• ceciliaa

    Nu ställer jag till rabalder...

    I senaste numret av Vi Föräldrar fanns det artiklar om könsuppdelade kläder i butikerna och vice versa. En sjuk bild (som jag får hoppas att det var på skoj) en pojk i PRINSESSKJOL!!! Herregud ska det inte få synas att flickor är flickor och pojkar är pojkar. Ska pojkar ha kjol oxå på sig nu eller? Och flickor ha pojkkläder?
    NÄ vet ni vad, min dotter kommer aldrig ha pojkkläder på sig och får vi en pojk får han minsann inte gå runt i kjol! Rosa är och förblir en typisk flickfärg, MEN det kan va fint på pojkar att ex ha rosa tröja.
    Med detta vill jag säga att allt gått för långt.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-12 12:53:55:
    Att barn klär ut sig på dagis är fullt normalt och så SKA de va. Men tänk de föräldrar som tycker det är OK att deras son går runt i kjol...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-28 12:45:00:
    Om det nu är så att många föräldrar mer än gärna skulle klä sin pojk i kjol/klänning i skolan/förskolan, varför gör ni inte det då? Vi ser ju aldrig killar i kjol. Tar ni på era pojkar trosor oxå? Eller flickorna kalsonger? Om ni nu vill ha det så "jämnställt" så kanske jag borde köpa kalsonger åt mig?

  • Svar på tråden Nu ställer jag till rabalder...
  • listo

    TS: Påhopp? Det var en enkel fråga.
    Och ja, jag står fast vid att det är oerhört oförskämt att "skratta ihjäl sig" åt folk för att de har "fel" kläder.

  • R Mutt

    xax: men utvecklingen kommer nog inte att ske genom att vi vuxna ändrar våra klädvanor. De flesta nymodigheter har etablerats genom att ungdomar vågar prova nytt. De täner gränserna genom extrema klädstilar och det utökar hela tiden det "normala" eller "normativa" modet litrgrann.

  • gotland

    Tänkte faktiskt starta en sån här tråd igår, men vågade inte eftersom man blir påhoppad direkt.
    Håller delvis med dig ts. Tycker inte att pojkar passar i klänning även om min son har fått prova på skoj ibland. Skulle aldrig gå och köpa en klänning för att han ska ha den till vardags. Skulle heller inte köpa kläder med glitter på eller kläder som är allt för flickiga till honom.  Han har en lila tröja, men den köpte jag på killavdelningen.
    Min dotter har en del killkläder som även funkar på tjejer, men skulle aldrig klä henne uppenbart pojkigt.

    Förstår inte vitsen med att ha könsneutralt på alla klädavdelningar. Tycker tjejer passar i tjejkläder (klänningar, glitter, rosa, lila...) och killar i killkläder.

    Förstår inte varför vissa tycker att jämlikheten sitter i kläderna.

    Förstår inte hur man kan klä pojkar i flickkläder om det inte är på skoj. Tycker det verkar förvirrande för barnet.

    Förstår att jag kommer framstå som konservativ och trångsynt men det står jag för.

    Flickor ska vara flickor och pojkar pojkar!

    Tack och hej!


    (¯`°?.¸ ღ Billy 040523 Alma 060710 ღ ¸.?°´¯)
  • listo

    gotland: "Förstår inte hur man kan klä pojkar i flickkläder om det inte är på skoj. Tycker det verkar förvirrande för barnet"

    I de flesta fall är det nog enbart föräldrarna som blir förvirrade...

  • Viffy

    Ni som inte håller med TS i denna diskussionen. På vilken avdelning köper ni kläder till era barn? Har ni som har flickor aldrig handlat på flickavdelningen och ni som har pojkar springer ni på flickavdelningen och köper klänningar och rosa jeans till era pojkar?


    //Lycklig mamma till Cindy och Nelly
  • Olgas

    Kagi,

    inom vissa religioner använder de andra kläder än vad vi gör. I vissa samhälle använder de andra kläder än vad vi gör.

    Men herregud, betyder det att vi måste vara likadana som alla på vår planet. Tänk vad jobbigt om vi skulle representera alla som går på denna planet, då skulle det verkligen vara jobbigt.

    I USA är det mer väld än här i Sverige, ska vi ha det också?
    I Danamark vill de slänga ut invandrare som gör ett brott, ska vi också ha det så?
    I Finland vill man att feta människor ska få betala högre skatt än smala människor, ska vi ha det så också?

    I vårt samhälle och land är det inte allmänt vedertaget att män bär klänning, därav ser det dumt ut.

  • studenten

    Jag upprepar mina frågor aå att du kan besvara dem, TS:

    Är det heterosexuella begäret så svagt så att ett par shorts med uppsprättad grensöm (för det är vad en kjol är) kan ta bort det helt? Om det är så känsligt med manliga och kvinnliga attribut är det ju mer attributen som attraherar än personen.

    Om det är de könsbestämmande attributen som attraherar, t.ex. kjol, så klär ni alltså era barn på ett visst sätt för att de ska kunna attrahera andra? Det verkar galet och jag tror i ärlighetens namn inte att så är fallet. Däremot verkar det som om ni överför era egna föreställningar om ert eget kön och sexualitet på era barn.

  • backtimjan

    Individer ska få vara individer. Alla flickor passar inte i rosa, liksom inte heller alla pojkar gör det. Åtminstone inte om man lägger in något estetiskt i ordet passar.

  • Frill

    Evangeline72: "Och om min dotter vill köra lastbil/kranbil/spela hockey/spela i hårdrocksband/asfaltera vägar så är det hennes val. Och om hon kommer hem med en tjej som hon är kär i skulle jag bli lika glad som om hon kommit hem med en kille."

    Tack!

    Undrar fortfarande vad TS tycker om samma sak. Har lite svårt för att förstå vad "killar är killar och tjejer tjejer" egentligen betyder. Tolkade det som att man måste ha en viss sorts kläder/bete sig på ett visst sätt/jobba med vissa saker för att fortsätta räknas som kille/tjej.

Svar på tråden Nu ställer jag till rabalder...