• ceciliaa

    Nu ställer jag till rabalder...

    I senaste numret av Vi Föräldrar fanns det artiklar om könsuppdelade kläder i butikerna och vice versa. En sjuk bild (som jag får hoppas att det var på skoj) en pojk i PRINSESSKJOL!!! Herregud ska det inte få synas att flickor är flickor och pojkar är pojkar. Ska pojkar ha kjol oxå på sig nu eller? Och flickor ha pojkkläder?
    NÄ vet ni vad, min dotter kommer aldrig ha pojkkläder på sig och får vi en pojk får han minsann inte gå runt i kjol! Rosa är och förblir en typisk flickfärg, MEN det kan va fint på pojkar att ex ha rosa tröja.
    Med detta vill jag säga att allt gått för långt.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-12 12:53:55:
    Att barn klär ut sig på dagis är fullt normalt och så SKA de va. Men tänk de föräldrar som tycker det är OK att deras son går runt i kjol...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-28 12:45:00:
    Om det nu är så att många föräldrar mer än gärna skulle klä sin pojk i kjol/klänning i skolan/förskolan, varför gör ni inte det då? Vi ser ju aldrig killar i kjol. Tar ni på era pojkar trosor oxå? Eller flickorna kalsonger? Om ni nu vill ha det så "jämnställt" så kanske jag borde köpa kalsonger åt mig?

  • Svar på tråden Nu ställer jag till rabalder...
  • Lingonflickan
    Bonanza skrev 2007-02-12 21:35:23 följande:
    ceciliaa skrev 2007-02-12 21:33:31 följande: arbetar mkt genustänkande! Men för mig är det tokfel att pojkar har kjol!!!! PUNKT SLUT! lämnar denna diskussion. Då uppfyller du inte läroplanen då. Bara så att du vet. Ny fejkmamman: www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b4106p494146.h...
    Men hon skulle ju inte säga det. Vad har läroplanen med våra tankar att göra???
  • J o E

    K med E: "jag tror inte de flesta vill ha ett könlöst samhälle (jag hoppas inte det i alla fall). Det bör gå att kunna respektera varandra ändå."

    Och vem har sagt att man vill ha ett "könslöst" samhälle?? KÄnns oerhört trångsynt att inte kunna se att det finns ett mellanting mellan "ett könslöst samhälle" och ett samhälle där allt är uppdelat enligt kön....

  • Lingonflickan
    Mums skrev 2007-02-13 09:28:38 följande:
    Einstein och ni andra som tycker att vuxna ska gå före i att förändra samhället: Då förutsätter jag att ni - delar föräldraledigheten lika, så barnen lär sig att båda föräldrarna är lika självklara föräldrar- ser till att mamma och pappa byter däck varannan gång, skruvar i lika många skruvar och kör bilen lika ofta- ser till att pappa städar lika mycket som mamma- går tillsammans på alla föräldramöten, eller varannan gångetc, etc.Gör ni det?
    Nej vi delar inte lika. Varför? Vad skulle vi då leva av. Är arbetslös med minimiersättning - om ens det längre - medan min man har ett "bra" jobb. Annars hade vi nog delat mer på det. Ja, jag kan tvätta bilen, det är jag som byter lampor, proppar och kör bil med stor glädje. Pappa dammsuger tillsammans med sonen - han är i den trevliga åldern då allt sånt är kul - även om det tar tid. Stryker inte min mans kläder maen lagar maten - ska ju gå att äta oxå *S*. Blöjor byter vi båda två. Räcker dessa exempel? Tänker ändå aldrig låta min kille bära kjol - eller ljusrosa.
  • listo

    mamma i Småland: Vad säger du till din son om han en dag säger att han vill ha en ljusrosa tröja, eller om han tycker det verkar kul att ha på sig sin systers eller kompis kjol?
    Hur svarar du honom då?

  • J o E

    VEM har bestämt vilka färger som tillhör vilket kön? Och varför känner så många sig skyldiga att följa detta?

  • Lingonflickan

    Jag kommer att säga nåt om att han visst får lov att klä ut sig så om de vill men att såna kläder är för tjejer. Sorry men jag tycker så och står för det. Jag är för lika rättighetr, lika lön på samma arbete osv men jag är inte och kommer aldrig att bli feminist på det sättet. Vi är ju inte lika så varför låtsas att vi är det? Varför inte acceptera våra olikheter? Är det så fult??

  • SaramedM

    Jag har inte sett någon här som vill ha ett könslöstsamhälle.

    Mamma i småland; och i resten av världen? Där kjol och klänning är rätt vanligt på män. Hur ska du förklara det?
    Tragiskt att begränsa sina barn pga deras kön. När han sen sitter som chef och lägger in könsvärderingar på sina anställda då är det ett problem.

  • J o E

    mamma i småland "Jag är för lika rättighetr, lika lön på samma arbete osv men jag är inte och kommer aldrig att bli feminist"

    Du är medveten om att du säger emot dig själv vad? Vet du vad ordet "feminist" betyder?

    Från Svenska akademiens ordlista: "Feminism är en intellektuell och politisk rörelse för kvinnans fulla ekonomiska, sociala och politiska jämställdhet med mannen."

    Hur kan NÅGON, man eller kvinna säga sig INTE vara feminist, och därmed INTE hålla med om ovanstående påstående?

  • Lingonflickan

    SaramedM: som sagt så är jag för lika rättigheter, lika lön osv och vi är jämställda i hemmet. angående resten av världen så tänker jag naturligtvis lära honom att det finns olika kulturer men där är det ju inte direkt vilka kjolar som helst det är fråga om. Tex är kilt ett nationalplagg men väldigt få skottar går i dem till vardags eftersom det kan jämställas med våran smoking i "värde"

  • Lingonflickan

    JoE: Jag skrev ju att jag inte är eller kommer bli feminist på det sättet. Dvs det som begreppet feminism tyvärr kommit att handla om.

Svar på tråden Nu ställer jag till rabalder...