• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Visar filmen andeprat eller cold reading?
  • effellant

    Filmen är ju ett alldeles utmärkt exempel på vad man kan göra med cold reading. Jag ser ingen anledning att blanda in andar där!

  • SkåneP

    >Men som sagt det går lite för snabbt fram för att jag inte ska tro att det är klippt,

    Japp. Det är klippt. Det är i vilket fall som helst inte en enda lång kameratagning.

    Med tanke på programmets natur (okritiskt) borde det väl i så fall varit mer till IHs fördel än som stöd för cold reading...

  • Raketnos

    Johan
    Tack för förklaringen! Nu förstår jag bättre!

  • Johan

    Effellant:
    Har du läst övriga inlägg innan du skrev? Eller lägger du bara in din röst och ignorerar vad alla andra tycker och tror?

    Och Cold Reading ligger efter med en röst igen, men jag skulle nog inte ta det för facit


    Mediala.se - en hemsida för oss mediala.se
  • slangbella

    Calle frågade mig hur jag röstat och jag skickade ett svar till honom. Lägger in det här också!

    "Jo, jag röstade på att hon fick kontakt. MEN jag ångrar mig en smula faktiskt. Jag har sett Iris in action tidigare (som var riktigt bra) så därför färgades nog min röst av det... Hade jag tänkt efter lite till så hade jag nog röstat annorlunda, kanske Åhöraren var alldeles för aktiv i det Iris sa. Hon skulle haft bättre pokerfejs så hade jag bättre kunnat utesluta cold reading. Men jag måste förklara mig här: jag tror inte att Iris Hall använder cold reading. Men i filmsnutten kan man, om man vill, tyda vissa moment som cold reading... "

    Och det var ju just den aktuella filmsnutten som röstningen handlade om därav mitt svar.

  • effellant

    Johan:
    Naturligtvis har jag läst alla inlägg. Jag baserar däremot min ståndpunkt att vad vi ser sannolikt är cold reading på vad jag ser i filmen. Om du vill att jag ska framlägga argument så kommer de här.

    ?Andens? roll i kommunikationen är ganska marginell, men den information som påstås komma från anden kan uppdelas i två kategorier.

    1. Det som mediet ser:
    -Anden ser ut att vara medelålders man, inte äldre än i 60-årsåldern och har mörka ögon.

    2. Det som anden säger/gör:
    -Anden visar mediet nummer 12.
    -Anden orsakar mediet smärta i bröstet.
    -Anden påstår sig ha dött vid en speciell tid på året.
    -Anden orsakar mediet smärta i tänderna.

    Bara det faktum att mediet ser nummer 12, påstår sig höra någon som säger sig ha dött vid en speciell tid på året och har smärta i bröst och tänder leder inte till slutsatsen att andar existerar, eller mer specifikt att hon har kontakt med en just då.

    Resten av samtalet pågår mellan sittern och mediet och jag ser heller inget i detta som leder till att vi behöver involvera andar i en modell som beskriver samtalets gång. Eftersom existensen av andar är ett kontroversiellt fenomen, för vilket inga hållbara bevis har presenterats bör vi först se om vi kan hitta en förklaring inom en allmänt accepterad modell av verkligheten.

    En troligare förklaring än kontakt med andevärlden är att mediet vill att sittern ska tro att en ande har kontaktats och leder därför fram samtalet steg för steg med hjälp av luddiga uttalanden och låter sittern ge sin tolkning på dem varpå hon stoppar in den tolkningen i en andebild. Detta är en variant av vad som brukar kallas ?cold reading?. Detta kan även ske omedvetet.

  • Johan

    Effellant:
    Du är min nya favorit skeptiker. Mycket välskrivet och kanon formulerat, tackar jättemycket för utlägget. Jag kan bara hoppas att du har fel, men på samma sätt som du inte har några bevis för att det är så som du tolkar filmen, har jag inga bevis för motsatsen och jag har inget att invända mot dina intryck. Men jag beklagar att vi inte har ett bättre (ur min synvinkel) filmsnutt att diskutera.

    Charlotta:
    Frågan var hurvida DU tror att Iris använder Cold Reading eller inte. Och baserat på ditt utlägg så förstår jag att du inte tror att hon gör det, alltså svarade du "rätt" på frågan. Frågan var nämligen inte "ser du något som pekar på cold reading i filmen".


    Mediala.se - en hemsida för oss mediala.se
  • slangbella

    Johan:
    Hoppsan! Jag tolkade Calles fråga som att det gällde just detta filmsnuttsexempel, så då har du ju helt rätt: jag svarade "rätt" på frågan.

Svar på tråden Visar filmen andeprat eller cold reading?