sätta mina barn där. Och jag har inte bara jobbat inom kommunen utan även på stiftelser. 


     

  • birgitt

    Jag avsluta min tid på engelska skolan. Mina barn har diagnos. Därav behöver dom stöd. dom ringde till socialtjänsten för att bli av med oss. 


    mina barn sa dock att det är hög mobbning i skolan eftersom lärarna inte kan svenska. 
    massor med läxor. Stor stress på barnen. eftersom barnen inte gillar gå till skolan hatar dom varandra. 


    englska skolan är där för att tjäna pengar. det är 35 ungar i varje klass. Eftersom ingen har lärarlegitimation så kan vem som helst jobba där, du kan till och med vara skolpsykolog utan någon backning till utbildning. Då behöver skolan inte betala lärarlöner. 

  • Anonym (Linköping)
    birgitt skrev 2023-12-23 21:42:40 följande:

    Jag avsluta min tid på engelska skolan. Mina barn har diagnos. Därav behöver dom stöd. dom ringde till socialtjänsten för att bli av med oss. 


    mina barn sa dock att det är hög mobbning i skolan eftersom lärarna inte kan svenska. 
    massor med läxor. Stor stress på barnen. eftersom barnen inte gillar gå till skolan hatar dom varandra. 


    englska skolan är där för att tjäna pengar. det är 35 ungar i varje klass. Eftersom ingen har lärarlegitimation så kan vem som helst jobba där, du kan till och med vara skolpsykolog utan någon backning till utbildning. Då behöver skolan inte betala lärarlöner. 


    Fast vi har en så flummig lärarutbildning i Sverige, och det är så lätt att både komma in på den och ut från den, att jag inte skulle förutsätta att någon är bättre bara för att de har gått den utbildningen. Man kan vara en boren pedagog också. Personligheten är oerhört viktig för läraryrket, och den kan man inte lära sig till, utan den måste man ha i sig från början.
Svar på tråden Ni som har barn på internationella engelska skolan