• Cullinan

    Sötningsmedel är INTE farligt!

    Åh, vad trött jag blir på denna hysteri kring sötningsmedel.

    Det är INTE farligt med sötningsmedel, såvida du inte intar helt sjukt groteska mängder. Och då är nog inte sötningsmedlet ditt största problem, utan psyket.

    Så snälla, sluta sprida vidare felaktigheter kring detta med sötningsmedel.

    "De sötningsmedel som används i Sverige är noggrant kontrollerade och godkända av Livsmedelverket. Det finns idag inga vetenskapliga studier som visar att aspartam eller något annat sötningsmedel skulle innebära några risker för konsumenter.

    För varje sötningsmedel finns ett ADI-värde (acceptabelt dagligt intag) och för aspartam ligger det värdet på 40 mg/kg kroppsvikt/dag för vuxna. Det innebär t ex max fyra liter lightläsk per dag för en person som väger 60 kg."

    Källa: overvikt.netdoktor.passagen.se/default.ns

    "Sukralos är ett sötningsmedel som har granskats och godkänts som tillsats inom EU. Sukralos får användas i till exempel läsk, juice och mjölkbaserade produkter. Innan en tillsats kan godkännas gör man alltid en vetenskaplig värdering av eventuella risker.

    Europeiska vetenskapliga kommittén för livsmedel (SCF) har gjort flera värderingar av sukralos. Vid den senaste värderingen (år 2000) bedömde SCF att sukralos inte ger några effekter på till exempel arvsmassan eller hos foster.

    Livsmedelsverket och EU har inga speciella rekommendationer om konsumtion av sukralos, förutom de generella rekommendationerna att ADI-värdet inte bör överskridas."

    Källa: www.slv.se/templates/SLV_NewsPage.aspx

  • Svar på tråden Sötningsmedel är INTE farligt!
  • Suck och suck

    "folk felaktigt tror att man blir fet av sötningsmedel är för att sötningsmedel inte mättar på samma sätt som socker, man får inte stillat sitt sockerbegär. Så om man inte har någon självkaraktär så sätter man i sig en massa annat onyttigt för att "mätta" sig och då blir man följaktligen fet. Det har således inte med sötningsmedlet att göra, utan om självkaraktären."

    Man får inte stillat sitt sötbegär. Nej just det sötningsmedlet gör att man blir MER sugen på sånt med socker. Det har alltså Både med att man äter sötningsmedelsprodukter och självkaraktären att göra.

    Jag tycker att man känner Just den effekten, och det räcker för mig, för att inte äta sötningsprodukter.
    Då jag avstår helt från söta saker, avtar suget, så småningom. Men om jag äter sötningsprodukter så ökar suget.

    För mig räcker alla rön om allt skit som aspartam åstadkommer, även om jag inte kan veta 100% om det stämmer.

    Jag tycker det känns skit att bälga i mig massa konstlat helt enkelt!
    Hellre äter jag sånt som känns naturligt. Sen kan ju DU Cullinan, fortsätta att bälga i dig, om det känns bra.

    För mig räcker det:

    *Det jag hört om aspartam

    *Det jag hört om att sötningsmedlen ökar suget

    *Känslan av att äta/dricka konstlat
    (Jag tycker det smakar piss om det, Jag tycker det känns skit att äta sötningsmedel-insatt.

    Detta räcker för att Jag, inte vill ha det.

    Men fortsätt du att äta det, om det känns bra Cullinan!

  • Suck och suck

    Jag tror inte heller det är livsfarligt.
    Då hade de väl tagit bort det, helt.
    Jag tror inte heller folk tror att det är livsfarligt.

    Jag tror att det är en kombination av att folk väljer att ta rönen på allvar, samtidigt som de tycker det smakar pekka och konstlat, samt att de känner att sötbegäret faktiskt ökar av det.

  • Cullinan

    Hastakvasta -

    Lustigt, för mig så ökar sötsuget när jag äter vanligt sockrat godis t ex. Men då får man lägga band på sig själv istället för att skylla på "yttre orsaker".

    Det är ju tråkigt att du ska gå runt och vara rädd och orolig pga felaktiga "rön" från ytterst tvivelaktiga källor. Det är just därför jag startar denna tråd, för att få stopp på myterna så att människor som du t ex inte ska bli oroliga i onödan.

