• Anonym (orolig!!)

    Dubbelslag på hjärtat hela tiden i över en vecka!!!

    Hej!

    Jag har fött barn för 10 dagar sedan, jag har haft dubbelslag/extraslag på hjärtat förrut i perioder, men då bara några dubbelslag då och då, sen har dom försvunnit.

    Igår åkte jag till akuten för att hjärtat slår extraslag 20 ggr per minut, alltså var 5:e slag, ibland ännu oftare.
    Jag fick ta massa prover och EKG och träffade en hjärtläkare.
    Han tyckte att det var lite mång extraslag för att var normalt och jag ska få göra arbets EKG och ultrsljud.

    Själv undrar jag om det har med allt som händer i kroppen att göra så här 10 dagar efter förlossning och amningen och allt.

    Även fast han har sagt att jag inte ska vara orolig i dagsläget så kan jag inte tänka på nåt annat och går hela tiden och känner efter.
    Men hjärtat hoppar där inne precis hela tiden så det är inte så lätt.

    Undra om någon annan har upplevt att ha så mycket dubbelslag under så lång tid?

  • Svar på tråden Dubbelslag på hjärtat hela tiden i över en vecka!!!
  • Anonym (HjärtSSK)

    Ja man kan se på EKG om det är VES eller Sves....

    /SSK

  • Anonym (orolig!!)

    Ok, då vet jag att det är VES, för det är det som läkaren, väntrikulära extraslag.

  • Anonym (HjärtSSK)

    Trådstart:
    Ja om han sa så då är det så....ventrikulära extraslag....sves är supraventrikulära extraslag och innebär att slaget kommer supra ventrikulärt....alltså innan ventrikeln....innan kammaren på svenska....vilket innebär i förmaket

    Ventrikulära slag kommer från ventrikeln....alltså från kammaren...

    Mvh /SSK

  • Anonym (HjärtSSK)

    Shinna....jag hade extraslag så fort jag la mig ner....blev väl förmodligen mer blod till hjärtat just då....
    Men jag hade inte alls lika mycket som ni verkar ha. Så jag tycker mer synd om er

    Nej nu ska jag sova, har arbetat natt och det var några hjärtpatienter som blev dåliga inatt så jag har jobbat på....så nu är jag sååååååå trött.

    Ha det!

    /SSK

  • ondella

    I förrgår hade jag mitt livs värsta hjärtrytm rubbning...
    Blev så deppig att jag inte orkat skriva här ens...

    Det slog JÄTTEHÅRT,först SUPERFORT sedan en LÅÅÅÅNG paus för att sedan skena fort och hårt.Under pausen trodde jag att NU DÖR JAG!

    Gud vad lätt det är att halka in i en depression av dessa sakerna.Men jag SKA INTE bli det.BASTA!
    Ska bort över dagen,så jag önskar er alla en underbar dag!

  • Shinna
    ondella skrev 2007-08-31 10:11:38 följande:
    I förrgår hade jag mitt livs värsta hjärtrytm rubbning...Blev så deppig att jag inte orkat skriva här ens...Det slog JÄTTEHÅRT,först SUPERFORT sedan en LÅÅÅÅNG paus för att sedan skena fort och hårt.Under pausen trodde jag att NU DÖR JAG!Gud vad lätt det är att halka in i en depression av dessa sakerna.Men jag SKA INTE bli det.BASTA!Ska bort över dagen,så jag önskar er alla en underbar dag!
    Stackare. Tänker på dig. Hoppas det löser sig. Kanske bara var en engångsföreteelse att hjärtat slog så konstigt. usch ja.gudarna ska veta att det är påfrestande för ens välbefinnande.
  • Shinna

    Shinna, säkert kommer det bli mycket bättre efter du fått din lilla bebis, när har du bf.
    Jag har aldrig hört att järntabletter skulle kunna orsaka extraslag, däremot dåligt hb och det får man ofta om man inte äter järntabletter när man är gravid.

    TS

    Har beräknad förlossning den 26 September så det är inte så långt kvar nu. lite mer än tre veckor. Men det känns som att tiden går sååå långsamt särskilt när man inte mår bra. Ja jag får väl bara hålla mina tummar att det blir bättre efter graviditeten. Hade ju inte dessa problem och särskilt inte i den utsträckningen som nu innan jag blev gravid...suck...vad skönt att alla prover och undersökningar visade sig vara normala...det gjorde mina också fastän jag hade så många extraslag. Det stod bara i kopian jag fick hemskickad från läkaren att jag hade VES , ibland väldigt frekventa och ibland några enstaka solitära VES. Vart 5 slag ungefär. Sen stod det ju att jag hade AV-block också. Men det har jag pratat med hjärtläkaren om och han säger att man kan försöka med en svag dos beta-blockerare ändå. Längst ner på kopian/pappret jag fick hemskickat så stod det att man vanligtvis brukar behandla denna typ av extraslag i den omfattningen jag har med Beta-block, men att det inte är nödvändigt om jag inte själv vill detta då det är behandling på symptomindikation. Med andra ord pga att jag själv mår skit av det och inte för att det egentligen är nödvändigt för hjärtats skull*ler*.....Hoppas du får en trevlig helg TS och att vi kanske slipper eller har lite mindre över helgen...kan ju alltid hoppas

  • Anonym (orolig!!)

    Idag har varit en riktig extraslagsdag , det slår jätthårt och kullerbyttor i bröstet, jätteobehagligt.
    Förstår att man faller tillbaka ibland .

  • Shinna
    Anonym (orolig!!) skrev 2007-08-31 14:01:01 följande:
    Idag har varit en riktig extraslagsdag , det slår jätthårt och kullerbyttor i bröstet, jätteobehagligt.Förstår att man faller tillbaka ibland .
    Tänker på dig
    jag har haft en jobbig period med massa extraslag nu i en vecka...dessförinnan var det relativt lugnt i en vecka...men har i princip väldigt få sådana dagar/veckor...har extraslag varje dag mer eller mindre
  • Anonym (orolig!!)

    Skriver lite så tråden lever vidare

    Har haft massa extraslag under helgen, men det känns som om jag är lite lugnare nu efter svaren på UL och a-ekg.
    Dessutom har jag mellan och minsta sonen varit ensamma i helgen, känns skönt att ändå ha utsatts sig för det jag haft ångest över, att vara ensam hemma med e yngsta barnen och ha massa extraslag, det har jag haft nu och jag har överlevt det också

    Var hemma hos en granne och åt middag, där träffade jag en SSK som arbetade på gynakuten, när jag berättade om mina extraslag så sa hon att det så många som hade problem men det i yngre åldrar och att det oftast inte behadlas och att det ofta lugnar sig av sig självt.

    Man börjar ju förstå att man inte är ensam, även fast man inte önskar någon anna det här så känns det så skönt att det är fler än jag.

    Nu sk ajga nog gå och lägga mig, man vet aldrig hur många gånger man får vakna i natt.

    Shinna, spännande att det snart är dags för dig att få er lilla, ver ni vad det blir?
    Det är så mysigt att ha barn!

    Ha en fortsatt trevlig helg!

Svar på tråden Dubbelslag på hjärtat hela tiden i över en vecka!!!