    För varje sötningsmedel finns ju ett ADI-värde (acceptabelt dagligt intag) och för aspartam ligger det värdet på 40 mg/kg kroppsvikt/dag för vuxna. Det innebär t ex max fyra liter lightläsk per dag för en person som väger 60 kg. Och mer än så dricker du väl inte? För mycket vätska kan skada njurarna vet du.

  • Cullinan
    Moxie skrev 2007-04-25 23:13:02 följande:
    Det kanhända inte är farligt, men det smakar skit :-P
    Ja, det gör det, men det är inte trådens topic.
    Här dödar vi myter!
  • Suskiv

    Aspartam godkändes 1982 i sverige (1974 första gången i USA). Det betyder att det var då vi började få i oss aspartam. Alla som är födda innan det fick inte i sig aspartam under fosterstadiet. Vi som är födda på 70 och början av 80-talet är de som ätit aspartam längst (med tanke på ålder). Och vi är inte mer än ca 30 år gamla. Vi har altså ingen aning om hur kanske 70 år till med aspartam i kroppen kommer att påverka oss. Hur kan vi då vara helt säkra på att det är helt ofarligt?

    Våra barn är de första som föds med mammor som ätit sötningsmedel i ca 25 år (under barn och ungdomsåren bla) samt under graviditet och amning. Våra barn är inte gamla än. Hur kan vi helt säkert säga att de kommer att vara helt opåverkade av sötningsmedlet för resten av deras liv?

    Det finns forskning som säger att aspartam är skadligt. Det finns även forskning som säger att det är helt ofarligt. Det finns inga enväldiga bevis från någons sida.

    Att blint lita på livmedelsverket kan i längden visa sig skadligt. Livsmedelsverket är inte ofelbara. De har gjort fel förr och även deras forskare går "att köpa" (exempelvis är fettexpert hos livsmedelsverkat avlönad av margarinföretag samtidigt som llivsmedelsverket säger att margarin är bäst).

    Jag anser personligen att det är smartare att ta det säkra för det det osäkra. Att inte äta sötningsmedel är defenitivt inte farligt. Att äta sötnigsmedel kan vara farligt, om det sen är det eller inte vet vi om ca 100 år när våra barnbarn blivit gamla.

    Jag äter inte sötningsmedel och mina barn äter inte sötningsmedel. Jag vet att de iaf inte tar skada av att inte äta sötningsmedel. Om sen nån annan vill äta sötningsmedel så är det upp till dem.

    Förövrigt det här med 4 liter läsk. Det gäller ju bara om man inte äter nått annat med sötningsmedel. Men säg att du äter sötad sylt, saft, ketschup, youghurt mm. Det blir stora mängder sötningsmedel och då sjunker antalet liter sötad läsk man kan dricka. 4 liter gäller även vuxna som väger 60 kg. För ett barn på 15 kg (normal 3-åring) så är ADI nivån redan på 1 liter läsk. ta till då allt som är sötat och vi är snabbt uppe i toxiska nivåer när det gäller barn.

  • Cocosnöten

    Jag konsumerar en hel del sötningsmedel. Jag tror inte att sötningsmedel är farligt. Det finns nog många saker/produkter som är farligare, tex alkohol, avgaser och andra kemikalier men man måste ju leva. Det viktigaste är nog att konsumera med måtta och inte vräka i sig av det ena eller andra. Det kommer ständigt nya larmrapporter om olika livsmedel. Skulle man följa allt skulle man bli paranoid och knappt kunna äta nåt alls. Det gäller att ha lite sunt förnuft och ha perspektiv.

  • SVejsan

    Cullinan citerade och skrev,
    ""Så om det visar cancer på djur men inte människor så är det inte farligt?"

    Va? Vad visar cancer på djur...? "

    Det är väl så att man hittat negativa effekter på djur av en del sötningsmedel och dessa effekter har sedan omsatts till tillåtna ADI-nivåer? Dvs man har givit djuren överdrivna doser av sötningsmedlet.

    Jag tror inte att sötningsmedlen är direkt cancerogena eller toxiska i de nivåer man rekommenderar, men är lite frågande till de andra effekterna som de kan ha dvs hur det går ihop med kroppsfunktionernas mekanismer . Mycket forskning har utförts för att utröna giftighet och cancerrisk på Försöksdjur... Så direkt farligt kan det ju inte vara-men resten då man konstaterade tex "rännskitan" först när sötningsmedlen varit ute på marknaden ett tag... Vad kommer att uppdagas när det gått en eller två generationer. Hur kroppen fungerar och påverkas (med Enzymer och matspjälkningsmekanismer osv) bedöms ju utifrån dagens kunskap...

    Jag själv äter och dricker ibland saker med sötningsmedel det är inga problem men att säga jag VET att det är ofarligt det gör jag inte.

  • Cullinan

    Suskiv -

    Nix, det finns ingen seriös forskning som säger att aspartam är farligt. Det finns olika klåparsajter på nätet som hävdar ditten & datten, men de är inte källkritiska och vetenskapliga, utan driver bara upp hysterin och myterna ännu mer med sina populistiska åsikter. För det är enbart åsikter de sysslar med, inte vetenskapliga fakta. Det måste ni lära er att förstå skillnaden på.

    Det är ju tråkigt att du ska gå runt och vara rädd och orolig pga felaktiga "rön" från ytterst tvivelaktiga källor. Det är just därför jag startar denna tråd, för att få stopp på myterna så att människor som du t ex inte ska bli oroliga i onödan.

    Sötningsmedel ska godkännas för att få användas. Tidigare baserades godkännanden av de sötningsmedel som får användas i Sverige på bedömningar gjorda av den internationella expertgruppen Joint FAO/WHO Expert Committee on Food Additives (JECFA), som fastställde hur mycket man som mest bör äta per dag (ADI= Acceptabelt Dagligt Intag). Efter Sveriges inträde i EU följer vi de bedömningar som görs av EU:s vetenskapliga kommitté, Scientific Committee for Food (SCF). Inom SCF utvärderar man varje sötningsmedel och tar beslut om vilka som kan godkännas, samt hur och i vilka livsmedel de får användas. Livsmedelsverket deltar i detta arbete, och endast sötningsmedel godkända av SCF och Livsmedelsverket får användas i Sverige. Så det är inte Livsmedelsverket själva som tar beslut om godkännande eller ej.

    Den mängd sötningsmedel som får tillsättas är olika för olika livsmedel. Halterna kan således variera mellan olika livsmedel och även inom en produktkategori. Ofta tillsätts inte den maximalt tillåtna mängden sötningsmedel, eftersom den bästa smaken och sötningseffekten uppnås vid en lägre halt. Använder man en blandning av olika sötningsmedel kan de förstärka varandras effekt, vilket innebär att lägre halter kan användas.
    Normalt tillsätter livsmedelsproducenterna inte den maximalt tillåtna mängden sötningsmedel vilket innebär att man i praktiken har en större marginal innan ADI-värdet uppnås.

    Så länge du och dina barn konsumerar sötningsmedel inom rimliga mängder, precis som med ALLTING annat så behöver du inte vara orolig.

  • Cullinan

    Svejsan-

    Resultat från djurförsök tyder på att aspartam inte är cancerframkallande. Sammantaget har man utfört tre carcinogenicitetsstudier på råtta. I samtliga studier handlar det om s k livslång exponering (två år för råtta) och med doser upp till 8 g aspartam/kg kroppsvikt och dag. Denna dos, omräknat till en vuxen människa, motsvarar cirka 2 400 burkar aspartamsötad läsk varje dag under en livstid.

    Utvärderingen av JECFA 1981 baserades på en tidig studie utförd på råtta. Slutsatsen blev att det inte fanns några fynd som talade för att aspartam skulle ha en cancerframkallande effekt.

    Efter denna studie har ytterligare två studier utförts och resultatet av dessa överensstämmer med den tidigare studien. Överlevnaden i kontrollgruppen var jämförbar med den i gruppen som fick aspartam. Det fanns inget dos-responssamband när det gäller tumörincidens. Faktum är att tumörincidensen var så låg som 2,8 procent i den aspartambehandlade gruppen, vilket är den spontanincidens man kan förvänta sig hos två år gamla råttor.

    Sötningsmedel som t ex xylitol och sorbitol som finns i exempelvis tuggummi absorberas långsamt, vilket leder till att vatten hålls kvar i tarmen. Då kan magen flippa ut, men det är HELT ofarligt och beror alltså bara på för mycket vatten i tarmen.
    Xylitol är även känt som björksocker, och är alltså "naturligt".
    Finns alltså ingen anledning till oro gällande ränneskitan heller.

  • JuNi0306

    Jag känner en vars mamma alltid drack lightläsk, hon fick jätteproblem med magen typ magsår o grejer. Det är nog nyttigare att inte proppa i sig en massa falska saker.

Svar på tråden Sötningsmedel är INTE farligt!